Herkese selam ve sevgiler.
10 senedir ülkemizin motosiklet piyasasında kendini ispatlamış,sağlamlığı,pratikliği,ekonomikliği,yede k parça konusundaki avantajı ile hepimizin hakkında az çok bilgi sahibi olduğu Yamaha Ybr 125'i bol fotoğraf desteğiyle incelemeye,sizlere görüşlerimizi aktarmaya çalışacağız.
Şimdi diyebilirsiniz ki; -Kardeşim zaten motosiklet belli,10 senedir Türkiye'de neyini test edip,anlatacaksın.
Ki böyle bir tepkide bulunmanız doğal ve haklı bir serzeniş olabilir.
Ancak benim bu yazıdaki amacım yeni başlayacak ya da motosiklet hayatına küçük cc ile devam etmek isteyipte daha önce ybr tecrübesi olmayan,ybr almak isteyen,kafasında "acabaları" olan arkadaşlarımıza az da olsa fikir verebilmek.
Yazıda 2006 model ve 2013 model iki Ybr 125 resimlenerek,sizlere aktarılacak.
Umuyorum ki sizler için faydalı olur.
Öncelikle Yamaha Ybr 125'in tarihçesinden biraz bahsedelim.
Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YBR_125Yamaha YBR 125, Yamaha Motor Company Ltd.'in hafif sınıf kategorisindeki motosikletidir.
Popüler "Standart Naked" tarzına sahip YBR125; 123,7cc hacminde, tek silindir, 4 zamanlı, hava soğutmalı, 2 sübaplı yandan egzantirik zincirli, elektrik marşlı ve CDI ateşlemeye sahiptir.
Motorun vibrasyonunu minimuma indiren, karşı krank-şaft dengeleyici mevcuttur. Motor gücü 8,000 devirde 12 beygir, torku ise 6,500 devirde 11.6 newton metredir ama avrupalı versiyonları (2005) 7600 devirde 10,3 beygir ve 6500 devirde 10 newton metre tork vermektedir. Bunun sebebi avrupalı versiyonlarında "Katalitik Konvertör" bulunmasıdır.
Düşük ses çıkışına sahip, ekonomik ve dayanıklı bu motor Sherco motorcycle tarafından CityCorp 125 modelinde de kullanılmıştır.
Yamaha YBR125'in 2000 yılında Brezilya'da başlayan macerası, daha sonraları Ekvator, Peru, Venezuela, Arjantin, İtalya ve Türkiye'de devam etmiştir.
2003 yılında Çin'deki Jianshe Motorcycle Co., Ltd ile üretime geçen Yamaha YBR 125 modeli, 2003-2005 arasında 200.000 adet satmıştır. 125cc kategorisinde en iyi balansa sahip motor olan YBR125 sağlamlığıyla da kendini ispatlamıştır.
Şasesi, MBK Sanayi tarafından Elmas-Tipi denilen Bükülmeyen-Çelik borundan üretilmiştir. Uzun ön süspansiyonlara ve ayarlanabilir arka amortisörlere sahiptir.
Sıradışı bir tarz sahibi olan YBR125, uzun sayılabilecek bir seleye, güzel şekillendirilmiş metal benzin deposuna, şık kuyruk tasarımına, bu güzel çizgisini tamamlayan arka park/fren lambasına, sinyal ve aynalarına kadar yüksek kalitede üretilmiştir. Ayrıca Mikuni karbüratörlü yakıt sistemine ve ön disk frene sahiptir.
İncelememize kendi motosikletim 2006 model Ybr ile başlayalım.
Kullanmakta olduğum resimdeki Ybr 2006 model. 34070 km'de.
Geçen yıl forumdan tanıdığım Kor@y nickli sevgili Koray Abinin vesilesiyle ve bana önermesiyle yine forumdan Cem68 nickli Sevgili Cem Abi'den 15.200 küsür kmde satın almıştım.
2006 model bir motosikletin 15.200 küsür km'de olacağına aslında hiç inancım yoktu.
Ama Cem Abi'ye motosikleti görmek için gittiğimde yaklaşık 1 saatlik incelemenin ardından hakikaten tertemiz bir motosiklet olduğuna kanaat getirdim ve satın aldım.
Motoru incelemeye gittiğimde her soruma bıkmadan,usanmadan cevap veren Cem Abi'ye ve vesile olan,Uğur bu motoru kaçırma diye tavsiyelerini eksik etmeyen Koray Abi'ye tekrar buradan teşekkürler.
2006 Yamaha Ybr 125
Gidondan başlayalım
Gidonun sağ tarafındaki kumandada sadece marş butonu var,oldukça sade ve basit.
Sol tarafta ise; Uzun-Kısa Far Tuşu,Sinyal ve Korna Butonu mevcut.
Göstergede ise;
Km göstergesi,Km sayacı,tripmetre,devir saati,benzin göstergesi mevcut. Oldukça basit ve sade bir tasarım var. Gece aydınlatması başarılı göstergenin.
Göstergelerin hemen altında ise sırasıyla;
Sağ-Sol sinyal,uzun far ve boş vites ışığı mevcut. Vites göstergesi yok. Ancak yeni başlayan arkadaşlar bunu dert etmesinler. Kısa sürede öğrenmek mümkün.
Motor bloğu ile devam edelim.
Motor bloğumuz Tek silindir, hava soğutmalı, 4-zamanlı, SOHC motor. 124 cc.
124 cc'lik bu motor 6000 devirde maksimum torkunu 9.5 Nm olarak veriyor.
Maksimum gücünü ise 7800 devirde 7.3 kW (yaklaşık 9,8 hp) olarak sunuyor.
Egzoz son derece sessiz.
Son aktarım grubu;
Fabrika çıkışı gelen zincirimizin markası Did. Ön dişli 14t arka dişli 45t. Eğer zamanında bakımları yapılırsa bu zincir dişli seti en kötü ihtimalle 30.000-35.000 km gider. Benim zincir dişli grubu henüz değişmedi ancak "yavaş yavaş beni değiştirmenin zamanı geliyor dikkat et" diyor..
Ybr'de 15 ön dişli kullanımına gelince ben yaklaşık 200-250 km denedim. Pek memnun kalmadım. Zaten tork ve güç olarak oldukça zayıf olan motoru iyice güçsüz hale getiriyor,keyif vermiyor. Ancak vites araları uzuyor. Uzun yolda son hızı etkilemiyor. Sadece daha az devir çevirerek yol almanızı sağlıyor. Kısacası ön dişli modifikasyonu göreceli bir kavram. Memnun olanda var,olmayanda.
Ybr'nin ön freni Hidrolik tek disk,220 mm. Motor için oldukça yeterli.
Fabrika çıkışı lastikler oldukça kötü. Yeni başlıyorsanız değiştirmekte fayda var. Lastikler eski modellerde iç lastikli ancak tubeless'e çevirilebiliyor.
Ben her iki lastiği de tubeless'e çevirdim,herhangi bir sorun olmuyor. İç lastikle piyasaya sürülen eski kasalardan sonra Yamaha Esd ile birlikte lastikleri tubeless olarak değiştirmiş.
Arka fren ise Kampana,130 mm.
Arka amörtisörler.
Sert-Standart-Yumuşak olmak üzere 3 ayar kademesi var.
Ön far açıkçası çok yeterli değil. Birkaç kez değişik ampüllerle denemelerim oldu. En son sürekli gittiğim usta 10 liraya sarı bir ampül verdi. İngiliz malıymış,adını,markasını bilmiyorum. Ama cok memnun kaldım,uzunları yakınca zifiri karanlıkta bile son derece güzel aydınlatıyor. Eğer bu fardan beklentilerimi karsılayamasaydım xenon takmayı düşünüyordum ama su an gerek duymuyorum.
Farda film yok,ampulden kaynaklı bi sarılık
Korna;
Ybr'nin kornası gerçekten çok güçlü,farkındalığı arttırıyor. Gerektikçe kullanmak gerekiyor,malum trafikte ayna ve sinyal kullanma sorunu yaşayan çok sürücü var.
Sele;
Oldukça rahat,ancak bir saate kadar olan sürüşlerde. Uzun yolda bir saatten sonra sele adeta taş kesiliyor. Mola vermek ya da başka çözümler üretmek şart. O konforlu sele bir saat sonra nasıl bu kadar rahatsız oluyor anlamıyorum
Artçınız eğer zayıfsa iki kişilik gezilerde de oldukça yeterli.
Karbüratör;
Mikuni marka karbüratör oldukça ekonomik bir sürüş sağlıyor.
Benzin Deposu;
Esd'ye kadar olan modeller 12 litre olan benzin deposu Esd modelinde 13 litre benzin kapasitesine sahip.
Benim ybrde kapasite 12 litre. Bunun yaklasık 1,5 litresi yedek,10,5 litresi ana depo. Aslında kitapçıkta 9 litre ana depo 3 litre yedek desede ölçümlerimde 10,7 litre sonra yedeğe düştü ana depo. Ya kitapçıkta ya benim depoda bi sorun var sanırım.
Ayrıca motosiklette ayak marşı mevcut,aküyle alakalı sıkıntı yaşarsanız vurun ayak marşına gitsin !
Aynalara kör nokta aynası şart.Ben iki kere taktım,ikisde düştü.
Birkaç genel resim;
Şimdi de 2013 model Yamaha Ybr Esd ile ilgili birkaç resim atalım. Esasında ufak kozmetik değişiklikler dışında fark yok diyebiliriz.
Kumandalar aynı,değişiklik yok.
Gösterge tasarımında değişiklikler var. Eski kasaya göre daha şık bence.
İlaveten uyarı lambalarına motor arıza lambası da eklenmiş.
Ön fren;
Egzoz eski kasaya göre farklı,nikelaj değil.
Zincir dişli takımı,amörtisörler,frenler,sele,kumanda grubu gibi noktalarda fark yok. O yüzden aynı resimleri tekrarlamak istemedim.
Karbüratör;
Tps Donanımlı Mikuni Marka
Lastikler;
Naylon Değişmekte fayda var. Ön ve arka tubeless
Motosiklet görünüm olarak biraz daha sportif hale getirilmiş.
Depoya grenaj eklenmiş;
Ön far tasarımı uzay kafa modellerinde olduğu gibi tasarlanmış.
Birkaç genel resim ;
İki motorun yan yana resimleri;
Genel Değerlendirme;
Performans:
Yamaha Ybr 125 şehir içinde çok başarılı.Hafif olan motorun kontrolü,hareket kabiliyeti gerçekten çok güzel.
Yoğun trafikte çok kolay hareket edebiliyorsunuz. Oldukça seri sayılır. İlk üç vites sonunda motoru zorlarsanız 80 km/h'a kadar çok rahat çıkıyor.
2006 modelin uzun yolda stabil gittiği maksimum hız 100-105 km/h arası. Yolun ve havanın durumuna göre 110-115 km/h'lara da çıkabiliyor ama nefesi kesiliyor. 2013 model ise 110 km hız ile sabit gidebilirken 115-120 km/h'a çıkabiliyor şartlara göre. Şunu belirtmekte fayda görüyorum. 2013 model ybrnin rodajı oldukça dikkatli yapıldı ve kitapçığa harfiyen uyuldu.
Öyle basmazsan sağır kalır diyen arkadaşların dikkatine
Maksimum hız olarak ben 125 km/h gördüm 2006 model ile. 2013'te ise 5 km'lik bir top speed farkı olabilir. Ancak bu motorun en keyifli hızı 80 km/h. Yüksek süratler hem size,hem motora işkenceden başka birşey değil. Artçılı kullanımlarda aşırı bir performans kaybı olmuyor. Her şartta,her yolda ben giderim diyor motor.
Açıkçası bu motordan yüksek performans bekleyenler biraz hayal kırıklığı yaşayabilirler.Altı üstü 124 cc bi motor.
Uzun yolda genelde 70-80 km/h'larda kullanıyorum. Trafiğe uyum sağlamam gereken noktalarda motor kolaylıkla 90-95 km/h ulaşıyor. Acelem varsa eğer 100-105 km/hlarda birazda motoru sıkıştırarak kullandığım zamanlar çok oldu. Ne şişme,ne stabilizasyonunda sorun ne de başka bir kusuru oldu.
+45 derece sıcaklıkta -10,-15 derece soğukta çalışması,ritimi hep aynı.
Konfor:
2006 model tamamen naked olduğu ve oldukça hafif olduğu için rüzgarlı havalarda çekilmez hale geliyor. Rüzgar performansı neredeyse yok edecek konuma gelipte,motor hafifliğinden ötürü bi sağa,bi sola yelkenli misali gidince nefret ediyorum ybrden.
Sele uzun yolculuklarda bir-iki saat süreden sonra taş kesiliyor . Bol bol mola vermek şart. Ya da seleyi daha konforlu hale getirmek için başka alternatifler düşünülebilir.
2013 modelde ise grenajların faydasını görüyorsunuz. Biraz daha az rüzgara maruz kalma ihtimali söz konusu.
Titreşim üst devirlerde var. Ancak kesinlikle rahatsız etmiyor. Tarif etmek gerekirse Cb 125 E'den az Cbf 150'den fazla
Sağlamlık:
Ybr ile bir senelik 19.000 km maceramızda yaz kış,yerine göre sert,yerine göre sakin kullanımların sonucunda motor standart bakımlarının dışında masraf istemedi. 2-3 kez motoru olduğu yerde yatırdım,kılcal çizikler oldu. Bir kere 25 km/h ile giderken düştüm. Sadece manetler eğrildi,başka hiçbir sorunu olmadı.
Motor aksamı zaten kalitesini ispatlamış. 100.000 hatta 200.000 yapan kullanıcılar var. Yağ değişimlerini aksatmayın,sürekli redline'da kullanmayın motor aksamı gercekten üzmüyor. Hatta zaman zaman canını cıkartırcasına kullanıyorum,yine de tık demedi. Bu açıdan ybryi seviyorum. Malzeme kalitesi gercekten güzel.
Yakıt tüketimi;
Esd ile en az 100 km'de 1.8 en fazla 3.0 litre tüketim değerlerini gördüm. Sakin sürüşte ortalama 100 km'de 2.0-2.4 lt arası değerler ortalama denebilir.
2006 model ile de en az 100 km'de 2.1 en çok 3.3 litre tüketim değerlerini hesapladım. Ortalama vermek gerekirsede 100 km'de 2,3-2,7 arası değerler normal denebilir.
Tabi sert kullanımlarda örneğin 9000-10000 devirde vites değişimi,sürekli 9000-10000 devirde kullanım vb. yakıt tüketiminiz 125 cc'lik bir motora göre oldukça can sıkıcı olacaktır.
Yedek Parça;
Ybr'nin yedek parça konusunda oldukça fazla alternatifi var.
Örneğin 20 liraya da arka çamurluk alabiliyorsunuz 70 lirayada.
5 liraya da fren balatası var 50 lirayada.
Zincir dişli seti orjinal set olarak ortalama 300 lira,piyasada 50 -120 tl arası onlarca zincir dişli seti var.
Ancak orjinal yedek parça konusunda fiyatlar biraz fazla denebilir. Örneğin benzin deposu 500 küsür liraydı en son. Ancak yan sanayi alırsanız 200-250 liraya bulmak mümkün.
Hayati önem taşıyan parçalar için bence orjinalinden şaşmamak gerekiyor.
Motosikletin Bana Göre Artıları;
-Sağlamlık
-Ekonomik Yakıt Tüketimi
-Şehir içi kullanımının başarılı olması
-Bol ve ucuz yedek parça seçeneği
-Bakım maliyetlerinin düşük olması
Motosikletin Bana Göre Eksileri;
-Cılız yapısı sebebiyle uzun yolda ve rüzgar karşısında keyifsiz hale gelmesi
-Performans olarak biraz daha iyi olabilirdi
-Orjinal yedek parçalarda fahiş fiyat.(2006 model ybr yan kapak takımına 500 Tl fiyat verdiler)
-Aksesuar kaldırmaması. Mesela bi cbf gibi geniş hacimli topcase motosikletle yakısmıyor. Hemde yüksek hızlarda rüzgardan dolayı savrulmanıza yol açıyor. Ybr için maksimum 35 litre topcase yeterli.
Kimler Almalı;
Az yaksın,sağlam olsun,çok gitmesede olur diyenler.
Yeni başlayanlar.
Motosikleti ticari amaçla kullanacak olanlar.
Büyük cc motosikletinin yanına küçük cc bir motosiklet düşünenler.
Kronik olarak sorunlardan bahsetmek gerekirse;
Nadir de olsa krank bilya sorunu. 20.000-30.000 km'lerde değiştiren birkaç arkadaş var.
Kalkıştaki titreme sorunu. Bunu tamamen çözmek mümkün ama yağ değişimi,balata değişimi,debriyaj tel ayarı ile minimize etmek de çözüm yollarından biri.
Elimizden geldiğince kesinlikle profosyonellik iddiasından uzak bir şekilde Yamaha Ybr 125'i sizlere tanıtmaya,yeni almayı düşünen arkadaşlara anlatmaya çalıştık. Umuyorum ki faydalı olur.
Keyifli Forumlar
Uğur AK
Not: "Eksik kaldığımız noktaları,"şurası şöyle olsaymış daha iyi olurmuş tarzındaki yapıcı eleştirilerinizi","bende ybr kullandım yazdıklarınla bunun alakası yok kardeşim" şeklindeki yorumlarınızı çekinmeden yazabilirsiniz.
Yazı tamamen bilgilendirici ve faydalı olabilmesi ümidiyle yazılmıştır.