ABS fren frenleme mesafesini uzatmaz. Ama bunu eşit koşullarda denersek.
Yani aynı iki motorun birinde fren manetini sonuna kadar sıkıyoruz ve ilk motor ABS'siz, ikinci motorda da sonuna kadar sıkıyoruz bu motor ABS'li.
ABS olmayan motorda teker kilitlenecek ve ABS olmayanda kilitlenmeyecek. Bu durumun en kısa özetini tablo çizerek anlatmaya çalışmak isterdim
ama şu an pek uygun değil, yazıyla anlatmaya çalışayım.
Frenleme esnasında bizi yavaşlatan sürtünme kuvveti 2 çeşittir.
1 statik sürtünme
2 dinamik sürtünme
Aynı asfalt, asynı fren sistemi ve aynı lastik ile denendiği zaman STATİK her zaman DİNAMİKTEN büyüktür.
peki statik sürtünme katsayısı tam olarak nedir ?
Statik sürtünme katsayısı teker kilitlenmeden önceki katsayıdır. Doğrusal bir şekilde tekerin kilitlendiği noktaya kadar yükselir.
teker kilitlendikten sonra, kızaklama dediğimiz durumda DİNAMİK sürtünme katsayısı devreye girer ki bu katsayı her zaman daha düşüktür.
Yani işin özeti fren manetini sıktıkça sürtünme kuvveti artar artar taa ki bir noktaya kadr, kilitlenmeden sonra, yani teker kayarken aslında sürtünme
kuvveti daha düşüktür. ABS fren sistemi bu doğrusal grafiği takip eder (gradient) ve doğrusallıktan kaymanın rasyonel sapmalarını hesaplar.
Tekerin kilitlendiğini anlayınca değil, teker kilitlenmeden hemmen önce devreye girerek bizim STATİK sürtünme katsayısını maksimumda tutar ve DİNAMİĞE
geçmemize engel olur.
http://i.hizliresim.com/W2yn7m.png
temsili graikte olduğu gibi ABS frenleme katsayısını maksimumda tutmayı hedefler, markadan markaya değişiklik gösterebilir.