Resmi iyi değerlendirebilmek için çok iyi bir bakış açısı yakalayabilmemiz şarttır peki bunu nasıl yapacağız.
Beladan uzak durmanın en iyi yolu belanın gelişini önceden tahmin edebilmektir. İşte bizim usta sürücü dediğimiz binici bu tip binicidir. Motoru iyi kullanmak demek tek tekere kaldırmak, stopi dediğimiz ön tekerde motoru havaya dikmek..vb teknikler bu işin show kısmını oluşturmaktan öteye gidemez. En iyi binici motoruna en iyi hakim olan farklı hız ve satıhlarda motorunun vereceği tepkiyi bilen binicidir. Usta biniciler şehir içi kullanımda mümkün olduğu kadar uzağı kontrol edip gelişecek şartları önceden tahmin eder hızını ve pozisyonunu bu gelişmesi olası şartlara göre ayarlar. İleriye bakma durumu değerlendirme size ekstra bir zaman kazandıracak ve belanın içine girmeden savuşturmanızı sağlayacaktır. Usta bir binici olma yolunda dikkat etmeniz gereken maddeleri tek tek sıralarsak
* Olabildiğince ileri bakın.
* Sabit bir noktaya odaklanmadan çevreyi devamlı değerlendirin.(Bir noktaya birkaç saniyeden fazla bakarsanız başka bir yerden gelecek olan tehlikeyi atlayabilirsiniz)
* Yükseklik avantajını kullanıp, takip ettiğiniz araçların önüne bakın ileride sağa sola manevra yapacak biri var mı gözleyin.
* Gitmekte olduğunuz yol üzerinde ki giriş ve çıkışları takip edin. Bu yollardan girip çıkan bir araç var mı kollayın.
* Süratinizi yol ve trafiğin durumuna göre devamlı kontrol altında tutun.
* Gittiğiniz yol her gün kullandığınız ezbere bildiğiniz bir yol dahi olsa sürprizlere daima hazır olun.
Bazen önünüzdeki araçların veya yol şartlarının (köprü, Levha, Ağaç..vb) görüşünüzü sınırladığını fark edeceksiniz. İşte usta binici engellenen görüş açısında buradan ne çıkabilir sorusunu kendisine sorandır.Değişen yol sathı diğer araçlardan çok motor sürücülerini etkileyecektir.
Yola baktığınız süre içinde yolda çukur, düşük banket, asfaltta kırıklar, kamyon lastiklerinden kopan lastik parçaları, yola dökülmüş yağ veya mazot, araba lastiklerinden düşen jant kapakları gibi sizi zora sokacak etmenler var mı kontrol edin.
Özellikle kışın yolda gizli buzlanma olup olmadığına dikkat edin. Kış günleri sabah erken saatlerde geceden donan yolların çabucak çözülmeyeceğini göz önüne alarak sabah çok erken yola çıkmayın.
Yol üzerinde yolun kaygan, bozuk, tehlikeli olduğunu gösteren levhaları kesinlikle ciddiye alın.
Aynalar motorun üzerine yerleştirilmiş aksesuarlar değildir. Arkanızda seyretmekte olan trafik en az önünüzde ki kadar önemlidir. Usta biniciler birkaç saniyede bir arkasını da aynalar vasıtası ile kontrol eder. Özellikle sağa ve sola dönüşlerimizde, durmamız gerektiğinde şerit değiştirirken ve sollama yapmadan önce en çok dikkat etmemiz gereken arkadan gelmekte olan trafiktir.
Bir çok motorda geniş açılı aynalar vardır. Bu tip aynalar düz aynalara göre daha geniş bir alanı görmenize yardımcı olacaktır. Bu tip aynaların bir kötü yanı ise nesneleri olduğundan daha uzak göstermesidir. Çok önemli durumlarda kafayı çevirip uzaklığı gözle kontrol etmek en iyisidir. Aynı zamanda şerit değiştirirken de aynada bir ölü nokta olacaktır. Buna kör nokta diyoruz şerit değişimlerinde kafayı hafif çevirip arka trafiği çıplak gözle kontrol etmek emniyetiniz için en iyi çözümdür.
Buraya kadar okuduklarımızdan bir özet çıkartırsak, iyi bir binici olmak için her şeyden önce önümüzde ki ve arkamızda ki trafiği kollamak oluşacak sorunları önceden görebilmek lazım. Hızımızı ayarlamak, önlemler alabilmek zaman içinde kazandığımız deneyimler sayesinde daha da kolaylaşacaktır.
Motorla olan birçok kazayı irdelersek %80 gibi oranlarla kazanın alınacak basit önlemlerle engellenebileceği gerçeğini görürüz.
Önümüzde ki ay bir başka konuda görüşmek üzere Allah’a emanet olun. Farınız ve yolunuz daima açık olsun.