Motosikletlere acil durum freni eklenecek
Reklamlar
-
Yeni Bosch radar tabanlı destek sistemi ilk kez KTM tarafından kullanıldı.
Stuttgart, Almanya ve Yokohama, Japonya - Bosch sayesinde motosiklet sürücüleri artık sele üzerinde kendilerini daha da güvende hissedebilir. Teknoloji şirketi, beşi dünyada ilk olmak üzere altı yeni radar tabanlı destek sistemini tanıttı. Bosch Kaza Araştırmasına göre, bu sistemler daha önceki sistemler gibi yedi kazadan sadece birini değil, sadece Almanya yollarındaki altı kazadan birini önlemeye yardımcı olabilir. Bosch, 2020 yılında motosiklet sürücülerine yönelik destek fonksiyonlarıyla motosiklet pazarında devrim yaratmıştı. Altı yeni destek fonksiyonundan dördü, Kasım 2024'te Avrupa'nın önde gelen motosiklet üreticisi KTM'nin yeni bir modelinde tanıtılacak ve 2025'te üretime girecek.
Bosch İki Tekerlekli Araçlar ve Motor Sporları Başkanı Geoff Liersch, “Bosch olarak bu yeniliklerimizle, sürüş keyfini azaltmadan inovatif yeni teknolojiler kullanarak motosiklet kullanımını daha da güvenli ve konforlu hale getirmeyi amaçlıyoruz. Yeni işlevler bu yönde atılmış bir başka adımdır ve KTM'yi müşterimiz olarak görmekten mutluluk duyuyoruz.” dedi. Üretici, ön radar kullanan dört Bosch sürücü destek işlevini bünyesine katacak. Bosch ve KTM ilk kez birlikte çalışmıyor. 2013 yılında iki şirket, motosiklet denge kontrol sisteminin (MSC) başarılı lansmanında iş birliği yapmıştı. KTM Şasi Kontrol Sistemi- Yol Geliştirme Lideri Stefan Haist, “Geliştirme ekiplerimiz arasında uzun süredir devam eden iş birliğine dayalı ilişkiden çok memnunuz ve bu yeni işlevleri ilk olarak KTM'nin kullanacak olmasından heyecan duyuyoruz.” dedi.
Bosch destek sistemleri iki tekerlek üzerinde daha fazla destek sağlıyor.
Adaptif hız sabitleyici - dur-kalk (ACC S&G)
İki tekerlekli araçlar için trafik sıkışıklığı tehlikeli olduğu kadar yorucu da olabilir. Sürücüler sürekli olarak debriyaja basmak, frenleri kullanmak ve sonra tekrar hareket etmeye başlamak zorundadır. Bosch, bu görevi kolaylaştırmak için 2020 yılında ACC adaptif hız sabitleyiciyi piyasaya sürdü. İstenen hız ayarlandıktan sonra bu sistem, öndeki araçla gerekli güvenli mesafeyi korurken aracın hızını sürekli olarak trafik akışıyla eşleştiriyor. Bosch, motosiklet sürücüsünü desteklemek için motosikleti kontrollü bir şekilde durma noktasına getirebilen yeni ACC S&G fonksiyonu ile daha fazla sürüş konforu sunmak için bu teknolojiyi yeni bir seviyeye taşıdı. Bu özellik, bu yeni işlevi kullanan ilk motosiklet olacak. KTM'nin yeni motosikletinde olduğu gibi otomatik şanzımanlarda en iyi şekilde çalışıyor. Motosiklet durduğunda debriyajı kullanmalarına gerek kalmaz. Öndeki araç hareket etmeye başlar başlamaz sadece bir düğmeye basarak veya gazı kısa bir süre etkinleştirerek motosikletlerini harekete geçirebilirler.
Grup sürüş desteği (GRA)
Kademeli düzende grup sürüşü motosikletçiler arasında popülerdir, ancak ACC ile zor olabilir, çünkü işlev öndeki motosikletlerin şeridin ortasında olmasını bekler. GRA, ACC'ye faydalı bir eklentidir. Bir algoritma kullanarak bir grubun kademeli bir düzende sürdüğünü algılar ve hızı otomatik olarak öndeki motosikletlerle aynı mesafeyi koruyacak şekilde düzenler. Bu şekilde işlev, sürücülerin doğal bir grup oluşumu elde etmelerine yardımcı olur. Grup halinde sürüş yapılmadığında GRA sistemi ACC ile aynı şekilde çalışır.
Sürüş mesafesi desteği (RDA)
Trafik akıcı olduğunda ve RDA etkinleştirildiğinde, öndeki araçlarla uygun bir mesafenin korunmasına yardımcı olur ve böylece arkadan çarpmaları önler. ACC ile istenen bir hız ayarlanmalıdır. Ancak RDA etkinleştirildiğinde motosiklet gaz kolu ile normal şekilde kontrol edilebilir. Sürüş sırasında sistem gerektiğinde aracın hızlanmasını otomatik olarak azaltır veya frenleri uygular. Sürücüler öndeki araçla aralarındaki istenen mesafeyi önceden ayarlayabilirler. İstedikleri takdirde, işlevi devre dışı bırakmak için bir anahtar kullanabilir veya RDA sistemi tarafından oluşturulan yavaşlamayı geçersiz kılmak için gaz pedalına basabilirler. Bu, işlevin sürüşün dinamik akışına doğal ve rahat bir şekilde karışmasını sağlar.
Acil durum fren desteği (EBA)
Yoldaki tehlikeli durumlar yalnızca hızlı bir müdahale değil, aynı zamanda birçok durumda acil frenleme gerektirir. Çarpışmaları önlemek ve potansiyel olarak ciddi sonuçlardan kaçınmak söz konusu olduğunda her saniye önemlidir. EBA, sistem bir çarpışma riski algıladığında ve sürücü yeterince sert fren yapmadığında tetiklenir. Bu durumda işlev, motosikletin hızını mümkün olduğunca çabuk düşürmek için tekerlek freni basıncını aktif olarak daha da artırır.
Arka mesafe uyarısı (RDW)
Bir otomobilde bile, arkadan yaklaşan trafiği sürekli göz önünde tutmak zor olabilir. Ancak bir motosiklette bu, ekstra bir konsantrasyon seviyesi gerektirir. RDW sürücünün arkasındaki durumu izler ve başka bir araç çok yaklaşırsa ekranda bir uyarı yanıp söner. Bu uyarıya dayanarak, sürücü arkadan çarpmayı önlemek için hafifletici önlemler alabilir.
Arka çarpışma uyarısı (RCW)
Örneğin, arkadan çarpma tehlikesi olduğunda, RCW sistemi motosikletin arkasındaki araçları tehlike uyarı ışıklarını etkinleştirerek uyarır. Bu şekilde işlev, motosikletlileri trafik ışıklarında beklerken, trafik sıkışıklığında veya serbest akan trafikte giderken beklenmedik bir şekilde fren yapmak zorunda kalmaktan veya bir aracın onları görememesinden kaynaklanan kazalardan korur.
Bu yeni işlevler, Bosch'un dünya genelindeki radar tabanlı destek sistemleri portföyünü tamamlayarak motosikletin “duyusal dünyasını” genişletiyor. Temel güvenlik özelliklerine ek olarak, motosiklete odaklanan ve gerçek hayattaki sürüş durumlarını dikkate alan konfor ve deneyim özelliklerine de giderek daha fazla önem veriliyor. Bu işlevler, yalnızca güvenlik ve konfor sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda eşsiz bir sürüş keyfi de sunuyor.
Reklamlar
-
Selamlar. Bu sistemi önce sürücülerin iyice kavraması gerekir.
-
Eminim ciddi çalışıyorlardır. KTM de firmalar arasında bunu en iyi kotaracak olanı muhtemelen. Lakin arabalarda bile beklenmedik durumlarda sorun olabiliyor. Motosiklette bildiğin katastrofik sonuçları olabilir bu sistemlerin.
Geçenlerde başıma geldi: arabayla ana yolda ilerliyorum. İleride önümdeki araba sağa tali yola dönüyor. Dönüşü yarıladı bile. Ben orada olduğumda çoktan dönmüş olacak. Ama arabam panik yapıp frene asıldı. Arkamda bir araç olsa hiç beklemediği bir tepki olduğu için bana çarpma ihtimali var. Halbuki herşey kontrolüm altında, dikkatim yüzde yüz. Arabanın kendi kendine böyle saçmasapan şeyler yapması acaip tehlikeli ve moral bozucu bir durum.
Dört teker üzerinde nispeten tolere edilebilir belki ama iki teker üzerinde çok daha tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Velhasıl arabalardaki sistemlerden çok daha iyi çalışılması ve uygulanması gerekiyor.
Pozitif olarak, arkadan gelen araca çarpma uyarısı yapması ve motosiklet sürücüsünü uyarması da güzel. Grup sürüşü modu eklenmiş olması da akıllıca.
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Eminim ciddi çalışıyorlardır. KTM de firmalar arasında bunu en iyi kotaracak olanı muhtemelen. Lakin arabalarda bile beklenmedik durumlarda sorun olabiliyor. Motosiklette bildiğin katastrofik sonuçları olabilir bu sistemlerin.
Geçenlerde başıma geldi: arabayla ana yolda ilerliyorum. İleride önümdeki araba sağa tali yola dönüyor. Dönüşü yarıladı bile. Ben orada olduğumda çoktan dönmüş olacak. Ama arabam panik yapıp frene asıldı. Arkamda bir araç olsa hiç beklemediği bir tepki olduğu için bana çarpma ihtimali var. Halbuki herşey kontrolüm altında, dikkatim yüzde yüz. Arabanın kendi kendine böyle saçmasapan şeyler yapması acaip tehlikeli ve moral bozucu bir durum.
Dört teker üzerinde nispeten tolere edilebilir belki ama iki teker üzerinde çok daha tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Velhasıl arabalardaki sistemlerden çok daha iyi çalışılması ve uygulanması gerekiyor.
Pozitif olarak, arkadan gelen araca çarpma uyarısı yapması ve motosiklet sürücüsünü uyarması da güzel. Grup sürüşü modu eklenmiş olması da akıllıca.
ABS, TCS falan normal yollar için güzel özellikler, zaten yol olmayan offroad motorlarında kapatma seçeneği de oluyor. Ama kendi kendine frene basma falan tehlikeli olabilir. Bir gemiyi iki kaptan batırır derler, ya komple motor kendi kendini sürsün o zaman tamam ama bu şekilde iki başlılık sürücüyü tehlikeye atabilir.
-
espresso adlı üyeden alıntı
ABS, TCS falan normal yollar için güzel özellikler, zaten yol olmayan offroad motorlarında kapatma seçeneği de oluyor. Ama kendi kendine frene basma falan tehlikeli olabilir. Bir gemiyi iki kaptan batırır derler, ya komple motor kendi kendini sürsün o zaman tamam ama bu şekilde iki başlılık sürücüyü tehlikeye atabilir.
Hemen hemen her araba standart bu donanimla geliyor artik. Ve bence faydali. Insanin dikkati bir suru sebeple dagilabiliyor. Bir kez kurtardi beni. Gecmiste kurtaracagi durumlar da hatirliyorum. Ama motosiklette biraz durum farkli sanki.
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Hemen hemen her araba standart bu donanimla geliyor artik. Ve bence faydali. Insanin dikkati bir suru sebeple dagilabiliyor. Bir kez kurtardi beni. Gecmiste kurtaracagi durumlar da hatirliyorum. Ama motosiklette biraz durum farkli sanki.
Evet, motosiklette durum farklı. Bu yüzden dedim ya bir gemide iki kaptan gemiyi batırır diye. Ya kendi dengesini de kurbailen tam otonom sürüş olsun ya da olmasın. Motosiklette tam otonom sürüş olursa da kendimizi artçı gibi hissederiz yine olmaz. ABS, TCS gibi şeyler kurtarır ama diğer sistemler en azından devreye girmeden önce sürücüsünü uyarmalı.
-
Evet, bu sistemler ulaşım amacıyla kullanılan araçlar için çok faydalı.
Ama motosikleti zevk için, daha doğrusu insan-makina etkileşimi için kullanıyorum şahsen.
Bunun için bu tip özelliklere ihtiyaç duymuyorum. ABS ve TCS sürüşümü daha güvenli ve bundan dolayı daha da zevkli yapıyor. Ama otomatik fren, şerit koruma vs. tipi özellikler sorun bence. Üstelik radar bazlı oldukları için ucuz da değiller. Umarım zorunlu hale getirmezler bir gün.
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Evet, bu sistemler ulaşım amacıyla kullanılan araçlar için çok faydalı.
Ama motosikleti zevk için, daha doğrusu insan-makina etkileşimi için kullanıyorum şahsen.
Bunun için bu tip özelliklere ihtiyaç duymuyorum. ABS ve TCS sürüşümü daha güvenli ve bundan dolayı daha da zevkli yapıyor. Ama otomatik fren, şerit koruma vs. tipi özellikler sorun bence. Üstelik radar bazlı oldukları için ucuz da değiller. Umarım zorunlu hale getirmezler bir gün.
ABS ve TCS mantıklı ama diğerleri de sadece uyarsa müdahale etmese mantıklı olur. arkadan biri hızla geliyor fazla yaklaşacak gibi dese önde bir uyarı lambası yansa mesela yeterli olur ya da öndekine fazla yaklaştın biraz yavaşla diye uyarsa ama fren yapmasa o an yol durumu o frene müsait olmayabilir.
-
espresso adlı üyeden alıntı
ABS ve TCS mantıklı ama diğerleri de sadece uyarsa müdahale etmese mantıklı olur. arkadan biri hızla geliyor fazla yaklaşacak gibi dese önde bir uyarı lambası yansa mesela yeterli olur ya da öndekine fazla yaklaştın biraz yavaşla diye uyarsa ama fren yapmasa o an yol durumu o frene müsait olmayabilir.
otomatik fren kesinlikle bana da pek mantıklı gelmedi,
örneğin yer ıslak, sürücü bilerek fren yapmayıp kurtarmanın derdinde, otomatik fren devreye girdi, pat sürücü yerde.
kör nokta uyarısı ve senin dediğin gibi ön arka yaklaşma uyarıları çok daha makul olur bence.
-
Motorumda radar ve otomatik fren sistemi bulunmakta, ben de sizin gibi ilk başta tedirgin oldum, ancak sistemi ilk olarak kapatabiliyorsunuz, sistem süper güvenli mi bilmiyorum ancak şimdiye kadar hiç saçmalamadı, sistemin mantığı şu sizin karşınıza bir şey çıktığında önce sistem sizin frene dokunup dokunmadığınızı kontrol ediyor ve turuncu arka planlı ekranı kaplayan kocaman bir üçgen içinde ünlem çıkartıyor ve frene müdahale ediyor o esnada siz de devreye girerseniz sistem tüm kontrolü size bırakıyor, frene dokunmadığınız sürece o mesafe ve hıza bakarak fren yapıyor, fren öyle sizin sıktığınız gibi değil zemin şartlarına göre ayarlanıyor eminim bizden daha iyi fren yapıyor çünkü çok küçük zaman aralıklarında çarpacağı nesnenin konumu, hızınız, zeminden gelen tepki motorun yatış açısı vs. hepsini hesaplayarak sıkıyor. İlk başta ABS için de insanlar güven hissetmiyordu şimdi Abs'siz motora güvenemiyoruz, abs de versiyonlarla geliştiği için bu sistemin de eksikleri olacak sıkıntı yaratacak ama zamanla bu sorunların büyük kısmı kalkacak ve standart olacak. Daha ben önemli bir sıkıntı yaşamadım hatta çok güven bile verdi, sonuçta arabalarda birçok eksiği giderildi ve motorlarda da birkaç senedir var ve ki tekere adapte olmaya başladı, bu yüzden bu sistemlerin ileride standart olacağı kesin.
---------- Mesajlar birleştirildi - 13:22 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:18 ----------
bu arada adaptive hız sabitleyici çok iyi çalışıyor ve güven veriyor, uzun yolda grup sürüşlerinde, köy yollarında bile kullandım, 30 km altında zaten devreden çıkıyor, çok başarılı buldum, öndeki araca göre frenliyor ve sürüş esnasında 3 kademe takip ve fren mesafesi verebiliyorsunuz, bana göre bunun yanında gidon kontrol gibi bir şey daha olmalı ki, şerit kontrolü yaparak adaptive ile giderken şeritten ayrılmadığımızı kontrol de ederse ve siz müdahale etmezseniz şeridi kendi ortalarsa tadından yenmez
-
Ya virajda acil frenleme yaparda motor dikleşirse ne olacak :D Sodurlu88 gayet sade yazdım cevap bekliyorum ;)
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Ya virajda acil frenleme yaparda motor dikleşirse ne olacak :D Sodurlu88 gayet sade yazdım cevap bekliyorum ;)
viraj abs si denen birşey var yani virajda zaten seni dikleştirmeden daha doğrusu dönüşünü bozmadan fren yapıyor sistem amacı da bu ve yıllardır kullanılıyor. Corner abs, ABS pro veya MSC break system diye aratırsan da bulursun örnekleri
https://www.youtube.com/watch?v=hHRW...ab_channel=ADI
https://www.youtube.com/watch?v=Tx47...=BoschMobility
-
Kötem bu işlere girmekten battın batacaksın hala neyin peşindesin ya=)
Bu arada bu radar işi güzel, yolculukta GS'ler kullandılar hızı değişen trafikte rahat ettiler ben yoruldum. Amma bu sistemin kocaman bir açık noktası var, radar otomobilleri rahatça seçiyor ama motosikletleri tanımakta o kadar iyi değil. Öndeki hızı belirleyen taşıt bir motosiklet olduğu zaman saçmalayabiliyor.
Velhasıl bu çarpışma önleme sistemlerini otomobilde performanslı sürmek istediğimde direkt kapatıyorum. Şehir içinde dur kalk trafikte falan müthiş faydalılar o ayrı.
Motosiklete gelirse direkt kapatırım, sigortasını bile sökebilirim :D Aktif cruise otobanda iş görebilir tabii ama normal sürüşte başıma bela olur benim.
-
killingroad adlı üyeden alıntı
Kötem bu işlere girmekten battın batacaksın hala neyin peşindesin ya=)
Bu arada bu radar işi güzel, yolculukta GS'ler kullandılar hızı değişen trafikte rahat ettiler ben yoruldum. Amma bu sistemin kocaman bir açık noktası var, radar otomobilleri rahatça seçiyor ama motosikletleri tanımakta o kadar iyi değil. Öndeki hızı belirleyen taşıt bir motosiklet olduğu zaman saçmalayabiliyor.
Velhasıl bu çarpışma önleme sistemlerini otomobilde performanslı sürmek istediğimde direkt kapatıyorum. Şehir içinde dur kalk trafikte falan müthiş faydalılar o ayrı.
Motosiklete gelirse direkt kapatırım, sigortasını bile sökebilirim :D Aktif cruise otobanda iş görebilir tabii ama normal sürüşte başıma bela olur benim.
Ben motorlarla çok yolculuk yaptım, hiç önemli bir saçmalama yaşamadım, motorları gayet iyi tanıyor ve frenlemeyi ya da hızı gayet iyi ayarlıyor. radar ünitesi önünde sis farı, koruma barı gibi nesneler olmamalı, o arkadaşın motorunda bu tip bir şey radarı etkileyebilir bilginiz olsun. Motorun radar kısmı ve önünde hiçbir şekilde sonradan ekleme yapılmamalı, arka radar için de bu gerekli.
Bir gün sizler için bir çekim yapayım sistemin nasıl çalıştığını göstereyim. Burada paylaşırım.
-
Metela adlı üyeden alıntı
Ben motorlarla çok yolculuk yaptım, hiç önemli bir saçmalama yaşamadım, motorları gayet iyi tanıyor ve frenlemeyi ya da hızı gayet iyi ayarlıyor. radar ünitesi önünde sis farı, koruma barı gibi nesneler olmamalı, o arkadaşın motorunda bu tip bir şey radarı etkileyebilir bilginiz olsun. Motorun radar kısmı ve önünde hiçbir şekilde sonradan ekleme yapılmamalı, arka radar için de bu gerekli.
Bir gün sizler için bir çekim yapayım sistemin nasıl çalıştığını göstereyim. Burada paylaşırım.
Yok her iki motorun da radarın önünde herhangi bir obje bulunmuyor, zaten radar farın üstünde, ona denk gelebilecek bir sis farı koruma demiri vs de pek mümkün değil.
Radar doğası gereği küçük objeleri yanlış yorumlama ihtimali bulunan bir şey, o yüzden garibime de gitmemişti. Bu arada önüne motor çıkınca asla görmüyor çakıyor falan anlamında değil, motosiklet konum değiştirdiğinde falan kaçırabiliyor.
-
şerit dışına çıkıp tekrar girerse algılaması zaman alabilir ama bende yaklaşsa da hemen frenliyordu yani kontrol dışı bir şey hissetmedim, biraz da sisteme güven hissi ile alakalı, tabi ki yüzde yüz güvenmemek lazım ki motosiklet kitapçıklarında da sizi uyarıyorlar, sistemi etkileyecek faktörler olduğunu belirtiyorlar, arabalarda da aynı uyarılar var. Bu yüzden bunların yardımcı sistemler olduğunu unutmamak lazım, yoksa uçakları da pilotlar kullanmazdı, otonom bir araç olmadığı sürece bizler her an önümüzde arkamızda ne varsa takip etmeli, teknoloji var diye kendimizi salmamalıyız. Abs ye direk güvenmemek gibi.
-
Metela adlı üyeden alıntı
Hocam açıklama için teşekkür ederim sodurlu88 den cevap gelmeyince ben karışık yazdım zannettim üzüldüm :( şaka bir yana sistemin çalışmasını tahmin edebiliyorum çünkü motoru dikleştirmeden panik fren yapabilen viraj abs sine sahip birçok motoru test ettim , en son Bmw 1300 GS i Türkiye lansmanında İzmit körfez pistinde kullandım harika bir tecrübe oldu benim için , o ucube görüntünün altında müthiş bir arge vardı..
-
Birinci elden tecrübe duymak güzel. Tracer 9 GT+ da acil fren yok diyor buradaki sitesinde:
"The system will only provide braking assistance when the Brake Control is turned ON and the rider is braking—it is not a collision avoidance system."
Yani fren yapabiliyor, adaptive cruise control esnasında mesela, ancak acil durumda yüksek hızdayken acı fren yapıp komple durdurmuyor anladığım kadarıyla. Sizinki de öyle mi?
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Birinci elden tecrübe duymak güzel. Tracer 9 GT+ da acil fren yok diyor buradaki sitesinde:
"The system will only provide braking assistance when the Brake Control is turned ON and the rider is braking—it is not a collision avoidance system."
Yani fren yapabiliyor, adaptive cruise control esnasında mesela, ancak acil durumda yüksek hızdayken acı fren yapıp komple durdurmuyor anladığım kadarıyla. Sizinki de öyle mi?
The radar-linked, Unified Brake System constantly analyses following distance data from the millimetre wave radar. If the system calculates that the rider’s braking inputs are insufficient to prevent a collision with the vehicle ahead it will increase brake pressure to the front and rear wheels to help slow the TRACER 9 GT+.
Doğrudur tam bir önleme sistemi değil. Aslında burada daha iyi açıklıyor, müdahale direk etmese de yardımcı oluyor, ACC yani adaptive hız veya normal sürüşte USB denen sistem ile birlikte çalışıyor, sonuçta freni yeterli yapmazsanız devreye girip fren gücünü arttırıyor bu da tam bir çarpışma önleyici olmasa da müdahale etme sistemi diyebiliriz. Size zaten ekranda fren yapı diye uyarı çıkıyor frene de yine önce basınç uyguluyor. Tam olarak bana bırak demiyor ama sistem BC açık olduğu sürece virajlarda dahil hız ve önünüzdeki nesneleri denetleyip size yetmediğiniz durumlarda yardımcı oluyor. Frene siz basmadan önce uyarı ve frenlemeyi başlatıyor. Bu bile size büyük bir zamanlama kazandırıyor.
Burada da frenleme ACC yani takip sisteminde nasıl çalıştığını gösteriyor.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)