150 zc başlığındaki yazımı başkalarına da lazım olur diye buraya atıyorum. sonuçta motorumuzun ürettiği elektrik ve akünün kapasitesi belli. ledler de çok az elektrik harcayarak güçlü ışık veriyor. yani tam ihityacımız olan şey. yaparken sorun yaşayanlar mesaj atsın, elimden geldiği kadar yardımcı olurum. bu arada bu yazı mondial 150 zc için yazılmıştır ama göstergeyi sökme harici diğer işlemler genel olarak aynıdır sanırım.

"yapması çok kolay. rüzgarlığı sök, gidonun dibindeki 2 vidayı sök, göstergeyi dışarı al, kilometre teliyle 2 tane elektrik soketini çıkardın mı gösterge elinde zaten. ters çevirip sağındaki ve solundaki 2 vidayı çıkar. sonra göstergeyi siyah kısma bağlayan 4 vidayı çıkar. gösterge camın, göstergen ve siyah kısım ayrılır artık.

göstergenin üzerindeki turuncu işaretçileri çıkar. vidaları sök. ampulleri sök. şerit ledi kafana göre döşe. ben birkaç sıra döşeyeceğim. mavi ve beyaz kullanacağım. her bölgenin ampul duyuna göre (+) ve (-)yi motorda denedikten sonra telleri duylara lehimle. çalışıp çalışmadığını bir daha kontrol et. göstergeyi sökme işlemini tersinden tekrarladın mı işin bitiyor. çok basit. eğlene eğlene yapsan bile 1-2 saatini almaz.

tek tek ledlerin tanesi kalitesine göre 3-4 volt arası çeker. yani 4 tanesini seri bağladığımızda, yani (+)'yı (-)ye bağlayarak birbirine eklediğimizde 12 küsür voltajda çalışıyor.

şerit ledler ise çok basit. metre metre alıp ihtiyaca göre kesme yerlerinden 5er cm aralıklarla kesip direk 12 volt çıkışına bağlıyoruz.

ben 1. dediğimi yaptım ama ledler 3 voltlukmuş. ölçmeden iş yapınca hepsi bozuldu. motor çalışınca yeri geldiğinde gerilim 14-15 volta kadar çıkıyor. e haliyle fazla gelen voltajdan ötürü ledlerin içindeki yarıiletken maddenin özelliği kayboluyor.

zaten ledler aslında diyottur, yani doğrultucu gibi çalışır. asıl görevleri elektriğin tek yönden akmasını sağlamaktır. mesela frene basınca 4lülerin yanmasını istiyorsak; frene giden elektrikten bir paralel çıkarıp sinyallere vermemiz ve araya 5 tek led, ve ya 5 cmlik bir şerit led atmamız sinyal verince ve ya dörtlüleri yakınca fren lambasının yanmasını engeller. tek yön dediğim budur. güzel bir örnek oldu.

neyse lafı çok uzattım, normal ledleri tesisata bağlarken araya uygun direnç atmak bu fazla gelen voltajın emilmesini ve lambaların ömrünü uzatır. mesela power ledlerde de bozulmamaları için akım koruma devreleri vardır.

en iyisi şerit led alıp ihtiyaca göre kesip altındaki yapışkan bantla istediğimiz yere yapıştırmak. şerit ledlerde genel olarak 5 cmde 3 tane smd led ve bir direnç var. 12-18 volt aralığında çalışıyorlar. yani kolay kolay fazla akımdan bozulmaz çünkü dediğim gibi dirençler var.

metresi burada bile 10-15 tl arasında. karaköy tramvay durağının karşısında (tünel tarafının diğer tarafı) bir han var. orada çok ucuza bulabilirsiniz.

şerit ledi silikonlu al, ben mavi ve beyaz 2 renk kullanacağım. mavi yazılı yerlere mavi, diğer yerlere beyaz. böylece renk ayrımı daha güzel olur. sinyal fren uzun vs lambaları için de önce 1 tane tek ledi alıp adaptörle (voltaj ayarlı adaptör lazım) 1 tanesinin en çok kaç voltluk akıma dayandığını hesaplayıp ona göre 4, 5 ve ya 6 adet kullanmak gerekir. araya uygun direnci atarsan 2-3 led bile işini görür. 4 tane tek led yanarken biraz göz alıyor haberiniz olsun. 6 led kullanmak en iyisi ama o küçük yere biraz zor sığar.

Kaynak: http://www.motosiklet.net/forum/moto...#ixzz1GCeTauMf

RESİMLER:

tek tek ledlerle yapılmış hali. şerit ledle daha güzel gözükür. bu arada sinyaller turkuaz, fren pembe renk oldu

http://img24.imageshack.us/g/img0180al.jpg/