93 model Vespa PX200E Elektrikli Dönüşüm Projem
Reklamlar
-
Herkese merhaba,
2019 yılında evimi taşıdıktan sonra, kadıköy'e, sahile kolayca gidip gelebilmek için tabiri caizse ayağımı yerden kesecek bir araç arayışına girmiştim. O zamana dek motosiklet/scooter kullanmamış olan ben bi yandan da retro araçların yeni teknolojiyle desteklenerek güncellenmesi projelerine hayranlıkla bakıyorum. Dışı seni içi beni yakar şeklinde araçlar acayip ilgimi çekiyordu.
Daha sonra karşıma Shanghai Customs çıktı. Bu arakdaşlar çevre kirliliğini azaltmak adına uzakdoğuda yaygın olarak kullanılan Honda Cub araçlara uygun fiyatlı elektrikli dönüşüm kiti üretme mottosuyla yola çıkmışlardı. Acaba ben de yapabilir miyim cub mı olsa? Ula Vespa niye olmasın ya? Derken bi online satış platformunda aşağıda fotoğrafını gördüğünüz 93 model Vespa PX200E'yi buldum. Hurda belgeli olarak çalışır motoruyla 2019'da 3500TL gibi bir fiyata aldım ve Konya'dan İstanbul'a getirttim. Hazır bu projeyi yapıcam, belki ilgisi olan birilerine faydalı olur diyerek tüm süreci de youtube sayfamda yayınlamaya başladım.
220 Garage Youtube Kanalı
İlk iş motosikleti tamamen dağıtarak eski parçalarını yenilemek, boyasını ve gerekli aksesuarlarını değiştirmek oldu. Boya ve kaporta, döşeme yenilemesi işlemleri dışında tüm dağıtma ve toplama işlemlerini oturduğum apartmanın eski kapıcı dairesinde yaptım.
Sele'yi cafe-racer tarzında birazcık modifiye ettim, döşemesini yeniledim. Fakat burada şöyle bir kısmı atlamışım, alttaki sünger meğer eskiymiş dışına kaplama atmışlar. O ikinci kaplamayı söktüm sele daha spor gözüksün diye. Fakat eski süngerin kat yerleri yerleşmiş, bikaç oturuşta derinin dışından da görünür kırışıklıklar halini aldı. Bi daha proje yaparsam süngeri de yenilerim diye düşünüyorum.
Boya hazırlığı da yine aynı yerde, bikaç haftada tamamlandı. Sürekli çalışamıyordum komşular rahtasızlık duyacak diye ama sorunsuz atlattık şükür
Gövde ve parçalarını boyaya gönderdiğimde de özellikle zaman konusunda pazarlık yapmamış olmanın sıkıntısını yaşadım. 1 haftada bitecek işim ertelendi de ertelendi, ertelendi de ertelendi... Arada yaz tatiline gittim geldim 1.5-2 ay gibi bi süreden sonra sonunda parçalar boyandı kaporta işlemleri tamamlandı ve gövdeyi geri aldım.
Sonra yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz gibi bir arka mafsal ürettirdim. Bu da baya baş belası oldu, youtube'da 2 bölüm kendim denedim. olmayınca 3üncü bölümde MatadorMotors'da sıfırdan bir mafsal ürettirdim
Normalde iki tekerlekli elektrikli araçlarda motoru ya zincir/kayış sistemiyle ya da direkt olarak jant içine yerleştirilen HUB motor olarak kullanabiliyorsunuz. Kolaylığı ve ekonomik olması nedeniyle 60V 2000W gücünde bir HUB motor aldım ve orijinal 10" lastiklerle Vespa'ya taktım.
Daha hafif ve modern teknolojili olması adına da piyasadaki ekonomik araçlarda kullanılan jel akü yerine Lityum batarya kullandım.
160 tane 18650 pilden oluşan paket 8kg ağırlığında ve yukarıdaki görselde görülen boyutlarda oldu. Jel akü kullansam ağırlık olarak 5 katı, hacim olarak da min. 4 katı yere ihtiyacım olacaktı. tabi burada maliyet farketti
Artık benzin deposuna da ihtiyacım olmadığından sele altına kontrol ünitesi (beyin) ve pil kutusunu yerleştirdim. Elektrik tesisatı bağlantılarını değiştirdim. Vespa'nın orijinal tesisatında korna hariç her şey alternatör üzerinden besleniyordu. Sonunda 70-80kg ağırlığında, 50km/h maksimum hıza çıkabilen ve şimdilik Çamlıca'da ve Moda'daki yokuşları zorlanmadan çıkabilen bi elektrikli motorum oldu.
Plakasız olduğundan ve gücü yetersiz olduğunan minibüs caddesi dahil herhangi bi şekilde ana yola çıkmadan kullanmaya çalışıyorum tek eksisi o oldu. Yine de tam hayal ettiğim gibi retro görünümlü modern ve benzeri olmayan bir taşıtım oldu. Havalar ısınsa da gezsem
Reklamlar
-
Hocam elinize emeğinize sağlık, mükemmel olmuş. Türkiyede tek kalıbına uyan herhalde tek vespa olabilir
-
Tebrikler, elektrikli araclara ben de sempati ile baktigimdan seviyorum boyle projeleri
160 tane 18650 pil kac watt veriyor ?
-
Hocam süper bir şey yapmışsınız, elinize sağlık.
-
Çok güzel olmuş , elinize sağlık
-
Geçenlerde de forumda görmüştüm çok beğenmiştim, hatta geçtiğimiz günlerde küçük moda burnunun orada karşılaşmış olabiliriz. Yanımdan bir vespa geçip gitti ama rengi turkuaz gibi gelmişti bana, Allah Allah ses çıkmadı bundan demiştim
Benim düşündüğüm sıkıntı sadece enerji, piller ilk sıkıntı yarattığı, bittiği, kısa devre olduğu zaman buraya yazabilir misin? Benim için de fikir olmuş olur, daha küçük bir projede 18650 kullanmayı düşünüyorum çünkü. 18650 pillere bayılıyorum, neredeyse her projeye geliyorlar ama narin piller, elektronik sigarada falan kullanırken bile çok patlatan var, Punta kaynak yaparken bile acele edin ısınmasın diye uyarıyorlar. Bence yapmadıysan dışına Yanmaz kapton bant ile iyice yalıtım yap. Kulağında lion bataryalı telefon patlatıp yaralan insanlar var şiddetli patlıyor demek ki, Allah korusun yolda giderken bir sıkıntı, yanma durumu falan olmasın.
-
gurcanozturk adlı üyeden alıntı
Tebrikler, elektrikli araclara ben de sempati ile baktigimdan seviyorum boyle projeleri
160 tane 18650 pil kac watt veriyor ?
Bir tane iyisinden yani yüksek akım verebilen tipte 18650 pil 75W anlık verebiliyor. Hadi diyelim 50W olsun daha da iyimser olalım 40W olsun, 160 tanesi 6400W verir anlık olarak. tabi bu halde çok çabuk biteceği için kontrol devresi ile 2000W'lık motora gerektiği kadar yani daha az güç vererek daha uzun kullanım süresi elde edebilmiştir.
Şarj etmek toplam kaç saat sürüyor ve tam şarj ile kaç saat ve kaç km yol gidebiliyor bunları merak ediyorum.
---------- Mesajlar birleştirildi - 21:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:50 ----------
Kerem34_ adlı üyeden alıntı
Geçenlerde de forumda görmüştüm çok beğenmiştim, hatta geçtiğimiz günlerde küçük moda burnunun orada karşılaşmış olabiliriz. Yanımdan bir vespa geçip gitti ama rengi turkuaz gibi gelmişti bana, Allah Allah ses çıkmadı bundan demiştim
Benim düşündüğüm sıkıntı sadece enerji, piller ilk sıkıntı yarattığı, bittiği, kısa devre olduğu zaman buraya yazabilir misin? Benim için de fikir olmuş olur, daha küçük bir projede 18650 kullanmayı düşünüyorum çünkü. 18650 pillere bayılıyorum, neredeyse her projeye geliyorlar ama narin piller, elektronik sigarada falan kullanırken bile çok patlatan var, Punta kaynak yaparken bile acele edin ısınmasın diye uyarıyorlar. Bence yapmadıysan dışına Yanmaz kapton bant ile iyice yalıtım yap. Kulağında lion bataryalı telefon patlatıp yaralan insanlar var şiddetli patlıyor demek ki, Allah korusun yolda giderken bir sıkıntı, yanma durumu falan olmasın.
Elektronik sigara ile kullanırken elektronik sigarayı yüksek Watt gücünde kullananlarda patlama oluyor daha çok. Yani 75W değerinde kullanırken pilden 20A akım çekiliyor yaklaşık. 20A ya da 30A akım verebilen tipte 18650 piller var, yani 18650 pilin şeklini gösteriyor onları da kendi içinde çeşit çeşit tipleri var. Yüksek amper veren tipte olmayan 18650 pili elektronik sigaraya takınca aşırı ısınıp patlaması beklenen bir şey.
Ben yaklaşık 4 yıldır elektronik sigara kullanıyorum, tek pil ile 20W'ı geçmeden kullanıyorum ve kullandığım pilleri seçerken en az 20A güç verebilen tipte olanlardan seçmiştim ve şarj etme işlemini de uygun şarj aleti ile yapıyorum, pil konusunda sorun yaşamadım. ama bu piller şakaya gelir şeyler değil, çantaya rastgele atınca çantada anahtar vb. metal bir şey ile kısa devre bile olsa patlayabilecek güçte aletler, dikkat etmek gerek.
-
Güzel bir modifikasyon olmus, ben de pil isini merak ettim, bu pillerden, motosiklete akü de yapılabilir mi acaba?
-
fazil adlı üyeden alıntı
Güzel bir modifikasyon olmus, ben de pil isini merak ettim, bu pillerden, motosiklete akü de yapılabilir mi acaba?
Yapılamaz değil yapılır, ama jel aküler veya kuru aküler tek hücreli, yani bozulabilecek bir tane yer var, bozulduğunu anlıyorsunuz, risk yok denecek kadar az.
Bu pilleri sarj etmek zor, lityum piller uygun voltajdan fazlasıyla sarj edildiğinde çok rahat kısa devre olan, yanan, patlayan piller.
Motosikletimi emanet edeceğim pil laptoptan söktüklerim olmazdı muhtemelen. Kaliteli sıfır piller de 30 40tl en az. 3p4s bir devre yapsak 12 tane pil lazım 300 lira en az burası. Bir de bunun BMS adı verilen bir devresi var en az 100 lira da burası, ısı kontrolu için rölesi var, Balansörlü sarj devresi var. Çıkartıp harici sarj edeceksek sarj aleti 300 400 TL.
Muhtemelen akü almak daha ucuza gelecektir. Ama böyle projelerde bütçe çok önemli olmadığı için kullanılabilir bence. Elektrikli araçlarda da zaten buna çok benzer bir teknoloji kullanılıyor ama daha güvenli, yapan arkadaş da mühendismiş. Muhtemelen alması gereken tüm önlemleri almıştır zaten.
Bu pilleri atıl durumdaki matkap gibi elektrikli aletleri pilli hale getirmek veya pillerini güçlendirmek için çok kullanıyorlar. O zaman hem çıkma pil kullanılabiliyor hem de daha kalitesiz devreler kullanıldığı için maliyet çok düşüyor, tam fiyat performans oluyor.
-
foruma pek girmiyordum. sırf eline sağlık yazmak için giriş yaptım. ellerine sağlık. gerçekten yaratıcı ve güzel olmuş.
-
espresso adlı üyeden alıntı
...
Şarj etmek toplam kaç saat sürüyor ve tam şarj ile kaç saat ve kaç km yol gidebiliyor bunları merak ediyorum....
...
Vidyosunda cevaplarını verilmiş bu sorulara.
-
espresso adlı üyeden alıntı
Bir tane iyisinden yani yüksek akım verebilen tipte 18650 pil 75W anlık verebiliyor. Hadi diyelim 50W olsun daha da iyimser olalım 40W olsun, 160 tanesi 6400W verir anlık olarak. tabi bu halde çok çabuk biteceği için kontrol devresi ile 2000W'lık motora gerektiği kadar yani daha az güç vererek daha uzun kullanım süresi elde edebilmiştir.
Şarj etmek toplam kaç saat sürüyor ve tam şarj ile kaç saat ve kaç km yol gidebiliyor bunları merak ediyorum.
---------- Mesajlar birleştirildi - 21:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:50 ----------
Elektronik sigara ile kullanırken elektronik sigarayı yüksek Watt gücünde kullananlarda patlama oluyor daha çok. Yani 75W değerinde kullanırken pilden 20A akım çekiliyor yaklaşık. 20A ya da 30A akım verebilen tipte 18650 piller var, yani 18650 pilin şeklini gösteriyor onları da kendi içinde çeşit çeşit tipleri var. Yüksek amper veren tipte olmayan 18650 pili elektronik sigaraya takınca aşırı ısınıp patlaması beklenen bir şey.
Ben yaklaşık 4 yıldır elektronik sigara kullanıyorum, tek pil ile 20W'ı geçmeden kullanıyorum ve kullandığım pilleri seçerken en az 20A güç verebilen tipte olanlardan seçmiştim ve şarj etme işlemini de uygun şarj aleti ile yapıyorum, pil konusunda sorun yaşamadım. ama bu piller şakaya gelir şeyler değil, çantaya rastgele atınca çantada anahtar vb. metal bir şey ile kısa devre bile olsa patlayabilecek güçte aletler, dikkat etmek gerek.
4.5 saat sarjla maksimum hız olan 50km/h ile 50km yol yapabiliyormuş ben yanlış anlamadıysam, iş yaparken bir yandan arkada çalıyordu çünkü video.
Menzil benim için hiç yeterli değil ama arkadaş için çok kullanışlı. Kadıköyde oturuyorum modaya inerken bakkala sağa sola giderken kullanırım aleti yapmış zaten. 2 3 kere modaya gider gelir geceden de sarja taksa sabaha hazır.
-
maktama adlı üyeden alıntı
Vidyosunda cevaplarını verilmiş bu sorulara.
Video izlemediğim için buraya yazar mı diye sormuştum ama cevap verilmiş zaten. Video'yu izlememe grek kalmadı.
---------- Mesajlar birleştirildi - 19:00 ---------- bir önceki mesaj zamanı 18:59 ----------
Kerem34_ adlı üyeden alıntı
4.5 saat sarjla maksimum hız olan 50km/h ile 50km yol yapabiliyormuş ben yanlış anlamadıysam, iş yaparken bir yandan arkada çalıyordu çünkü video.
Menzil benim için hiç yeterli değil ama arkadaş için çok kullanışlı. Kadıköyde oturuyorum modaya inerken bakkala sağa sola giderken kullanırım aleti yapmış zaten. 2 3 kere modaya gider gelir geceden de sarja taksa sabaha hazır.
Menzil kullanım amacına göre gayet iyi olmuş. Zaten daha fazla menzil için daha çok pil bu da daha çok ağırlık ve daha çok maliyet demek. 50km gayet uygun bir menzil olmuş kullanım amacına göre.
-
Valla bravo, harika bir proje olmuş, elinize emeğinize sağlık.
-
16 Ağustos 2021, 20:52
#15
Rengini çok beğendim. Zaten kasada tam nostaljik kasa çok güzel. Projeye bayıldım. Elleriniz dert görmesin. Uzun vadede tecrübelerinizi paylaşırsanız sevinirim. En uygun zamanda da videoları izleyeceğim.
Instagram: Ekremalp85
Youtube: Ekrem Alp
-
17 Ağustos 2021, 07:18
#16
elinize sağlık büyük emek var
2006BWS100-2007CBF150-2010CBF150-2007FZ6SFAZER-2006CBF600-2012CBF150-2012AGİLİTYCİTY125-2005CBF600-2006Z750S-2008GSXR600-2014CRF250L-2014JOYMAX 250-2013İNAZUMA250-2018S3 250-2014TGBX-MOTİON250
-
17 Ağustos 2021, 08:36
#17
meraktan soruyorum anladığım için değil, krankın varyatöre bağlandığı yerden direk daha güçlü bir elektrikli motor takılsa daha performanslı ve tam bir scooter modunda gidilse olmazmıydı ya da mümkün mü dediğim olay onu da bilmiyorum gerçi
ama proje güzel olmuş emeğine sağlık güle güle kazasız sürüşler dilerim
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler