KTM EXC 450R Restorasyon Yenileme
Reklamlar
-
Selamlar Arkadaşlar,
2019 Eylül ayında Antalya dan KTM EXC450R almıştım. Bu motor ile ilgili yenileme hikayemi ve yaptıklarımı anlatacağım. Uzun bir yazı olacak umarım okurken sıkılmazsınız
Aslında bu motoru almadan önce CRF felan bakıyordum ama madem arazide kullanacağız tam special olsun, Gerekirse sonradan asfalt için süpermoto yaparız diye düşündüm. Öncesinde tabi biraz motoru araştırdım ama kararsızdım. İlanlarda felan bakınıyordum sürekli, Bir satıcı ile anlaşınca arkadaşımın aracıyla yola çıkıp antalya ya geldik Elazığdan Neyse gittik motoru gördük.
Antalya da çok kısa deneme imkanım oldu. Fazla vakit kaybetmeden motoru aldık geldik memlekete. Daha önce 250EXC-F felan kullandım gücünü biliyordum ama bu başka bir şey anlatılmaz. MT-09'un cross versiyonu gibi. Hatta bu daha çılgın
Motorun ilk hali böyle
Motoru almadan önce eski sahibiyle konuşmuştum motorun eksiğini felan özellikle sordum tabi. Kendisi aşağıdakileri söylemişti.
- Ayaklık yoktu(Bu yüzden resimde duvara yaslamışım)
- Ön Teker bilyaları bozuktu
- Motorda ufak yağ kaçakları var
Eski sahibi bana bu üçünü söyledi Bunların dışında motoru rektefiye edilmiş ve sadece asfaltta 100 km kadar binilmiş. Sahibinin sözüne güvenerek gittik motoru aldık ama motoru görünce eksikler uzadıkça uzadı.
Bunların dışında benim gördüklerim ise şöyle
- Hız göstergesi yok(ilanda yazmıştım dedi ama ben hatırlamıyorum )
- Arka dişli bozuk, değişmesi gerekiyor
- Ön ve Arka fren diskleri yamuk baya bir yalpa yapıyor Diskler değişmesi gerekiyor
- Yağ kaçakları tahmin ettiğimden fazla
- Çalıştırma kütüğü kırılmış, korna yerine marş butonunu bağlamışlar, korna yok
- Far mum gibi yanıyor tesisatta ciddi sıkıntılar var
- Kick start aşınmış yada laşkalaşmış yolda giderken kendi kendine açılıyor
Listeyi baya uzatabilirim ama sonuçta eski motor, e baya da koşmuş belli olacak o kadar diyip burada sonlandırıyorum
Her neyse artık girdik bir işe ufaktan yaparız dedik. Elimizde her türlü imkan var abimin atölyesi var, Ben kendim Elektrik Elektronik Mühendisiyim ama mekanik işlerden de baya anlarım. O yüzden elimde patlama korkusu hiç olmadı.
Restorasyon fikri ise şasiyi yeni model EXC lerdeki gibi Turuncuya(RAL2009) boyama düşüncesi ile başladı. Dedik madem motoru komple sökeceğiz bari baştan sona her şeyi elden geçirelim. Öylede oldu. Bundan sonra resimlerle videolarla birlikte anlatacağım.
İşe ilk olarak Ön teker rulmanlarını değişmekle başladım. Çünkü bozulmanın son evresine gelmiş ön tekerlek zar zor dönüyordu.
Rulmanlar tabi ki pas içerisindeydi. Rulmanları ve Keçeleri yenileri ile birlikte değiştirip ön lastiği kenara kaldırdık. Sökmeye devam.
Motoru Kriko ile ön taraftan kaldırıp soymaya başladım.
İlk Olarak Depo, Depo karenajları, Egozoz vs gibi kolay parçalarla başladım.
Sürekli söküyoruz. Sökmek kolay tabi ama motor akdeniz bölgesinden gelme ya tuzlu suyunda etkisiyle baya bi paslanma var civatalarda. Bazı torx civataları Torx alyanla sökemediğim için gidip 450 liraya izeltaşın Torx lokma setini aldım mecburen Ha aklıma gelmişken eski sahibi fan var bunda demişti. Tabi bende sevinmiştim. Bu motorlar fabrikadan çıkarken fan aksesuar olarak satılıyor. Fan sız çıkıyor yani. Sahibi fan var diyince sevinmiştim ama pc fanı takıldığını görünce hayal kırıklığına uğramıştım İyide abicin bu fanların debisi yeterli değilki, 450cc'nin ateşini almaya yeter mi be... Neyse bunu da yazdık bir kenara, Fan alınacak!!
Tabi sökerken elektrik tesisatının içler acısı haline de yakınen şahit oluyorsun.
Arkadaşlar, size tavsiyem motorunuzun tesisatına kasapların dokunmasına müsade etmeyin, yoksa resimdeki gibi her yerden kesip biçip elektrik almaya çalışabilirler Tesisat baya bir soru işareti oluşturdu kafamda. Ama neyse zaten soketler vs çürümeye başlamış oksitlenmeden dolayı. Hatta kabloların içindeki bakır bile oksitlenmeye başlamış. Anlaşılan o ki tesisat komple yenilenecek.
Sonuç olarak motorun her şeyini söküp böyle masaya dizdim.
Bütün civataları ortak bir kaba koydum. Civata ayrımı yapmadım çünkü çoğu civata ya paslanmış ya başı bozulmuş vs, değişmesi gereken birçok civata var.
Buda motorumuz.
Heyecan Verici
Sökmeye söktük. İşin en kolay tarafı belkide. Motor masaya serildi, Bütün parçaları masaya serip civataları hepsini ortak bir kutuya koydum. Krikoda asılı bir şase kaldı sadece İnstagramdan story atıyorum arkadaşlar bana nasıl toplayacan felan diyor. Ciddi bilmiyorum nasıl toplayacağımı, Spontane gelişecek artık. Bakacağız çaresine diyorum
İlk başta boya yapacağımız için ordan başladım. Geri kalan parçaları takarken tamir istiyorsa tamir edip, temizlik istiyorsa temizler takarım dedim. Arka amortisörün yayının boyası da bazı yerler aşınmaya başlamıştı. Dedim bari onuda boyayayım ama eski boyayı sökmek beni baya bir yormuştu. Hatta video çekmiştim.
Baya yordu açıkçası sonradan pişman oldum amortisörü boyamaya. Yayın boyasını sökmek çok uğraştırdı. Baya bir boya sökücü kullandım ama boya sökücü alt katmanlara işlemiyor. Dolayısıyla katman katman boya sökücü kullanmak gerekiyor. Toz boya olduğu için orjinal boyası baya kalın. Her neyse uğraştırdı ama sonunda temizledim yayı. Bu parça boyaya hazır. Şasi ile birlikte buda aynı renge boyanacak.
Bundan sonra Şasi ve Diğer boyanacak parçaların temizliği için basit bir kumlama makinesi yaptım. Bulunduğum ilde kumlama hizmeti veren bir firma olmadığı için mecburen kendim yaptım.
Kullandığım malzemeler, 1LT kola şişesi ve Hava Tabancası
Yapmam 5dk'mı felan aldı. İnce elenmiş sıva kumu doldurup temizlik yaptım. Bazen tabanca tıkansa da genel olarak iş gördü. Birkaç before After fotoğrafı ekleyeyim.
İlk önce arka maşayı kumladım.
Kumlama metalin en ince yerlerine işleyerek ciddi bir temizlik yapıyor. Normalde kumlamadan önce gazyağı, tiner vs ile arka maşayı yıkadım ama yağ lekeleri ve o kirli görünüm geçmedi. Şimdi fabrikasyondan haline döndü
Motorda ayn işlemden geçti. Tabi ki bütün giriş çıkışları kapattık
Özellikle Egzoz manifoltunun orada çamur ve sıcaklığın etkisiyle resmen ayrı bir katman olmuştu. Onu bile çıkardı. Tertemiz görünüyor şimdi.
Elimi vurmuşken Egzoz borusunu da parlattım.
Aynı şekilde Ön ve Arka jant, Şasi ve bazı plastik korumaları kumlama ile temizledim. Özellikle jantlarda ciddi paslanmalar vardı. Tuzlu su lastiği janta yapıştırmıştı, jant pipetlerinin arasında çok ciddi paslanmalar başlamıştı bunların hepsi temizlendi ve boyaya hazır hale geldi.
Tabi arada ufak tefek tamir işleri oluyor onları da hallediyorum. Arka fren pedalının stoplayıcı kısmı kırılmıştı. Rulmanları aşınmış laşka laşka çalışıyordu. Rulmanları söküp kaynakçı da kırılan parçanın yerini doldurttum.
Sonrasında bozuk rulmanların yerine daha az bozuk olan çıkma rulmanlar taktım Sıfır rulman takmanın alemi yok
Son olarak kaynakla doldurduğumuz yere civata için diş açıp ayaklığı kurtarıyoruz.
Bu işlemler yapılırken ben bir yandan da değişmesi gereken parçaların siparişini verdim aliexpress den. Çünkü gelmesi 3-4 haftayı buluyor
Aliexpress den istediğim parçalar
- Ön-Arka Fren Diski
- Yan Ayaklık
- Arka Fren Disk Koruyucu
- Ön Maşa Koruyucu
- Egzoz koruyucu
- Radyatör Fanı
- Fren Ve Vites Pedalı stepleri,
- Yağ filtresi(4 Adet)
- Arka Maşa Koruyucu
- Depo Hava alma ventili
- Ayaklık tutucu lastik
- Arka Fren hava alma civatası vs
Acil olarak bu malzemeleri aşama aşama istedim. Tabi alacaklarımız var elbet ama zamanla artık. Aliexpress burada gerçekten hayatımı kurtardı çünkü fiyatlar yarı yarı yarıya farkediyor Yan ayaklık Burada 500TL iken aliexpress de 250TL civarına geliyor. Geneli bu şekilde veya daha ucuz.
Bundan sonra boya işlerini yaptım. Şasiyi dediğim gibi turuncuya boyadık. Boya kodu RAL 2009
İlk öncede şasinin altındaki ezikleri vs kaporta macunu ile düzelttik. Her ne kadar görünmeyecek olsa da elimizi vurmuşuz bir kere temiz olsun. Zımpara ve temizlik sonrası şasi boyaya hazır hale geldi.
Renk değişikliği olacağı için ilk kat beyaz astar atılıyor.
Sonrasında 4 Kat asıl boya atılıyor.
Tabi Yayımızı unutmuyoruz
Son olarak kurumaya bırakıyoruz şasimizi. Vaktimiz bol 2 gün boyunca kurusun
Son olarak jantları ve radyatörü boyadık Radyatör de baya kirliydi. Temizleyemedim. Aslında radyatörde baya ezikler vardı. Gönlüm değişmekten yanaydı ama Aliexpress den istesem bile +500 civarı bir masrafı vardı. O yüzden fazla masrafa girmemek adına siyaha boyayıp kenara bıraktım. Sızıntı vs yok nasıl olsa.
Bu arada bir yandan motoru toplamaya başladım.
Ön maşa Arka maşa vs taktım. Daha sonra motoru şasiye atıp Ateşleme bobini ve konjektör gibi temel elektriksel ekipmanları bağladım. Artık yavaş yavaş tesisat işine giriceğiz.
Sırada Karbüratör var. Onuda takalım
Bu da karbüratörümüz.
Karbüratör çok enteresan. Keihin FCR MX 39 karbüratör var. 39mm'lik. Karbüratör üzerinde 5 tane tahliye hortumu var. Sanırım olurda takla felan atarsa motor boğulmasın diye benzini akıtıyor dışarı. Aynı zamanda gaz kelebeği üzerinde birde TPS sensörü var bu doğrudan beyine bağlı. Sanırım ecu, gaz kolunun konumuna göre ateşleme haritasını değiştiriyor. Bayada pahalı bir şey. İyi bakmak lazım. Çok şükür bendeki harika çalışıyor. Motoru topladıktan sonra bayadır kullandım bir kere bile öksürme aksırma tıskırma yapmadı. 1 ay çalışmasın enjeksiyonlu modellerden kolay çalışıyor.
Bu arada aliexpress den istediğim parçalar yavaş yavaş gelmeye başladı. Fren diskleri ayaklık ve bazı basit korumalar geldi şimdilik. Daha gelecek çok parça var
adece ayaklık Türkiyede 500 lira civarı Aliexpress olmasaydı halim ne olurdu bilemiyorum.
Arka dişliyi de Türkiye de bir arkadaş yaptırdım. Çin den uyguna geldi.
Neyse parçalarımız geliyor biz motoru toplamaya devam edelim.
Karbüratör ile birlikte CDI Ateşleme beynini vs taktım. Aynı zamanda Gaz kolunun metal kısmını boyadım. Buna benzer birçok parça boyandı.
Daha sonra Egzoz borusu, ve Egzozu ve depoyu takıp bi marş basayım dedim ama ufak bir benzin kaçağı ile karşılaştık. Karbüratöre benzin giren borunun üzerindeki oringler özelliğini yitirmiş. Dolayısıyla oradan benzin kaçırıyordu.
Tabi ki orinlerin üçü de değişti. Bu sayede bezin akıtma sorununu çözdük. Ayrıca debriyaj hidrolik hortumunda da yanıklar vardı. Nasıl olmuş bilmiyorum. Bi ara Ankaraya gelmiştim. Onuda orada ostim de yeniledim. Gayet orjinal oldu
Neyse artık Egzozu, depoyu vs yerine taktıktan sonra ilk kez marşa bastım. Yaklaşık 2 ay sonra ilk marş. Ve sorunsuz çalıştı tabi ki. Motorun çalışması için Temel olarak TPS sensörü, Saydırıcı, Ateşleme bobini ve ECU nun bağlanması yetiyor. Akü olmasa da çalışıyor Far tesisatı vs ayrı olduğu için bağlı olmaması bir sorun teşkil etmiyor .
Karbüratörü egzozu vs yerine taktık marşta bastık motor hala çalışıyor Sorun yok şimdilik devam
Şimdi bundan sonra Lastiklerimizi vs takalım. Artık kendi ayakları üzerinde durabilir Lastikler için jant stickerları istemiştim. İlk olarak onları yapıştırdım.
Ön diski ve dişliyi takalım yerine
Sıra elektrik tesisatında.
Tesisatı en son söktüm bi kablo yumağı haline getirip öyle kenara bıraktım.
Bi yerden başlamak lazım tabi. Bende ilk olarak elektrik şemasını indirmekle başladım. Elektrik şeması aşağıdaki gibi .
Tesisatta her şey son derece açık ve anlaşılır aslında kablo renklerini bile vermişler. Soketlerin birçoğu değişecek dedim. Bu yüzden bir takım soketleri internetten istedim. Aynı zamanda sol kumanda konsolunu da sıfır olarak Türkiye den temin ettim.
Soketlerimiz bunlar.
Sorunlu soketlerin hepsi değişiyor.
Bu da sol kumanda kütüğümüz. Eskisi çok kötü durumdaydı. Bu parçada baya önceden gelmişti.
Bütün tesisat kontrol edilerek bu şekilde yenileniyor.
Şimdi Special makine kullananlar bilir. Bu motorlarda kontak anahtarı fabrika çıkışı genellikle olmaz Yani doğrudan marş butonuna bas al götür yani olay o şekilde. Doğrudan çalışıyor. Benim tabi ileride süpermoto yapma gibi bir hedefim olduğu için kontak anahtarı bağladım. 15 liraya aldığım CG kontağı baya orjinal oldu İmobilizer yok ama olsun
Tesisatta ufaktan birde kendi imzamı attım. Şimdi bu motorun orjinallerinde floating ground denen bir şarj sistemi var. stator dan iki uc çıkıyor. Bu iki ucdan birisi şarj için kullanılırken diğeri doğrudan aydınlatma tesisatına gidiyordu. İlk etapda konjektörün çalışma mantığını anlamamıştım. Lambada kısık yanınca dedim herhalde konjektör bozuk. Bende dedim bari var tesiatını da aküye bağlayıp komple DC sisteme çevireyim. Tabi bu durumda daha yüksek güçlü bir konjektör bağlamak gerekiyordu.
Sıkıntı yok görünüyor Ama öyle olmadı birazdan anlatıcağım. Neyse bununla birlikte dedim bari farları motor çalışınca otomatik yakalım. Çünkü Yeni model enjeksiyonlu modellerde alternatör 3 fazlı, Bütün sistem konjektör üzerinde besleniyor. Motor çalışınca ECU otomatik olarak farı açıyor. E şimdi DC sisteme çevirdik. Önceki sistemde motor çalışınca farlar otomatik yanıyordu. DC sistemde ya far açma kapama butonu olacak yada başka bir elektronik sistem motor çalışınca otomatik açacak farı. Ben dedim kendim yapayım bunu çok basit bir şey
Öylede oldu yaptım çalıştırdım sorun yok gibi görünüyor.
Yeni modellerde motor çalışınca farlar çalışıyor, motor kill switch ile kapatılınca far 5sn sonra sönüyordu. Bende aynısını yaptım gayet de güzel çalıştı. Test videosu bu şekilde
Burada güzel görünüyor fakat şöyle bir durum oldu. Statordan iki sargı çıkıyor. Normalde bu iki sargı arasındaki alternatif gerilimin faz farkı tam 180 derece olması gerekir.(Bu terimleri anlamayabilirsiniz. Elektronikçi arkadaşları şöyle kenara alalım. ) Dolayısıyla konjektör girişindeki köprü diyot bu gerilimi doğrultsun Fakat faz farkı çok küçük bir değermiş. Bu tamamen statorun sarım şekli ile alakalı. Dolayısıyla benim bağladığım konjektör tam güçte çalışamıyordu. Bunu en son motoru kullanmaya başlayıp bir iki sefer aküyü bitirince anladım. Yani konjektör şarj ediyor aslında ama Aküye 5 birim elektrik veriyorsa farlar vs 8 birim elektrik çekiyor aküden. Elbette yavaş yavaş akü bitiyor. Öylede oldu. Allahtan kick start var
Osiloskop ile konjektör çıkışını inceleyince herşey netleşti tabiki
Videoda bu arada konjektörün nasıl çalıştığıda anlaşılıyor
Çözüm olarak ya stator yeniden sarılacak yada eski konjektör takılıp orjinal sisteme dönülecek. Bende tabiki orjinal sisteme döndüm. Konjektörün şarjını felan ölçtüm gayet iyi çalışıyor. Yani lambalar konjektörden dolayı düşük yanmıyormuş. Tesisattaki başka sorunlardan dolayı öyleymiş. O şekilde konjektöre farları da bağladım herhangi bir sorun olmadı.
Biz devam edelim
Son olarak fren muşürlerinin kablolarını vs yeniledim. Arka stop bağlantılarının kabloları komple dibinden kesilmişti. Anlamadığım bir şekilde kuyrulta dininden kesilmiş. Ama bu sorun teşkil etmediği için kabloyu yenileyip temizleyip kuyruğu taktım. Lambaları zaten sağlamdı.
Dolayısıyla tesisatı bu şekilde bitirdim. Artık bütün fonksiyonlar sorunsuz çalışıyordu. İleride sinyal gösterge vs bağlarım diye gerekli aux çıkışarını koydum. Çünkü plaka çıkarmam gerekirse motoru muayene yapmam gerekecek(Şuanda Çekme belgeli) Bunun içinde sinyal vs takılı olması gerekiyor. Şimdilik takma gereği duymadım.
Gelelim göstergeye Gösterge saati konusunda da başım çok ağrıdı. Birazdan nasıl bir ülkede yaşıyoruz diyeceksiniz. Bu süreçte en çok canımı sıkan gösterge saati oldu.
Motorun orjinal göstergesi konu başında belirttiğim gibi yoktu. Bende Amerikada TrailTech firmasından Genel amaçlı custom bir gösterge istedim. Bu firma ATV ve Motocross bike 'ler için özel saatler üretiyor Hatta bazı üst modelleri dakarda vs kullanılıyor bildiğim kadarıyla. Motoru kullanmak için yapıyoruz sonuçta yapmışken hoş birşey yapalım dedim.
https://www.trailtech.net/
Bahsettiğim firmanın websitesi yukarıda
Satın almayı düşündüğüm gösterge ise böyle birşey
Bunu istememin sebebi Hem Orjinalden ucuza geliyor, Hemde Sıcaklık göstergesi vs de var. Motor sıcaklığını görebiliyorsun. Aynı zamanda Kilometre ile birlikte Çalışma saatini de tutuyor. Yani olması gereken herşey fazlasıyla var. Sorun yok firma ile bir iki mailleşmeden sonra istedim ürünü. Ortalama 1 haftada UPS ile Türkiye ye girdi. Şimdi sorun bundan sonra başladı. Yurtdışından ilk defa malzeme getirmiyorum. Bu yüzden prosedürü az çok biliyorum. Eskiden ETGB kapsamında 22€ nun altındaki ürünler gümrüksüz geçiyordu. Sağolsun başkanımız açığı kapatmak için bununda önüne geçip tüm ürünleri gümrüğe tabi olacak şekilde yasa çıkardı. Artık iğne bile isteseniz vergisini ıvırını zıvırını ödemek zorundasınız dedi. Sorun yok ödeyelim dedik. Yeterki ürünümüzü alalım. Şimdiye kadar aldığım bütün ürünler için vergisini ödeyip almıştım. Bu öyle olmadı.
Gümrükteki memur her ne sebeptense benim bu ürünümün ETGB kapsamında ithalatını uygun görmemiş Dolayısıyla UPS den gelen bir mail ile şok oldum canım sıkıldı. E tamam ne yapmamız gerekiyor felan filan bir sürü belge isteniyor bütün belgeler noter tastikli olacak bu belgeler vs bize gönderilecek, ürün tekrar incelenecek gerekirse TSE'ye test için gönderilecek vs vs. Yanlış hatırlamıyorsam ödemem gereken 13-14 kalem vardı listeyi hatırlamıyorum. Bazı ücretler sonradan hesaplanıyor. Gümrük müşaviri ile konuştum telefonda adam diyorki, Min. 3000 Max 10000TL'ye kadar yolu var dedi Baya bi sövmüştüm. Lan zaten ürün 1000 lira.
UPS bana iki seçenek sundu. Ya bunları yaparsın yada ürünü iade edelim dedi. Dedim tamam iade edelim. O zaman UPS bana dedi ki ürün gelmiş 1 aydır İstanbul hava limanında depoda bekliyor. 600TL ardiye ücreti birikmiş. Birde 200TL ordino ücreti var. Bunlar ödeyin ürünü geri gönderelim. Dedim lanet olsun ödemiyorum ürünü de alın ne yapıyorsanız yapın. Dolayısıyla ürün Gümrüğe kaldı. Şimdi Yarın bir gün hiç alakası olmayan birine toplu ihale ile satılacak belkide. Sonuç olarak parasını verip Türkiye sınırına kadar getirdiğim ürünümü ülkeme sokmadılar. Allah hepsinin belasını versin.
Tabi bu anlattıklarım baya bi özet. Gerçekte çok daha uzun oldu. Ben iki sefer itiraz ettim vs tekrar olumsuz sonuçlandı. Aslında istanbul da olsaydım gidip ürünü alma ihtimalim yüksekti ama işte gidip kovalamak lazımdı. Her neyse şimdilik gösterge saatimiz yok ama ileride yine aynısında isteyecem. Elektriksel alt yapısı hazır nasıl olsa
O iş öyle kaldı yapacak birşey yok biz motoru toplamaya devam edelim.
Bu süreçte yeni parçalarımız gelmeye devam ediyor
Aynı şekilde fren pedalının da öndeki steplerini değiştirdim.
Bir yanda şasi ve radyatör korumalarının boyasını yeniledim. Eski boyaları yine kumlama ile söktüm. Gayet iyi oldu.
Motor eski olunca birçok civata da yorgunluk oluşuyor. Örneğin ön dişlinin civatası sıkarken koptu. Benzer durumlar şasi civatalarında da yaşadım. Ters kılavuz burada çok işime yaradı gerçekten. Ön şaftın içinde kalan civatayı ters kılavuz ile çıkarıyorum.
Bu arada aliexpress den istediğim radyatör fanımız da geldi. Türkiyede 1000TL olan Fan kiti Aliexpressde 100TL gibi bir rakama geldi(Shipping dahil). Buna 30TL gümrük vergisi eklendi, 100TL de fan muşürünü aldım Türkiyede toplam 230TL ye fan işini hallettim.
Pakete baya bi eziyet etmişler ama neyse ki içindeki fan sağlam çıktı.
Fan için metalden bir fan holder yaptım.
Metal işçiliğim baya iyidir Gayet hoş oldu. Fanı yerine takıp fan müşürünü vs bağladım. Zaten tesisatı çekerken fan için çıkış bırakmıştım. Dolayısıyla ilgili sokete bağlantı yapmam yetti.
Son olarak karter koruma yaptım yine metalde. Eski karter koruması çok kötü durumdaydı. Bende eskisinden de biraz esinlenip benzer bir karter koruma yaptım. Çok zor olmadı.
İlk önce parçaların şablonunu çıkarıp plazma kesicide kestim.
Not: İlk defa plazma kesici kullanıyorum. Elim alışık değil
Sonra parçaları şekillendirip kaynak ettim.
Ufak bir zımpara ve boyaya hazır.
Bu işte tamam karter koruma çok iyi oldu.
Motoru bu şekilde biraz kullandım ama ön amortisör de problem var gibiydi. Sanki hiç preload yoktu. Yağ olmadığından şüphelendim ve ön amortisörleri tekrar söktüm.
İki amortisörden çıkan yağ bu Gerçi buna yağ denmez. Çamur aktı resmen. Uygun hacimde yağ doldurup tekrar topladım amortisörü.
Topladık toplamasına ama amortisör keçeleri akıtıyor. Belliki bu yüzden yağ kalmamış içinde. Gerçi çok değil. aşırı bir akma yok ama mecbur contalar ve conta koruyucular takım olarak değişmesi gerekiyor. Aliexpress den sipariş ettim henüz gelmedi. Gelince bi ara söküp değiştiririm artık
Bu arada elcik istemiştim onlarda geldi. Eskiler çok kötü duruyordu. Onları da hemen değiştirdim.
Neyse Tam bitmek üzere derken yine kendi kendime iş açtım. Dedim bu kadar ayrıntıya girdin bari motor kapaklarını da boya tam olsun. Çünkü çok kötü görünüyorlar. Boyamasam olmaz
Girdik bir işe artık hemen yan kapakları söktüm
Eski boyaları yine boya sökücü ile temizledim ve çizikleri macunla kapattım.
Boya rengi biraz yanlış oldu ama yapacak birşey yok artık biraz geç farkettik.
Kapakların boyası kuruduktan sonra hemen toplamaya başladım. İlk olarak 0.8mm klingrit kullanarak conta kestim iki tarafa da.
Daha sonra her ihtimale karşı sıvı conta sürerek kapakları kapatıyoruz. Vidaları sıkarken Loctite benzeri civata sabitleyicilerden kullanmak gerekiyor. Service Manual'de bunlar yazıyor hep. Her bir civata kaç nm ile sıkılması gerektiği bile yazıyor. Bunlara uymak gerekiyor.
Geç olduğundan dolayı öylece bırakıyorum. Ertesi gün yağ doldurup tekrar marşa basacağım
Sonraki gün ilk işim filtreleri değiştirmek oldu. Yeni yağ dolduracağız çünkü. Bu motorlarda motor yağı ile şanzıman yağı ayrı olduğundan dolayı iki ayrı yağ filtresi var. Motorun yağ filtresi bilindik kağıt filtre iken şanzımanınki metal süzgeçten oluşuyor. Her iki filtre de gerçekten çok kötü durumdaydı.
Niye böyle ayrı yapılmış diye araştırdım. Şöyleymiş. Bu motorlar çok yüksek kompresyona sahip olduğundan yağ çabuk bozuluyor. Genellikle zaten tek kullanımlık yağlar kullanılıyor yarışlarda. O yüzden şanzıman yağı ayrı motor yağı ayrı. Ama ikisine de 10W50 yağ koyun diyor manual'de. Motor yağı 600ml, Şanzıman yağı da 900ml denmiş. Bizde kitapçık ne diyorsa aynen yapıyoruz.
Yağı doldurduktan sonra ilk işim yağ kaçaklarına bakmak oldu. Çünkü en nefret ettiğim şey yağ kaçağı. Neyseki yan kapaklarda vs yağ kaçağı felan yok. Bayadır da kullanıyorum motoru terleme bile kapaklar vs yapmadı. Conta iyi olmuş gerçekten
Artık son düzlükteyiz. Burada yorulduğumu hissetmiştim.
Zinciri takıp teste çıkıcam. Tabi öncesinde Bütün sıvıları kontrol ettim. Debriyaj hidroliğinin havasını aldım. Radyatör suyunu doldurduk, sızıntı kontrolü yaptık, Frenleri test ettik. En sonun ufakta bir test videosu çektim. Hiçbir sorun yok. Her şey yerli yerinde çalışıyor Biraz normal sürdükten, motoru ısıttıktan sonra gösterge saatinin acısını çıkardım (Not: Normal Test Videosu yok malesef)
Bu anlattıklarım yaklaşık 3 Aylık bir süreç, Motoruda yaklaşık 1 aydır arazide kullanıyorum Herhangi bir sıkıntı yok. Tabi eksikler var hala ama çoğu makyaj. Mesela Motorun komple sticker'larını değişecem o artık yaza doğru. Ben yinede dayanamayıp bazı stickerları söktüm. Depo stickerlarının altında fabrika çıkışı orjinal kaplamalar duruyor. Gayet te iyi durumdalar
Motorun son hali bu şekilde arkadaşlar. Birkaç fotoraf paylaşayım. Umarım beğenirsiniz. Bu proje burada bitmedi. Daha ikinci ayağı olan süpermoto kısmı var. Oda artık ileriki bir zamana
Hep böyle temiz kalacak hali yok.
Bu fotoğrafta Bu günden (12.01.2020)
Motorda yaptığım güncellemeri bu başlıkta paylaşacağım elimden geldikçe. Sağlıcakla kalın
Reklamlar
-
Maşallah maşallah..
Noktasına virgülüne kadar imrenerek okudum. Güzel günlerde kazasız belasız kullanırsınız umarım.
-
Planlarınıza uymasa da 2. el bir makina alıp her yerini elden geçirdikten sonra keyifle sürme hazzı bir ayrı. Ev yapımı kumlama makinası çok zekice. :D
-
Ellerine sağlık, hem yaptığın iş, hem de bu kadar ayrıntılı bir gönderi ile paylaştığın için.
Süpermoto halini de merakla bekliyoruz bilesin.
"Acemisi olduğunuz tekniği önce kapalı alanda, tedirginlik geçtikten, tekniğe hakim olduktan sonra yolda deneyin ve yavaş yavaş yol sürüşüne aktarın." motorhikayesi.com | "Motosiklete Binmeyin, Motosikleti Sürün"
-
-
Elinize sağlık hocam , çok güzel bir revizyon olmuş.
Her satırını beğenerek okudum.
Bu arada motoru satmaya karar verirseniz haberimiz olsun
-
Valla bravo tebrik ederim güle güle kullanın.
Selçuk bi baksın öğrensin nasıl oluyormuş
-
Sizi yürekten tebrik ediyorum, çalışmalarınızın hiç durmadan devamı dileğiyle Elektronik benim de ilgi alanım, yaklaşık 27 sene RF ile uğraştım artık takip etmiyorum emekli oldum.
-
-
Benimde yurt dışından gelen göstergeme aynı muaameleyi yaptılar.Sonra adamlarına sattılar adamlarıda göstergemi bana sattı.Göstergemin ücretini ikikere ödedim.
-
Lucas adlı üyeden alıntı
Eline sağlık, dünyadaki en iyi stresten kurtulma yöntemlerinden biri
Gerçi yurtdışından parça alıp gümrük ile uğraşmak da en kesin strese girme yöntemlerinden biri ama olsun.
Güzel günlerde kazasız belasız, düşe kalka ama yara bere almadan kullanın
Teşekkürler
Gümrük konusu gerçekten dert, Yurtdışından 1 haftada TR sınırları içerisine gelen ürünümün gümrük işlemlerinin tamamlanıp bulunduğum ile gelmesi yoğunluğa göre 2-3 hafta sürebiliyor. Sistemsiz çalışmaktan oluyor bunlar hep. Fan da bunu yaşamıştım. O kadar umudumu kestim ki Az kaldı ki yeniden sipariş edeyim.
mavellen adlı üyeden alıntı
Benimde yurt dışından gelen göstergeme aynı muaameleyi yaptılar.Sonra adamlarına sattılar adamlarıda göstergemi bana sattı.Göstergemin ücretini ikikere ödedim.
Gümrükten o ürünü almanın bir yolunu bulsam parası neyse vermeye razıyım. Sonuçta şuan aynı ürünü sipariş etsem bi okadar para vereceğim, üstelik aynı duruma düşme riski yine var.
-
eline sağlık süper iş çıkartmışsın her satırını okumaktan keyif aldım, sunumun da süper olmuş
tebrikler
-
Mükemmel işçilik.
Keşke hurda halde ki motoru geri dönüştürmek için aylarımızı harcayacağımıza çok ucuza sıfırını alabilsek.
-
Hocam tebrikler, cok severek okudum, izledim
-
Elinize saglik, kolay gelsin, zevkle severek kullanin.
Gurultu problem sehir icinde... Insanlari rahatsiz etmemek onemli bence.
Simdi gelelim arada bir iscilik fiyatindan sikayet eden arkadaslara... Siz baskasi motosikletinden zevk alsin diye boyle bir isi ne kadara yapardiniz?
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Elinize saglik, kolay gelsin, zevkle severek kullanin.
Gurultu problem sehir icinde... Insanlari rahatsiz etmemek onemli bence.
Simdi gelelim arada bir iscilik fiyatindan sikayet eden arkadaslara... Siz baskasi motosikletinden zevk alsin diye boyle bir isi ne kadara yapardiniz?
İşçilik bizim memlekette bedava vallahi, yatıp kalkıp şükretsin herkes, hiç ağlamasınlar...
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Elinize saglik, kolay gelsin, zevkle severek kullanin.
Gurultu problem sehir icinde... Insanlari rahatsiz etmemek onemli bence.
Simdi gelelim arada bir iscilik fiyatindan sikayet eden arkadaslara... Siz baskasi motosikletinden zevk alsin diye boyle bir isi ne kadara yapardiniz?
Bizim memlekette böyle iş yapan usta yok, ben denk gelmedim.
Eğer bu konuda yazılan işlemlerin hepsi için Ankara'da iyi usta diyebileceğimiz herhangi bi ustaya motosikleti bırakalım 2 seneden önce çıkmaz işletmeden motosiklet .
Daha bu gün sübap ayarı için yetkili servise bıraktım motosikletimi, dışarıdaki fiyatın iki katını ödeyeceğim, şim değişimi olursa 10 liralık şime 60 lira ödeme yapacağım ama işim hallolucak.
Dışarda paramla rezil olmayı göze alamadım vallahi.
-
-
Titanyum kaplayan yer var.Fiyatlarda pahalı değil ama rica etmek gerek.Adamlar sadece kesici uç kaplıyor.
Hep söylüyorum amerikada müstakil ev bahçe atölye gibi bir garaj olacak.İstediğin her şeyi daha uygun yada hurdadan bulacak imkan olacak. Benim hayalim.
Süper iş başarmışsınız.
-
Moderatör
Ups yerine yerel kargo şirketi ile posta gönderselerdi 50 TL vergi alıp icine bile bakmazlardı. Bu UPS, ne zaman acele bir işim olsa, azımın orta yerine doldurmuştur.. 3 Günde Türkiye'ye getiriyor, 1 ayda alabilirsen al.. Resmen muhbir... Bir daha 1 ayda gelsin, temiz gelsin. Kafam rahat.
Motosikletin her noktasına hakim olmanın vermiş olduğu zevk ifade edilebilir cinsten olmasa gerek
Paylaşım için teşekkürler.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler