Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Paralel akü konusu

    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    14 Nisan 2016
    Şehir
    Karşıyaka
    Motosikleti
    HD Sportster 883R
    Merhabalar,
    Teknik bir detay uzunca süredir kafama takılıp duruyor ve sonunda foruma danışmaya karar verdim.

    Konu şu: İlave aksesuarlar sonucu yetersiz gelen akü nün geliştirilmesi.

    Bir çoğumuz zaman zaman çeşitli ihtiyaçlarımız yada zevklerimiz doğrultusunda motosikletlerimiz ve scooterlarımızda ilave elektrikli ürünler kullanıyoruz.

    Aklıma gelen, karşılaştığım örnek elektrikli ürünler; Elcik ısıtma, sele ısıtma, çakmak çıkışı, usb çıkışı, navigasyon cihazı, sis farı, gündüz farı, mp3 çalar, sis farı, ilave korna, apaçi ışıkları vs.

    Bir çok motosikletin tesisatı bir-iki adet ürün için yeterli gelirken 4-5tane ilave ürün için yeterli gelmemekte.

    Örnek olarak yan çanta takımı takılmış commuter bir CBF'i ele alacağım. (kendi motorum cbf değil bu arada, cub) Cruiserlarda bu şekilde değerlendirilebilir.

    CBF'in aküsü, internette baktığımda 6-7amper görünüyor.

    Yan çantalara birer adet 12V 4Ah civarı aküler koyup, ana aküye paralel bağlanarak toplam 3 akü ile 12V 14-15Ah civarı bir güç elde edilse nasıl olur?

    İki adet düşünmemin nedeni ağırlık açısından denge yaratmak. Topcase içine bir adet koyularak iki akülü de hayal edilebilir. (Cub'ta veya Scooter'da da sele altındaki bagaj bu iş için yeterli görünüyor.)

    Ek olarak (bunu mt'de okumuştum): Kontaktan gelen bir elektrik hattı ile iki adet röle tetikleyip, eğer kontak açıksa ilave akülerin hatlarını birleştirip, eğer kontak kapalıysa ilave akülerin hatlarını kesecek şekilde kurgulanarak park halindeyken akülerin birbirini şarj etmeye çalışarak ömrünü tüketmesi önlenebilir mi?

    Bu sistem konjektörün ömrünü bir miktar kısaltacaktır, ancak getirisi götürüsünden fazla olacaktır şeklinde düşünen kişiler için kabul edilebilir olacaktır dersem yanılır mıyım?

    Sonuç olarak bu sistem ile iki adet gündüz farı (led) , iki adet sis farı (halojen) , elcik ısıtma , sele ısıtma , çakmak çıkışından telefon şarjı ve tabiki orjinal tesisat (farlar, sinyaller, korna vs.) sorunsuz çalışır mı?


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    diablof - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2016
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    1998 Honda CMX 250 Rebel | X max 250
    benim bilgim dahilinde sorunuzun cevabı, hayır.

    12 volt 5 amper 2 adet aküyü paralel bağlayarak, 12 volt 10 amper bir akü oluşturamazsınız.

    ayrıca her iki akü arasında sürekli fark olacağından dolayı sürekli birbirlerini sarj etmeye çalışacaklardır. bu da sürekli aküleri boşaltır.

    konjektörden 14 volt gibi bi akım alıp, hem motorun çalışması için gerekli enerjiyi sağlamak, hem ışık yakmak hem de akünün dolum işini başarması ancak 1 adet konjektör ile mümkün. bağlı 3 aküyü imkanı yok tek konjektör ile şarj edemezsiniz diye düşünüyorum.

    yapacağınız şey akü ile yada sistemle oynamak yerine, sistemde size yük yaratan şeyleri daha az enerji harcayanlarla değiştirmeniz. mesela led sinyaller, led stop gibi şeyler. ama onları da iyi incelemek lazım diye biliyorum.

    eğer yanlış biliyorsam benden daha iyi bilen arkadaşların düzeltmesini rica ederim. ama benim tahminim başta belirttiğim gibi 1 den fazla akünün hangisinin enerjisi daha düşükse diğerinin onu şarj etmeye çalışması, enerji kaybetmesi, sonra tam tersinin olması ve bu şekilde depolanan enerjinin boşa akarak iki akünün de birbirini boşaltması en büyük dert.

  3. #3
    muhahha306 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Haziran 2006
    Şehir
    AYDIN-NAZILLI
    Motosikleti
    FAZER 800
    Tek akü alsan 12 volt 20 amper (şarjlı bisiklet aküsü) daha iyi olur.

  4. #4

    Üyelik
    07 Nisan 2013
    Şehir
    Kırklareli Babaeski
    Motosikleti
    Mh Drift 125>Rx3i Evo Abs
    alternatörü hiç ele almamışsınız

  5. #5

    Üyelik
    14 Nisan 2016
    Şehir
    Karşıyaka
    Motosikleti
    HD Sportster 883R
    @diablof Söylediğiniz çok mantıklı geldi, ancak elektrikli bisikletlerde de paralel bağlantı yöntemi kullanılıyor. Bunun sonucunda şu şekilde revize etsek:

    "Eşit değerleri yakalamak için ana aküyü de düşürerek 3 adet 12V 4.5ah akü kullanarak bu sistem kurulur mu?"

    Akım değerleri aynı olduğunda birbirini şarj etme sorunu olmayacaktır diye düşündüm.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:27 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:25 ----------

    @muhahha306 fiziksel olarak sığmama durumu söz konusu olacaktır malesef.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:29 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:27 ----------

    @Mertcan39 yanlışım varsa düzeltin ancak alternatör sürekli elektrik üretir, ve şarj yapar diye biliyorum. Bu durumda en fazla tüm akülerin şarj süresi uzar ancak farklı birşey olmaz diye düşünmüştüm.
    Durum farklı mıdır?

  6. #6

    Üyelik
    07 Nisan 2013
    Şehir
    Kırklareli Babaeski
    Motosikleti
    Mh Drift 125>Rx3i Evo Abs
    Alıntı cenkyenmez adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @diablof Söylediğiniz çok mantıklı geldi, ancak elektrikli bisikletlerde de paralel bağlantı yöntemi kullanılıyor. Bunun sonucunda şu şekilde revize etsek:

    "Eşit değerleri yakalamak için ana aküyü de düşürerek 3 adet 12V 4.5ah akü kullanarak bu sistem kurulur mu?"

    Akım değerleri aynı olduğunda birbirini şarj etme sorunu olmayacaktır diye düşündüm.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:27 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:25 ----------

    @muhahha306 fiziksel olarak sığmama durumu söz konusu olacaktır malesef.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:29 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:27 ----------

    @Mertcan39 yanlışım varsa düzeltin ancak alternatör sürekli elektrik üretir, ve şarj yapar diye biliyorum. Bu durumda en fazla tüm akülerin şarj süresi uzar ancak farklı birşey olmaz diye düşünmüştüm.
    Durum farklı mıdır?
    sürekli şarj durumunda aternatörün sargıları ısınır ve bir süre sonra yakarsınız eskiden motorların teknik detaylarında alternatör gücüde yazıyordu şimdi buna değinmiyorlar nedense
    Bitmeyen tutkudur,özgürlüktür,her piston vuruşunda yürekte artan Aşk'tır motosiklet...

  7. #7

    Üyelik
    14 Nisan 2016
    Şehir
    Karşıyaka
    Motosikleti
    HD Sportster 883R
    @Mertcan39 Net bilmediğim için internetten baktım ve araçlarda kullanılan alternatörler için:

    Otomobillerde kullanılan alternatörler aracın motoru çalışıyorken aküyü şarj eder ve diğer tüm elektrik sistemlerine enerji sağlar. Alternatörler, doğru akım elde etmek için gereken çeviriciye sahip olmadıklarından doğru akım üreteçlerine göre daha basit, hafif ve dayanıklıdırlar. Bu dayanıklıkları sayesinde daha yüksek hızlarda çalışabilirler, böylece otomobillerdeki altenatörler motor hızının iki katı hızda dönebilir, bu da alternatörün rölantideki çıkış gücünü artırır. 1960'lardan sonra yarı iletken diyotların ucuza bulunabilmesi ile birlikte otomobil üreticileri doğru akım üreteçleri yerine alternatörleri kullanmaya başladılar. Otomobil alternatörleri alternatif akımı doğru akıma çevirmek için akım düzelticileri kullanırlar. Dalgalanmaları düşük seviyede tutmak için otomobil alternatörlerinde 3 fazlı sargı kullanılmaktadır.

    diyor.

    Yani, çekilen akım kadar elektrik üreten/üretmeye çalışan değil de motorun döndüğü kadar üreten bir parça gibi algıladım.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:43 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:37 ----------

    @diablof yat ve karavanlarda kullanılan sistemlerde akımı arttırmak için iki eşit aküyü paralel bağlayarak örneğin motor çalışmıyorken buzdolabının çalışma süresinin arttırıldığını biliyorum.

    1.5V 'luk iki adet kalem pil ve bir adet 1.5V'luk led'i örnek alalım. 1 kalem pille örneğin 10dk yanıyorsa paralel bağlanmış iki kalem pille yaklaşık 20dakika yanacaktır.

    Bu durumda da tıpkı pil gibi elektrik depolayan aküler paralel bağlanarak amper (akım), seri bağlanaraksa voltaj (gerilim) artar diye biliyorum.

    Bu yanlış mı?

  8. #8

    Üyelik
    07 Nisan 2013
    Şehir
    Kırklareli Babaeski
    Motosikleti
    Mh Drift 125>Rx3i Evo Abs
    Alıntı cenkyenmez adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @Mertcan39 Net bilmediğim için internetten baktım ve araçlarda kullanılan alternatörler için:

    Otomobillerde kullanılan alternatörler aracın motoru çalışıyorken aküyü şarj eder ve diğer tüm elektrik sistemlerine enerji sağlar. Alternatörler, doğru akım elde etmek için gereken çeviriciye sahip olmadıklarından doğru akım üreteçlerine göre daha basit, hafif ve dayanıklıdırlar. Bu dayanıklıkları sayesinde daha yüksek hızlarda çalışabilirler, böylece otomobillerdeki altenatörler motor hızının iki katı hızda dönebilir, bu da alternatörün rölantideki çıkış gücünü artırır. 1960'lardan sonra yarı iletken diyotların ucuza bulunabilmesi ile birlikte otomobil üreticileri doğru akım üreteçleri yerine alternatörleri kullanmaya başladılar. Otomobil alternatörleri alternatif akımı doğru akıma çevirmek için akım düzelticileri kullanırlar. Dalgalanmaları düşük seviyede tutmak için otomobil alternatörlerinde 3 fazlı sargı kullanılmaktadır.

    diyor.

    Yani, çekilen akım kadar elektrik üreten/üretmeye çalışan değil de motorun döndüğü kadar üreten bir parça gibi algıladım.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:43 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:37 ----------

    @diablof yat ve karavanlarda kullanılan sistemlerde akımı arttırmak için iki eşit aküyü paralel bağlayarak örneğin motor çalışmıyorken buzdolabının çalışma süresinin arttırıldığını biliyorum.

    1.5V 'luk iki adet kalem pil ve bir adet 1.5V'luk led'i örnek alalım. 1 kalem pille örneğin 10dk yanıyorsa paralel bağlanmış iki kalem pille yaklaşık 20dakika yanacaktır.

    Bu durumda da tıpkı pil gibi elektrik depolayan aküler paralel bağlanarak amper (akım), seri bağlanaraksa voltaj (gerilim) artar diye biliyorum.

    Bu yanlış mı?
    evet seri bağlarsanız voltaj paralel bağlarsanız amper artar bu doğru alternatör olayı ise yukarıdaki açıklamada doğru dediğim gibi alternatörün ısınıp sargı yakma olasılığı çok yüksek ayrıyetten alternatör çekilen akımı karşılayabilse akünüz bitmez

  9. #9
    diablof - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2016
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    1998 Honda CMX 250 Rebel | X max 250
    Alıntı cenkyenmez adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @Mertcan39 Net bilmediğim için internetten baktım ve araçlarda kullanılan alternatörler için:

    Otomobillerde kullanılan alternatörler aracın motoru çalışıyorken aküyü şarj eder ve diğer tüm elektrik sistemlerine enerji sağlar. Alternatörler, doğru akım elde etmek için gereken çeviriciye sahip olmadıklarından doğru akım üreteçlerine göre daha basit, hafif ve dayanıklıdırlar. Bu dayanıklıkları sayesinde daha yüksek hızlarda çalışabilirler, böylece otomobillerdeki altenatörler motor hızının iki katı hızda dönebilir, bu da alternatörün rölantideki çıkış gücünü artırır. 1960'lardan sonra yarı iletken diyotların ucuza bulunabilmesi ile birlikte otomobil üreticileri doğru akım üreteçleri yerine alternatörleri kullanmaya başladılar. Otomobil alternatörleri alternatif akımı doğru akıma çevirmek için akım düzelticileri kullanırlar. Dalgalanmaları düşük seviyede tutmak için otomobil alternatörlerinde 3 fazlı sargı kullanılmaktadır.

    diyor.

    Yani, çekilen akım kadar elektrik üreten/üretmeye çalışan değil de motorun döndüğü kadar üreten bir parça gibi algıladım.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:43 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:37 ----------

    @diablof yat ve karavanlarda kullanılan sistemlerde akımı arttırmak için iki eşit aküyü paralel bağlayarak örneğin motor çalışmıyorken buzdolabının çalışma süresinin arttırıldığını biliyorum.

    1.5V 'luk iki adet kalem pil ve bir adet 1.5V'luk led'i örnek alalım. 1 kalem pille örneğin 10dk yanıyorsa paralel bağlanmış iki kalem pille yaklaşık 20dakika yanacaktır.

    Bu durumda da tıpkı pil gibi elektrik depolayan aküler paralel bağlanarak amper (akım), seri bağlanaraksa voltaj (gerilim) artar diye biliyorum.

    Bu yanlış mı?
    şimdi hocam şöyle düşün, pil örneğin doğru. ama piller birbiri ile sürekli temas halinde olup, kapalı devre olusturmuyolar. ihtiyacın anında düğmesine basıp, ışığı yakıp, işin bitince kapatıyorsun. pil bittiğinde de kendiliğinden devre iptal oluyor.

    aküleri bağladın diyelim, yola çıktın. geldin bıraktın kontağı kapattın, aküler birbirine bağlı şeklide kapalı devre olacak. sürekli birbirlerini kendi iç direnç farklarından dolayı, (ki şöyle düşün birisi 12,6778 diğeri 12,6777 olsa aradaki bu ufak farktan dolayı birbirini şarj ve deşarj etmeye başlayacaklar ve aküler sabaha kadar boşalacak sebepsiz yere.

    ayrıca senin konjektörün 5 amperlik yada 7 amperlik bir güç üretecek diyelim. sen 10 amperlik bir akü oluştursan bile bir şekilde, senin konjektörün 10 amperi doldurmak için kapasitesinden fazla çalışıp, hem statöre hem konjektöre zarar verecek bir durum oluşturabilir.

    statörü ve konjektörü değiştirip, 10 amperlik bir statör ve konjektör ayarlayıp, aküleri de kontak anahtarına bağlayıp, kontaktan çekildiğinde akülerin tüm bağlantılarının kesileceği şekilde bir devre yapabilirsen (ki söyemesi bile zor yapması çok daha zor olur) imkansız demiyorum ama inatla her şey yapılabilir, üzün bir süreç alır. bayağı bir uğraşmak lazım.

  10. #10

    Üyelik
    14 Nisan 2016
    Şehir
    Karşıyaka
    Motosikleti
    HD Sportster 883R
    @Mertcan39 O zaman ilk sorum olan paralel aküler ile istediğimiz akımı (amper değerini) elde etmek kısmı tamam, mümkün.

    Ancak sorun akülerin şarjı kısmında. Akü sayısı kadar ampermetre yada voltmetre (emin olamadım) monte edip, belli bir değerin altına inip inmediğini gözlemleyerek kullanıp, belli bir değerin altına indiğinde akım çeken ek aksesuarları kendi kararımızla kapatarak elektrik tesisatını çok zorlamadan kullanabiliriz?

    Hatta bunu da geliştirerek belli elektriksel değerin altına inildiğinde harici aksesuarlara giden akımı otomatik kestirirsek sorun olmaz.

    Ne olur elektrik tesisatına yüzde 15-20'den fazla yüklenmemiş oluruz.

    Doğru mudur?

    @Diablof
    İlk açıklarken, kontak kapalı durumda bir röle ile ayırarak kapalı devre oluşturma konusunu çözmekten bahsetmiştim. Zaten kağıt kalem üzerinde bir proje olduğu için yaklaşık düşünüyorum. Elektrik tesisatı geliştirilirse bahsettiğiniz gibi tabi mümkün ancak kontaktan hat çekerek aküleri ayırmak zor olmasa da konjektör ve statör konusunda değişiklik bana da çok zor geldi. Mutlaka onların da etkileyeceğ başka şeyler çıkacaktır içine dalınca. Benim amacım mevcut tesisata %15-20 daha fazla yüklenerek bu tesisat kurulur muydu.

    Sanırım eninde sonunda elektrik tesisatının geliştirilmesine gidecek bu konu.

  11. #11

    Üyelik
    07 Nisan 2013
    Şehir
    Kırklareli Babaeski
    Motosikleti
    Mh Drift 125>Rx3i Evo Abs
    Alıntı diablof adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    şimdi hocam şöyle düşün, pil örneğin doğru. ama piller birbiri ile sürekli temas halinde olup, kapalı devre olusturmuyolar. ihtiyacın anında düğmesine basıp, ışığı yakıp, işin bitince kapatıyorsun. pil bittiğinde de kendiliğinden devre iptal oluyor.

    aküleri bağladın diyelim, yola çıktın. geldin bıraktın kontağı kapattın, aküler birbirine bağlı şeklide kapalı devre olacak. sürekli birbirlerini kendi iç direnç farklarından dolayı, (ki şöyle düşün birisi 12,6778 diğeri 12,6777 olsa aradaki bu ufak farktan dolayı birbirini şarj ve deşarj etmeye başlayacaklar ve aküler sabaha kadar boşalacak sebepsiz yere.

    ayrıca senin konjektörün 5 amperlik yada 7 amperlik bir güç üretecek diyelim. sen 10 amperlik bir akü oluştursan bile bir şekilde, senin konjektörün 10 amperi doldurmak için kapasitesinden fazla çalışıp, hem statöre hem konjektöre zarar verecek bir durum oluşturabilir.

    statörü ve konjektörü değiştirip, 10 amperlik bir statör ve konjektör ayarlayıp, aküleri de kontak anahtarına bağlayıp, kontaktan çekildiğinde akülerin tüm bağlantılarının kesileceği şekilde bir devre yapabilirsen (ki söyemesi bile zor yapması çok daha zor olur) imkansız demiyorum ama inatla her şey yapılabilir, üzün bir süreç alır. bayağı bir uğraşmak lazım.
    zirai donatımın getirdiği steyr traktörlerde orjinalden pararel bağlı 60 amperlik akü var 2 adet 1987 den bu yana öyle kullanıyoruz kendi kendine boşalmıyorlar
    Bitmeyen tutkudur,özgürlüktür,her piston vuruşunda yürekte artan Aşk'tır motosiklet...

  12. #12

    Üyelik
    14 Nisan 2016
    Şehir
    Karşıyaka
    Motosikleti
    HD Sportster 883R
    @Mertcan39 muhtemelen

    ya amper değeri güçlü olduğu için hissetmiyorsunuzdur,
    ya çok uzun süre bekletmiyorsunuzdur
    ya da kapandığında kendiliğinden aküleri ayıran bir sistem mevcuttur

    diye tahmin ediyorum.

  13. #13

    Üyelik
    07 Nisan 2013
    Şehir
    Kırklareli Babaeski
    Motosikleti
    Mh Drift 125>Rx3i Evo Abs
    Alıntı cenkyenmez adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @Mertcan39 muhtemelen

    ya amper değeri güçlü olduğu için hissetmiyorsunuzdur,
    ya çok uzun süre bekletmiyorsunuzdur
    ya da kapandığında kendiliğinden aküleri ayıran bir sistem mevcuttur

    diye tahmin ediyorum.
    alet 87 model doğru düzgün elektrik donanımı yok traktörler kışın pek çalışmazlar 2-3 ay boyunca yatıyorlar
    Bitmeyen tutkudur,özgürlüktür,her piston vuruşunda yürekte artan Aşk'tır motosiklet...

  14. #14

    Üyelik
    14 Nisan 2016
    Şehir
    Karşıyaka
    Motosikleti
    HD Sportster 883R
    @Mertcan39 O zaman yapacak bir şey yok, ilk maddeye giriyor. Amper değeri yüksek olduğu için 2-3 ay etkilemiyor

    Çünkü teknik bilgiler elektrik/elektronik kitaplarında yanlış veriliyor değilse başka alternatif kalmıyor. Muhtemelen kapalı devre oluşturan pillerin birbirini bitirmesi labaratuar ortamında gözlemlenecek kadar az kalıyor sizin aküler yanında ve sorun olmuyor. Belki 1 yıl falan yatarsa bitirir. Aklıma en yatkın olanı da bu geldi

  15. #15

    Üyelik
    07 Nisan 2013
    Şehir
    Kırklareli Babaeski
    Motosikleti
    Mh Drift 125>Rx3i Evo Abs
    Alıntı cenkyenmez adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @Mertcan39 O zaman yapacak bir şey yok, ilk maddeye giriyor. Amper değeri yüksek olduğu için 2-3 ay etkilemiyor

    Çünkü teknik bilgiler elektrik/elektronik kitaplarında yanlış veriliyor değilse başka alternatif kalmıyor. Muhtemelen kapalı devre oluşturan pillerin birbirini bitirmesi labaratuar ortamında gözlemlenecek kadar az kalıyor sizin aküler yanında ve sorun olmuyor. Belki 1 yıl falan yatarsa bitirir. Aklıma en yatkın olanı da bu geldi
    sanırım öyle
    Bitmeyen tutkudur,özgürlüktür,her piston vuruşunda yürekte artan Aşk'tır motosiklet...

  16. #16
    diablof - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2016
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    1998 Honda CMX 250 Rebel | X max 250
    Alıntı cenkyenmez adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @Mertcan39 O zaman ilk sorum olan paralel aküler ile istediğimiz akımı (amper değerini) elde etmek kısmı tamam, mümkün.

    Ancak sorun akülerin şarjı kısmında. Akü sayısı kadar ampermetre yada voltmetre (emin olamadım) monte edip, belli bir değerin altına inip inmediğini gözlemleyerek kullanıp, belli bir değerin altına indiğinde akım çeken ek aksesuarları kendi kararımızla kapatarak elektrik tesisatını çok zorlamadan kullanabiliriz?

    Hatta bunu da geliştirerek belli elektriksel değerin altına inildiğinde harici aksesuarlara giden akımı otomatik kestirirsek sorun olmaz.

    Ne olur elektrik tesisatına yüzde 15-20'den fazla yüklenmemiş oluruz.

    Doğru mudur?

    @Diablof
    İlk açıklarken, kontak kapalı durumda bir röle ile ayırarak kapalı devre oluşturma konusunu çözmekten bahsetmiştim. Zaten kağıt kalem üzerinde bir proje olduğu için yaklaşık düşünüyorum. Elektrik tesisatı geliştirilirse bahsettiğiniz gibi tabi mümkün ancak kontaktan hat çekerek aküleri ayırmak zor olmasa da konjektör ve statör konusunda değişiklik bana da çok zor geldi. Mutlaka onların da etkileyeceğ başka şeyler çıkacaktır içine dalınca. Benim amacım mevcut tesisata %15-20 daha fazla yüklenerek bu tesisat kurulur muydu.

    Sanırım eninde sonunda elektrik tesisatının geliştirilmesine gidecek bu konu.
    üstadım yapılmayacak hiç bir şey yok. özellikle elektronik olarak. ama işte statör ve konjektör işi en basit anlatımla şöyle örneklendirebiliriz.

    şu an ki statör ve konjektörünüz 1 su bardağı enerji verme kapasitesi var. 2 bardak olsa veremeyecek. vermeye çalışacak, elektronik alet kapasite fazlasını ısı olarak üzerinde tutacak, ve nihai olarak yanacak.

    statör ve konjektör giriş çıkış hesaplarının çok iyi yapılması lazım. akülerin kontaktan kapatılınca devre kesmesi 2 3 diyota bakar. çok büyük bir iş değil. ama önemli olan doğru proje.

    bir de şöyle bir şey var. siz yazın sele ısıtmayı, elcik ısıtmayı kullanmadığınızda, o aradaki fazlalığı da absorbe edebilmeniz lazım. bu demek oluyor ki proje çizerken yazlık yada kışlık olarak ayıracaksınız. çünkü birbirinden farklı voltajlara ihtiyacınız olacak farklı mevsimlerde.

    yazın ben işten çıktığımda hava aydınlık oluyor mesela fara ihtiyacım olmuyor. ama kışın fara da ihtiyacım var. bu da farklı gereksinim demek standardın dışında bir konfigürasyon için.

    yaparsanız buradan da paylaşın lütfen. bakalım biz de nasıl oluyor, neler çıkacak ortaya.

    kolay gelsin.
    cenkyenmez bunu beğendi.

  17. #17

    Üyelik
    14 Nisan 2016
    Şehir
    Karşıyaka
    Motosikleti
    HD Sportster 883R
    60ah kullanan arabama 70ah-75ah arası akü taktığımda sorun olmuyordu. Yaklaşık %25'lik bir fark yapar bu da. 3-4 farklı araba da buna tanık oldum. Ya bana denk gelmedi ya da sorun olmadı. Çünkü max 12-13 ay gördüm o arabaları.
    %25 hesabını doğru kabul ederek ele alınca bile (ki fazla amatör bir değerlendirme bu) toplamda max 9ah değerine yükseltebiliriz gibi duruyor. Zaten 6-7 amper ana akü oluyor, bu kadar küçük bir fark için değmez büyük ihtimalle. Ancak çok olmazsa olmaz denilen durumlar oluşursa belki yapılabilir ancak şu etapta benim de bu kadar olmazsa olmaz bir durumum yok.

    7ah'lik sistemi 14-15ah değerlere çıkartmak elektrik tesisatında değişiklik gerektirecektir. Belki elektrik tesisatında değişiklikler ile mümkün olur ama o bambaşka bir konu olup benim konumu aşar. Zaten teknik olarak beni de aşar.

    Görünüşe göre anca 9ah değere ulaşabiliriz bu cbf örneğindeki mevcut tesisatla. Buna da mevcut yuvaya sığan 9ah'lik akü (varsa) yada ilk anlattığım birden fazla akülü sistemle ulaşabiliriz.

    7'lik sistemi 9'a çıkarınca yaz kış senaryosu çok fark etmez. Elektrik az kullanıp, akü az harcandığında akü az şarj edilecektir sonuçta.

    Aynı yuvaya sığan akü olursa, akü değişim zamanında 9 ah'lik akü alabilirim ancak, 2ah fark için çanta içi paralel akü sistemine ben de girmem sanırım. Zaten hala cub kullanıyorum.

    Ve kendimce özetleyerek %25 fazlasına kadar akü takılabilir yada paralel sistem kurulabilir ve çok abartmadan kullanabiliriz ancak fazlası için bu başlığı aşan seviyede tesisat değişikliği gerektirir diyorum.

    Değerli cevaplarınız için çok teşekkürler.

  18. #18

    Üyelik
    23 Temmuz 2007
    Şehir
    ALANYA-ISPARTA
    Motosikleti
    BAJAJ DİSCOVER 125/HONDA SPACY ALPHA, SYM HD 200İ
    ben de bildiğimce bir kaç cümle yazayım.
    motor veya arabadaki tüm elektrikli cihazlar enerjiyi aküden alır, şarj dinamosunun görevi sadece aküyü doldurmaktır.
    şarj dinamoları alternatif akım üretir arabalarda diyot tablası, motorlarda konjektör vasıtası ile aa. doğru akıma(DC)çevrilerek akü şarj edilir.
    arabalarda ve motorlarda şarj dinamosu; kullanılacağı devir sayısına, dolduracağı akünün amper değerlerine göre hesaplanıp (+) tolerans değerleri ilave edilerek imal edilir. bu nedenle arabalarda 60 yerine 72 amper, motorlarda 5 yerine 7 amp. akü takmak çok büyük sıkıntılar çıkarmaz ama 5 yerine 2 veya 3 tane 5 amp. akü koyup bunu orjinal şarj dinamosu ile şarj etmeye kalkarsanız sürekli olarak aşırı yükleneceği için buna ne şarj dinamosu ne de konjektör uzun süre dayanmaz.
    pil veya akü gibi güç kaynakları paralel bağlandığında iç dirençlerinin farklılığından dolayı kendi aralarında iç akım dolaşır. uçları arasındaki potansiyel farkı eşitleninceye kadar birinden diğerine yük geçişi olur.
    biri iyi diğeri zayıf olan 2 pili veya aküyü paralel bağlarsanız dolu veya sağlam olan zamanla iç akımdan dolayı diğerinin seviyesine kadar kendiliğinden boşalır. kumandalardaki pillerin kullanmadan bitmesi ve pillerin akmasının sebebi budur.
    her 2 veya 3 aküyü aynı etiket değerlerinde ve sıfır olarak alıp taksanız bile şarj sırasında hepside aynı oranda şarj olamayacağı için zamanla aralarında şarj seviyelerinin farklılığından dolayı iç akımlar dolaşmaya başlar.
    bu sebeple; motor yatarken 2 veya 3 tane olarak bağlanan aküler arasında iç akım dolaşarak aküler kendiliğinden yavaş yavaş boşalır. şarj edilirken de çok üzün süre yol yapmazsanız akülerin hiç birisi tam olarak dolmaz. kısacası bana göre mantıklı bir çözüm değil, sizin yapacağınız şarj dinamosu ve konjektörün müsade ettiği ölçüde yüksek amperli (7,9 amp neyse artık) ve kaliteli bir marka 1 tane akü ile ve daha az akım çeken lamba vs. ile olayı çözmenizdir.
    cenkyenmez bunu beğendi.

  19. #19

    Üyelik
    07 Nisan 2013
    Şehir
    Kırklareli Babaeski
    Motosikleti
    Mh Drift 125>Rx3i Evo Abs
    Alıntı cenkyenmez adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    60ah kullanan arabama 70ah-75ah arası akü taktığımda sorun olmuyordu. Yaklaşık %25'lik bir fark yapar bu da. 3-4 farklı araba da buna tanık oldum. Ya bana denk gelmedi ya da sorun olmadı. Çünkü max 12-13 ay gördüm o arabaları.
    %25 hesabını doğru kabul ederek ele alınca bile (ki fazla amatör bir değerlendirme bu) toplamda max 9ah değerine yükseltebiliriz gibi duruyor. Zaten 6-7 amper ana akü oluyor, bu kadar küçük bir fark için değmez büyük ihtimalle. Ancak çok olmazsa olmaz denilen durumlar oluşursa belki yapılabilir ancak şu etapta benim de bu kadar olmazsa olmaz bir durumum yok.

    7ah'lik sistemi 14-15ah değerlere çıkartmak elektrik tesisatında değişiklik gerektirecektir. Belki elektrik tesisatında değişiklikler ile mümkün olur ama o bambaşka bir konu olup benim konumu aşar. Zaten teknik olarak beni de aşar.

    Görünüşe göre anca 9ah değere ulaşabiliriz bu cbf örneğindeki mevcut tesisatla. Buna da mevcut yuvaya sığan 9ah'lik akü (varsa) yada ilk anlattığım birden fazla akülü sistemle ulaşabiliriz.

    7'lik sistemi 9'a çıkarınca yaz kış senaryosu çok fark etmez. Elektrik az kullanıp, akü az harcandığında akü az şarj edilecektir sonuçta.

    Aynı yuvaya sığan akü olursa, akü değişim zamanında 9 ah'lik akü alabilirim ancak, 2ah fark için çanta içi paralel akü sistemine ben de girmem sanırım. Zaten hala cub kullanıyorum.

    Ve kendimce özetleyerek %25 fazlasına kadar akü takılabilir yada paralel sistem kurulabilir ve çok abartmadan kullanabiliriz ancak fazlası için bu başlığı aşan seviyede tesisat değişikliği gerektirir diyorum.

    Değerli cevaplarınız için çok teşekkürler.
    araç şarj dinamolarında kayış kasnağının arkasında soğutma fanı vardır ısınan sargıları bir nevi soğutur
    cenkyenmez bunu beğendi.
    Bitmeyen tutkudur,özgürlüktür,her piston vuruşunda yürekte artan Aşk'tır motosiklet...

  20. #20

    Üyelik
    20 Eylül 2013
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    CBR250R Repsol/SATILDI
    Teknik detaylara girmeyeceğim. Bahsettiğin aksesuarlar hep motor çalışırken çalışıyor. Dolayısı ile senin motorunun çalışırken ürettiği elektrik akımı bunları karşılamıyor ve zaman içinde akü bitiyorsa ki anladığım kadarıyla sorun tam olarak bu, bu sistemi kaldıracak kadar çok akü bağladığında bu sefer şarj sistemin o aküleri doldurmaya yetmeyecek, ve eninde sonunda aküler bitecek. Buradaki temel fark şu şekilde olur; normal şekilde bütün aksesuarlar açıkken atıyorum 10 dk'da biten ekü, çoklu akü sisteminde 20 dk'da biter ama tüketimi karşılayacak üretim yapamadığın sürece o aküler bitecek. Eh tüketimi karşılayacak üretim yapabildiğinde ise, zaten ek akü ihtiyacın yok, üretilen sistemi finanse ediyor, bu durumda yapılması gereken statöre ve asternatöre müdahale etmek, ki bu zor olur, ya da bahsi geçen ekipmanları tüketimi az olan ürünlerle değiştirmek. Buna örnek verebilirim;
    Eski motorum olan mondialde tanesi 55w olan 2 adet sis farı takılıydı ekstra, eğer sisleri 3 dk açık unutsam motor stop konumdayken, akü bitiyordu. Ayak marşı ile çalıştırıp sisler kapalı 30 dk civarı dolaşıyordum, şarj ediyordu. Pulsara led sis farı takmıştım tanesi 6 veya 7 w güç tüketen, mangal yakarken motoru kendime çevirip alan aydınlatması için motor stop edilmişken 15 dk kadar sis farını kullanmıştım, sonra marş düğmesine basıp çalıştırmıştım dönüş yolunda. Eski motorumun (mondi) aküsünü değiştirmiştim yüksek amperli bir aküyle, buna rağmen 3 dk'da bitiyordu. Pulsarın fabrikasyon dandik aküsü ise sorun çıkartmıyordu.


1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)