MOTOSİKLETİN KALBİ - MOTORLAR
Dört Zamanlı Motosiklet Motorları
Dört Zamanlı bir motorda emiş valfi açılır ve piston içeri girerken yakıt karışımını emerek silindire aktarır. Piston yukarı çıkarken karışımı sıkıştırır ve emiş valfi de kapanır. İşte o anda kıvılcım oluşur ve yanan gazlar genişleyerek pistonu güçle aşağı iter. Piston tekrar yukarı gelirken egzos kapağı açılır ve yanmış gazlar motordan dışarı atılır ve işlem yeniden başlar.
Bu pistonun dört vuruşu ile gerçekleşir.
Tek Silindirli Motosiklet Motoru
En temel motorsiklet motor tasarımı 1 piston, pistonu yukarı ve aşağı hareket ettirecek 1 silindir ve 1 bujidir. Tamir edilmesi kolaydır, hafiftir ve bakımı kolay ve ucuzdur.
Ana olarak torkun beygir gücünden çok daha önemli olduğu Dual-Sports ve Dirt-Bike ve Motocross gibi daha küçük motorsikletlerde kullanılır. Maliyet, ağırlık ve basitliğin ön plana çıktığı diğer tip motorsikletlerde de kullanılır (Suzuki Savage 650, MZ Sport). Tek bir karbüratör kullandıklarından, “karbüratör senkronizasyon” işlemine gerek yoktur. V Twinler de dahil olmak üzere diğer tüm tip motorlardan daha çok tork üretirler.
Tek Silindirli Motorların dezavatajları yüksek devirli olmamaları ve fazla beygir gücü ya da yüksek hız üretememeleridir. Tek silindirleri olduğundan motorun düzgün çalışması çok zordur çünkü tek silindir çok fazla vibrasyona neden olur.
Sıralı Paralel Twin Motorsiklet Motorları
Sıralı Paralel Twin motorsiklet motorları farklı odacıklarda ya 180 derece (biri yukarıda, biri aşağıda) ya da 360 derece (her ikisi yukarıda, her ikisi aşağıda) ile birbirlerine paralel olarak çalışan iki silindirli tasarımlardır. Günümüzde, Paralel Twin motor bir zamanlar olduğu kadar popüler değildir ancak tek silindirli gibi tork üretir, hafiftir ve neredeyse iki kat devir üretir ve aynı zamanda beygir gücü ve hızı yüksektir. Bu tipi kullanan motorsikletler (GS500E, CB400/500, Ninja 250/500) hafif ve hızlı olma avantajları nedeniyle bu tasarımı seçmişlerdir. Tek silindirliye oranla neredeyse iki kat parçası olması ve çift boğazlı karbüratör kullanması nedeniyle bakım masrafları diğer sıralı motorlar kadar olmasa da yüksektir. İki pistonu olması ve piston kuvvetlerinin etkilerini karşılamak için kontra balansları bulunması tek silindirli motorlara göre daha düzgün çalışmalarını sağlar.
Sıralı Paralel Twin motorların dezavantajları diğer sıralı motorlara göre daha fazla vibrasyonları olmaları, daha düşük devir ve beygir gücü üretmeleridir
Sıralı Üç Silindirli Motorsiklet Motorları
Sıralı Üç Silindirli motorları günümüzün motorsikletlerinde bulmak artık zorlaşıyor. Paralel Twin ve Sıralı Dört Silindir motorların dezavantajlarını en aza indirmek için yapılmış eski bir tasarımdır. Bu tür motoru motorsikletlerinde (Speed Triple) kullanan neredeyse en son firma Trident Motocycle Corporation’dır. Sıralı Üç Silindirli motorların avantajları: Çok daha fazla devir üretebilir ve Sıralı Dört Silindirlilere göre daha fazla torkludurlar. Sıralı Dört Silindire göre daha hafiftirler ve daha az hareketli parçaları vardır. Aynı zamanda pistonlara daha kolay denge verilebildiğinden daha az vibrasyonları vardır. Sıralı Dörde göre bakım masrafları daha azdır ancak motorun “az bulunurluğu” nedeniyle parçaları pahalıdır.
Sıralı Dört Silindirli Motorsiklet Motorları
En yüksek beygir gücü, düzgün çalışma ve en yüksek sürat açısından günümüzün hız kralıdır. Bu özellikleri nedeniyle ZX1200R, CB900F ve GSXR750 gibi bir çok motorsiklette bu motor bulunur. Sıralı Dört silindir 1968 yılında Honda CB750 ile ortaya çıkmıştır ve o zamanlarda drag yarışlarında bu motorla hiçbir motor başedememiştir. Karmaşıklıkları ve piston ölçüleri nedeniyle çoğunlukla büyük kapasiteli (500cc) motorsikletlerde kullanılır.
Bu tipin dezavantajları ağırlık, karmaşıklık, ve düşük RPM’lerde tork eksiklikleridir. Çoğu sıralı dört silindir dörtlü karbüratör kullandığından bakım masrafları sıralı motorlar içinde en fazla olanıdır. Çok düzgün çalışsalar da boxer tipi kadar düzgün çalışmazlar.
Sıralı Altı Silindirli Motorsiklet Motorları
70’lerin sonunda ve 80’lerin başında üretilen son derece karmaşık bir motordur. Sıralı Altı silindir beygir gücü, hacim ve çok silindirliler savaşında tüm motorların kralı olması amacı ile üretilmiştir. En büyük (1000cc+) motorsikletlerde (Z1300, CBX1000 gibi) bulunur ve daha yüksek hız ve beygir gücü verirler.
Ne yazık ki dezavantajları avantajlarından daha fazladır: çok fazla hareketli parçası vardır, zamanı için son derece karmaşıktır, bakımı pahalıdır ve çok ağırdır. Bir sırada 2 karbüratör olmak üzere 3 set karbüratörü (6 bireysel karbüratör yerine) olsa da yine de bakımları çok zordur. Ne yazık ki, üretilmeye başlandığı zamanlarda pazar bu kadar karmaşık motorlara hazır değildi.
V2 (Twin) (45 dereceden az, 45 derece, ve 45 dereceden büyük) Silindir Motorsiklet Motorları
1900’lerin başına ait, iyi geliştirilmiş, iki silindirin zamanın dar, bisiklet şekilli çatısına kolayca oturmasını ve genişliği kontrol etmeyi sağlayan bir motor tasarımıdır. Fikir iyiydi ve yıllar geçtikçe herkes tarafından kabul gördü. Günümüzde V-Twin motoru, çoğu cruiserlarda olmak üzere bir çok motorsiklette görebiliyoruz. V Twin motorlar çok farklı açılarda tasarlanmıştır (bir pistonun ortasından diğer pistonun ortasına ölçülür), açı çoğaldıkça motorun çalışması daha dar olanlara göre daha düzgün olur. Doğal olarak, açı arttıkça V twin motor hacim olarak (genişlik değil) daha uzun (ve daha büyük) olur.
V-Twin motorun şu gibi avantajları vardır: Düşük ağırlık, basitlik, yüksek tork, ve iyi bir RPM üretmek. V-Twinlerin aynı zamanda düşük beygir gücü ve hız ve açıya bağlı olarak yüksek vibrasyon gibi dezavantajları da vardır. 90 derecelik V motorlar daha iyi dengelendiklerinden diğer V motorlara ya da paralel twinlere göre daha az vibrasyon yaparlar.
Bu motorları kullanan bazı şövalyeler :
1997 Ducati 900SP (904cc 90° V-twin)
1999 748 Ducati Biposto 2 (748cc 90° L-twin)
2002 Suzuki SV650 (645cc 90° V-Twin)
1997 Ducati 916 (916cc 90° V-Twin)
Hyosung GT250R (249cc 75° V-Twin)
Hyosung GT250 (249cc 75° V-Twin)
Hyosung GT650R (647cc 90° V-Twin)
Hyosung GT650 (647cc 90° V-Twin)
Boxer Motorsiklet Motoru
"Boxer" terimi birbirine yatay duran bir çift silindiri olan motor tipine işaret eder. Silindirlere yukarıdan baktığınızda, motorun her iki tarafında neredeyse aynı hat üzerinde durduğunu görürsünüz. Ateşleme yapıldığında da aynı hat üzerinde zıt vuruşlar yapar ancak her iki silindir de aynı anda krankın içine girer ya da krankın dışına çıkar. Sonuç, en azından teoride, vibrasyonsuz bir motor demektir.
V-Twin motorla rekabet edecek eski bir tasarımdır. V-twin ile rekabet edecek kadar güç ve daha az vibrasyon için tasarlanmıştır. İki silindirli Boxer Twin motoru V-Twin ve Paralel Twin motorlara göre çok daha geliştirilmiş bir düzgün çalışma sunar ve dezavantajları şunlardır: her iki silindir kafası da motorun her iki tarafında çıkıntı yaptığından, virajlarda iyi değildir ve hasar görmeye çok daha açıktır. Zamanında (1960) Boxer twin motoru iyi bir tasarım olmakla beraber, günümüzde BMW tasarımı bir adım daha ileri götürmüştür, bu sayede motor çok daha yüksek RPM’de çalışmaktadır ve yeni Sport motorsikletlerde de kullanılmaktadır.
Boxer Twin motorunu kullanan 2003 BMW R1150R gibi motorsikletleri bugün de görmekteyiz. Her ne kadar bu tasarımı Harley-Davidson 2. Dünya Savaşı sıralarında kullanmış olsa da bu motoru en çok kullanan BMW olmuştur. Ne yazık ki, Sıralı ve V-Twin tasarımlarla karşılaştırıldığında Boxer Twin tasarımı çok fazla kullanılmamaktadır.
Boxer Dört Silindirli Motorsiklet Motorları
1950'lerin sonundan beri Boxer Dört, performans ve çok daha geliştirilmiş sürüş düzgünlüğü açısından Boxer Twinlerin yerini almıştır. Motorun her iki tarafında birbirine zıt olarak duran 2 silindiri ile tasarımı sporttan çok touring motorsikletlere uyar ancak her ikisi için de kullanılmaktadır. Boxer Dört Sıralı motorların bir çok avantajına sahiptir ancak yüksek RPM ve açısından ödün verir. Günümüzde bir çok üretici (en büyük Boxer motor kullanıcısı BMW bile) Boxer Dört motordan uzaklaşmakta ve (touringler için bile) Sıralı Dört silindire dönmektedir. Daha karmaşık olmaları, zor bulunan parçaları ve bakımının pahalı olması nedeniyle popülerliklerini yitirmektedirler.
Çoğunlukla BMW ve Honda Goldwing touring motorsikletlerinde bulunmakla beraber günümüzün yeni motorsikletlerinde kullanılmaz. BMW’da Boxer Twin tekrar Boxer Dört’ün yerini almıştır.
Boxer Altı Silindirli Motorsiklet Motorları
Honda'nın kullanıcılarına en düzgün çalışan motoru sunma arayışları Boxer Altıyı ortaya çıkmıştır. 20 yıl önce diğer bir 6 silindirli motorun icadı gibi tarih kendini yenilemiştir ve yüksek seviyedeki karmaşıklık bu motorda da vardır. Sıralı 6 silindirlide olduğu gibi motor touring (ve güçlü cruiserlar) için tasarlanmıştır.
Şu anda bu motoru sunan tek üretici Honda’dır. Parçaları ve bakımı pahalıdır ve aynı zamanda oldukça ağırdır. Ancak süper uzun mesafe touringleri için piyasada bundan daha düzgün çalışan bir motor bulamazsınız. Boxer Altının avantajları çoktur: çok yüksek tork ve beygir gücü, yüksek RPM, ve son derece düzgün çalışma. Şu anda sadece çok büyük ölçülerde (1500cc) yapılmaktadırlar.
İki Zamanlı Motorsiklet Motorları
İki zamanlı bir motorda, piston yakıt karışımını pistonun altında sıkıştırıp silindire iterken aşağı iner. Bu karışım içeri itilirken aynı zamanda yanmış egzos gazları dışarı atılır. Yakıt karışımı silindir duvarlarındaki geçitlerden silindire itilir. Piston silindir duvarlarındaki geçitleri örterek ve karışımı sıkıştırarak yukarı çıkar. Bu aynı zamanda pistonun altındaki krank kutusunda bir vakum yaratır. Sonra buji karışımı ateşler ve herşeyi baştan başlatarak yanan gazlar pistonu aşağı iter.
Tüm bunlar pistonun iki kez vuruşuyla yapılır.
İki Zamanlı Tek Silindirli Motorsiklet Motorları
Çok fazla tork ürettikleri için güçlüdür, üretimi ucuzdur, yüksek RPM'lidir ve küçük yapısı sayesinde hafiftir. 1985 yılına kadar sport ve dirt motorsikletlerde çokça kullanılmışlardır. Tek büyük dezavantajı kirliliktir çünkü motoru çalıştırabilmek için yağ ve benzin aynı anda yakıldığından çok kirlilik yaratır.
İki Zamanlı Paralel Twin Motorsiklet Motorları
Daha fazla güç, daha fazla tork, daha fazla hız, daha fazla RPM … ancak iki zamanlı tek silindirlide olduğu gibi, üreticiler kirliliği ile başedememişlerdir, bu konuda çok uğraşmışlar ancak hükümetlerin sıkı politikalarının altından kalkamamışlardır. 500cc hacimlere kadar üretilmişlerdir ve belki de ağırlık, yeterlilik ve küçük ölçü amaçlı tasarımlanmış en iyi motorlardır.
arkadaşlar bu bilgileri internet aracılığıyla derledim ve sizlerle paylaşmak istedim.. Dostçakalın