Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Motosikletlerde kullanılan motor çeşitleri

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    bach - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Şubat 2006
    Motosikleti
    Hyosung GT250R
    MOTOSİKLETİN KALBİ - MOTORLAR

    Dört Zamanlı Motosiklet Motorları
    Dört Zamanlı bir motorda emiş valfi açılır ve piston içeri girerken yakıt karışımını emerek silindire aktarır. Piston yukarı çıkarken karışımı sıkıştırır ve emiş valfi de kapanır. İşte o anda kıvılcım oluşur ve yanan gazlar genişleyerek pistonu güçle aşağı iter. Piston tekrar yukarı gelirken egzos kapağı açılır ve yanmış gazlar motordan dışarı atılır ve işlem yeniden başlar.
    Bu pistonun dört vuruşu ile gerçekleşir.

    Tek Silindirli Motosiklet Motoru
    En temel motorsiklet motor tasarımı 1 piston, pistonu yukarı ve aşağı hareket ettirecek 1 silindir ve 1 bujidir. Tamir edilmesi kolaydır, hafiftir ve bakımı kolay ve ucuzdur.
    Ana olarak torkun beygir gücünden çok daha önemli olduğu Dual-Sports ve Dirt-Bike ve Motocross gibi daha küçük motorsikletlerde kullanılır. Maliyet, ağırlık ve basitliğin ön plana çıktığı diğer tip motorsikletlerde de kullanılır (Suzuki Savage 650, MZ Sport). Tek bir karbüratör kullandıklarından, “karbüratör senkronizasyon” işlemine gerek yoktur. V Twinler de dahil olmak üzere diğer tüm tip motorlardan daha çok tork üretirler.
    Tek Silindirli Motorların dezavatajları yüksek devirli olmamaları ve fazla beygir gücü ya da yüksek hız üretememeleridir. Tek silindirleri olduğundan motorun düzgün çalışması çok zordur çünkü tek silindir çok fazla vibrasyona neden olur.



    Sıralı Paralel Twin Motorsiklet Motorları
    Sıralı Paralel Twin motorsiklet motorları farklı odacıklarda ya 180 derece (biri yukarıda, biri aşağıda) ya da 360 derece (her ikisi yukarıda, her ikisi aşağıda) ile birbirlerine paralel olarak çalışan iki silindirli tasarımlardır. Günümüzde, Paralel Twin motor bir zamanlar olduğu kadar popüler değildir ancak tek silindirli gibi tork üretir, hafiftir ve neredeyse iki kat devir üretir ve aynı zamanda beygir gücü ve hızı yüksektir. Bu tipi kullanan motorsikletler (GS500E, CB400/500, Ninja 250/500) hafif ve hızlı olma avantajları nedeniyle bu tasarımı seçmişlerdir. Tek silindirliye oranla neredeyse iki kat parçası olması ve çift boğazlı karbüratör kullanması nedeniyle bakım masrafları diğer sıralı motorlar kadar olmasa da yüksektir. İki pistonu olması ve piston kuvvetlerinin etkilerini karşılamak için kontra balansları bulunması tek silindirli motorlara göre daha düzgün çalışmalarını sağlar.
    Sıralı Paralel Twin motorların dezavantajları diğer sıralı motorlara göre daha fazla vibrasyonları olmaları, daha düşük devir ve beygir gücü üretmeleridir




    Sıralı Üç Silindirli Motorsiklet Motorları
    Sıralı Üç Silindirli motorları günümüzün motorsikletlerinde bulmak artık zorlaşıyor. Paralel Twin ve Sıralı Dört Silindir motorların dezavantajlarını en aza indirmek için yapılmış eski bir tasarımdır. Bu tür motoru motorsikletlerinde (Speed Triple) kullanan neredeyse en son firma Trident Motocycle Corporation’dır. Sıralı Üç Silindirli motorların avantajları: Çok daha fazla devir üretebilir ve Sıralı Dört Silindirlilere göre daha fazla torkludurlar. Sıralı Dört Silindire göre daha hafiftirler ve daha az hareketli parçaları vardır. Aynı zamanda pistonlara daha kolay denge verilebildiğinden daha az vibrasyonları vardır. Sıralı Dörde göre bakım masrafları daha azdır ancak motorun “az bulunurluğu” nedeniyle parçaları pahalıdır.



    Sıralı Dört Silindirli Motorsiklet Motorları
    En yüksek beygir gücü, düzgün çalışma ve en yüksek sürat açısından günümüzün hız kralıdır. Bu özellikleri nedeniyle ZX1200R, CB900F ve GSXR750 gibi bir çok motorsiklette bu motor bulunur. Sıralı Dört silindir 1968 yılında Honda CB750 ile ortaya çıkmıştır ve o zamanlarda drag yarışlarında bu motorla hiçbir motor başedememiştir. Karmaşıklıkları ve piston ölçüleri nedeniyle çoğunlukla büyük kapasiteli (500cc) motorsikletlerde kullanılır.
    Bu tipin dezavantajları ağırlık, karmaşıklık, ve düşük RPM’lerde tork eksiklikleridir. Çoğu sıralı dört silindir dörtlü karbüratör kullandığından bakım masrafları sıralı motorlar içinde en fazla olanıdır. Çok düzgün çalışsalar da boxer tipi kadar düzgün çalışmazlar.



    Sıralı Altı Silindirli Motorsiklet Motorları
    70’lerin sonunda ve 80’lerin başında üretilen son derece karmaşık bir motordur. Sıralı Altı silindir beygir gücü, hacim ve çok silindirliler savaşında tüm motorların kralı olması amacı ile üretilmiştir. En büyük (1000cc+) motorsikletlerde (Z1300, CBX1000 gibi) bulunur ve daha yüksek hız ve beygir gücü verirler.
    Ne yazık ki dezavantajları avantajlarından daha fazladır: çok fazla hareketli parçası vardır, zamanı için son derece karmaşıktır, bakımı pahalıdır ve çok ağırdır. Bir sırada 2 karbüratör olmak üzere 3 set karbüratörü (6 bireysel karbüratör yerine) olsa da yine de bakımları çok zordur. Ne yazık ki, üretilmeye başlandığı zamanlarda pazar bu kadar karmaşık motorlara hazır değildi.



    V2 (Twin) (45 dereceden az, 45 derece, ve 45 dereceden büyük) Silindir Motorsiklet Motorları
    1900’lerin başına ait, iyi geliştirilmiş, iki silindirin zamanın dar, bisiklet şekilli çatısına kolayca oturmasını ve genişliği kontrol etmeyi sağlayan bir motor tasarımıdır. Fikir iyiydi ve yıllar geçtikçe herkes tarafından kabul gördü. Günümüzde V-Twin motoru, çoğu cruiserlarda olmak üzere bir çok motorsiklette görebiliyoruz. V Twin motorlar çok farklı açılarda tasarlanmıştır (bir pistonun ortasından diğer pistonun ortasına ölçülür), açı çoğaldıkça motorun çalışması daha dar olanlara göre daha düzgün olur. Doğal olarak, açı arttıkça V twin motor hacim olarak (genişlik değil) daha uzun (ve daha büyük) olur.
    V-Twin motorun şu gibi avantajları vardır: Düşük ağırlık, basitlik, yüksek tork, ve iyi bir RPM üretmek. V-Twinlerin aynı zamanda düşük beygir gücü ve hız ve açıya bağlı olarak yüksek vibrasyon gibi dezavantajları da vardır. 90 derecelik V motorlar daha iyi dengelendiklerinden diğer V motorlara ya da paralel twinlere göre daha az vibrasyon yaparlar.



    Bu motorları kullanan bazı şövalyeler :

    1997 Ducati 900SP (904cc 90° V-twin)
    1999 748 Ducati Biposto 2 (748cc 90° L-twin)
    2002 Suzuki SV650 (645cc 90° V-Twin)
    1997 Ducati 916 (916cc 90° V-Twin)
    Hyosung GT250R (249cc 75° V-Twin)
    Hyosung GT250 (249cc 75° V-Twin)
    Hyosung GT650R (647cc 90° V-Twin)
    Hyosung GT650 (647cc 90° V-Twin)

    Boxer Motorsiklet Motoru
    "Boxer" terimi birbirine yatay duran bir çift silindiri olan motor tipine işaret eder. Silindirlere yukarıdan baktığınızda, motorun her iki tarafında neredeyse aynı hat üzerinde durduğunu görürsünüz. Ateşleme yapıldığında da aynı hat üzerinde zıt vuruşlar yapar ancak her iki silindir de aynı anda krankın içine girer ya da krankın dışına çıkar. Sonuç, en azından teoride, vibrasyonsuz bir motor demektir.
    V-Twin motorla rekabet edecek eski bir tasarımdır. V-twin ile rekabet edecek kadar güç ve daha az vibrasyon için tasarlanmıştır. İki silindirli Boxer Twin motoru V-Twin ve Paralel Twin motorlara göre çok daha geliştirilmiş bir düzgün çalışma sunar ve dezavantajları şunlardır: her iki silindir kafası da motorun her iki tarafında çıkıntı yaptığından, virajlarda iyi değildir ve hasar görmeye çok daha açıktır. Zamanında (1960) Boxer twin motoru iyi bir tasarım olmakla beraber, günümüzde BMW tasarımı bir adım daha ileri götürmüştür, bu sayede motor çok daha yüksek RPM’de çalışmaktadır ve yeni Sport motorsikletlerde de kullanılmaktadır.
    Boxer Twin motorunu kullanan 2003 BMW R1150R gibi motorsikletleri bugün de görmekteyiz. Her ne kadar bu tasarımı Harley-Davidson 2. Dünya Savaşı sıralarında kullanmış olsa da bu motoru en çok kullanan BMW olmuştur. Ne yazık ki, Sıralı ve V-Twin tasarımlarla karşılaştırıldığında Boxer Twin tasarımı çok fazla kullanılmamaktadır.



    Boxer Dört Silindirli Motorsiklet Motorları
    1950'lerin sonundan beri Boxer Dört, performans ve çok daha geliştirilmiş sürüş düzgünlüğü açısından Boxer Twinlerin yerini almıştır. Motorun her iki tarafında birbirine zıt olarak duran 2 silindiri ile tasarımı sporttan çok touring motorsikletlere uyar ancak her ikisi için de kullanılmaktadır. Boxer Dört Sıralı motorların bir çok avantajına sahiptir ancak yüksek RPM ve açısından ödün verir. Günümüzde bir çok üretici (en büyük Boxer motor kullanıcısı BMW bile) Boxer Dört motordan uzaklaşmakta ve (touringler için bile) Sıralı Dört silindire dönmektedir. Daha karmaşık olmaları, zor bulunan parçaları ve bakımının pahalı olması nedeniyle popülerliklerini yitirmektedirler.
    Çoğunlukla BMW ve Honda Goldwing touring motorsikletlerinde bulunmakla beraber günümüzün yeni motorsikletlerinde kullanılmaz. BMW’da Boxer Twin tekrar Boxer Dört’ün yerini almıştır.



    Boxer Altı Silindirli Motorsiklet Motorları
    Honda'nın kullanıcılarına en düzgün çalışan motoru sunma arayışları Boxer Altıyı ortaya çıkmıştır. 20 yıl önce diğer bir 6 silindirli motorun icadı gibi tarih kendini yenilemiştir ve yüksek seviyedeki karmaşıklık bu motorda da vardır. Sıralı 6 silindirlide olduğu gibi motor touring (ve güçlü cruiserlar) için tasarlanmıştır.
    Şu anda bu motoru sunan tek üretici Honda’dır. Parçaları ve bakımı pahalıdır ve aynı zamanda oldukça ağırdır. Ancak süper uzun mesafe touringleri için piyasada bundan daha düzgün çalışan bir motor bulamazsınız. Boxer Altının avantajları çoktur: çok yüksek tork ve beygir gücü, yüksek RPM, ve son derece düzgün çalışma. Şu anda sadece çok büyük ölçülerde (1500cc) yapılmaktadırlar.



    İki Zamanlı Motorsiklet Motorları
    İki zamanlı bir motorda, piston yakıt karışımını pistonun altında sıkıştırıp silindire iterken aşağı iner. Bu karışım içeri itilirken aynı zamanda yanmış egzos gazları dışarı atılır. Yakıt karışımı silindir duvarlarındaki geçitlerden silindire itilir. Piston silindir duvarlarındaki geçitleri örterek ve karışımı sıkıştırarak yukarı çıkar. Bu aynı zamanda pistonun altındaki krank kutusunda bir vakum yaratır. Sonra buji karışımı ateşler ve herşeyi baştan başlatarak yanan gazlar pistonu aşağı iter.
    Tüm bunlar pistonun iki kez vuruşuyla yapılır.

    İki Zamanlı Tek Silindirli Motorsiklet Motorları
    Çok fazla tork ürettikleri için güçlüdür, üretimi ucuzdur, yüksek RPM'lidir ve küçük yapısı sayesinde hafiftir. 1985 yılına kadar sport ve dirt motorsikletlerde çokça kullanılmışlardır. Tek büyük dezavantajı kirliliktir çünkü motoru çalıştırabilmek için yağ ve benzin aynı anda yakıldığından çok kirlilik yaratır.



    İki Zamanlı Paralel Twin Motorsiklet Motorları
    Daha fazla güç, daha fazla tork, daha fazla hız, daha fazla RPM … ancak iki zamanlı tek silindirlide olduğu gibi, üreticiler kirliliği ile başedememişlerdir, bu konuda çok uğraşmışlar ancak hükümetlerin sıkı politikalarının altından kalkamamışlardır. 500cc hacimlere kadar üretilmişlerdir ve belki de ağırlık, yeterlilik ve küçük ölçü amaçlı tasarımlanmış en iyi motorlardır.



    arkadaşlar bu bilgileri internet aracılığıyla derledim ve sizlerle paylaşmak istedim.. Dostçakalın


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Süper Moderatör (BBRR) Barış Şuşut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2005
    Şehir
    marmaris
    Çok güzel bir yazı olmuş bunu faydalı bilgilere taşımakta yarar var ama başlığı değiştirelim derim ben içerik hakkında daha bilgilendirici olsun mesela Motosikletlerde kullanılan motor çeşitleri diyebiliriz ne dersin
    [B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]

  3. #3
    bach - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Şubat 2006
    Motosikleti
    Hyosung GT250R
    önemli olan bunu arkadaşlarla paylaşmaktı..bu konudaki fikirlerinize her zaman saygı duyarım...neden bunu hemen yapmıyoruz?

  4. #4
    Süper Moderatör (BBRR) Barış Şuşut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2005
    Şehir
    marmaris
    evet her motor türüne bir kaç örnek verirsen iyi olur
    bu konuda diğer arkadaşlarda yardımcı olacaktır....
    [B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]

  5. #5
    leonine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ağustos 2005
    Şehir
    İSTANBUL / ÇORLU
    Motosikleti
    TRANSALP
    bilgi açısından zengin olmuş böyle paylaşımlara destek vereilim
    \'NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE\'

    İ.E.T.T GERİ DÖNDÜ,YAŞASIN AKBİL

  6. #6
    bach - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Şubat 2006
    Motosikleti
    Hyosung GT250R
    Tek Silindirli 4 Zamanlı Motosiklet Motoru
    *Honda Cbr 125R*



    Sıralı Paralel Twin Motosiklet Motorları :
    1973 Yamaha TX500B *Paralel Twin*
    1989 Kawasaki Ninja 250 *Paralel Twin*



    Sıralı Üç Silindirli Motosiklet Motorları
    1999 Triumph Sprint ST *Sıralı 3 silindir*
    2002 Triumph Sprint RS *955cc Sıralı 3 silindir*
    1974 Suzuki GT750 "Kettle" *Sıralı 3 silindir*
    2002 Triumph Daytona *Sıralı 3 silindir*



    Sıralı Dört Silindirli Motosiklet Motorları
    2000 kawasaki ZRX1200 *Sıralı 4 Silindir*
    2002 Suzuki GSXR600 *Sıralı 4 Silindir*
    1999 Suzuki 1200 Bandit *Sıralı 4 Silindir*



    Sıralı Altı Silindirli Motosiklet Motorları
    1979 Honda CBX *Sıralı 6 Silindir*



    V2 (Twin) (45 dereceden az, 45 derece, ve 45 dereceden büyük) Silindir Motosiklet Motorları
    *bu tip motorlara örnek motosikletler ilk mesajımda mevcut*

    V twin 90°



    V twin



    V4 (Dört) Silindir Motosiklet Motorları
    *1985 Yamaha VMax*



    Boxer İki Silindirli Motosiklet Motorları
    *2003 BMW R1150R*



    Boxer Dört Silindirli Motosiklet Motorları
    *genellikle BMW ve Honda Goldwing touring motorsikletlerinde bulunmaktadır*



    Boxer Altı Silindirli Motosiklet Motorları
    *2002 Honda 1800cc Valkyrie*



    İki Zamanlı Tek Silindirli Motosiklet Motorları
    *1983 Yamaha RD125LC*
    *1975 Yamaha DT100*



    İki Zamanlı Paralel Twin Motosiklet Motorları
    *1980 Yamaha RD350LC*



    Dileyen arkadaşlarım BURAYI tıklayarak bu canavarların çıkardıkları sesleride işitebilirler...
    DOSTÇAKALIN

  7. #7
    Süper Moderatör (BBRR) Barış Şuşut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2005
    Şehir
    marmaris
    hadi bi ilavede benden wankel motor Suziki RE5 1976


    [B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]

  8. #8
    xxxxx - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Kasım 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    honda cbf 500
    teşekkürler
    ben giderim adım kalır dostlar beni hatırlasın

  9. #9
    macrol 500 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Ocak 2006
    Şehir
    eskişehir
    Motosikleti
    '05 Kawasaki z750s maviş :)
    wankel mı? ben bunların cok masraflı ve hantal oldugunu bılıyordum +nasılkı ozellıklerı bunun abı neyse bu bılgıler ılerıde ısıme yarar bılmekte fayda var saolun

  10. #10
    burakara13 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Ağustos 2005
    Şehir
    İzmir-Ankara
    Bilgiler için teşekkürler!

    not: Bach rumuzlu bir dost görmek de çok güzel...
    vardığım yer sınırlarımdır, özgürlüğüm yollarımdır...

  11. #11
    kimi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Kasım 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda CBR 1000RR
    güzel çalışma olmuş faydalı oldu gerçekten...

  12. #12
    LesPaul - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul/Çamlıca
    Motosikleti
    -Ducati Monster 696
    Çok güzel bir derleme olmuş, hem kendi adıma hem de diğer üyeler adına teşekkür ediyorum. Yeni üye olan birçok arkadaşın sorularına cevap olacak nitelikte bir çalışma olmuş.
    Bu başlık moderatörlerimiz tarafından sabitlenirse de iyi olur bana göre. Çünkü bu tip çalışmaları takdir ediyoruz ancak unutup gidiyoruz. Dolayısıyla yeni üyeler bunlardan faydalanamıyor. Her seferinde aynı sorularla kaşılaşmaktan biz sıkılıyoruz, üyeler de cevap alamamaktan sıkılıyorlar..
    Sayın Bach, aramıza hoşgeldiniz
    cause suicide is painless / It brings on many changes / And I can take or leave it if I please, /
    and you can do the same thing if you please

  13. #13
    durmustit - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Haziran 2005
    Şehir
    konya karapınar
    Motosikleti
    HONDA CBX 750
    bu bilgiler baya işime yaradı

    honda cbx

  14. #14
    cgl125 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Mart 2005
    Şehir
    istanbul
    iki zamanlılar dört zamanlılara göre tork bakımından daha zayıf olurlar fakat fakat serilik bakımından daha seri bide iki zamanlının bi dezavantajıda benzini dört zamanlıya göre daha az verimle kullanması yakılmadan atılan oran dört zamanlıda 1/3 iken iki zamanlı da daha fazla
    her şey mümkün değil
    hiç bir şey de imkansız

  15. #15
    Journeyman_35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Nisan 2006
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    BMW F650

    Tebrikler...teşekkürler



    Süper...hep merak eder dururdum...
    Elinize sağlık....

    Kazadan uzak, keyifli sürüşler herkese...

    Saygılar, sevgiler....

    Sn. modlarımız;
    Kilitleyebilir miyiz bu yazıyı...ara ara dönüp okumak keyifli olabilir...
    [FONT="Verdana"]
    [COLOR="Red"]" Tanrım, iyi bi adam yap beni, yalancılara kandırtma, karşımdakilerin doğru anlamalarını sağla, gerçek sevenlerimi koru ve gözet; sınırlarımı koyma gücü ver sevdiğimde ve kavga ettiğimde..."[/COLOR][/FONT]

  16. #16
    Prometheus - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Temmuz 2004
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    '14 BMW R1200GS
    Güncel
    Onur Yollarda
    Facebook: http://www.facebook.com/OnurYollarda
    YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC1TqEwgGS4AHvdmULc9qoIQ

  17. #17
    Su Silahı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Ekim 2006
    Şehir
    Bursa
    Motosikleti
    ybr 125
    güzel çalışma olmuş. ahzırlayan arkadaşın eline sağlık.
    daha önce gözümden kaçmış iyi bir günceleme olmuş pro.
    Gitti TDM kaldık yine ybr ile başbaşa..

  18. #18
    Gökhan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Haziran 2006
    Şehir
    Rize
    Motosikleti
    F 650 GS
    gerçekten faydalı bir topic olmuş. yürümeyi ögretmek gibi birşey

  19. #19
    sahinbirinci - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Eylül 2006
    Şehir
    Muğla nın herhangi bir gizli cennetinde.
    Motosikleti
    KTM DUKE 200
    harika paylaşım harika resim harika anlatım.harika oğlu harikaaaaa. tüm yanıtlar burada onca polemikten sonuç çıkarmaktan daha iyi...
    Hüzünbaz Acılarımın Canbazıyım Şimdi...

  20. #20
    heveslee - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Ekim 2005
    Şehir
    istanbul
    bu bilgiler gerçekten güzel.faydalı bir derleme olmuş.
    HIZLI YAŞA YAVAŞ ÖL !


    REKLAM ALANI
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler