Su soğutmalı motorlarda hararet göstergesi yada en azından hararet ışığı gibi bir ibare olsada, hava soğutmalı yada yağ soğutmalı motorlarda hararet durumu ile ilgili bir düzenek bulunmaz. Biz kullanıcılar da motorumuzun hararet durumunu hep merak ederiz, hatta iki zamanlı motorlardan kalma alışkanlık olarak uzun yolda ara sıra dinlendirir ve soğuturuz motorumuzu.
Bu yazımızda hava yada yağ soğutmalı motorumuza yağ hararet göstergesi takmayı anlatacağız, tabi su soğutmalı motor kullanan ve bir hararet göstergesine sahip olanlarda yağ harareti göstergesini uygulayabilirler.
Yağ hararet göstergesi, adından da anlaşıldığı üzere kabaca yağın sıcaklığını ölçen bir müşür ve bu müşürden gelen bilgiyi dijital yada mekanik ibre ile gösteren bir düzenektir.
Fiyatları kalitelerine göre 30 YTL den 250 YTL ye kadar geniş bir yelpazede sunulmaktadır.
Benim tavsiyem önce bütçenizi zorlamıyacak bir fiyatla ucuz bir ürün alıp uygulamanız, sistemin çalışırlığını ve işe yararlılığını gözetledikten sonra eğer ucuz olan ürün bozulursa daha kaliteli bir ürünle değişebilirsiniz. Tabi bozulmaz ise kullanmaya devam edersiniz, fakat pahalı bir ürün alıp montajladıktan sonra işinize yaramıyacağını yada gereksiz olduğunu düşünürseniz verdiğiniz paraya yazık olur.
Oto aksesuarcılardan yada tuning malzemeleri satan bir yerden kolayca temin edebilirsiniz göstergenizi.
Göstergemizin ön görünüşü;
Bu da arka görünüşü, görüldüğü üzere otomobil için tasarlanmış olan bu ürünün arka kısmı görsel açıdan motosiklete pek uygun değil. Eğer motosikletiniz grenajlı ise ve bu göstergeyi arka kısmı gözükmeyecek şekilde monte edebilirseniz işiniz daha kolay. Diğer türlü hız ve devir göstergesinin yanına uygun bir yere monte etmeyi düşünüyorsanız bu arka görüntüyü kamufle etmeniz gerekmekte, yada bir ön cama sahipseniz bu kötü görüntüyü kamufle edebilirsiniz.
Bu resimdekiler göstergemiz ile beraber gelen montaj aparatları, bu aparatların bol olduğu bir ürün almanızı tavsiye ederim. Zira müşür montajı için çeşitli ölçilerde rediksiyon yada bezeri aparatlara ihtiyacınız olacaktır.
Yavaş yavaş montajımıza başlıyalım, benim motorum tamamen çıplak bir model olduğu için göstergenin arka kısmının ve bağlantı yerlerinin kötü görüntüsünü kamufle etmek ve sudan korumak için aklıma onu uygun bir malzemenin içine koymak geldi.
Ve bu malzemenin bir pimaş boru olabileceğine karar verdim. Uygun ölçülerde estetik olarak kesip biçimlendirdikten sonra motoruma uygun olarak boyadım.
Göstergemizi motosikletime monte edebilmek için , monte etmeyi planladığımız yere göre uygun bir aparat bulmamız yada yağmamız lazım. Nalburlardan bağlantı demirleri filan bulup bunu kendinize göre uygun şekle getirebilirsiniz.
Göstergelerin yanına monte etmek için rahat çalışabilmem adına farı söküyorum.
İşte oldu, göstergenin montajını yaptıktan sonra gösterge ışığı için olan kabloya park lambasına gelen kablodan hat çekiyoruz. Hararet için olan elektirik kablosunu kontaktan gelen bir kabloya bağlıyoruz, yani kontak açılınca elektirik veren bir yerden çekebiliriz bu hattı. Şase bağlantısınıda yaptıkdan sonra müşüre gidecek olan kabloyu da müşürü monte edeceğimiz yere kadar çekiyoruz.
Sıra geldi müşür montajına, işin en zor kısmı. Genelde motosiklet üreticileri yağ filtresi civarında yağla temas kurabilmek için bir kör tıpa (vida) bırakırlar. Bu temas sonradan takılacak yağ harareti yada basıncı göstergesi için olsada, genelde bir sorun yada şüphe olduğunda servis buraya gerekli cihazı takıp yağ basıncını filan ölçer.
Benim motorumda da böyle bir yer mevcut ve işim oldukça kolay. Fakat sizin motorunuzda böyle bir vida şayet yok ise, ve eğer motorunuz yağ soğutmalı ise yağ radyatörüne giren hortumu yerinden söküp araya bir T bağlantı takarak bu T nin bir ucuna yağ hortumunu bir ucuna müşürü bir ucunada radyatörü takabilirsiniz. Benim aldığım gösterge modelin de bu tür gerekli olabilecek bütün aparatlar mevcut.
Şayet hem böyle bir vida yada tıpa yeri yok ise ve motorunuz hava soğutmalı ise ve de illaki bu göstergeyi takmak istiyorsanız, servisinizden yada işin ehli bir atölyeden yardım alarak karterde yağ boşaltma tıpasının yakınında uygun bir yerde müşürünüze göre bir delik açtırıp diş çektirebilirsiniz ama zorlu bir iştir belirteyim!!!
Montaj işlemimiz bitti, şu an kontak kapalı durumda;
Kontağı açıp motorumuzu çalıştırıyoruz ve hararetimiz yavaş yavaş yükseliyor. Malum hava kış ve ben hararetin çok fazla yükselmesini beklemedim.
Göstergelerin uzaktan bir görünüşü;
Ve diğer açılardan...
Umarım aklında böyle bir şeyi yapmayı düşünenlere yardımım dokunmuştur.
Fakat unutmadan belirteyim gösterge montajı kolay bir iş olsada müşür montajı oldukça zordur ve yanlış bir durumda tehlike doğurabilir.
Yanlış veya hatalı montajlanan bir müşür yağ dolaşımını engelliyebilir yada yağ kaçağına sebep olur ise motorunuzda onarılması güç ve oldukça pahalı arızalar yaratabilir.
Bu işlemleri yapmadan önce yetkili servisinize danışmalısınız ve gerekli ise bu montaj işlemini ehil kişilere yaptırmalısınız.