Jet kitin ne olduğunu anlayabilmek için biraz karbüratörün mekanizmasından çakmak gerek..
Biraz Google'da "karbüratör ne menem bir şeydir" şeklindeki taranımlar sonrası kişinin havsalası bir gömlek daha artınca bu tür eşelenmelerden fayda gözetmek gerek..
Muhayyelesi artan üstüne de var ise Frenk dilinin hakimiyeti ile birleştiğinde daha da cevvalleşecek olan, aydınlanan kişiye bu jet kit oralarda nerelere denk geliyor onu anlatmak daha mümkün..
..
Karbüratör denen ilkel aygıt sen gaz kolunu zorladıkça, gaz kelebeğine müdahale ettikçe, motor devrine göre silindire benzin ve hava karışımı besleyen şeye denir..
Hemen tümden mekaniktir.. Yani tüm ayarlamaları, hani Honda Accord'un, bir ıvırın diğer zıvırı tetiklediği, dokunarak ittiği, üstüne düşüp yuvarladığı eski reklamındaki gibi yapar.. Onu itersin, bu çekilir, o çekilen bir şeye dokunur, berikini çekiştirince bir yerden bir şey gelir bir deliği tıkar falan gibi şekillerde..
Detayları için karbüratör mekanizması anlatan bir kaç bin kaynaktan birine bakmak yeter..
Bu tür mekanik bir mekanizmanın da ayarlarında kalıcı değişiklik yapabilmek için itilen beriki, çekilen ötekinin enini, boyunu, çapını falan değiştirmek gerekir.. Hepi topu odur..
Karbüratör de silindire bastığı yakıtı bir tür konik iğne ile ayarlar.. Bu konik, kürdana benzeyen iğne bir deiğin içerisinde yukarı aşağı oynar durur.. Yukarı çıktıkça delikten çok benzin akmasına, aşağı indikçe az akmasına sebep olur.. Bu tip iğnelerin falan "jet" diye Frenk dilinde bir karşılığı vardır..
Jet kit bu iğnenin, sizin karbüratörünüz için farklı ebatta olanıdır.. Daha dar, daha geniş, daha eğimli, daha yayvan olabilir.. bir kaç ayrı segmente ayrılmış olabilir..
...
Bu hikaye sonrasında.. Bir jet kitini alırsın.. Karbüratörüne takarsın, bir şekilde çalışır.. İyi ya da kötü.. Ama bir şekilde çalışır.. Hikaye nasıl devam eder o önemli.. Yoksa çalışır.. Ha sen ne fark etti onu fark eder misin bilmem.. Ama bir şeyler değişir..
..
Misal;
Motorundan huzursuz olan binici ondan daha fazla güç almak ister.. Egzoz takar.. Açık egzozun yüksek akış yeteneğini beslemek için açık filtre takar.. Ama bu kez karışım seyrelir.. Fakirleşir.. Karbüratör modifikasyonu gerekir.. Jet kit takılır.. Kişi ödediği para ve harcadığı emekten aldığı performanstan tatmin olduysa paçasını kurtarır.. Olmadıysa, bu kez "header"lar değişir, hava kutusu delinir, bir büyük jet takılır.. Motor iki kat yakmaya başlar.. Ama üst devirlerde canavar olmuştur.. Burada akıllandıysa yine fena değil.. Ama kumar gibi bir illet bu.. "Ay şunu da bir takayım" dediyse bitti.. Motosiklete bir motor kadar daha masraf eder.. Bir de hiç kullanmadığı, annesiyle birlikte yaşıyorsa, annesinin sürekli atmakla tehdit ettiği bir sandık dolusu işe yaramaz ıvır zıvır sahibi olur..
..
Hava kutusundan egzoza kadar tüm parçalar birbirini etkiler.. Birindeki değişiklik öbüründe hissedilir ve müdahale gerektirir aslında...
Bu tür eklemeleri yapan kişi külahını önüne alıp düşünmeli..
1. Gerçekten ihtiyacı var mı buna? (Öğrenmek için de yapılır canım.. Eni sonu paraya enerjiye bakar)
2. Ne yaptığını biliyor mu? Araştırdı mı?
3. Sınanmış ve detaylı incelenmiş bir kombinasyon var mı? (Öyle arkadaşım takmış çok memnun, nası kaçıyo alet gibi değil.. Gerçekçi bir şeyler.. İnternet bunlarla dolu..)
4. Ekonomik genişliğin ilk başta hesapta olmayan bazı şeyleri de içerebilir mi?.. Yorgan ayaga olmaz genelde bu islerde..
Bunları düşünüp "Bana uyar" diyorsanız devam edersiniz.. Zevkli de olur..
Herhalde sorunların neden sorulacağı aşikardır..
...
Bunun dışında.. "Ben 152.3 jet kit taktım acaip kaçıyo" diye bir rastlantı olmaz.. Olur da nadiren olur.. Bu iş biraz deneysel bir iştir.. Bir kaç değişik set ve kombinasyon alıp bir onu bir bunu denemeniz ve sizin için EN UYGUN olana, en iyi değil en uygun olana karar vermeniz gerekir.. Dolayısıyla uğraştırıcıdır..
İşin sonunda ilk haline geri dönme olasılığı yüksektir söyleyeyim.. Adamı yer bitirir.. Şişe dibi gibi gözlük sahibi yapar..
Ama zevklidir.. Uğraşısı zevklidir tabi..
..
İyi düşünmek gerek.. Bana sorsan, onunla uğraşacağına atla motora gazla.. Eylül bitmeden.. Bunlar kışın evde otururken uğraşılacak şeyler...
Ben motoruma takmadım mesela.. icon_smile.gif