arkadaşlar başlıktada yazdığım gibi merak ettiğim bir konu var karbüratörün rölanti memesini genişletirsek ne olur motorun çalışması falan artıları eksileri
arkadaşlar başlıktada yazdığım gibi merak ettiğim bir konu var karbüratörün rölanti memesini genişletirsek ne olur motorun çalışması falan artıları eksileri
Adı üstünde 'rolanti memesi'.Sadece motorun rolantide çalıştıracak benzin geçişi saglar.Büyüdügü taktirde motor rolantide zengin karışımla çalışır,yag yakıyormuşcasına duman atar.
Atari kolum buzuldugunda böyle üzülmüştüm.
Bide motorumu sattıgımda...
Yakıt artacağından daha fazla hava isteyecek,Buda daha yüksek devir ve yakıt sarfiyatı demek.
rolenti memesini bilmem ama benzin memesini büyütürsen fazla benzin yakar belki birazda hız artabilir
hayat bir savaştır tek silahın aklın ve inancındır
Günaydın...
Bahsi geçen meme, Minareli karbüratörlerdeki rölanti avar vidası ise, onun genişletilmesi yada daraltılmasında, eğer yuvası bozulmadıysa motorun herhangi bir fonksiyonu bozulmaz. Çünkü rölanti ayar vidası sadece gaz pistonunu yukarda tutmaya yarayan basit bir vidadır. Herhangi bir hava alma verme fonksiyonu yoktur.
Bahsi geçen meme hava ayar vidası ise, genişletilmesi durumunda ayar hassasiyeti bozulur. Hava ayar vidası, karbüratörün gaz verme esnasında düşen vakuma bağlı vakumlu hava emişini sağlayan kanalı kontrol eder. Vidanın büyümesi durumunda bu kanalın önünü kapatmak suretiyle ayar yapan vidanın her turundaki hassasiyeti bozulacaktır. Yani 1 turda olması gerekenden daha fazla kısma yada açma gerçekleşir. Onun dışında herhangi bir etkisi yoktur.
Jawa 350 TS...Asya 125 T
Daha çok benzin püskürtür gereksizdir,herhalde benzin istasyonun var birde ne için büyüteceksiniz yazarsanız daha açık bilgiler alırsınız,arızayı genel olarak anlatırsanız size kesin bilgiler verebiliriz,rölantide problem mi var,stop felan mı ediyor bekleme hallerinde??
Rölanti memesi dediğiniz aşağıdaki grafikte "pilot jet" olarak gösterilen parçadır. Bu jetin genişletilmesi ve daraltılmasının motorun hangi gaz konumlarında nasıl etki ettiği açıkça gösterilmiş grafikte. Pilot jet rölantide neredeyse tüm yakıtı karşılar ve gaz kelebeği çeyrek açıklığa gelene kadar görevine devam eder. Ondan sonra görevi slide iğnesi ve en nihayetinde ana jet devralır. (Grafiği dikkatli incelerseniz her bir parçanın görevinin çok azaldığı noktalar var ancak hiç bir zaman sıfır değildir)
Performans için düşünüyorsanız sadece jetin genişletilmesinin bir etkisi olmayacağını söyleyebilirim. Yüksek akışkanlı bir hava filtresi ve performans ekzoz ile beraber kullanılırsa belki bir performans artışı yaşanabilir. Eğer bunları yapmadan sadece jeti büyütürseniz yakıt artışını artıracağınız gibi performansı da düşürürsünüz. Çünkü motor zengin karışımla çalışır. Yani motorun içine giren havanın içine, havanın içindeki oksijenin yakamayacağı kadar çok yakıt püskürtülmüş demektir. Bu durumda yakıtın hepsi yakılamaz ve yanmayan yakıt egzozdan dışarı atılır.
Daha fazla yakıt demek yanması için daha fazla oksijen gerekir demek. Buda karbüratörden daha fazla hava geçirmek demek. Ayrıca yanan gazları dışarı atmak için daha açık bir egzoz gerekir demek. Hele hele daha yüksek bir son hız için düşünüyorsanız hiç denemeyin bile pilot jeti büyütmeyi. Gaz kelebeği tam açıkken gerekli olan yakıtın hemen tamamı ana jet tarafından karşılanır çünkü.
"I'm not sure whether I'm an actor who races or a racer who acts." Steve McQueen
ana jet dediğin şeyi nerden açabiliriz bende zaten açık hava filtresi var usta sağolsun performans niyetiyle taktığımız şeyi kısıtlamış hava ayarını kısmış öle söledi işim olduğu içinde iyi tamam deyip gitmiştim şimdi ben hava ayarını da ana jet dediğin şeyin ayarınıda yükseltsem 1 miktar performans artcak demektir yani dimi sonuçta 20-30 bg artmıcağını biliyorum fakat son hızda ufakda olsa oynama olur heralde
welcome to my world https://www.youtube.com/channel/UCPUpGYw2EcPIq_hQLSHGctw/
Öncelikle motora giren hava-yakıt karışımına bakmak lazım. Zengin mi, fakir mi yoksa tam ayarında mı ? Bunu tespit etmek içinde bujileri okumayı bilmek gerekir. Zengin karışımda elektrot siyah, fakir karışımda ise beyaz olur. Uygun hava-yakıt karışımında elektrot rengi koyu kırmızı-kahverengi gibi bir renk olmalıdır.
Eğer motorunuzda açık hava filtresi var ve karışım fakir ise (ki karışıma en az 3 gaz pozisyonunda bakmak gerekir. Pilot jet uygun büyüklükte olabilir ancak mesela ana jet küçük olduğu için gaz kelebeği tam açık pozisyonda karışım fakirdir) ana jeti büyütmeyi deneyebilirsiniz. Ana jetin ayarı yoktur sadece başka boyutlar ile değiştirebilirsiniz. Mesela ana jet büyüklüğü 125 olsun . Bu sanırım dakikada 125 cc yakıt akışına müsade eder demek. Genelde 2.5'luk arttırımlarla gider. Yani 125, 127.5 ve 130 gibi. Yavaş yavaş büyüterek ve bujilerden karışım kontrolü yaparak motor için en uygun ana jeti bulabilirsiniz.
Ana ve pilot jet dışında motosiklet karbüratörlerinde bulunan slide denen bir parça var. Bu parçanın ucunda bir iğne var. Slide bir diyaframa bağlı. Gaz verdikçe diyafram şişiyor, slide geri çekiliyor. Dolayısıyla slide'ın ucundaki konik iğne de geri çekilerek özellikle 1/2-3/4 gaz kelebeği açıklıklarındaki yakıtı ayarlıyor. Araba karbüratörlerindeki kapış pompası görevini gören bir parça bu. Bu konik iğnenin slide üzerindeki pozisyonunu değiştirerekte ayar yapabiliyorsunuz. Burada anlatması biraz karışık olacak. Google'da aratırsanız çok güzel kaynaklar var. Mesela "rejetting notes" diye aratın. Karbüratör, yapısı ve bir nevi jet değişikliği olan rejetting ile ilgili çok bilgi mevcut.
Biz bu rejetting olayına biraz uzak kalmışız. Aslında çok keyifli bir konu. Yurtdışında insanlar kendi motorlarıyla çok oynuyorlar. Ama karbüratör ayarlarının, hava sıcaklığı ve irtifa gibi faktörlerden çok etkilendiğini de unutmamak gerekir. Yazın çok güzel ve verimli çalışan motorunuz, kışın havalar soğuduğu ve dolayısıyla motora daha fazla oksijen girdiği için fakir çalışıyor olabilir.
"I'm not sure whether I'm an actor who races or a racer who acts." Steve McQueen
valla üstad biligler için çook teşekkür ederim hemen araştırıcağım çok sağol
welcome to my world https://www.youtube.com/channel/UCPUpGYw2EcPIq_hQLSHGctw/
Şu konik iğnenin de resmini koyalım nasıl bir şey olduğu anlaşılsın
---------- Mesaj ekleme zamanı: 10:31 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 10:20 ----------
Birde "hava ayar vidası" denen ve ustaların ayarlarken yüzlerine gizemli bir ifade kondurdukları bir vida var. Yukarıda sanırım teknikhoca açıklamasını yapmış. Bu vidanın ucuda konik aslında ve bu vida ile rölanti durumunda motora girecek karışımın oranı belirleniyor. Aslında görüldüğü gibi hava ayarıyla uzaktan yakından alakası yok. Vida gevşedikçe karışım zenginleşir. Sıkıldıkça karışım fakirleşir. Bu da motorun yaklaşık 2000 devire kadar olan çalışmasını etkiler. Yani "benim motorum neden 250 km/saat hız yapmıyor" dediğinizde "dur bakalım şunun hava ayarıyla bir oynayalım" diyen ustanıza müsaade etmeyin
Bu vidanın en güzel pozisyonu-motordan motora değişmekle beraber-en kapalı pozisyondan 2.5 - 3 tur açık olan halidir. En azından başlangıç pozisyonu budur ve bu pozisyondan sonra ince ayar yapılabilir.
"I'm not sure whether I'm an actor who races or a racer who acts." Steve McQueen
yok arkadaşlar bende bir sorun yok bi arkadaş düşünüyormuşta performans için onla tartışmıştık konuyu ben yaptırmamasını söylemiştim kesin bilgi için buraya yazdım ben haklı çıktım neticede bilgiler için çok teşekkürler
Konu için çok yararlı olmuş.Fakat bir sorum olacak.Vakumla hareket eden diyaframın altındaki ignenin konumu yayın ve vakumun etkisi ile hareket ediyor anladığım kadarı ile.Şimdi abimin motorunda dakarbüratör diyaframlı.Kendisi titiz bir binici motor yaklaşık 8 yaşında.eksoz siyah duman atıyor yaklaşık yarım gazdan sonra ve anvele yaptırıldıgında.Buji karbüratör temizligi hava ayarı motorun rölantisi herşey normal fakat dumana çare yok.Diyaframda sağlam.Hatta ana jet deligini küçültdügümüzde duman yüzde seksen kesiliyor.Ben diyorum ki acaba diyaframdaki yay tansiyonunu kaybetmiş ve dolayısı ile daha çok yukarı çıkıyor ve fazla yakıt geldiğinden zenginkarışımdan dolayı duman atıyor olabilirmi.Çünki herşey denendi.Fakat diyafram set olarak degişmedi.Ne dersiniz.shi_bumi
19-02-2011, 14:08
Öncelikle motora giren hava-yakıt karışımına bakmak lazım. Zengin mi, fakir mi yoksa tam ayarında mı ? Bunu tespit etmek içinde bujileri okumayı bilmek gerekir. Zengin karışımda elektrot siyah, fakir karışımda ise beyaz olur. Uygun hava-yakıt karışımında elektrot rengi koyu kırmızı-kahverengi gibi bir renk olmalıdır.
Eğer motorunuzda açık hava filtresi var ve karışım fakir ise (ki karışıma en az 3 gaz pozisyonunda bakmak gerekir. Pilot jet uygun büyüklükte olabilir ancak mesela ana jet küçük olduğu için gaz kelebeği tam açık pozisyonda karışım fakirdir) ana jeti büyütmeyi deneyebilirsiniz. Ana jetin ayarı yoktur sadece başka boyutlar ile değiştirebilirsiniz. Mesela ana jet büyüklüğü 125 olsun . Bu sanırım dakikada 125 cc yakıt akışına müsade eder demek. Genelde 2.5'luk arttırımlarla gider. Yani 125, 127.5 ve 130 gibi. Yavaş yavaş büyüterek ve bujilerden karışım kontrolü yaparak motor için en uygun ana jeti bulabilirsiniz.
Ana ve pilot jet dışında motosiklet karbüratörlerinde bulunan slide denen bir parça var. Bu parçanın ucunda bir iğne var. Slide bir diyaframa bağlı. Gaz verdikçe diyafram şişiyor, slide geri çekiliyor. Dolayısıyla slide'ın ucundaki konik iğne de geri çekilerek özellikle 1/2-3/4 gaz kelebeği açıklıklarındaki yakıtı ayarlıyor. Araba karbüratörlerindeki kapış pompası görevini gören bir parça bu. Bu konik iğnenin slide üzerindeki pozisyonunu değiştirerekte ayar yapabiliyorsunuz. Burada anlatması biraz karışık olacak. Google'da aratırsanız çok güzel kaynaklar var. Mesela "rejetting notes" diye aratın. Karbüratör, yapısı ve bir nevi jet değişikliği olan rejetting ile ilgili çok bilgi mevcut.
Biz bu rejetting olayına biraz uzak kalmışız. Aslında çok keyifli bir konu. Yurtdışında insanlar kendi motorlarıyla çok oynuyorlar. Ama karbüratör ayarlarının, hava sıcaklığı ve irtifa gibi faktörlerden çok etkilendiğini de unutmamak gerekir. Yazın çok güzel ve verimli çalışan motorunuz, kışın havalar soğuduğu ve dolayısıyla motora daha fazla oksijen girdiği için fakir çalışıyor olabilir.
Kaynak: http://www.motosiklet.net/forum/mt-a...#ixzz1EXUxJrSz
Eğer yay çok yumuşak olsaydı ani gaz verişlerde kelebeğin önü çok kolay açılacak ve karbüratöre giren fazla havaya yeterli yakıt zamanında basılamayacağından karışım fakirleşecekti. Sorun hava filtresinden kaynaklanıyor sanki. Çünkü kirli veya tıkalı hava filtresinin en büyük belirtisi egzozdan siyah duman atılması. Ancak abinizin titiz bir binici olduğunu söylüyorsunuz o zaman hava filtresinin kirli olması olasılığı az. O zaman sabit seviye kabındaki şamandıranın ayarı bozuk olabilir.piranha adlı üyeden alıntı
"I'm not sure whether I'm an actor who races or a racer who acts." Steve McQueen
Şamandıra seviyesinin yüksekligi konusunu da ele aldık fakat seviyeyi ayarayabilecek bir ayar yeri yok.Makanizma kompakt.Şamandıra pimi,şamandıra iğnesi(ucu sivri lastik valf li ,yaylı ve yarımtur da kilitlenip sabitlenen)Vidalı veya ayar yeri olmayan klasik bir seviye kabı.Ve kesinlikle yakıt fazla da nasıl kısılır yada bu şekilde orjinal parçalarla yakıt nasıl artabiliyor.Artık tek denenecek şey igneyi biraz uzatmak (oda sabit ya uzunuyla artık)yada muadil bir karbüratörle test etmek.İlginiz için teşekkürler shi_bumi.
İğnenin slide'ın içindeki bölümünde bir segman olur genelde. İğnenin bu baş kısmında da segmanın gireceği yuvalar. Birkaç mesaj öncesinde bir resmini koymuştum. Bu segmanı yukarıya doğru alırsanız iğneyi otomatikmen uzatırsınız ve karışım fakirleşir. Umarım halledersiniz. Kolay gelsin.
"I'm not sure whether I'm an actor who races or a racer who acts." Steve McQueen
Mesafesi olsa tornacıda biz açtıracaktık o segman kanallarını ama yok malesef.Neyse zaten kış binmiyor motora yaza doğru kurcalarız gene.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)