WANKEL motorlar (3 zamanlı motor)
Reklamlar
-
Süper Moderatör (BBRR)
Alman mühendis ve mucit Felix Wankel tarafından icat edilen ve geliştirilen bu motorda silindir diye tabir ettiğimiz, pistonun içinde hareket ettiği yapı, aslında kesinlikle bir silindir değildir, daha çok elipsoidal (elips profilli) bir yapıya benzerliği vardır. Zaten piston da klasik silindirik pistona hiç benzemez. Bombeli kenarlı bir üçgen şeklindedir. Piston bu elipsoidal hazne içinde dönüş yapar. Pistonun bu farklı hareketi neticesi bu motorlara döner pistonlu motorlar denilmiştir.
Motoru diğer motorlardan ayıran önemli şekilsel farklılığı sayesinde çok farklı bir çalışma döngüsü vardır. Normalde en çok kullanılan 4 zamanlı benzinli motorlarda krank milinin her iki devrinden birinde ateşleme yapılır. Bu motorlarda ise pistonun her tam dönüşünde tam 3 ateşleme yapılır !. Teorik olarak aynı hacme sahip 4 zamanlı motorun 6 katı güç üretmesi beklenir (pratikte bu olayın gerçekleşmemesi normaldir).
Kenarları dışbükey olan üçgen biçiminde bir pistonu(!) vardır.Pistonun merkezinde bir iç dişli bulunur. Pistonun içinde döndüğü silindir(!) eliptik bir yapıdadır. Pistonun üçgen kenarları silindirin iç yüzeyine temas ederek döner. Bu hareket sırasında dönme ekseninin merkezindeki krank dişlisini çevirir. Yapılarında supap bulunmaz. Pistonun her üç kenar yüzeyi çalışma anında aynı anda bir işlem gerçekleştirir.
aşağıdaki animasyonda çalışma sistemini görmek mümkün
Zamanları:
Emme zamanı: Pistonun bir yüzeyi ile silindir arasında kalan boşluk sayesinde emme deliğinden hava-yakıt karışımını emilir.
Sıkıştırma ve İş (Ateşleme) zamanları: Piston, dönüşü sayesinde karışımı iki köşesi ve silindir yüzeyi arasında sıkıştırmaya başlar. Piston kenarının silindir yüzeyine en çok yaklaştığı an (hacmin en daraldığı an) bujiler tarafından karışım ateşlenir. Açığa çıkan yüksek basınç ve sıcaklıktaki gazlar pistonu egzoz deliğine doğru dönmeye zorlarlar.
Egzoz zamanı: Pistonun dönme hareketi, egzoz deliğine yaklaşan kenarın hacminin daralmasına neden olur. Bu daralma anında egzoz deliğinin önü yanmış gazların çıkışı için açılmıştır ve gazlar basınçla dışarı atılır.
Avantajları:
1- İçten yanmalı - patlamalı motorlar arsında en yüksek güç / ağırlık oranına sahiptir.
2- Supap, krank mili gibi karmaşık ve güç üretilebilen yapılar içermediğinden daha küçük, basit ve hafif üretilebilirler.
3- Pistonun her devrinde üç ateşleme yapabildiklerinden güçleri yüksektir.
4- Sarsıntı ve gürültü seviyeleri düşüktür.
Dezavantajları:
1- Piston ve silindir diğer motor türlerine göre zor şartlara (yüksek sıcaklık ve basınç) çok daha fazla maruz kaldığından aşınmaları daha hızlı olur.
2- Yapıları iki zamanlı motorlara göre daha karmaşık olduğundan küçük araçlara uygulanmaları pek pratik ve ekonomik değildir.
3- Aşınma problemi o kadar büyüktür ki, belki uygulanabilirliklerinin önündeki en büyük engeldir.
Sonuç:
Wankel motoru ilk pratik uygulamasını 1960'lı yıllarda bulmuş ve alman NSU firması tarafından bazı araçlara (NSU RO-80) uygulanmıştır. Daha sonra diğer firmalar tarafından da denenen bu motor kısa ömrü nedeniyle pek tercih edilmemiştir. Günümüzde bir Japon otomobil üreticisi olan Mazda, RX7 modelinde bu motoru kullanmaktadır. Seramik gibi aşınmaya daha dayanıklı malzemeler sayesinde motor ömrü ve verimliliği artırılabilmiştir. Yine de yüksek güç / ağırlık oranlarına ihtiyaç duymayan ve dayanım gerektiren araçlar için pek de uygun oldukları söylenemez. Pistonları üçgenden farklı olarak tasarlananları da vardır ancak çalışma prensipleri değişmemiştir.
kaynak: www.obited.gazi.edu.tr
[B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]
Reklamlar
-
-
mazda rx7 modelini günümüzde 1300cc 245 bg gücünde piyasaya sürmüştür
-
ilginçmiş
Korkarak yaşıyorsan yalnızca hayatı seyredersin
-
Süper Moderatör (BBRR)
aslında incelendiğinde bu motor çok çabuk yıpranmıyo olsa motosikletler için biçilmiş kaftan 1300 cc arabaların ortalama 70-80 hp civarı güç üretirken bu tip motorun yaklaşık 3 kat güç ürettiği varsayılırsa 200 c bir motordan 60 hp güç almanın hayal olmadığı görülüyor..Bu sistem motosikletlerde kullanılmadığına göre bi bildikleri elbette vardır ama değişen teknoloji sınır tanımıyo önümüzdeki yıllarda 100cc bir motordan 50 hp güç elde etmek pekte hayal gibi durmuyo
[B][COLOR="DarkOliveGreen"]"İnanç, görünmeyene inanmaktır. Görünmeyene inanırsanız kimsenin göremediğini görürsünüz"[/COLOR][/B] [B]A. Şerif İZGÖREN[/B]
-
Mazda rx8
1300 CC
MOTOR Renesis Rotary
Maksimum Güç (EEC) 231 / 8200 HP /devir/dak
Maksimum Tork (EEC) 211 / 5500 Nm /devir/dak
Şanzıman 6 İleri Manuel
Kapasiteler
Bagaj Hacmi 290 L
Maksimum Hız (km / h) 235
Hızlanma (0-100km / h sn) 6,4
Ölçü ve Ağırlıklar
Tekerlek Ölçüleri 225 / 45 R18
Ne Mutlu Turkum Diyene...
2003-2005 NX4 FALCON
2006 CBF600S ABS
-
-
Uzaklarda bir güneş doğuyor!..
-
ulan ne enterasan bi motormuş o öyle yaw....
yalnız 8200 devirde,max.güç üretmesi virajlarda sorun oluyodur herhalde...
-
teşekkürler
ben giderim adım kalır dostlar beni hatırlasın
-
bu alman lar amma akıllı bir millet ya kısmanmamak elde değil bravo onlara
-
harika bişey bu ya.. 3 zamanlı motor.. ömrü uzunmudur acaba..
-
abi suzuki wankel motoru kullanmış
RE5 Rotary 1976
Overall Length: 2 210 mm (87.0 in)
Overall Width: 870 mm (43.3 in)
Overall Height: 1 170 mm (46.1 in)
Wheelbase: 1 500 mm (59.1 in)
Ground Clearance: 170 mm (6.7 in)
Dry Weight: 229 kg (507 lbs)
Engine type: 497 cc Water-cooled two-barrel rotary. 62 hp/ 16,500 rpm, 54.9 ft-lb/ 13,500 rpm.
-
3 zamanlı motorların diğerlerine göre yakıt durumu ne acaba? tamam gücü fazla üretiyor ama performansına göre yakıtı nasıl acaba
Korkarak yaşıyorsan yalnızca hayatı seyredersin
-
eski nesil wankeller fazla yakıt tüketimi ve tamirinin mümkün olmaması yüzünden tercih edilmiyodu.şimdi durum deişti.mazda bu işi baya ilerletti ve makul seviyelere getirdi.yakıt tüketimi uygun seviyelerde sanırım.ama tamir olayı ne aşamada bilemem.servisler bu konuda nekadar yeterli araştırmak gerek.
-
sanırım 3 zamanlı motorların yayılması zaman alacak. bazı motorlarda hala servisler zorluk çekiyor. özellikle boxer motorların yapımı oldukça zor.
Korkarak yaşıyorsan yalnızca hayatı seyredersin
-
"BbRr",Süper çalışma arkadaşım.Katkıda bulunan arkadaşlarada ayrıca teşekkürler.
-
Süper Moderatör
İnsan her gün yeni birşey öğreniyor...
"normal insanlar bir yerden bir yere gitmek için araba kullanırlar, motorcular ise motosiklet kullanmak için bir yerlere giderler"
-
Wankel motorlar rektefe ettirilebiliyor arkadaşlar. Tüm parçalar bulunuyor. Özellikle Maxda RX serisi araçalrın tüm yedek parçalarını ve tüm motor aksamını bulabiliyorsunuz. Bu motorların en büyük sorunlarından bir taneside yağ yakmasıydı. Geçmiş zaman kullanıyorum çünkü Maxda en son ürettiği Renesis serisi Wankel motorlarda bu tüketimi çok aşağılara çekti. Diğer bir dezavantajı yakıt tüketiminin yüksekliğidir. Zaten spor arabada yakıt tüketimine bakmak çok saçmadır. Neticede kendi sınıfında bu kadar hacme bu kadar gücü elde etmek için çok yüksek teknoloji aşırı besleme sistemleri kullanmak gerekecektir. Böyle bir motorun ömrüde çok kısa olacaktır zaten. Neticede Wankel motorlar hak ettiği değeri tam olarak alabilmiş değil. Ama günümüzde Mazda RX-8 in Wankel motoru sıvı hidrojen ve benzin ile dönüşüm çalışabiliyor. Teknoloji daha da ilerlediğinde hassas ölçüm ve deneylerle bu olumsuzlukların çok daha aşağılara çekileceğine inanıyorum.
Görüşmek üzere.
"Bir insanın bildiğini zannettiği bir şeyi öğrenmesi imkansızdır." (Epiktetos)
-
100 Oktan Moderatör (Komtan)
RX-8 de kullanılan Renesis Rotary adlı wankel motoru 2003 'ün en iyi motoru seçilmiştir ayrıca.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler