Çap & Strok ile Tork,Güç,Devir,Yakıt Tüketimi,Verim ilişkisi
Reklamlar
-
Sıkıştırma oranları aynı olan Motorlarda;
Piston Çapına göre Yüksek stroklu makinelerde devir az,Güç az,tork fazla
Piston Çapına göre Düşük Stroklu makinelerde devir çok,güç çok,tork az
Buna göre Çap & Strok ile Tork,Güç,Devir,Yakıt Tüketimi,Verim ilişkisi nasıldır?
benim bikaç teorim var ama emin olmak istiyorum,hem bilmeyenler öğrenir
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
Reklamlar
-
4zamanlılar için yazıyorum
benim favorim hp si yüksek makinedir ve
hp grafiğinden ne kadar devirde kaç hp üretiyorsa yakıtı da o devir de o kadardır
uzun stroklu 125 cc den az devir üretilir
kısa stroklu 125 cc den çok devir ve çok hp üretilir
kısa stroklu motorla eğer motosikletler aynı kilodaysa aynı devirde ve dişli oranlarında hemen hemen aynı yakıt tüketilir
kısa stroklu çok devir ve dolayısıyla çok hpli 125 lik herzaman daha iyidir
sözümün arkasındayım her türlü açıklarım
zaten kısa stroklunun daha büyük piston çapı da olayı belli eder
motoru torka göre değil beygire göre alırım(4 subaplı vb özellikleri katmadım)
örnek:cbr 125:13.5 hp
maxdevir:13000
yada crf 150 4 subaplı 12500devirde 22.5 hp
-
osmaniyeli adlı üyeden alıntı
kısa stroklu motorla eğer motosikletler aynı kilodaysa aynı devirde ve dişli oranlarında hemen hemen aynı yakıt tüketilir
bu dediğin kısa ve uzun stroklu makine kıyaslamasımı? sadece kısa stroklular için mi diyosun
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
-
solmyr adlı üyeden alıntı
bu dediğin kısa ve uzun stroklu makine kıyaslamasımı? sadece kısa stroklular için mi diyosun
kıyaslama olarak yazdım uzun strok daha az yakar diye bir şey pek yok
daha devirsiz kullanıldığı için az yakar ama devir çeviremediği için gittiği hız bellidir
mesela 125 lik kısa strokluyla 8000devirde son viteste 90 la gidiyorsan ve yakıt atıyorum 2.6 litreyse
uzun strokluda da 8000devirde son vites 90 la giderken 2.6 civarı yakarsın
ama kısa stroklu makine 11500devirde 135-140 yapar
uzun stroklu 9000devirde 105 i geçmez veya 9500 devir de110 yapar zaten max beygiri de 10-11 beygirde kalır
-
osmaniyeli adlı üyeden alıntı
kıyaslama olarak yazdım uzun strok daha az yakar diye bir şey pek yok
daha devirsiz kullanıldığı için az yakar ama devir çeviremediği için gittiği hız bellidir
uzun stroklunun piston çapı düşük,deviri az,torku fazla, senin dediğin durumda aynı şansımanları kullanmaları lazım o zaman haklısın ama 5. viteste kısa strok 7000 devirde 100 ile giderken uzun strok 5500de 100 ile gider, tork ve güç değerleri farklı olan makineler aynı dişliyi kullanmazki
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
-
kısa strok devirli ve beygirli makine benim için daha iyi demek istiyorum daha fazla da yakmıyor demek istediğim
ybr125
Çap x strok 54.0 x 54.0 mm
Azami Güç 7,800 dev/dk. 7.36 kW (10.1 BG)
Azami Tork 6,500 dev/dk 9.5 Nm ( 0.97 kg-m )
max hız:110-125
cbr125
çap*strok 58*47
Azami Güç 10000dev/dk 13 hp
azami tork: 8000dev/dk 10,1Nm
max hız:125-150
cbr125 ve ybr ile 90 la giderken cbr 125:2.8 litre ybr:2.5 litre yakıyor
cbr biraz daha kilo olarak ağır olduğundan(138kg yakıt ve suyla) az fazla yakar son sürat cbr la gidfersen 3.5 litre yakar ybr ise 3litreyi geçemez o da hız farkından kaynaklanıyor
ybr 122 kilogram
ybryide çok beğeniyoruz tabii ki cbr 125 13 beygirle kısa strok büyük piston çapıyla hız olarak önde
ybr de kaliteli ve ucuz parça ve 2.elde ki avantajı olan motor yanlış anlamayın
buradan görüldüğü gibi torklar aynı hız farklı
-
osmaniyeli adlı üyeden alıntı
cbr125 ve ybr ile 90 la giderken cbr 125:2.8 litre ybr:2.5 litre yakıyor
cbr biraz daha kilo olarak ağır olduğundan(138kg yakıt ve suyla) az fazla yakar son sürat cbr la gidfersen 3.5 litre yakar ybr ise 3litreyi geçemez o da hız farkından kaynaklanıyor
ybr 122 kilogram
ybryide çok beğeniyoruz tabii ki cbr 125 13 beygirle kısa strok büyük piston çapıyla hız olarak önde
yüksek strok daha az yakar çıkıyor burda,her makinenin son hızı çok yakar zati.
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
-
-
ne kadar ekmek o kadar köfte. tamamda 90la giderken nasıl aynı yakarlar ki? biri diğerinden 1500 patlatma daha az yapıyor, hemde daha küçük pistonla?
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
-
solmyr adlı üyeden alıntı
ne kadar ekmek o kadar köfte. tamamda 90la giderken nasıl aynı yakarlar ki? biri diğerinden 1500 patlatma daha az yapıyor, hemde daha küçük pistonla?
cbr daha az devir çevirir çünkü 6 vites hadi onu da boşverelim
cbr la ybr 90 la giderken ybr 0.3litre daha az yakar o da ağırlık farkından
ybr küçük pistonla ve düşük torkla 90 la giderken aynı veya daha çok devir çevirir(dişli oranlarını saymazsak)
edit:cbr 128kilo yazacaktım 138 olmuş ama ybr den yine de ağır bir motor
sonuç olarak 0.3 litre fark olabilir 90 la sabit giderken 2 moto arasında onun sebebi de ağırlık hadi kısa stroklu 0.1 litre daha fazla yaksın sürtünme farkından o da göz ardı edilir
-
solmyr adlı üyeden alıntı
Sıkıştırma oranları aynı olan Motorlarda;
Piston Çapına göre Yüksek stroklu makinelerde devir az,Güç az,tork fazla
Piston Çapına göre Düşük Stroklu makinelerde devir çok,güç çok,tork az
Buna göre Çap & Strok ile Tork,Güç,Devir,Yakıt Tüketimi,Verim ilişkisi nasıldır?
benim bikaç teorim var ama emin olmak istiyorum,hem bilmeyenler öğrenir
Güç = Tork x Devir / 5252
BG = Nm x devir / dakika
devir arttıkça mekaniksel kayıplar artar
bu sebepten yüksek devirlere çıkıldıkça sürtünme kayıpları fazlasıyla artar
ama formüle baktığımızda ise tork sabit kalsa dahi devri artarsa güç otomatikman artıyor
ama öyle bir nokta geliyorki devri daha fazla yükselttiğimizde ürettiğimiz güç sürtünmeye harcadığımızdan daha az oluyor
aynı hacim ve sıkıştırma oranı olan bir motorda
geniş piston, strok az ise > tork az ama sürtünme alanı da az dolayısı ile kayıpalr az
dar piston yüksek strok ise > tork çok ama sürtünme alanı çok dolayısıyla kayıplar fazla
misal
hacim = pi x d2 x h / 4
hacimler aynı olduğu için pi ve 4 ler sadeleşirse
d1 kare x h1 = d2 kare x h2
d1 = 2 ve h1 = 4 ise
2 kare x 4 = 16
burdan da d2 = 4 ise h2 = 1 olur
yani
bir tarafda
2 birim çap ve 4 birim strokta bir piston
diğer tarafta
4 birim çap ve 1 birim strokta piston
bunların sürtünme alanlarına bakacak olrusak
piston cevresi x strok
pi x d x h
ilk piston 8 pi birim kare
ikinci piston ise 4 pi birim kare
yani ilk piston da sürtünme kaybı ikinci pistona göre daha fazla
tekrar yazacak olursak
ilk piston
2 birim çap ve 4 birim strokta 8 pi birim kare sürtünme alanı kaybında bir piston
ikinci piston
4 birim çap ve 1 birim strokta 4 pi birim kare sürtünme alanı kaybında bir piston
Güç = Tork x Devir / 5252
BG = Nm x devir / dakika
Piston Çapına göre Yüksek stroklu makinelerde devir az,Güç az,tork fazla
Piston Çapına göre Düşük Stroklu makinelerde devir çok,güç çok,tork az
yani ilk pistonda tork fazla ama devir az olduğu için güç az
ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
ikinci pistonda ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az
yani bu durumda tercih ikinci piston olur
ama geniş piston çapı başka problemleri beraberinde getiriyor, en büyük problem kontrolsüz yanma, vuruntu
gelelim verime
dikkat ettiyseniz
uzun yol ve ağır yük taşıyan araçlarının motorlarında devriler genelde 3000 d/d civarında
gemiler trenler hep verim odaklı motor kullanıyorlar
ve bunların hepsi düşük devir kullanıyor çünkü yüksek devirlerde sıcak gazların çoğu egzosdan atılıyor
bu termik kaybın önüne geçebilmek için deviri düşük tutuyorlar
ve bu makinalarda yer problemi yok
halbukki motosikeltlerde yer problemi var
ve verim bu kadar önemli değil
kafaları biraz daha da karıştırmış olabilrim
osmaniyeli adlı üyeden alıntı
ybr125
Çap x strok 54.0 x 54.0 mm
Azami Güç 7,800 dev/dk. 7.36 kW (10.1 BG)
Azami Tork 6,500 dev/dk 9.5 Nm ( 0.97 kg-m )
max hız:110-125
cbr125
çap*strok 58*47
Azami Güç 10000dev/dk 13 hp
azami tork: 8000dev/dk 10,1Nm
max hız:125-150
güzel bri örnek var burada
bunun üzerinden devam edeyim
daha önce yazdığımı cbr ve ybr ye göre yazacak olursam eğer
yani YBR tork fazla ama devir az olduğu için güç az
ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
CBR ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az
demiştim
ve netekim cbr ile daha yüksek devrilere çıkılabilmiş
-
ozan_bursa adlı üyeden alıntı
yani ilk pistonda tork fazla ama devir az olduğu için güç az
ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
ikinci pistonda ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az
bu cümlene takıldım. örneğinin ilk pistonunda sürtünmeden doğan kayıp 2.ye göre daha az ama devirleri işe katmamışsın galiba,1. pistonun sürtünme yüzeyi fazla ama 2. pistonun sürtünme yüzeyi yarısı olmasına rağmen birim zamanda bu yüzeye 1. ye göre 4 kat daha fazla sürtünecek, devrinin, strok 1/4 oranından ötürü. yani 1.de 2 kat sürtünme, 2.de 1 kat, 2. de 4 kat daha fazla sürtünme devri yani 1. piston 2 kat daha az sürtünme yapıyor. yanlışım varsa düzelt
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
-
solmyr adlı üyeden alıntı
bu cümlene takıldım. örneğinin ilk pistonunda sürtünmeden doğan kayıp 2.ye göre daha az ama devirleri işe katmamışsın galiba,1. pistonun sürtünme yüzeyi fazla ama 2. pistonun sürtünme yüzeyi yarısı olmasına rağmen birim zamanda bu yüzeye 1. ye göre 4 kat daha fazla sürtünecek, devrinin, strok 1/4 oranından ötürü. yani 1.de 2 kat sürtünme, 2.de 1 kat, 2. de 4 kat daha fazla sürtünme devri yani 1. piston 2 kat daha az sürtünme yapıyor.
yanlışım varsa düzelt
belki ben de çok karışık anlatmışımdır ama sen deçok karışık anlattın
anlayamadım kusura bakma
ama ikinci pistonda sürtünme kayıpları daha az
yani ilk pistonda tork fazla ama devir az olduğu için güç az
ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
ikinci pistonda ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az
bu arada bir açıklama yapayım
strok denilen şey
pistonun gidip geldiği mesafedir
yani silindir yüksekliğidir
yukardaki motorlara göre aynı devirde
ilk motor 4 birim mesafe yol katederken ikinci motor 1 birim mesafe katedecek
devri aynı ama dışardan psitonlara bakılırsa ilk motor daha hzılı gidip gelecek
şöyle düşün
yanyana iki bina var
her iki binanın da bize bakan cephesinde dırşada asansör var
soldaki bina 10 katlı asansör 5 kişilik
sağdaki bina 2 katlı asansör 25 kişilik
iki binadaki, asansörde
zemin kattan en üst kada ve ordan da tekrar zemin kata aynı zamanda gidip geliyor (yani devir aynı ama strok farklı)
-
ozan_bursa adlı üyeden alıntı
ama ikinci pistonda sürtünme kayıpları daha az
yani ilk pistonda tork fazla ama devir az olduğu için güç az
ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
ikinci pistonda ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az
daha anlaşılır anlatmaya çalışıyım, aklıma takılan şu;
bir silgiyle 4 satırı saniyede bir defa sürterek silmek mi silgiyi daha çabuk bitirir yoksa, 1 satırı saniyede 4 defa sürterek silmek mi daha çabuk bitirir? bende 2.de daha çabuk biter diyorum. bu bi teori tabi,mühendis değilim ben
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
-
otoser hafif mini dört teker kamyonet ?
otoser.com.tr adresi direkt resmini açıyor..350 cc ,14 hp , benzinli ,çift silindir , iki zamanlı hava soğutmalı ligier motor (fransız).. istihap haddi ruhsatta 800 kg mış..
bu araç (benzinli) km de 80-100 arası yakıyormuş ?
max hızı 70 miş ?
600 kg yükü rahat taşırmış ?
benzinli bir araç ve yük çelişki değil mi ?
600 kg bile abartılmış bir rakam değil mi ?
işin sürekliliğini düşünürsek bu araç üzerinde 500 kg yükle kaç zaman idare eder ? bir yılın sonunda ne hale gelir mesela ?
-
solmyr adlı üyeden alıntı
daha anlaşılır anlatmaya çalışıyım, aklıma takılan şu;
bir silgiyle 4 satırı saniyede bir defa sürterek silmek mi silgiyi daha çabuk bitirir yoksa, 1 satırı saniyede 4 defa sürterek silmek mi daha çabuk bitirir? bende 2.de daha çabuk biter diyorum. bu bi teori tabi,mühendis değilim ben
peki ya silgiye uygulanan baskı aynı mı
işin şakası bir yana
senin verdiğin bu örnekte devirler aynı değil
galiba karışıklık strok kavramından kaynaklanıyor oalbilir
benim yaptığım açıklama
aynı hacim ve aynı devire göreydi
bir önceki mesaja ilaveler yaptım
tekrar bri bakabilirmisin
ben şimdi çıkıyorum
akşama bakarım tekrar
-
ozan_bursa, mühendis değilim ama stroku biliyorum
benim istediğim verim, aynı devirlerle ilgili değil, aynı tork ve güçlerle ilgili, zati strokları farklı olan aynı hacimdeki motorların aynı devirdeki verim karşılaştırmaları hiç sağlıklı olmaz.
3000 devirde max torkunu veren bi motor mu daha iyi verim sağlar?
6000 devirde max torkunu veren bi motor mu daha iyi verim sağlar?
yani her ikiside 30nm tork veriyor. birinin piston çapı geniş olmasının yanında 3000 defa daha fazla patlama yapıyor.
düşük devirlide yani strokluda devir daha az yani patlatma daha az, piston çapı daha küçük, benzin yanabildiği kadar yanıyor, yani istediği kadar genleşiyor.
şimdi sıkıştırmaları aynı değime göre silindire püskürtülen karışımda hacimler aynı olduğu için aynı olmalı
yine aynı motorların birinin 5000devirde ürettiği 20hp gücü diğeri 10000 devirde üretiyor. verim ne oluyor şimdi
yani her motorun kendi max gücünü torkunu ürettiği devirlerdeki verim
aynı devirlerdeki değil
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
-
Sevgili arkadaşlar,
Güzel bir zihin jimnastiği konusu olmuş elinize sağlık. Ben de küçük bir katkı yapayım istedim. Mühendisliğin ana konusu en az devirde (hızda), en düşük sıcaklıkta, en düşük basınçta maksimum güç üretmektir (Yani tabiata en yakın şartlarda güç üretmek). İşin desturları bunlardır elbette ama insan ihtiyacına göre bunlardan bir ya da ikisi tercih edilir yani en az bir tanesi ihmal edilmek durumunda kalınır. Yüksek devir her zaman için verimin azalması anlamına gelir. Devir yükseldikçe, yanma havası dolgu verimi, egzost gazlarında tam yanmış karbon oranı azalır ve sürtünme ve buna bağlı ısıl kayıplar artar. Bizler için en önemli konulardan biri her zaman makinenenin az yakıt sarfiyatı ama buna rağmen güç-keyif oranının maksimumda olmasıdır. Belki biraz katkısı olabilir bu husular
Poturdak
-
denizcimuzaffer, doğru tabi bu verim olayını hesaplamak için biçok şeyi göz önüne almak lazım. devir arttıkça yanabilen yakıt azalacak,çünkü yanmanında bi hızı var, ee yakıta katalizör ekleyemeyeceğime göre,daha düşük devirde torkunu üreten motor daha verimli olur diye düşünüyorum. stroku küçük,çapı büyük olan motordada, biyele ve kranka çok fazla yük biner ki,patlamada üretilen genleşmenin bi kısmını düşük strokluya göre krank emer, sürtünmesinin daha az olacağını hala düşünmüyorum ozan hatta devirlendikçe sürme büyük stroktan daha az olacaksada, krankın emdiği güç artacak ve yine verim kaybı olacaktır. benim yazdıklarım max güç ve tork devrinin ilersi için değil, o devirleri geçtikçe elbette her motorda devir düşer
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
-
Arkadaşlar motor teknolojilerinde yüzlerce farklı zımbırtı var, hangi motorun daha az yakacağına ilişkin ezbere bir formül söylemeniz olanaksız. Yanma odasını silindirik yaparsanız farklı, tepesini kubbe biçimli yaparsanız farklı, silindir başı 2 subap koyarsanız farklı, 4 koyarsanız farklı verim alırsınız.
Örneğin Formula 1 motorları 22 bin devir çeviriyor, çok kısa strokları, yüksek beygir güçleri ve düşük torkları var; ancak aile arabalarından daha verimliler.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler