Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Balata ve Buji sorunu

    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    27 Nisan 2007
    Merhaba arkadaşlar;

    "Bisan Lifan Cup 100cc" motorumun elimden geldiğince bakımlarını kendim yapıyorum.
    Motor 2004 model ve yaklaşık 25.000km'de.

    Değiştirdiğim parçalar :
    Ön dişli - Zincir - Arka dişli
    (İlk kez değişiyor. Zincir aşırı bollaşmıştı. Zinciri değiştirmişken dişlileride değiştireyim dedim.)

    Ön Diskin fren Balataları

    ve Buji


    Aklıma takılan bazı hususlar var. Sizlerin değerli görüşlerini rica ediyorum.

    1 - Söktüğüm ön balataların aşınmaları çok garip olmuş.
    Resimlerde görüldüğü gibi:










    Aklıma diskin yamuk olma ihtimali geldi ama dümdüz bir zemine koyunca yamukluk falan görülmüyor. bir ihtimalde iki tane olan kaliperin birisinin basmamış diğerinin sadece frenleme yapmış olduğu ihtimali aklıma geliyor ama sadece düşünce tabi. Nasıl anlayabilirim bilmiyorum?
    Bir not : Fren hidroliğini motoru aldığımdan beri yani 5 yıldır hiç değiştirmedim seviye ortalarda gözüküyor. Değiştirmek gerekirmi onu da?

    Bu garip aşınmanın sebebi ne olabilir?


    2 - Bujiyi değiştirdikten sonra, çıkan bujinin ucunun siyah olduğunu gördüm.
    Çıkan bujinin resimleri :







    Bunlarda yeni taktığım bujinin resimleri:







    Yeni takdığım bujiyi bir kaç dakika çalıştırıp stop ettikten sonra söküp baktım yeni bujide hemen siyahlaşmış. Parmağımla dokunduğum anda parmağıma siyahlığı çıkacak kadar siyahtı.

    Bu neye işaret eder ?

    Bu resimlerde değiştirdiğim dişlilerin resimleri ,
    Zaten kirliliklerinden dolayı temizlemeye gözüm korkmuştu
    İki dişliyide değiştirerek sorunu kökten temizledim





    Son olarak birde şu durum var. Son 1000 km.dir olan bir ses var.
    Motor rölantide çalışırken tık tık tık tık tık diye sesler geliyor. Soğuk yada sıcak farketmiyor iki durumdada aynı ses geliyor. Ama durduğum yerde vitesi boştan 1'e atınca bu ses kesiliyor. Bu ses beni baya bi tedirgin ediyor. Motoru elime alacağım diye korkuyorum

    Motor 25000 km.ye geldi sadece debriyaj balataları değişti.
    Motor kısmında değişen yada ayar yapılan bir kısım yok.

    Şu durumu itiraf etmeliyim. Son 5-6 yağ değişiminde Castrol'ün Motosiklet için olan Power Scooter 10/40 yağını kullanıyorum.

    Ama önceki yağ değişimlerinde bilgisizliğimden dolayı, oto yağcılarda açık litre hesabı ile satılan 10/40 , 15/40 , 20/50 gibi motosiklet için olmayan yağlardan kullanmıştım. Önceki kullandığım bu yağlar, sese neden olabilirmi?

    Uzun oldu biraz farkındayım. Vakit ayırıp okuyan arkadaşlara teşekkür ediyorum


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    29 Temmuz 2007
    Şehir
    ESKİŞEHİR ADI:Sinan
    Motosikleti
    YBR_125_'05_KIRMIZI BROADWAY '92_BEYAZ
    kaliperinin montaj esnasında eğri takılmasından da olabilir. ya da kaliperinin takılı olduğu gövdenin çarpma ya da vurmadan dolayı eğilmesinden dolayı balatalarının çapraz aşındığını düşünüyorum. bujinin kararması da subab ayarlarının düzgün olmadığından da olabilir hava ayarının da uygunsuz olmasından kaynaklanabilir. ama bujilerin bu şekilde kararması normal karşılanır hep neticede ateşleme parçası.

  3. #3
    mach1 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Şubat 2008
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    mondial zn125 (pırpır)
    Bu motorlarda kronik olarak şanzuman dişlilerinde problem çıkıyor.Gördüğüm kadarı ile motorun zengin karışım yapıyor gibi ama bu buji olayını biraz km yaptıktan sonra bakmak lazım eğer kurumlu siyah ise zengin karışım yapıyor demektir.Yağ konusuna gelirsek bu motorlarda araba yağları kullanmak çok motorda sorun yapmaz ama şanzumanda yapabilir nedeni otomotiv yağları şanzuman yağlamak için kullanılmıyor motosiklet yağlarınında farkı daha fazla deviri karşılaması ve şanzumanı yağlaması.
    Malımızı mülkümüzü bir horoz taşır,keyfimizi Sultan Mecit vapuru taşıyamaz
    Drift Religion

  4. #4
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2015 Triumph Tiger Explorer
    Balataların bu şekilde aşınması kaliper pistonun düzensiz baskısından veya balata kılavuzlarındaki bir sorundan kaynaklanabilir. Frenlemenizde her hangi bir problem yok sanıyorum. Diskiniz eğri olsa hemen fark ederdiniz. Diskle alakalı bir durum yok. Fren kaliperlerini iyi bir bakımdan geçirin.

    Fren hidrolik sıvısı ve vvarsa diğer (debriyaj) hidrolik sıvılarının değişimi senede bir yapılır.

    Eski bujinin numarasını tam göremedim. Ancak yeni bujinizin numarası farklı gibi görünüyor. Uygun ısı değerinde olmayan bujiler düzensiz çalışmaya ve kurumlanmaya neden olabilir.

    Tık tık sesi için konusunda uzman adam gibi bir ustaya gitmenizi tavsiye ediyorum.

    Daha önce kullandığınız açık yağlar motosikletler için üretilmiş yağlar değildir. Motorunuzun bu yağlardan dolayı zarara uğrayıp uğramadığına motor içi incelenmeden birşey söylemek doğru olmaz. Daha sonra kullandığınız Castrol motosiklet yağı motorunuza uygundur.
    "Bir insanın bildiğini zannettiği bir şeyi öğrenmesi imkansızdır." (Epiktetos)

  5. #5

    Üyelik
    29 Temmuz 2007
    Şehir
    ESKİŞEHİR ADI:Sinan
    Motosikleti
    YBR_125_'05_KIRMIZI BROADWAY '92_BEYAZ
    kesinlikle motosikletlerinizde motosikletler için üretilmiş yağlar kullanın. aksi halde otomobiller için sıkı yağlama amacıyla daha yoğn ve yapışkan özelliği fazla olan yağlar, motosikletlerin şanzumanlarından en az 2-3 yağ değişiminde tamamen temizlenebiliyor. eski kalan yağ da üzerinde metalik parçacıkları haala tuttuğu için pistonlarda çizikler bu yüzden oluşabiliyor.

  6. #6

    Üyelik
    27 Nisan 2007
    Cevaplar için teşekkür ederim arkadaşlar. Bu forumu seviyorum.

    Fren hidroliğini dediğim gibi motoru aldığımdan beri hiç değiştirmedim. Bu hafta içinde değiştireceğim. Önereceğiniz kaliteli fren hidroliği markası söyleyebilirmisiniz?

    Birde yanlış hatırlamıyorsam ön fren manetinin üzerindeki kutucukta DOT3 yada DOT4 yağ kullanın yazıyordu. Bu 3 ve 4 neyi ifade eder ? Hangisini almalıyım?

    Fren hidroliğini değiştirmişken fren hortumuda değiştirmeme gerek varmı? Kaçak görünmüyor ama nerdeyse 5 yıldır o da değişmedi sonuçta.

    Bu linkte fren hidroliği hortumu mevcut.


    Buji kodu olarak ise kitapçıkta A7TC yazıyor. Çıkan bujide NGK marka A7TC kodunda. Ama Bosch markasında A7TC kodunu bulamadım. Markalara göre kodlar değişiyor sanırım.

    Yine buradaki linkte A7TC ve C7HSA aynı gibi görünüyor. Bu firmamı yanlış yazdı acaba ?

  7. #7
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2015 Triumph Tiger Explorer
    DOT4 kullanın. DOT diye tabir edilen standartlar hidrolik yağının kuru ve nemli olarak kaynama noktaları belirleyen standarttır. Günümüzde en son standart olarak DOT 5.1 kullanılmaktadır. Fren mekanizmasında hangi DOT değerinde yağ kullanılması gerekiyorsa onu kullanın. Kesinlikle farklı DOT değerinde yağ kullanmayın.

    Yaptığım araştırmada farklı markalara göre motorunuzun kullanabileceği bujilerin kodları aşağıdadır.

    Üretici Firma/Marka Buji Kodu
    -----------------------
    MEIYA (JS) : A7TC (Orjinal Buji kodunuz)

    NGK : C7HSA

    DENSO : U22FS-U

    CHAMPION : Z10YC

    AC : S102F

    AUTOLITE : 2795

    BOSCH : U4BC

    Alıntı AydoganX adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Çıkan bujide NGK marka A7TC kodunda.
    NGK'nin bu kodda bir bujisini bulamadım. Muhtemelen Çin üretimi sahte NGK'lerden.
    "Bir insanın bildiğini zannettiği bir şeyi öğrenmesi imkansızdır." (Epiktetos)

  8. #8
    cancagliyan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Nisan 2005
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    99 Honda XL600 Transalp-11 Honda Cbf 150
    Tüm yazacaklarımı makine yazmış aynen katılıyorum.Castrolun yarım litrelik şişede fren hidrolikleri vardı onlardan kullanabilirsin.Fiyatı yaklaşık 10 lira civarındaydı.Dot3 Dot4 fren hidroliğinin performans seviyesini belirtir.Frenlemede yüksek performans istenen motosiklerde daha yüksek dot sayılı fren hisrolikleri kullanılır yani dot sayısı arttıkça fren performansıda artar.Mesela race bi motosiklette dot4-dot5 fren hidroliği kullanılır.Senin kullandığın motosiklette dot3 uygundur.Dot 4 te olabilir tabi bi zararı olmaz.Bence hidroliği değiştirmişken dediğin gibi hidrolik hortumunu da değiştirmen faydalı olur.Dediğin gibi 5 sene olduysa hortum yavaş yavaş özelliğini yitirmeye başlamıştır zaten.Çok yazdım galiba :D

  9. #9

    Üyelik
    27 Nisan 2007
    Alıntı Makine adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    DOT4 kullanın. DOT diye tabir edilen standartlar hidrolik yağının kuru ve nemli olarak kaynama noktaları belirleyen standarttır. Günümüzde en son standart olarak DOT 5.1 kullanılmaktadır. Fren mekanizmasında hangi DOT değerinde yağ kullanılması gerekiyorsa onu kullanın. Kesinlikle farklı DOT değerinde yağ kullanmayın.

    Yaptığım araştırmada farklı markalara göre motorunuzun kullanabileceği bujilerin kodları aşağıdadır.

    Üretici Firma/Marka Buji Kodu
    -----------------------
    MEIYA (JS) : A7TC (Orjinal Buji kodunuz)

    NGK : C7HSA

    DENSO : U22FS-U

    CHAMPION : Z10YC

    AC : S102F

    AUTOLITE : 2795

    BOSCH : U4BC



    NGK'nin bu kodda bir bujisini bulamadım. Muhtemelen Çin üretimi sahte NGK'lerden.
    Verdiğiniz değerli bilgiler için teşekkür ederim. Dediğiniz gibi demekki benim çıkan çakma NGK.

    O zaman takmış olduğum buji doğru koda sahip. Bosch kutusunun üzerinde yukarıdaki resimdede görüldüğü gibi "NGK : C7HSA" yazıyor

  10. #10
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2015 Triumph Tiger Explorer
    Alıntı AydoganX adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Verdiğiniz değerli bilgiler için teşekkür ederim. Dediğiniz gibi demekki benim çıkan çakma NGK.

    O zaman takmış olduğum buji doğru koda sahip. Bosch kutusunun üzerinde yukarıdaki resimdede görüldüğü gibi "NGK : C7HSA" yazıyor
    Evet taktığınız buji motorunuza uygundur.
    "Bir insanın bildiğini zannettiği bir şeyi öğrenmesi imkansızdır." (Epiktetos)

  11. #11
    willy_chorlu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Temmuz 2006
    Şehir
    tekirdağ/çorlu
    Motosikleti
    ybr sattım kısmetse z 750 veya fazer s2 abs
    gerçek bende öğrenmiş oldum teşekkürler
    [B][I]Dört teker bedenimi İKİ TEKER RUHUMU TAŞIR..!:[/I][/B] rahmetlinin sözü

  12. #12
    KUVVETMİRA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Temmuz 2008
    Şehir
    ankara
    Motosikleti
    xt 600
    ön fren merkezinde bi pim war, bu bi darbeyle filan hafiften yamulursa balatalar böyle çapraz basıyo, bakmak lazım. sübap ayarı hiç yapılmadı zannedersem makineye. ister.
    "laubalilikten hoşlanmam, ciddiyeti severim, disipline hayranım!.."

  13. #13

    Üyelik
    27 Nisan 2007
    Alıntı KUVVETMİRA adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ön fren merkezinde bi pim war, bu bi darbeyle filan hafiften yamulursa balatalar böyle çapraz basıyo, bakmak lazım. sübap ayarı hiç yapılmadı zannedersem makineye. ister.
    Evet subap ayarı hiç yapılmadı. Sesin kaynağı bu olabilirmi?
    Birde KUVVETMİRA sen Ankara'dasın. Bu sesin sebebini anlayacak kaliteli bir usta tanıyormusun?

    Benim bildiğim Ulus'ta Seyfi usta var ama nasıl bi usta emin değilim ?

  14. #14
    KUVVETMİRA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Temmuz 2008
    Şehir
    ankara
    Motosikleti
    xt 600
    seyfullahın sağı solu belli olmaz, metin usta japondan başkasına bakmaz. senin el ya rüzgar mehmete yada hızır ustaya gider. hızır gimatta, rüzgar memet iskitlerde. www.ruzgarmehmet06.com sitesindende sorularını sorup cewap alabilirsin.
    "laubalilikten hoşlanmam, ciddiyeti severim, disipline hayranım!.."

  15. #15

    Üyelik
    27 Nisan 2007
    Alıntı KUVVETMİRA adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    seyfullahın sağı solu belli olmaz, metin usta japondan başkasına bakmaz. senin el ya rüzgar mehmete yada hızır ustaya gider. hızır gimatta, rüzgar memet iskitlerde. www.ruzgarmehmet06.com sitesindende sorularını sorup cewap alabilirsin.
    Rüzgar mehmete ben askerdeyken abim götürmüş motoru. Vitesler geçmiyormuş. Yarı otomatik olduğu için kalem yayı gibi ince bir yay sağ bloğun altında o kırılmış. İçeri mekanizmada o yayı değiştirmek için (hatta değişimde değil kırık yayın ucunu kıvırıp takmış uydurmuş geri) 400 lira para almış.

    1-2 ay önce aynı sorun oldu. Sağ kapağı söküp kendim o yayın yenisini taktım. Maliyet sıfır. Sadece ellerim yağ oldu ve vaktim gitti biraz.

    O sebeple rüzgar mehmetten soğudum hocam.

    Hızır usta dediğin gimatın neresinde ?

    Teşekkürler , tavsiyelerin için

  16. #16
    KUVVETMİRA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Temmuz 2008
    Şehir
    ankara
    Motosikleti
    xt 600
    yahu hiç beklemezdim rüzgar mehmetten böyle bişey. pek kimse bilmezde hızır ustada hacı mehmetin kardeşi aslında, gimatta, araba pazarının karşı çaprazından gimata giriyosun, kiler marketin deposumu bişeysi war orda, oralarda sor motosiklet tamircisi diye gösterirler hızır ustayı. benzer bişeyde seyfi ustada gelmişti benim başımada ondan tavsiye etmedim onu. dur msn'yi açayım, konuşuruz ordaysan.
    "laubalilikten hoşlanmam, ciddiyeti severim, disipline hayranım!.."

  17. #17

    Üyelik
    11 Nisan 2006
    Şehir
    av.istanbul
    Motosikleti
    MCT 250
    Alıntı AydoganX adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Rüzgar mehmete ben askerdeyken abim götürmüş motoru. Vitesler geçmiyormuş. Yarı otomatik olduğu için kalem yayı gibi ince bir yay sağ bloğun altında o kırılmış. İçeri mekanizmada o yayı değiştirmek için (hatta değişimde değil kırık yayın ucunu kıvırıp takmış uydurmuş geri) 400 lira para almış.

    1-2 ay önce aynı sorun oldu. Sağ kapağı söküp kendim o yayın yenisini taktım. Maliyet sıfır. Sadece ellerim yağ oldu ve vaktim gitti biraz.

    O sebeple rüzgar mehmetten soğudum hocam.

    Hızır usta dediğin gimatın neresinde ?

    Teşekkürler , tavsiyelerin için
    eee sonuç nedir?ayrıntaları paylaşmanı bekliyoruz..sadece yardım iste sonrada unut gitsin olmasın...!


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler