teşekkürler süvari.
gereken her bilgiyi buraya topluyorum
yine ilginizi çekecek bir konuyu buraya ekliyorum:
SCOOTER'LARIN KAVRAMA VE HAREKET SİSTEMLERİ
Dünya piyasaları üzerinde zaman içersinde birçok motosiklet markası oluştu. Bunlar yine zamanla çeşitli motosiklet tipleri icat ettiler. Bun tiplerden birisi de " KÜÇÜK MOTOSİKLET" kelime anlamıyla SCOOTER 'lar.Telafuzunda çoğu zaman zorlanan arkadaşları gördüm. Okunuşu SKUUTIR şeklindedir.
Peki nedir sooter ? nasıl hareket eder ?
Scooterlar bazı milletler arasında ve bizim de tabir ettiğimiz gibi TAM OTOMATİK VİTESLİ motosikletlerdir. Fakat buradaki otomatik kavramı, otomobillerdekinden farklıdır. Çoğunuzun bildiği gibi otomodillerdekinde vites kolu üzerindeki bir mandal'a basarak yine de bir vites değiştirme hareketi vardır.Motosiklerde ise bu tamamen yoktur. Motosikletimizin gaz kolu'nun çevrilmesiyle artan motor devri sayesinde motosilkletimiz yani SCOOTER'imiz hareket etmeye başlıyor.
Firmalar teknolojik gelişmeler neticesinde 50cc'den 800 cc'ye kadar güçte scooterları halen üretmektedirler.
işte Gilera GP 800:
http://www.motosiklet.net/forum/yeni...-gp-800-a.html
Şöyle:
ve misketler ya da dieğr ismiyle burçlar.
By
digi_boy26 at 2009-01-03
Resimde görülen animasyonda 4 adet konik kasnak ve 1 adet triger kanallı V tipi kayışımız görülüyor. Animasyondaki silindirik kısımlar vardır. Öndeki sarı şeritli olan kısım motosikletimizin motorundan aldığı hareketi aktaran kısımdır. İçersinde rulmanlar (bilyalı bilezikler) burçlar(misketler) ve miller vardır. Arkadaki silindirik parça ise motosikletimizin arka jantına yine rulmanlar ve ana dingil mili yardımıyla hareket edebilecek şekilde tasarlanmıştr.
Animasyondaki LOW GEAR (düşük vites) anında; motosikletimizin motoru RÖLANTİ devrinde (çoğu motosikletlerde ~1000 rpm/min'dir) çalışma esnasındadır.
Aksi bir durum yoksa motosikletimiz hareket etmiyor olmalıdır. Aksi durum demişken
motor rölanti ayarı yüksekse az da olsa kavrama olacaktır ve motor siz üzerindeyken gitmeye zorlanacaktır ve debriyaj balatalarını aşındıracaktır, siz üzerinde değilken orta sehpadayken ise arka tekerleğin döndğünü göreceksiniz ve hatta ani bi şekilde yere değerse maddi hasarlı kazaya sebebiyet verebilir. yan yatarak çizilme vs...
Animasyondaki HİGH GEAR (yüksek vites) anında; motosikletimizin motoru sürücüsü sayesinde bilinçli bir şekilde hızlandırılmıştır yani devri artırılmıştır.
Artan devir sonucunda, ÖN VARYATÖR.... ? varyatör nedir ?
-VARYATÖR animasyondaki çalışma prensibine sahip bir sistemdir.
daha sonraki cevaplarımda açıklayacağım...
devam edelim
Artan devir neticesine hız kazanan motor ve gücü aktaran ön varyatör mili üzerindeki helisel (silindir üzerindeki açılı) kanallar ve misketler sayesinde dıştaki konik kasnak içindeki misketlerin etkisiyle MERKEZ-KAÇ kuvvetnin de etkisiyle, içteki konik kasnağa yaklaşmak isteyecek ve bu sırada da arka varyatördeki kasnaklar da açılmak isteyecek. (low gear'dan high gear anına geçmek). Ve fizik kuralları gereği ve vitesli bisikletlerimizdeki sistemlerde oldugu gibi arka dişli yani arka
kasnak çapı azalmaya başlamasıyla motosikletimiz hız kazanmaya başlıyor ve hareket sağlanmış oluyor. Çok basit
Bizim scooter kullanıcıları olarak; burada kullanılan kayışın bir çok motosiklet ustalarının tavsiyeleri üzerine her ne kadar kaliteli olursa olsun max en fazla 15,000 km'de bir değiştirilmesi gerekmektedir..
Harley Davidson marka motosikletlerin kayış aktarımlı modelleri mevcuttur ve bu firma mühendisleri de ürettikleri motosikletlerin manual vitesli olmasına rağmen bu teoriye riayet etmektedirler.
Önceki cevaplarımı okuduğunuz halde ulaşamadığınız bir bilgi, araştırmamı istediğiniz bir bilgi olursa bu mesajın altına herhangi bir cevapta yazabilirsiniz.
Sağlıcaklar kalın.
NOT: BU KONUDAKİ RESİMLERİ HARİCİNDE HİÇBİR ANLATIM ALINTI
DEĞİLDİR.