Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Devirsaati Oynuyo Ve Motor Tekliyo yardım...

    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    21 Aralık 2007
    arkadaşlar öncelikle selamlar motorsikletin elektirik tesisatıyla ilgili bir problemim var motosikletimin devir saati yolda giderken yukarı aşağı oynuyo ve bu sırada motor tekliyo...şöyle bişeyde var yolda eger 5000 devir ile gidersem devir saati sadece 5000-6000 arasında oynuyo ve herhangi bi tekleme olmuyo ama gaza yüklendiğim zaman devir saati 5000 civarından ani bi şekilde 8000 e çıkıyo ve motor hızlanmıyo tekliye tekliye aynı hızda gidiyo...

    karbüratör ayarından deyil devir saati motora yüklendiğimde fırlıyo sona vuruyo yani elektrik aksamında bi sorun var devir saatini kontrol ettim sağlam başka bi devir saatindede aynı şeyi yapıyo...şunu kesin söyleyebilirim yakıt tesisatında bi sorun yok...elektrik aksamında ise değiştirdiğim parçalar

    1.buji
    2.ateşleme bobini
    3.beyin.
    4.statör

    bunların hepsi yenisiyle değişti ve sorun düzelmedi tabiki bunları şimdi değiştirmedim önceden aynı sorun gene başıma gelmişti o zaman değiştirmiştim.tabi kafadan uydurmadım gittiğim elektrik ustaları gittiğim servisler bana bunları değiştirirsem sorunun çözüleceğini söylemişlerdi...ama düzelmemişti bende sinirlenip motoru kople sökmüştüm konjektöre gözüm takılmıştı konjektörü ve yanındaki kabloları söküp takmıştım o zaman düzelmişti...sorun konjektörden olabilir mi?veya bi kaçaktan

    SORUN SİZCE NEDENDİR BİLEN KİŞİLER VE BAŞINA GELEN KİŞİLER (MUTLAKA VARDIR )CEVAPLARSA ÇOK SEVİNİRİM...


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    babaçi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Eylül 2006
    Şehir
    İST
    Motosikleti
    Comet
    bu konuda fikrini beyan edecek ustalar nerdesiniz?
    Ne irfandır veren ahlâka yükseklik nede vicdandır, Fazilet hissi insanlarda, Allah korkusundandır

  3. #3

    Üyelik
    12 Eylül 2008
    Şehir
    antalya
    Motosikleti
    kle 500
    motorunuzun markası modeli nedir bilmiyorum ama bendeki sorunu ben bujileri değiştirerek çözdüm . titanyum buji taktım tekleme falan kalmadı.

  4. #4

    Üyelik
    21 Aralık 2007
    sağol ejder yorumun için...bujıyi yazmadım çünkü gerek görmediğim için onuda değiştirdim gene aynı konjektörden diye tahmin ediyorum bakalım bı yorumlar gelsin...bu arda motorsikletimin markası profilimde yazıyodu bakmayı unuttun galiba

  5. #5
    mach1 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Şubat 2008
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    mondial zn125 (pırpır)
    Birde önemli kablolara wd40yada kontak spreyleri var onlardan sık.
    Not:Sakın wd40 ın sıktığın yerde kısa devre yaptırtma motoru yakarsın
    Malımızı mülkümüzü bir horoz taşır,keyfimizi Sultan Mecit vapuru taşıyamaz
    Drift Religion

  6. #6
    draggy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Eylül 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Dragstar 650
    Bana rölanti hız ayarında sorun var gibi geldi; Rölanti hız ayarını yapabileceğin ( benim motorumda solda silindirler arasında ) bir vida varsa. Yukarı yöne doğru biraz vida ile gevşet, boşa aldığında bir süre hırlayıp stop ediyorsa ve viraj almak için yavaşladığında da tekliyorsa bu vidanın ayarında sorun var. Eğer bu vidadan sende de varsa motoru boşa al ve çalıştır, bu vidayı motor stop etmeyene kadar gevşet, fazla değil ama fazlası hem yakıt zararı, hemde sübaplarına zarar verir. Kulağınla zaten düzgün rölanti devirini duyacaksın motor teklemeyecek şekilde, sonra bunu debriyajın sıkılı ( biri yardımcı olacak tabiki ) iken tüm viteslerde tekrarla zaten boşta ayarladıktan sonra en fazla 2-3 mm oynatman gerekecek, rölanti sesi gerçekten hoşuna güzel gelmeye ve motor teklememeye başlayınca ayarı bulmuş olursun, markerle de işaretleyebilirsin konumu, Servisler rölantiyi ölçerek tam noktasını buluyorlar, benim önerim sadece geçici bir çözüm ama istersen bir dene...




    Kırmızı daire içindekiler silindir, mavi daire içinde ki de bahsettiğim ayar düğmesi.

  7. #7

    Üyelik
    21 Aralık 2007
    Alıntı mach1 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Birde önemli kablolara wd40yada kontak spreyleri var onlardan sık.
    Not:Sakın wd40 ın sıktığın yerde kısa devre yaptırtma motoru yakarsın
    sen kaçak olduğunu düşünüyosun anladığım kadarıyla...bende kaçak veya konjektör arzası diye düşünüyorum

    Alıntı draggy adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bana rölanti hız ayarında sorun var gibi geldi; Rölanti hız ayarını yapabileceğin ( benim motorumda solda silindirler arasında ) bir vida varsa. Yukarı yöne doğru biraz vida ile gevşet, boşa aldığında bir süre hırlayıp stop ediyorsa ve viraj almak için yavaşladığında da tekliyorsa bu vidanın ayarında sorun var. Eğer bu vidadan sende de varsa motoru boşa al ve çalıştır, bu vidayı motor stop etmeyene kadar gevşet, fazla değil ama fazlası hem yakıt zararı, hemde sübaplarına zarar verir. Kulağınla zaten düzgün rölanti devirini duyacaksın motor teklemeyecek şekilde, sonra bunu debriyajın sıkılı ( biri yardımcı olacak tabiki ) iken tüm viteslerde tekrarla zaten boşta ayarladıktan sonra en fazla 2-3 mm oynatman gerekecek, rölanti sesi gerçekten hoşuna güzel gelmeye ve motor teklememeye başlayınca ayarı bulmuş olursun, markerle de işaretleyebilirsin konumu, Servisler rölantiyi ölçerek tam noktasını buluyorlar, benim önerim sadece geçici bir çözüm ama istersen bir dene...




    Kırmızı daire içindekiler silindir, mavi daire içinde ki de bahsettiğim ayar düğmesi.

    tesekurler yorumun için ama rolantıden oldugunu dusunmuyorum elektrık tesisatıyla ilgili bi sorun var

  8. #8
    draggy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Eylül 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Dragstar 650
    Alıntı hakan_48586 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    pardon sana yazmıcaktım yanlış oldu kardeş sen kaçak olduğunu düşünüyosun anladığım kadarıyla...bende kaçak veya konjektör arzası diye düşünüyorum




    arkadaşım benle dalga mı geçiyon anlamadım ama genede sağol yorumun için
    Sana yardım etmek için servis kitapçığını tarayıp resmi hazırlayan, üşenmeyip imagehack.us a atan bir kişiyim ve bunca işimin arasına sana rölanti ile ilgili bir ayar tavsiyesinde bulundum, eğer senin motorunda da rölanti hız ayar düğmen varsa yap dedim. Ne anlama geliyor "benimle dalga mı geçiyorsun"

  9. #9

    Üyelik
    21 Aralık 2007
    Alıntı draggy adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Sana yardım etmek için servis kitapçığını tarayıp resmi hazırlayan, üşenmeyip imagehack.us a atan bir kişiyim ve bunca işimin arasına sana rölanti ile ilgili bir ayar tavsiyesinde bulundum, eğer senin motorunda da rölanti hız ayar düğmen varsa yap dedim. Ne anlama geliyor "benimle dalga mı geçiyorsun"
    biraz sert çıktım kusura bakma bu aralar biraz sinirim bozuk motor arızalı diye...yorumun çin tesekurler

  10. #10
    denizcimuzaffer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Kasım 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda Beat ve denizciforesight :))
    Arkadaş,

    Baştan söyleyeyim deli kuyuya taş atıyor.

    Bir dostumun motorunda, seninkine benzer birşeyler olmuştu ve gidilmedik servis yapılmadık iş kalmadıydı. Sonunda bir oto elektrikçisi dostumuz, beyin de denen cihazın altına bir bakır pul koydu. meğer cihaz şasi almıyor, titreşimden arada şasi yi kesiyormuş Bu ci,hazı söktü, altına bir bakır pul koyup tekrar monte edip sıktı ve tataaaaaa. sorun bitti. Demek istediğim, bazen çok alakasız görünebilecek bu tip arızaların, tamircilerin bile gözünden kaçabilen ufak konulardan kaynaklandığını görmüş oldum

    Sonucu bekliyeceğim, bakalım esas sorunu neymiş motorunun Şimdiden geç.miş olsun
    Poturdak

  11. #11

    Üyelik
    21 Aralık 2007
    Alıntı denizcimuzaffer adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Arkadaş,

    Baştan söyleyeyim deli kuyuya taş atıyor.

    Bir dostumun motorunda, seninkine benzer birşeyler olmuştu ve gidilmedik servis yapılmadık iş kalmadıydı. Sonunda bir oto elektrikçisi dostumuz, beyin de denen cihazın altına bir bakır pul koydu. meğer cihaz şasi almıyor, titreşimden arada şasi yi kesiyormuş Bu ci,hazı söktü, altına bir bakır pul koyup tekrar monte edip sıktı ve tataaaaaa. sorun bitti. Demek istediğim, bazen çok alakasız görünebilecek bu tip arızaların, tamircilerin bile gözünden kaçabilen ufak konulardan kaynaklandığını görmüş oldum

    Sonucu bekliyeceğim, bakalım esas sorunu neymiş motorunun Şimdiden geç.miş olsun
    sağol.cok guzel anlatmısın boyle kolay bı çözümü olsa keske...bişe sorcam beyinin altına nasıl pul koyuyonuz beyın plastık bı parça ıkı tane fiş girişi olan yani benimki öylebu ardada bende birsürü şey değiştirdim değiştirdiğim parçalar yedek olarak duruyo

  12. #12
    denizcimuzaffer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Kasım 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda Beat ve denizciforesight :))
    Arkadaş,

    O kadar zaman oldu şimdi hatırlamam mümkün değil Elektronik bir parça idi, kendisi plastik olsada civatası metal idi ve şaseye bağlanıyor idi Konjektör değildi eminim
    Benim başından belirttiğim gibi, çözüme yönelik bir öneri değil benimkisi, sadece düşünme şekli ile ilgili. Onlarca tamirci*servis çözemediydi ama bir oto elektrikçisi halletmişti. Sen de bu kadar parça değiştirdiğin halde sonuç alamamışsan, arıza hiç beklenmeyecek ve tahmin edilemeyecek bir yerden çıkacaktır muhakkak

    Tekrar geçmiş olsun
    Poturdak

  13. #13
    batuhan35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Mayıs 2006
    Şehir
    İstanbul / Şişli
    Motosikleti
    Kawasaki ER-5 Motosikleti: Kymco Activ 110
    Yanlış anlama ama...
    Çin malı motor kullanmak zor...bende 8000km çin malı kullandım
    ama ne yaptıysam sorunlarını halledemedin bir tarafını tamir ettirdim
    başka bır yerınden arıza cıkardı en sonunda pes ettım
    Neyse Arkadaşım
    Allah Yardımcın Olsun...
    ____it's my life_1982____

  14. #14
    MaxiBoost - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Kasım 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Piaggio Xevo 250i
    hakan hocam ,

    bu tip bir arızayı forumda sorarak çözmen neredeyse imkansız,
    belliki elektrik arızası ,temazsızlık ,kopukluk ,soket gibi şeylerle ilgili birşey .

    ne kadar kablo-soket varsa dikkatlice bakacaksın ,kontrol edeceksin , bunu anca gene sen çözersin ,söyleyecek pek birşey yok ,

    üstelik problemin devir saatiyle ne ilgisi var ?

    motor tekliyor ,haliyle motor devri değişiyor değilmi tekleyince ?
    ee ,devir saati deviri göstermiyormu ? haliyle onunda oynaması gayet doğal değilmi ? benmi yanlış anladım ?
    öyle bir anlatmışsınki , sanki motorda problem yok ,teklemiyor ama devir saati oynuyor gibi .

    uzun lafın kısası bir yerde temazsızlık veya kopukluk var ,
    elektrik problemleri ani kesiklik yapar , yakıt problemleri değil .

    mesela bende de şöyle sorunlar olmuştu ,
    aynısı sendede vardır diye söylemiyorum ,örnek olsun .

    1- motor bazen çalışmıyordu ,marş basmıyor tık tık yapıyordu .(bazen)
    meğerse şase kablosu gevşekmiş .

    2- yolda kaldım ,motor stop etti ,tekrar çalıştırdım ,50 metre sonra gene durdu , bir çalıştı sonra gene durdu ,sonunda hiç çalışmaz oldu ,motoru 1km falan itmek zorunda kaldım .
    meğerse buji kablosu çıkmış .

    3-normal kullanımda sorun yok ,ama tam gaz giderken tekliyor !
    haydaaaa ,bakmadığım soket ,bakmadığım kablo kalmadı ,
    ayaktaki switch ide kontrol ettim elbette sağlam gözüküyordu ,
    ama " SADECE HIZLI GİDERKEN" yaptığını hatırladım ve ayak switchini iptal edip ,direk bağladım ,
    meğerse ayak swichi bozukmuş, titreşimden dolayı temazsızlık yapıyormuş .


    sonuçta ,
    çin malı motorların çoğunda böyle kıl - tüy elektrik problemleri hep olur ,
    çünkü soketinden kablolarına kadar hep kalitesizdir ,water-proof yani su geçirmeyen tipte değildir o yüzden zamanla oksitlenir kopar mopar,paslanır .

    bu tip arızalar servisler için en güzel arızadır ,
    onu değiştir bunu değiştir ohhhh suyundanda koy ,
    nasılsa para ceplerinden çıkmıyor ,bu tip saçma sapan arızalar yüzünden bir sürü para kazanırlar .

  15. #15
    serkanADH13 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2006
    Şehir
    İ.S.T G.o.paşalı ,,''Sakarya'lı''
    Motosikleti
    Motor Tamircisi :) 0,535,939,20,86 :)
    arkadaşım,
    motorunun km'si ne kadar bılmıyorum ama,
    bendede sana benzer bi problem olmustu,
    20 gun kafayı yedım ,
    ama sonunda
    sadece soketın gevsemıs oldugunu ve arada bır,
    cukurlardan gecerken sorun yasattıgını anladım,

    sende dene,
    tüm soketlerı tekrardan yan keskı ıle sık uclarını,
    plastık soketler olmalı motorunda,
    onları ınce bır iğne gıbı bişiyle sök ve tırnaklarını sık...
    BMW F650,,,KTM EXC 400,,,CRF 250X.....msx 125
    ''Gürcan Moto Garaj''
    0 535 939 20 86

  16. #16
    hellstorm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Temmuz 2006
    Şehir
    Istanbul
    Motosikleti
    Kawasaki Ninja 250R dı.Sattı.
    Marş motorunun dişlilerindeki bilyalar aşınıncada kilitlenme yapıp böyle sorun çıkartabiliyor.bir arkadaşın f650 sinde böyle bir arıza vardı.
    Try not.Do or do not.There is no try. (Yoda)

  17. #17
    lijoluna - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ekim 2008
    Şehir
    B.paşa-İST
    Motosikleti
    CBR-600F vardı çalınanakadar :(
    lastikleri değiş sen kesin ondandır

    şaka bi yana almayın arkadaşlar artçı olun 1 sene daha bekleyin kalitesiz çin mallarını almayın

  18. #18

    Üyelik
    21 Aralık 2007
    Alıntı batuhan35 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yanlış anlama ama...
    Çin malı motor kullanmak zor...bende 8000km çin malı kullandım
    ama ne yaptıysam sorunlarını halledemedin bir tarafını tamir ettirdim
    başka bır yerınden arıza cıkardı en sonunda pes ettım
    Neyse Arkadaşım
    Allah Yardımcın Olsun...
    sağol umarım çözerim sorunu...

    Alıntı MaxiBoost adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    hakan hocam ,

    bu tip bir arızayı forumda sorarak çözmen neredeyse imkansız,
    belliki elektrik arızası ,temazsızlık ,kopukluk ,soket gibi şeylerle ilgili birşey .

    ne kadar kablo-soket varsa dikkatlice bakacaksın ,kontrol edeceksin , bunu anca gene sen çözersin ,söyleyecek pek birşey yok ,

    üstelik problemin devir saatiyle ne ilgisi var ?

    motor tekliyor ,haliyle motor devri değişiyor değilmi tekleyince ?
    ee ,devir saati deviri göstermiyormu ? haliyle onunda oynaması gayet doğal değilmi ? benmi yanlış anladım ?
    öyle bir anlatmışsınki , sanki motorda problem yok ,teklemiyor ama devir saati oynuyor gibi .

    uzun lafın kısası bir yerde temazsızlık veya kopukluk var ,
    elektrik problemleri ani kesiklik yapar , yakıt problemleri değil .

    mesela bende de şöyle sorunlar olmuştu ,
    aynısı sendede vardır diye söylemiyorum ,örnek olsun .

    1- motor bazen çalışmıyordu ,marş basmıyor tık tık yapıyordu .(bazen)
    meğerse şase kablosu gevşekmiş .

    2- yolda kaldım ,motor stop etti ,tekrar çalıştırdım ,50 metre sonra gene durdu , bir çalıştı sonra gene durdu ,sonunda hiç çalışmaz oldu ,motoru 1km falan itmek zorunda kaldım .
    meğerse buji kablosu çıkmış .

    3-normal kullanımda sorun yok ,ama tam gaz giderken tekliyor !
    haydaaaa ,bakmadığım soket ,bakmadığım kablo kalmadı ,
    ayaktaki switch ide kontrol ettim elbette sağlam gözüküyordu ,
    ama " SADECE HIZLI GİDERKEN" yaptığını hatırladım ve ayak switchini iptal edip ,direk bağladım ,
    meğerse ayak swichi bozukmuş, titreşimden dolayı temazsızlık yapıyormuş .


    sonuçta ,
    çin malı motorların çoğunda böyle kıl - tüy elektrik problemleri hep olur ,
    çünkü soketinden kablolarına kadar hep kalitesizdir ,water-proof yani su geçirmeyen tipte değildir o yüzden zamanla oksitlenir kopar mopar,paslanır .

    bu tip arızalar servisler için en güzel arızadır ,
    onu değiştir bunu değiştir ohhhh suyundanda koy ,
    nasılsa para ceplerinden çıkmıyor ,bu tip saçma sapan arızalar yüzünden bir sürü para kazanırlar .
    doğru söylüyosun ama burda başına gelen vardır diye böyle bi konu açtım bunu yaşamış olan ustadan daha iyi bilir diye düşünüyorum tecrübe meselesi ben biliyorum bu sitede benim başıma gelenin aynısının başka bir üyenin başına geldiğini yani onlar görürde cvp yazar diye açtım konuyu nese yorumun için teşekürler bu arada servise para kaptırmam ben zaten çinli al usta ol yakında dükkan aççam..
    KAZASIZ SÜRÜŞLER...

    Alıntı serkanADH13 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    arkadaşım,
    motorunun km'si ne kadar bılmıyorum ama,
    bendede sana benzer bi problem olmustu,
    20 gun kafayı yedım ,
    ama sonunda
    sadece soketın gevsemıs oldugunu ve arada bır,
    cukurlardan gecerken sorun yasattıgını anladım,

    sende dene,
    tüm soketlerı tekrardan yan keskı ıle sık uclarını,
    plastık soketler olmalı motorunda,
    onları ınce bır iğne gıbı bişiyle sök ve tırnaklarını sık...
    teşekür ederim yorumun için serkan kardeşim yarın bakıcam motordaki kaçaklara soketlere filan tek tek bakıcam bulucam o arızayı...

    Alıntı hellstorm adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Marş motorunun dişlilerindeki bilyalar aşınıncada kilitlenme yapıp böyle sorun çıkartabiliyor.bir arkadaşın f650 sinde böyle bir arıza vardı.
    motorla alakalı bişey olduğunu sanmıyorum yorumun için sağol

    Alıntı lijoluna adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    lastikleri değiş sen kesin ondandır

    şaka bi yana almayın arkadaşlar artçı olun 1 sene daha bekleyin kalitesiz çin mallarını almayın
    doğru söylüyon ama aldık işte napcan benim motorun değiştirmediğim yeri kalmadı amA ALLAH'A ŞÜKÜR hiç yolda bırakmadı beni hatta kaza yaptım motorla ama gene eve geri getirdi beni...bende seviyorum senin motosikletin gibi büyük motorları ama ileride inşallah şimdi şükretmesini bilmek lazım...

  19. #19
    nitrious81 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Ocak 2007
    Şehir
    Düzce
    Motosikleti
    Octavia
    Benım bıldıgım bu Atesleme bobınınden olcuyo bu Devır saatlerı ( Kalıte motorlarda Sanzumandan vs olcuyor devırı ama bu tıp motorlarda elektırık ıle olcuyor yanı bobınden olcuyor ) Atesleme bobınınde arıza olabılır zayıf ateslıyor olabılır buna baglı devır saatıde sapıtma yapıyomudur ki Valla aklıma boyle bısı geldı ama cok da anlamam..


    Ayrcı bınmeyın 1 sene artcı olun vs dıyen arkadasım 600F e bınıp bınmeyın etmeyın dıye konusmak kolay olsa gerek 600F alacaksak 1 sene degıl 2 senede artcı oluruz
    Biri şu Düzcedeki kasksız ehliyetsiz üstüne üstlük Abart egzozları ile kafa ...... bir dur desin !!!

  20. #20
    yucika - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Mart 2006
    Şehir
    Manavgat
    Motosikleti
    BMW R26 "56 model
    Hakan karbüratör ayarından olabilir. Şöyleki eğer karbüratör ayarı yapılırken hem hava hemde benzin normalden kısık yapılırsa karışım oranı yinede düzgün olabilir ancak yüksek devirlerde yeterli yakıt gelmdeiği için motoru besleyemez. hem benzin ayar vidsını hemde hava vidasını biraz açmanı tavsiye ediyorum. Birde böyle dene bakalım.
    Bir diğer sebepte ateşleme sisteminden kaynaklanan arızalarda böyle olabiliyor. Ateşleme bobininden olabilir. Yada avans ayarı bozuk olabilir. Ancak elektronik ateşlemeli motorlarda sabit avans ayarı kullanılıyor. Motor ve dinamo sökülmeye çalışılmadıkça bozulmuyor.


1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)