hocam ukalalık yapmak gibi olmasın ama;
hava ayar vidası 3 turdan fazla çevrilmez. 3turdan fazla çevrilirse titreşimden
hava ayar vidası düşebilir. Karbüratör modeline göre değişiyor bu tabiki. Hatta hava ayar vidasını söktüğünüzde içinden bir yay çıkar. Bu yay vidaya baskı yapar ki titreşimden gevşemesin diye.
Bu zamana kadar baktığım karbüratör servis manuellerinde yazan :
vidayı sonuna kadar sıkıp (goril gibi sıkmadan nazikçe) bir buçuk tur gevşetilmesi oldu.
Motosiklet soğukken dengesiz, ısınınca düzgün çalışıyorsa sebebi "fakir" karışımdır.
En basitten zora gidersek :
1. ihtimal:
Öncelikle karbüratörün hava ayar vidasını kontrol et. Yerinde duruyorsa sonuna kadar nazikçe sık(ama mutlaka kaç tur sıktığını aklında tut ki unutursan geriye dönüş yapabilirsin
) ve 1,5 tur gevşet. Motoru soğukken çalıştırmayı dene, potur potur ses yapmadan stop ediyorsa rolanti ayarın düşük olabilir.
Karbüratörün gaz kelebeğinin yanında irice bir vida vardır bunu saat yönünde çevirdiğin zaman rolanti devrinin yükseldiğini göreceksin. Çok fazla yükseltirsen, bu sefer sıkışık trafikte devir artacağı için kayışını yemeye başlayacaktır.
Normal olanı motor soğukken elin çok az gazda motoru ısıtıp öyle yola çıkmaktır.Rolanti devrin de 1500-1800 rpm olmalıdır.
2. ihtimal :
Karbüratörünü komple değiştirdiysen mutlaka yan taraftaki elektrikli jikle de değişmiş olmalı. Eğer değişmediyse motor soğukken karbüratöre benzin basmadığı için çalıştıramıyor olabilirsin. Çok düşük bir ihtimal ama aklında bulunsun.
Ayrıca bu jikleye elektrik veren kabloyu takip ettiğinde, motorun ön grenajının içinde bir yerde Değeri sıcaklık ile değişen bir dirence bağlı olduğunu göreceksin (NTC veya PTC ) bu direnç de arızalı olursa jikle devresi çalışmaz. Bilgin olsun.
3. ihtimal :
Sizin scooterlarda çok sık karşılaşılan bir durum da
EMME MANIFOLDU ÇATLAKLARI dır. Eğer manifoldda çatlak varsa motor hava kaçağı yaptığı için karışıma fazladan hava girecek ve FAKİR karışım meydana gelecektir. Bunu anlamak için :
Aynı tüpçülerin gaz kaçağını kontrol etmek için borunun üzerine sabun köpüğü dökmeleri gibi, sen de manifoldun üzerine motor çalışırken köpük sürersen tespitini yapabilirsin.
Sana tavsiyem filtre kutusunun ağzını biraz kapatıp motoru bu şekilde çalıştırmaya çalışman. Eğer bu şekilde düzgün çalışır hava girişini açtığında stop ederse, dediğim gibi motora fazla hava geliyordur.
4. İhtimal :
Motorunun bujisi çok eskidiyse düşük devirlerde sağlıklı ateşleme yapamadığı için karışım düzgün olsa bile stop edecektir. ngk d8ea ya da muadili sıfır buji takarsan sorunun düzelecektir. (buji genellikle kullanılan bir model ama farklı olabilir) ama dediğim gibi adım adım tespitleri yaparak ilerlemelisin. Yoksa kafayı yersin
Eğer motoruna AÇIK HAVA FİLTRESİ, KONİ FİLTRE, K&N gibi bir filtre taktıysan bu tip filtreler çok hava geçirdiği için karışımın dengesini bozacaktır. Böyle bir durumda hava ayarını kısman, diyaframın ucundaki iğneyi aşağıya indirmen dolayısı ile motora daha fazla benzin vermen gerekecektir, tavsiye etmiyorum.
Filtre girişini kapatmak geçici bir çözüm olacaktır. Önemli olan arızanın sebebini doğru tespit etmektir.
Dediğim şekilde sabırlıca okuyup bunları uygularsan, sorunun çözülecektir.
Ayrıca :
Aldığın karbüratör SHENGWEY marka değilse büyük ihtimal dandik çin malı karbüratörlerdendir. (mikuni veya keihin ise öp başına koy
) çapon malı bunlar). Shengwey taiwan malıdır. Çin malı karbüratörler o kadar dandiktir ki , sıfır aldığın karbüratör bile hava kaçağı yapıyor olabilir
Bu sadece ekstrem bir ihtimal ama aklında bulunsun.
geçmiş olsun iyi sürüşler diliyorum