Vites Göstergesi (Her motora uyumlu)
-
Merhabalar,
Bu yazıda İngiltere üretimli ve çoğu motora uyumlu dijital vites göstergesinin siparişi, montajı, fiyatı, iyileri, kötüleri üzerine değineceğim. Bu bilgiler herhangi bir reklam yada satış bilgisi, kar amacı ticaret vs içermemektedir.
Gösterge temelde kaçıncı viteste olduğunuzu gösteren dijital bir rakamdan ibaret. İngiltere merkezli Acumen Electronics tarafından üretiliyor.
Çok kritik bir akseuar olmasada hoş görünüyor ve kullanışlı. Her an hangi viteste olduğunuzu hızlıca görebiliyorsunuz, yolda 7ye takmaya çalışmıyorsunuz, yada 70-80le 1e takmıyorsunuz, veyahut düşük devirde sabit giderken aniden hızlanmak için çabucak doğru vitese inmenizi sağlayabiliyor. Hız ve devir pulslarını sayıp birbirine bölerek vites oranlarını hesaplayıp karşılaştıran bir sistem olduğu için ciddi bir elektronik malzeme olduğu söylenebilir.
Sipariş:
İngiltereden Türkiyeye 140-160YTL gibi bir fiyata posta ücreti dahil gümrüğe takılmadan geliyor. Türkiyede 250-300YTL gibi fiyatlara satıldığınıda gördüm. Ürünü acumen electronics web sitesinden güvenli satın alabilirsiniz. Ödemenizi paypal sistemi ile yapmanızı tavsiye ederim. (paypal.com sitesine üye olup tercihen sanal bir kredi kartı veriyorsunuz sonra tek tıkta para karşıya aktarılıyor) Paypal sitesi dünya devi ebay'e ait güvenilir bir sitedir. Birinci elden aldığım destek ve yabancı forumlardan gördüğüm kadarıylada acumen electronicste güvenilir bir firma.
Montaj:
Montajı çok kolay değil, tecrübeli olmak gerekli. Bazı motorlar için hazır soketler satılmakta, eğer sizin motorunuza uyuyor ise 10 dakikada takabilirsiniz. Soket yok ise toplam 5 kablo bağlıyorsunuz olup bitiyor. Kablo bağlaması kolay asıl zorluk doğru kabloları bulmakta.
Alet dijital hız sinyali ve devir sinyaline ihtiyaç duyuyor. Bu iki veriyi birbirine oranlayarak vites oranlarınızı öğrenip her an hangi viteste olduğunuzu size gösteriyor. Göstergeniz analog (kadranlı) bile olsa sinyal muhtemelen dijital (yaylı telle değilde elektrik ile) geliyordur o zaman bu göstergeyi motosikletinize bağlayabilirsiniz. Devir göstergeniz olmasa bile motordan sinyal üreten herhangi bir yere bağlayabilirsiniz. Popüler bütün motosikletler için bağlantı kablo renkleri üreticisi tarafından sağlanmakta. Sitedeki pdf dosyalarını inceleyebilirsiniz.
Ürün 5 kablo ile çalışıyor. Bir artı (kırmızı) bir eksi (siyah) elektrik için. Artı kablosunu kontak verildikten sonra canlı hale gelen bir yerden alabilirsiniz. Eksi (şase) kablosunu motorunuzdaki şase kablolarından birine (genelde siyah) bağlayabilirsiniz. Yeşil olan kabloyu şanzımanınızdan gelen vites boştayken N (boş vites) ışığını yakan kabloya bağlayabilirsiniz. Eğer viteste iken debriyajı sıktığınızda motorun kendi N ışığı yanıyor ise yeşil kabloya bir diyot takarak sorunu çözebilirsiniz. Geriye kalan iki kablo ise (gri ve turuncu) vites ve devir sensörlerine bağlanıyor. Bazı motorlarda gösterge tablosundan, bazılarında ecu kablo yumağından olmak üzere üreticinin sitesinde renk kodları mevcut. Eğer problem yaşıyorsanız turucun ile gri kabloyu yer değiştirdiğinizde sorun çözülüyor. Motorunuzun beynine (ECU) giden kablolara lehim/bağlantı yapmak sizi strese sokuyorsa tek başınıza yapmamalısınız. Bazı motorlarda devir ve hız bilgileri göstergelere ayrı ayrı değilde bir bilgisayar veriyolu ile geldiğinden (örneğin fazer) bağlantıları ecuya yapmak gerekiyor. Kabloları kesmeden dış izolasyonunu azıcık eritip lehimlemek yeterli.
Eğer motosikletinizde telli hız göstergesi var ise bunu dijitale çeviren upgrade kiti yine aynı sitede mevcut.
Kurulum:
Montaj tamamlandıktan sonra bir seferliğine sizin motosikletinizin kaç vitesi olduğunu ve vites oranlarını öğretmeniz gerekiyor. Bunun için arkadaki küçük deliğe kutudan çıkan küçük plastiği sokup 10 saniye basılı tutuyorsunuz, ekran L (learn, öğrenme) harfi belirdiğinde öğrenme modundasınız. Bu andan itibaren vites sayınız kadar arkadaki tuşa basıyorsunuz. Daha sonra 5 saniye beklediğinizde sizden 1e takmanızı istiyor. 1 e takıp motorunuzu 2000-4000 devir arasında tutuyorsunuz ekranda üç çizgi belirip 2ye takmanızı istiyor. Yalnızca ikiye takarken önce boşa almanız gerekiyor, sırayla tüm vitesleri öğrettikten sonra kullanıma hazırdır. Tabi bu sırada motorun orta sehpada olmasında yarar var.
Eğer öğretmede problem yaşıyorsanız hız ve devir sinyallerinizin sağlam olduğunu kontrol etmek için hem gri hem turuncu kabloyu beraber önce hız sinyali olduğunu düşündüğünüz kabloya sonra devir sinyali olduğunu düşündüğünüz kabloya bağlayın. Bu halde iken 1 ve 2 vites öğrenmelidir, böylece hangi sinyalinizde hata olduğunu bulabilirsiniz. Fazer gibi yüksek pulslu bir motorda ilk vites 5-10 saniye diğer vitesler birkaç saniye olmak üzere toplam öğrenme işi 1 dakikadan kısa sürüyor. Eğer tüm bunlara rağmen öğretemiyorsanız ve montajınızın doğru olduğundan eminseniz ürün arızalı olabilir David Martin'e siteden mail atın gönderin geri değiştirilecektir.
Ekranda sadece ortada düz bir çizgi var ise hiç sinyal gelmiyor demektir, eğer ekranın alt tarafı dönüyor ise sağlıklı sinyal gelmiyor yada öğretilen oranlara uymuyor anlamına gelir.
Destek:
Öncelikle ingilizce biliyorsanız, üreticisinin teknik desteği muhteşem. David Martin isimli bir şahıs var size yardımcı olmak için elinden geleni yapıyor. Emaillara anında cevap veriliyor sorunlarınız çözülüyor. Telefonla bile arayabiliyorsunuz.
Özellikler:
Ekranı kırmızı mavi yeşil ve beyaz renklerde mevcut, hatta istediğinz an istediğiniz renge getirilebilenide var. İsterseniz renkli metal çerçevelerde mevcut. Üzerinde ışık sensörü var, gece olduğunda parlaklığı kendiliğinden azalıyor. Gündüz güneşte okunabilecek kadarda parlak. Eğer sensör kötü açıya denk gelirse yolda giderken altından geçtiğiniz sokak lambaları yüzünden sürekli kısılıp alçalabiliyor. Ürün soketli olduğu için uç kablo montajını yaptıktan sonra çıkarmak çok kolay (çift taraflı bant ile arzu ettiğiniz yere yapıştırıyorsunuz. Arızalı çıkarsa üreticisi değiştiriyor. İngiltereye 5 ytl'ye posta gönderebiliyorsunuz. Boş viteste olduğunuz 0 (sıfır) n yada uzun n göstertebiliyorsunuz. (bunun için boşta iken arkadaki tuşa basın) Göstergenin pek su geçirmez olduğunu söyleyemeyeceğim arkasında delik var ve önündeki kapak çok sağlam yapışık değil. Bu sebeple yıkarken üstüne bir torba geçirmekte yarar var. Bazı motorlarda azıcık gecikme olabildiğini okudum fakat fazerda anında (daha debriyajı bırakırken) doğru vitesi gösteriyor. Vites değiştirirken debriyajı uzun tutarsanız debriyajı bırakana kadar 1 yada 6 gibi yanlış vites gösterebilir ama debriyajı bıraktığınız anda düzelecektir.
Fazer spesifik montaj:
Fazer için hazır soket bulunmadığı için montaj lehim yada sağlam bir bağlantı ile kablolara direk yapılması gerekiyor. Benzin deposunun altında ecuya giren kablo yumağındaki en köşedeki BEYAZ/SARI (kendi beyaz şeridi sarı) kablo ile ortadaki düz GRİ kabloyu kullanıyorsunuz. Nötr kablosuda yine aynı yerde tek başına açık mavi bir kablo. Benzin deposu çok kolay çıkıyor. Arkada tek civata önde iki alyan kafa civata var. Deponun altında bir benzin borusu iki soket ikide hortum bulunmakta. Bunları tık tık çıkarıp depoyu yere koyabilirsiniz. Yalnızca fazer için hız ve devir kablolarını ters bağlamanız gerekiyor. Düz bağlarsanız 5bin devirden sonra göstermiyor. Sitedeki motor kablo renk klavuzundada böyle yazıyor. Yani Fazer'ın Beyaz/Sarısını DG8in turuncusuna, Fazer'ın grisini DG8in kahverengisine bağlamalısınız. Yüksek devirde göstermiyorsa ikisinin yerlerini değiştirin. Fazer'ın kendi nötr lambasında problem olmaması için herhangi bir elektronikçiden bedava alabileceğiniz bir diyot takmanız yeterlidir. (Diyot tek yönlü takılır, boş sinyali çalışmıyorsa diyotu ters çevirin, diyotun çizgili işaretli kısmı ecu tarafına bakmalı.) Akünün üstündeki sokette kontak ile canlı hale geçen kablo var (kırmızı/beyaz) yada park farlarının kablosundan alabilirsiniz. Şaseyi ise motosikletin metal bir bölümünden değilde düz siyah bir kablodan almanızda yarar var.
Notlar:
1) Motosikletinizin gösterge panelinde hız ve devir göstergesi olması hız ve devir sinyallerinin oraya geldiğine kural teşkil etmez. Bazı motosikletlerde gösterge paneli tek bir sinyal gelip ne göstereceğini bildirir. (örnek: fazer) Bu motosikletlerde hız ve devir sinyalini gösterge panelinden alamazsınız, ecudan almanız gerekir. Aşağıdaki kablo renk kılavuzundan yararlanabilirsiniz. (Kutudan çıkmıyor)
2) Motosikletin analog (yani kadranlı) göstergesi olması sinyalin dijital olmadığı anlamına gelmez. Tekerlekten direk yaylı kalın bir tel gelmiyor ise gösterge kadranlı analog olmasına rağmen sinyal dijitaldir ve işinizi görür. Bazı motorsikletlerde devir göstergesi olmasada devir sinyali bulunur.
KABLO RENK KILAVUZU:
http://www.acumen-electronics.co.uk/...20guide%20.pdf
(Açılmıyorsa sitenin ana sayfasında DG8 Wiring Info linkinde)
MONTAJ KILAVUZU:
http://www.acutrac.co.uk/diagnostics...202004-WEB.pdf
(Açılmıyorsa sitenin ana sayfasında technical help bölümünde)
Tüm detaylarını yazdığım için karışık gözüküyor fakat temelde kablo kılavuzundan sizin motosikletinize ait renklere bakıp alarm bağlar gibi kablo bağlamak ve bir sefer orta sehpada öğretmekten ibaret.
Pek tabiki mutlaka gerekli bir aksesuar değil fakat özellikle fazer gibi vitesleri birbirine yakın motosikletlerde ne kadar tecrübeli olduğunuzu ve anladığınızı iddia etsenizde çoğu koşulda hangi viteste olduğunuzu çok daha çabuk algılamanızı sağlıyor.
Umarım bu yazım birilerine yararlı olmuştur.
Mehmet Emin
Reklamlar
-
Tamam iyi güzelde bu hepsine uyum sağlamaz bence
Benim motosikletimin devir sensörü yok mekanik sistemle calısıyor devir saati
Hadi bunu okuyucudan aldık diyelim ama vitesle ilgili hiçbir kablo yokkı bos musurune gıden kablo harıcınde
Peki bu nasıl olcucek hangı vıteste oldugumu hıza gore hesaplayamaz sanırım..
вιкє мє αρяιℓια 'яѕ 250'
tuem
-
Güzel bir paylaşım fakat! pahalı ve karmaşık bir sistem...
Vites kolu bağlantılı 2 swiç ve basit tasarlanmış bir devre ilede yapılması mümkün gibime geliyor neden bu kadar karmaşık uğraş?Ne işimize yarar bu karışıklık?
Muhalefet olduğumu düşünmeyin yararlı olmak bilgilendirmek çok güzel şey...
Sağolun...
ʞoʎ ʎǝşıq uǝpıƃ sɹǝʇ ɯıʎıʎı uǝq
-
tbk_1980 adlı üyeden alıntı
Güzel bir paylaşım fakat! pahalı ve karmaşık bir sistem...
Vites kolu bağlantılı 2 swiç ve basit tasarlanmış bir devre ilede yapılması mümkün gibime geliyor neden bu kadar karmaşık uğraş?Ne işimize yarar bu karışıklık?
Aynen böyle daha mantıklı geliyor banada ama hıza göre hangi vitese düşeceğimizi falan göstermez daha basit bişey olur sanırım
Neyse ya bana gösterge falan gerekmiyor 10 dk kullanınca alısıyorum hepsine
вιкє мє αρяιℓια 'яѕ 250'
tuem
-
tbk_1980 adlı üyeden alıntı
Güzel bir paylaşım fakat! pahalı ve karmaşık bir sistem...
Vites kolu bağlantılı 2 swiç ve basit tasarlanmış bir devre ilede yapılması mümkün gibime geliyor neden bu kadar karmaşık uğraş?Ne işimize yarar bu karışıklık?
Muhalefet olduğumu düşünmeyin yararlı olmak bilgilendirmek çok güzel şey...
Sağolun...
Bencede. Vitesi her büyültüğümüzde göstergedeki rakam 1 arttırsın, her küçültme içinde 1 azaltsın. Hızdı devirdi bölmeydi uğraşmasına gerek yokki. Bunun için vites kolunun 1 altına 1 üstüne 2 tane switch 1 dijital gösterge ve basit bir devre yeterli dediğiniz gibi.(tam Türk işi oldu) Çok daha az karışık olur bu üründen. Yazı içinde teşekkür ederiz mutlaka birilerinin işine yarayacaktır.
Okadar dengeli ki durunca ayaklarıma ihtiyaç duymuyorum..
-
-
memin uzun zamandır yoktun tekrar hoşgeldin
Ne irfandır veren ahlâka yükseklik nede vicdandır, Fazilet hissi insanlarda, Allah korkusundandır
-
bence güzel bişey ama biraz uğraşlıymış paylaşım için teşekür
ASİYİZ BİZ MOTORCUYUZ....
-
-BSI- adlı üyeden alıntı
Bencede.
Vitesi her büyültüğümüzde göstergedeki rakam 1 arttırsın, her küçültme içinde 1 azaltsın. Bunun için vites kolunun 1 altına 1 üstüne 2 tane switch 1 dijital gösterge ve basit bir devre yeterli dediğiniz gibi. Çok daha az karışık olur bu üründen.
Yazı içinde teşekkür ederiz mutlaka birilerinin işine yarayacaktır.
Arkadaşlar, söylediğiniz sistem ile bir başlangıç noktası olması gerekmekte. Tamam bir yukarı bir aşağı yapacak ama hangi vitesten başlayacağını nereden bilecek? Basit bir switch ile bu kadar sağlıklı olmaz. Hem bazen yukarı aşağı yaptığınız halde vites geçmeyebiliyor. Öyle olmaz.
Ayrıca mekanik vites koluna switch bağlantısının daha kolay olduğunu neden düşünüyorsunuz? Oldukça zor olacaktır ve doğru gösterme ihtimali çok düşüktür. Bu sistemde motorunuza uyumlu hazır soketi alırsanız tık tık 10 dakikada bitiyor işlem.
Kablo bağlamakta çok zor değil, alarm bağlayabilen herkes bağlar bu sistemi.
-
memin1857 adlı üyeden alıntı
Arkadaşlar, söylediğiniz sistem ile bir başlangıç noktası olması gerekmekte. Tamam bir yukarı bir aşağı yapacak ama hangi vitesten başlayacağını nereden bilecek? Basit bir switch ile bu kadar sağlıklı olmaz. Hem bazen yukarı aşağı yaptığınız halde vites geçmeyebiliyor. Öyle olmaz.
Ayrıca mekanik vites koluna switch bağlantısının daha kolay olduğunu neden düşünüyorsunuz? Oldukça zor olacaktır ve doğru gösterme ihtimali çok düşüktür. Bu sistemde motorunuza uyumlu hazır soketi alırsanız tık tık 10 dakikada bitiyor işlem.
Kablo bağlamakta çok zor değil, alarm bağlayabilen herkez bağlar bu sistemi.
Doğrudur abi. Espriyle karışık söyledim zaten. Kaldıki benim dediğim kadar kolay olsaydı adamlar devamlı destek vermeyi gerektirecek kadar komplike bir ürün yapmazlarıdı. Haklısın.
Okadar dengeli ki durunca ayaklarıma ihtiyaç duymuyorum..
-
bır kursun kaleme benzer hayat tek eksıgı sılgıdır
-
memin1857 adlı üyeden alıntı
Arkadaşlar, söylediğiniz sistem ile bir başlangıç noktası olması gerekmekte. Tamam bir yukarı bir aşağı yapacak ama hangi vitesten başlayacağını nereden bilecek? Basit bir switch ile bu kadar sağlıklı olmaz. Hem bazen yukarı aşağı yaptığınız halde vites geçmeyebiliyor. Öyle olmaz.
Ayrıca mekanik vites koluna switch bağlantısının daha kolay olduğunu neden düşünüyorsunuz? Oldukça zor olacaktır ve doğru gösterme ihtimali çok düşüktür. Bu sistemde motorunuza uyumlu hazır soketi alırsanız tık tık 10 dakikada bitiyor işlem.
Kablo bağlamakta çok zor değil, alarm bağlayabilen herkes bağlar bu sistemi.
dostum muhalefet değil amacımız...
Sadece işimize gelmedi pahalı oluşu mındar diyecektikte kıvırdık
Emeğine sağlık tekrar...
ʞoʎ ʎǝşıq uǝpıƃ sɹǝʇ ɯıʎıʎı uǝq
-
benim motorda vites devir hız ve benzin göstergeleri vardı..şuan hiçbiri yok ve 1senedir o halde kullanıyorum...hiçde kafama takılmıyor kaçıncı viteste oldugum...
fiyat olarak çok yüksek...isteyene benim göstergeden vites bölümü söküp vereyim...50 liraya...varmı isteyen???
Hızlı gitmek istiyorsan araca değil cesarete ihtiyacın vardır...
-
her motor için ayrımı oluyor bu.
-
bence gereksiz.vites kaçta diye niye bakayım ki.gidişinden sesinden anlaşılıyor zaten
-
iyi bir kullanıcıysan çok lüzumu yok. ama benim gibi amatörler için süpermiş:D
ooops!
KASK TAKMIYORSAN,KORUYACAK BİRŞEYİN YOK DEMEKTİR....
..:: 35 EA 5130 ::..
-
süper bişey ya acemi oldugumdan hep unutuyorum vitesin kaçta oldugunu bilhassa ışıklarda birde zannedip ikinci viteste kalkmaya çalıştıgım çok oldu acaba benim cıbıra uyar mı
-
bu işe bak çin mallarında bile var yamaha honda gibi markalarda yok ybr125 te olmasını isterdim
Sen Vodafon Gibi Anı Yaşarken Seni Turkcell Gibi Heryerde Çekemem...
-
ya msn gibi olmuş..
''memin1857'' abi.bu ürün motosiklet markalarına göre değişiyormu.
mesela bazı ilanlarda yamahalar için vs. diye geçiyor.
contrary adlı üyeden alıntı
bence gereksiz.vites kaçta diye niye bakayım ki.gidişinden sesinden anlaşılıyor zaten
6 vitesi birbirinden ayırabiliyormusun pekı ?
-
acaba herkes vitesi gerektiğinde atıyormu ?
yani orda yanıyo die kaç kişi vites değiştirecek ki zaten vites değiştirmek istediğimizde bunu artık hissediyoruz . .
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler