Mecbur kaldık madem ufacık değinelim...
Lastikler için nitrojen dediğimiz gazın yani azot'un güzel yanı
oksijen içermemesidir.
Oysa performans için motorlarda kullanılan Nos yani nitroksit oksijen'i içerir.
Nitroksit 2 birim azot ve 1 birim oksijen'den oluşur.
Zaten eğer oksijen içermeseydi yanma yerine sönme olur, performans artışı yerine de motor dururdu.
Piston içersindeki haznede(rakamları sallıyorum) 15 birim yer olduğunu farzedelim, bu durumda normal basınç altında 1 birim benzini yakmak için gereken 14 birim hava sığacak yerimiz ve 1 birim benzinden elde edeceğimiz güce sahibiz.
Gücü arttırmak istiyoruz en basit yöntem daha büyük patlama yani daha çok benzin.
Benzini 2 birime çıkarttık, 15 birimlik yerde hava için 13 birimlik yerimiz kaldı, oysa 2 birim benzini yakmak için 28 birim hava lazım, yani 15 birim hava daha sığdıramazsak motor benzini yakamadan atacak.
Nasıl sığdırıcaz bu havayı? Tabiki sıkıştırarak, öyleyse bize bir kompresör lazım, egzost gazının itme gücüyle çalışan turbo veya motordan kayışla güç alarak çalışan supercharger denen donanımlarla basınçlı olarak piston içersine 28 birim havayı basabilirsin.(teorik olarak)
Peki 2 birim yakıt yaktın, motor ısısı aynı mı kaldı? Tabiki kalmadı birde extra soğutma çalışması yapacaksın, yani toplamda bir ton mekanik işçilik ve masraf.
İşte burda diğer alternatif nitroksit gazı ön plana çıkıyor.
Çok yüksek basınçta (1000psi civarı) sıvı olarak depolanan nitroksit gazı extra güç istendiğinde yanma odalarına verilir, hem ihtiyaç duyulan basınçlı oksijeni temin eder hemde sıvı halden gaz hale dönüşürken ısı aldığı için motor bloğunu soğutur.
Böylelikle basit bir düzenekle aşırı şarj için gereken basınçlı hava ve soğutma sorunu aşılmış olur, lakin nitroksit 1000psi gibi bir basınçla sıkıştırılması gerektiğinden ucuz bir gaz değildir.
Ayrıca uzun süreli kullanılamaz çünkü motor bloğunu dondurup çatlatması söz konusudur.
Gerçi benimde eksiklerim veya yanlışlarım olabilir ama kısaca ben böyle biliyorum.
Sonuç olarak nitrojen ve nitroksit farklı gazlar, zaten lastiğinde 1000psi basınçlı bir gaz olmasını kimse istemez
Umarım aydınlanmışızdır