Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
2. sayfa BirinciBirinci 12

Geniş lastik iyi yol tutuş demek değil mi?

    REKLAM ALANI
  1. #21

    Üyelik
    17 Eylül 2008
    merhaba,

    her ne kadar muhendıslık egıtımı almamıs olsamda ucundan kıyısından bıraz hesap hendese bılgım var. konu hakkındakı acıklamalarınızı okudum ve bazı cıkarımlarda bulundum yazdıklarınızdan. dıyorsunuz kı ( ve lutfen yanlıs anladıysam duzeltın ) :

    1) lastıgın yere temas ettıgı kısmının genıslıgı ( temas yuzeyı alanının buyuklugu ) , aracın yol tutusu ıle alakalı degıldır.

    2) kar lastıklerı ınce (!) yapılır amacı da karın ustune baskı / bası yaparak aracın yere daha ıyı tutunmasını saglar.

    eger savlarınızı dıgru anladıysam, her ıkısıne de ıtırazım olacak ve dedıgım gıbı eger yanlıs bılıyorsam lutfen benı duzeltın. soyle kı:

    1) surtunme kuvvetı hususunda verdıgınız denklem dogru ama bu denklemı kullanarak vardıgınız cıkarımın yanlıs oldugunu dusunuyorum. dogrudur , surtunme kuvvetını etkıleyen etmenler arasında yuzey alanı bulunmamaktadır ama surtunme kuvvetını araca ters yonde etkı eden kuvvet olarak kabul edersek ( kı bu sekılde etmelıyız yanı ters vektor ) , bu kuvvetın yaptıgı İŞ bızı ılgılendırmektedır. İŞ olarak baktıgımızda, yuzey alanı onem kazanır. yuzey alanı buyudukce yapılan iş artar. yanı aracın yol tutusu ( yanı kısaca yol alırken - gıderken ) esnasında maruz kaldıgı yanal kuvvetler ( yanı yoldan cıkmak ) ; genıs tabanlı lastıklerde daha zordur. genıs tabanlı lastıkler , yanal hareketlerı kısıtlar ancak aracın motor gucu ( sonucu hızı ) ıle elde ettıgı merkezkac kuvvetını bır yere kadar dengeleyebılır.

    eger bu assumptıon ( cıkarımlarım ) dogruysa, genıs tabanlı lastıklerle yoldan cıkmak ( merkezkac kuvvetıne yenılmek ) , ınce tabanlı lastıklere oranla daha zordur. bu cıkarımı yaparken lastık yanak yukseklıgı konusuna hıc gırmedım. kanımca aynı mantıkla dusuk yanak yukseklıgıne sahıp lastıklerın , aracın yukseklıgıne negatıf etkısı oldugu ıcın , onlar da yol tutusu arttıracaklardır.

    2) kar lastıklerı konusundakı dusuncem ıse bu lastıklerın taban alanlarından cok kaucuk ımalatları ( kaucuk hamuru ) esnasında ıclerıne konan ve dusuk sıcaklıklarda yumusaklıklarını muhafaza etmelerıne yardımcı olan kımyasallardır. ve ek olarak taban desenlerıdır. yanı bu lastıkler dusuk sıcaklıklarda bıle esneklıklerını koruyarak kara tutunmayı basarabılırler. ancak , aracın yere temas eden kısmının azaltılması ( yanı karda lastıklerın ındırılmek yerıne sısırılmesı ) bır nebzeye kadar da olsa aracın karda ılerlemesıne yardımcı olacaktır ancak cozum 4 mevsım lastık yerıne kıs lastıgı kullanmaktır.

    saygılarımla


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #22
    aggressive - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ağustos 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Tgb X-Motion 250
    büyük lastık ıyı yol tutus anlamına gelmez yere basma yuzeyı arttıkca cm kareye düşen basınc azalır bu her zaman boyledır motorda herşey hesap işidir fabrika ne taktıysa herseyı optımum ayarlıyor aslında bir iğne bile değiştirmemek lazım yol tutmuyosa az yakıt için kucuk secilmiştir o lastık demek kı hızlı vıraja gırmeyeceksin )

  3. #23

    Üyelik
    17 Eylül 2008

    muhterem Aggressive,

    sanırım farklı seylerden bahsedıyoruz.

    yol tutustan kasıt, aracın ıstenen yonde gıtmemesıdır dıye dusunuyorum. genel anlamda bakıldıgında ıse, yoldan cıkma, savrulma olarak da ısımlendırebılırız bu olguyu. bu da cogu zaman, hızla gırılen vırajlarda, vırajı alamamak, vıraj dısına savrulmak olarak resmedılebılır.

    burdan yola cıkarsak, dunyada devrılmeyecek, savrulmayacak, vırajda yoldan cıkmayacak hıcbır arac yoktur. araclara son yıllarda takılan ABS, EDS, ve sair 3 - 4 harflı tum sıstemler aslında surucuye yardımcı olan ama %100 aracı yolda tutacak, kazayı engelleyecek sıstemler degıldır. ılk ve son faktor hep surucudur ve surucu kalacaktır.

    yazınızda bahsettıgınız " motorda herşey hesap işidir fabrika ne taktıysa herseyı optımum ayarlıyor aslında bir iğne bile değiştirmemek lazım yol tutmuyosa az yakıt için kucuk secilmiştir o lastık demek kı hızlı vıraja gırmeyeceksin " sozlerıne katılıyorum ama lastıklerı degıstırmek ıstemem surucunun ınsıyatıfıne bırakılmıs bır karardır. ya da kısaca , bır zevk meselesıdır dıyebılırız. Ote yandan bu zevk meselesınde bıle fızık kanunlarına uyulması, surucunun hayatını kurtacaktır. Yanı sonunda hersey hesaba kıtaba dayanmalıdır.

    ben de burdan yola cıkarak demıstım kı, genıs tabanlı lastıkler, yanal kuvvetlerın yanı savrulmanın onune ; dar tabanlı lastıklerden daha kolay gecerler.

    genıs tabanlı lastık kullanmak yakıt tuketımını arttırır ancak yol tutusa pozıtıf katkısı olur. yazdıklarımı bır de bu acıdan degerlendırmenızı rıca edecegım.

    saygılarımla

  4. #24
    yucika - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Mart 2006
    Şehir
    Manavgat
    Motosikleti
    BMW R26 "56 model
    Rallilerde kullanılan kar lastiklerinin dar olmasının sebebi aracın karı ezip alttaki sert zemine tutunmasını sağlamaktır. Bu nedenle dar profil işe yaramaktadır. PLajda kuma saplandığınız zaman aracın yumuşak zemine tutunmasını sağlamak için lastik havası indirilirken karda tam tersi yapılmalıdır. Kar lastiklerinin esnekliğini muhafaza etmesi için hamuru daha yumuşak yapılır ve üstünde ekstra yarıklar (vakum dişleri) vardır. Lastiğin esnek olması dişlerin arasına sıkışan karı dönerken atmasına yardımcı olur. Yani lastik zeminin üzerindeki karı ezerek ona tutunur. Eğer dişlerin arası karla dolu kalırsa tutunma gerçekleşmez.
    Yol tutuşunu arttırmak için lastiğin çapını büyütmek elbette faydalıdır ancak elbette bu konuda da başka fiziki sınırlamalar var.(daha büyük lastikler daha fazla yakıt tüketimi, lastik maliyeti ve ekstra ağırlık demektir) Yanak kalınlığını arttırmak yol tutuşunu azaltıyor ancak konforu arttırıyor. Düz yolda bile lastiğin esnemesi yol tutuşunu azaltır. Bu nedenle lastik üreticileri lastiklerin asla düşük basınçla kullanılmasını istemezler. Yani aracın gücüne ve kullanıldığı zemine göre uygun lastik seçmek çok önemlidir.
    Lastik ebatlarını değiştirmek bir şeyler kazandırırken başka şeyleride kaybetmenize yol açar. Getirleri ve götürüleri iyice hesaplanmalıdır.

  5. #25

    Üyelik
    17 Ağustos 2009
    yol tutusu: lastik ile yol arasindaki sürtünmeye baglidir, yani sürtünme katsayisina. sürtünme katsayisi yolun ve lastigin özelligine göre degisir, yani ayni lastik farkli asfaltlarda farki tutunur, farkli lastikler ayni asfaltta yine farkli tutunur. ayni zamanda sürtünme katsayisi sürtünme yüzeyinin büyüklügüne bagli degildir. yani ayni lastik karisimina sahip 2mm² yere basan lastigin yol tutusu ile 200mm² yere basan lastigin yol tutusu bu acidan AYNI olacaktir
    Bu konuda bir kaç birşey söylemek istiyorum motorlarla pek ilgilenmedim acıkcası mekaniklerinide bilmiyorum ama otomobiller acısından konuşmak istiyorum. bir aracın yola tutunmasına etki eden bir cok faktor vardır. Rüzgar,lastik cinsi,süspansiyon,araç ağırlıgı,yol eğimi,araç hızı....
    bilindiği üzere bir otomobil viraja girdiği zaman virajdan tarafa doğru yatar bunun sebebi merkezkaç kuvvetidir.eğer bu kuvvet aracın sürtünme kuvvetine eşit veya büyük olursa kayma başlar.sürtünme konusuna gelince alıntı yaptım sebebi sürtünmeile alakası olmayan taban genişliği bu doğrudur bu konuda küçük yüzeyde N birim yüzeye daha çok etki ediyor buyüzden atomları daha çok yıpranıyor. Büyük yüzeyde ise yüzey genişliğinden dolayı daha çok sayıda atom yıpranıyor sonuç olarak kuvvetler eşitleniyor sormak istedğim geniş yüzeyli lastiğin esneme oranı daha fazla olması ve bununda yol tutusuna buyuk katkısı oldugunu teorik olarak düşünüyorum..bukonuda bilgi verebilecek biri varmı??

    ---------- Mesaj ekleme zamanı: 14:40 PM ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 14:32 PM ----------

    surtunme kuvvetı hususunda verdıgınız denklem dogru ama bu denklemı kullanarak vardıgınız cıkarımın yanlıs oldugunu dusunuyorum. dogrudur , surtunme kuvvetını etkıleyen etmenler arasında yuzey alanı bulunmamaktadır ama surtunme kuvvetını araca ters yonde etkı eden kuvvet olarak kabul edersek ( kı bu sekılde etmelıyız yanı ters vektor ) , bu kuvvetın yaptıgı İŞ bızı ılgılendırmektedır. İŞ olarak baktıgımızda, yuzey alanı onem kazanır. yuzey alanı buyudukce yapılan iş artar. yanı aracın yol tutusu ( yanı kısaca yol alırken - gıderken ) esnasında maruz kaldıgı yanal kuvvetler ( yanı yoldan cıkmak ) ; genıs tabanlı lastıklerde daha zordur. genıs tabanlı lastıkler , yanal hareketlerı kısıtlar ancak aracın motor gucu ( sonucu hızı ) ıle elde ettıgı merkezkac kuvvetını bır yere kadar dengeleyebılır.
    iş den ne anlatmaya çalıştıgınızı anlayamadım. iş=kuvvet(sürtünme)*yol dur ki buda lastiğin geometrikmerkezinden hesaplanırsa her ikisindede yapılan iş aynı olur.

  6. #26
    serkanADH13 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2006
    Şehir
    İ.S.T G.o.paşalı ,,''Sakarya'lı''
    Motosikleti
    Motor Tamircisi :) 0,535,939,20,86 :)
    Benim Bildiğim Kadarı İle,
    130,,70,,18 Yazıları,
    130 lastik eni,
    70 Lastık Yanak Kalınlığı,
    18 Lastik Jant çapını Gösterir,,,

    Yani Lastık Ne kadar kalınlaşır ise motora o kadar yük binecektir yere temas eden kısım artacagından,

    bu mantığı bisiklet üzerınden hesab edin,
    yarış bisikletlerınde İNCE LASTİK vardır,,,
    Normal Bisikletlerın lastıklerı onlara oranla daha kalındır...
    BMW F650,,,KTM EXC 400,,,CRF 250X.....msx 125
    ''Gürcan Moto Garaj''
    0 535 939 20 86

  7. #27

    Üyelik
    17 Ağustos 2009
    yarış bisikletlerini bilemiycem ama tahminimce nasıl olsa kalın lastikdede ince lastikdede zemine bağlı yol tutusu aynı ince lastik hem bisikleti hafifletio hemde esneme buyuk olcude azalıyor.$.
    diğer bi konuda normal bisikletde kalın lastiğin sebebi yol için değil de,,arazi de dişlilerin toprağı kavraması buda sürtünmeyi arttırıyor.

  8. #28

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    şimdi benim motora bisiklet lastiği taksam nasıl olur. evet yorumları bekliyorum
    neyse

    iyi lastik silgi gibi yumuşaktır arkadaşlar. her nekadar kalın lastikle ince lastiğin yere uyguladığı kuvvet toplam hacimde aynı vs desek te pratikte böyle değil. frene bstığında ince lastik az bir iz çıkarıyorken kalın lastik frenin ve hızın etkisiyle yere daha çok tutunuyor. o yüzden bizim içi kalın lastik daha iyi(kuru zemin de)


    pistlerde 160 lık lastikle 190 lığın viraj alma konusunda çook fark yaratmadığıyla ilgili bir yazı okumuştum o ayrı

  9. #29
    istanbulccc - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Ocak 2007
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    VFR 800
    -------------
    Kawasaki Ninja 250r: 0/13.000km, VFR 800:13.000/ --- km

  10. #30
    ergün1968 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Ağustos 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    NC 700 SA
    Motosikletin üzerinde fabrikasyon çıkan ebat haricinde lastik kullanmamanızı tavsiye ederim.Ağırlık merkezleri v.s motosiklete göre hesaplanarak ölçü tayin edilir.Farklı ölçüler bütün bu değerleri değiştireceği için özellikle virajlarda sorun yaşarsınız.
    AKILLI OLALIM;DÜNYADA EŞİ BENZERİ OLMAYAN BU MÜKEMMEL COĞRAFYAYA,TÜRK İNSANINA VE TÜRK'LÜĞE SAHİP ÇIKALIM.100 YILI AŞKIN SÜRDÜRÜLEN TÜRK ULUSUNU BÖLMEYE YÖNELİK OYUNLARA ALET OLMAYALIM.HEPİMİZ KARDEŞİZ.NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE...

  11. #31

    Üyelik
    17 Ağustos 2009
    vala mühendislik okuyorum kafam cok karıştı :D

  12. #32
    serkanADH13 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2006
    Şehir
    İ.S.T G.o.paşalı ,,''Sakarya'lı''
    Motosikleti
    Motor Tamircisi :) 0,535,939,20,86 :)
    ee şimdi benim motor 149 kg ken,
    130,70 18, olan lastik ölçülerimi,

    tahmınen artık 170 kilo olmuş olabılecek motorumun lastiklerini,
    140,60,18 olarak değiştirsem sıkıntı olurmu???

    gerçi ben bulursam yapıcam ama maksat muhabbet
    BMW F650,,,KTM EXC 400,,,CRF 250X.....msx 125
    ''Gürcan Moto Garaj''
    0 535 939 20 86


2. sayfa BirinciBirinci 12

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler