Artçı alacak ve artçı olacak arkadaşların dikkatli okuması gereken bir yazı..
-
08 Ağustos 2007, 02:10
#1
"Bir motorsikletin arkasına atladığınızda hayatınızı tam anlamıyla sürücünün ellerine bırakıyorsunuz. İşte bu adımı atmadan önce bilmeniz ve gözönünde bulundurmanız gerekenler. Motorsiklet sürmeyi öğrenmek dikkat ve beceri ister ama motorda yolcu olmak bundan bile zordur. Bunun için okul falanda yoktur genellikle tavsiye isteyebileceğiniz tek kişide belkide bu işi daha önce hayatında hiç yapmamış olan sürücü olacaktır bu da karşınızdaki en büyük sorun olacaktır. Motora binmekten zevk alan herkesi ilgilendireceğini düşündüğümüz bu makaleyi forumdan yayınlayarak sizlere bir nebze olsun yardımcı olabileceğimizi umuyoruz.
Ne Beklemelisiniz ? ......................................... Eğer bir motorsikletlinin arkasına binip beraber gezme teklifini kabul edecekseniz bu kişinin hem yanlız hem de arkasında bir yolcuyla motor kullanma tecrübesine sahip olmasını beklemelisiniz. Rider'ın sizin de korumalı giysi ve kaskınızın olması konusunda dikkat etmesini, bunu sağlamasını, ve bunları düzgün kullanmanızı istemesini beklemelisiniz. Sürücünün size motora nasıl binip nasıl oturacağınızı ve nasıl ineceğinizi anlatması gerekir. Aynı zamanda sürüş esnasında ne yapmanız gerektiği, dönüşlerdeki davranış şekli, fren ve duruşlarda ne yapılacağı, nasıl iletişim kurulacağı (Örneğin en gerekli olan DUR, YAVAŞLA, yada Bir problem var gibi durumları birbirinize nasıl ifade edeceğinizin anlaşmasını yapmak) Gibi konuların açıklamasıda Rider'a aittir. Güvenliğinizi emanet ettiğiniz kişi sizin rahatınız ve zevkinizede ilgi göstermelidir. Yukarıda bahsettiğimiz bazı konulara daha detaylı değinelim.
Rider Tecrübesi ....................................... Bir yolcu arkanızda olmak kaydıyla motorsiklet sürmek tek başına kullanmaktan daha fazla beceri gerektirir. Motor ağırlaşmıştır ve önceki kadar atak seyretmeyecektir yada alışık olduğunuz kadar kısa mesafede durmaz. Duruşlarda dengelemek çok daha zordur. Yeni bir Rider tecrübesiz olacaktır ve bu sorunlarla başa çıkması oldukça zor olabilir. Bu durumda bir davet aldığınızda sormanız gereken ilk soru "Ne zamandır motor kullanıyorsun?" olmalıdır. Eğer o motorun arkasına binecek kişi benim çocuğum olsa cevap en az bir sene olmalıdır. Ben olsam soracağım sorular şöyle devam eder: "Bu motorsikleti ne zamandır kullanıyorsun?" Duymak isteyeceğim cevap en az üç aydır. "Motor kullanmayı nasıl öğrendin?" Eğer yıllardır motor kullanıyorsa yada mobiletten başlayıp devam etmişse problem yok ama yeni bir Rider için en azından resmi ve ciddi bir kurstan ders almış olmasını beklerim. "Yolculu sürüş tecrüben var mı?" Eğer yoksa gitsin annesiyle çalışsın... "Motorsiklet ehliyetin var mı?" İşte bu çok önemli. Motorsiklet ehliyeti almamış bir Rider ya motorsiklet konusunu yeteri kadar ciddiye almıyordur yada basit ehliyet sınavını geçebilecek kadar becerili olduğuna kendi bile inanmıyordur. Ehliyeti olmayan motor kullanıcıları kaza istatistiklerinde fazlasıyla yer tutmaktadır. Eh kararı siz verin...!!! "Sigortan var mı?" Bu da ciddiyet ve sorumluluğun basit bir testidir. Sigortası varsa ciddidir, gerçi sigortası büyük ihtimalle sizi kapsamayacaktır. "Hiç içkili motor kullanır mısın?" Eğer bir, iki bira içmişsem kullanırım gibi bir cevap alırsanız..... bir daha düşünün derim.... Bu sorulardan sonra ayrıca birde yolculuğun amacını öğrenmelisiniz. Eğer davet gün boyu sürecek bir seyahati ifade ediyorsa ben olsam önce beraberce birkaç kısa yol yapmadan bu daveti kabul etmem ki böylece motorun üstünde ve bu sürücüyle rahat ve güvende hissediyormuyum göreyim. İlk sürüşlerde Rider ile bazı konularda anlaşmaya vararak motora binmelisiniz. Mesela sürüşten herhangi bir sebeple zevk almadığınız yada korktuğunuz taktirde sürücü sizi ya aldığı yere bırakmaya yada bir arkadaşınız gelip sizi alıncaya kadar sizi beklemeye mutabık kalmalıdır.
Sürüş Ekipmanı ................................. Size ne gibi ekipmanlar sağlayacağını ve sizin neler sağlamanız gerektiğini sorun. En azından gerekli güvenlik standartlarına uygun bir kaska ihtiyacınız olacaktır ve Rider sizin bunu takacağınızı otomatikman beklemelidir. Yasal olarak zorunlu olmak yada olmamaktan ziyade işlerin ters gitmesi durumunda sizinle ölüm yada bitkisel hayatla aranızda kask olacaktır. Eğer Rider kendisinin kask takmadığını söylüyorsa ben bunu o kişinin motorculuğun gerçeklerini ve motorsiklet kullanmanın risklerini pek düşünüp ciddiye almadığının bir işareti olarak görürüm. Bu tutum hiç gerçekçi olmadığı gibi oldukça da tehlikelidir ki bu durumda kendisiyle motora binmem. Kask uygunluğu yolcu açısından biraz zor bir konudur. İlk sürüşte Rider'ın size tam uygun bir kask sağlaması pek olası değildir. Bununla birlikte çok küçük bir kask rahatsız hatta can acıtıcı olabildiği gibi çok büyük bir kaskta kaza anında başınızdan çıkıp koruma görevini yerine getiremez olabilir. Hafifçe büyük olsada eğer uygulayacağınız basit bir testi geçiyorsa o kask kabul edilebilir. Bunu bulmak için yapacağınız şey ise kaskı takıp çene kayışını bağladıktan sonra kaskı arkasından tutarak güçlü bir şekilde öne doğru çekmekten ibarettir. Bu uygulamdan sonra kask kafanızdan çıkmıyorsa tamamdır... en azından bu seferlik... Sağlanan kask kapalı kasksa yüzünüzün tamamını ve tabi gözlerinizide koruyacaktır, hiç duraksamadan kabul edin ama açık kask ise birde koruyucu gözlük kullanmanız gerekecektir. Kask ekipmanlar içinde olmazsa olmaz olandır, tersini söyleyene inanmayınız. Tavsiye edilen diğer malzemeler kask kadar olmasada yaralanma ve acıyı mümkün olduğunca engellemek açısından önemlidirler. Uzun pantalon giyin, bacaklarınızı açıkta bırakan giysiler en hafif bir yana yatmada bile hayat boyu kalıcı yara izleri taşımanıza yol açabilir. Kot pantalonlar kabul edilebilir koruma sağlamakla beraber tabiki daha kalın ve korumalı giysiler tercih edilir. Eğer eldiveniniz yoksa sürücü size bir çift sağlamalıdır. Elinize tam oturan deri bir çift normal eldiven idare eder. Tam oturması işlerin ters gitmesi durumunda koruma açısından önemlidir. Parmaksız yada yarım tabir edilen eldivenler koruma sağlamaz eldiveniniz elinizin tamamını kaplamalıdır. Motorsiklet montları dizayn ve malzeme olarak sürüş esnasında rahat olması ve kazada koruması için tasarlanmış montlardır ama mevcut değilse bir deri mont yada kot mont hiçbirşeyden iyidir. Motorsiklet bot yada çizmeleri zaten bu iş için yapılmıştır ama ayağınızı ve bileğinizi kapatan sağlam yapılı bir bot yeterli korumayı sağlayacaktır. Bağcıklarınızın çözülmemesine yada rüzgarda savrularak arka tekerleğe yada zincire sıkışmamasına dikkat ediniz.
Yola çıkmadan önce .................................. Daha önce hiç yada çok az motora bindiyseniz sürücü yola çıkmadan önce size birkaç konudan bahsetmelidir. Motora nasıl binip inileceğini göstermeli ve bunu yaparken arka ayaklığı bir basamak olarak kullanmanızı isteyip istemediğini yada bacağınızı basitçe koltuğun üstünden aşırarak mı binmenizi istediğini (eğer bu hareketi yapamıyorsanız söyleyin), hangi taraftan binmeniz gerektiğini, kolunu yada omuzunu dayanak olarak kullanıp kullanamayacağınızı size açıklamalıdır. Hiçbir zaman sürücü hazır olduğunu belirtmeden motora binmek için harekete geçmeyiniz. Sürücünün hazırlıksız yakalanması durumunda düşmesine sebep olabilirsiniz. Durduğunuzda kim önce inecek? Hangi taraftan inilecek ve ayaklık basamak olarak kullanılacakmı? Sorularını açıklamalı ve ayrıca sizi egzos gibi sıcak yada tehlikeli olabilecek şeylerden haberdar etmelidir. Şürüş esnasında ayaklarınızı nereye hangi pozisyonda koyacağınızı göstermeli ve sizi arka lastik ve zincire karşı uyarmalıdır. Duruşlarda sürücü motorsikleti sizin yardımınıza gerek duymadan dengede tutabilecek durumda olmalı ve size ayaklarınızı ayaklıkta tutmanızı söylemelidir. Eğer bunu yapamıyorsa ben o kişiyle motora binmekten açıkçası çekinirim. Eğer siz ayaklarınızı durma anında yere basmak istiyorsanız sürücüyü uyarın.Nereye tutunacağınız konusunda anlaşmalısınız, bu yolcu sırt dayanağı olan bir motorsiklette pek problem olmayacaktır ama diğer motorsikletlerde en azından bir elinizle sürücünün belinden tutunmalısınız. Sizin selenizin çevresinde yolcu için tasarlanmış bir tutamak varsa diğer elinizlede oraya tutunmak daha rahat etmenizi sağlayacaktır. Aksi taktirde sürücünün beline her iki elinizle tutunmanız gerekecektir. Kesinlikle kollarına yada omuzlarına tutunmayın çünkü bu durum sürücünün motorsikleti kontrol edişini olumsuz etkileyecektir.
Virajlar ...................... Sürücü virajlarda ne yapmanızı, nasıl davranmanızı istediğini söylemelidir. Sizin pozisyonunuz sürüşü ve viraja yatma açısını etkileyecektir buda sürücünün motorsikleti kontrolünü etkiler. Ben genellikle yolcuya hareketsiz kalmasını söylerim. Bunu şöyle açıklayabiliriz, ne motorla beraber yat nede aksi yöne yüklen ve viraj tarafındaki omuzumdan ileriye doğru bak. Ağırlığınızı aniden farklı tarafa aktarmamak virajlarda hayati önem taşır. Şunu da bilmelisinizki motorsikletin yatışından rahatsız olarak bu durumu düzeltmek adına ters tarafa yüklenerek motoru kaldırmaya çalışmak, sürücünün viraj kavisini koruyabilmek için motoru dahada fazla yatırmaya çalışması sonucunu doğurarak tam ters bir etkiye neden olacaktır. Bazı motorsikletlerde, özellikle büyük ve geniş yol motorlarında (cruiser) motorsikletin bazı aksamları virajlarda kolaylıkla yere sürtebilir. Sürücü bundan size önceden bahsederek böyle bir durumda çıkacak sesten korkmamanızı sağlamalıdır. Bu durum motorunu tanıyan ve tecrübeli bir sürücü için herheangi bir tehlike arzetmez.
Frenleme ve hızlanma ....................................... Sert frenlemede sürücüye yapışabilirsiniz. Eğer bir tutamağınız varsa buraya tutunarak sürücünün üzerindeki baskınızı biraz hafifletebilirsiniz ama sonuçta kendini desteklemesi daha kolay olan sürücünün sert frenlemede bile sizin ağırlığınızıda kaldırabilecek olması gerekir. Bazı durumlarda sürücünün sırtından uzaklaşmak isteybilirsiniz bu durumda ellerinizle sürücünün sırtından kendinizi iterek uzaklaştırabilirsiniz. Bazı sürücüler (genellikle erkek) arkadaki yolcuyla (genellikle kadın) ucuz bir numarayla yakınlaşma çabası içinde normalden sert ve sık fren yapabilirler buna amiyane tabirle "MEME TEMASI" denir. Bayanlar dikkat...!!! Motorsikletler arabalardan çok daha güçlü ve çabuk hızlanabilirler. Özellikle yolcu sırt dayanağı (Passenger backrest/sissy bar) olmayan motorsikletlerde bu durum sorun yaratabilir. Pek çok sebepten sürücüye tam olarak tutunamayabilirsiniz bu durumda tutunmayı ancak bacaklarınızın yardımıyla sağlayabilirsiniz. Rahatsızlık duyuyorsanız sürücüyü ikaz ederek ya size tutunabileceğiniz sağlam bir yer göstermesini yada hızlanmalarda daha dikkatli ve yavaş davranmasını isteyiniz. Tabiki trafiği sizde izleyerek olası ani durumlara karşı hazırlıklı olmalısınız.Hızlanma yada frenleme esnasında sürücüyle kasklarınızın birbirine çarpması nadir görülen bir durum değildir, özür dilemeyin, aslında olması gerektiği kadar düzgün kullanmayan sürücünün kusurudur.
İlk sürüş ve iletişim ............................... Pek de kısa olmayan bir seyahate çıkmadan önce ihtiyaçlarınızı birbirinize iletmek üzere birkaç basit işarette anlaşmanızda fayda vardır. Örneğin; sağ omuza hafifçe tek vuruş "müsait bir yerde durmak istiyorum" anlamında kullanılabilir. İki vuruş durumun normalden acil olduğunu ifade edebilir, sol omuza tek vuruş işaret ettiğiniz birşeye dikkat çekmek için, iki omuza birden vuruşsa acil durum anlamına gelebilir. Düşük hızlarda konuşabilir ve bu tip işaretlere ihtiyaç duymayabilirsiniz ama hız arttıkça ve rüzgar faktörüyle bu pek mümkün olmayacaktır.Yola çıkmadan önce ne kadar süre yol gidip ne sıklıkla mola vereceğinizi önceden konuşmakta fayda vardır.Daha öncede belirttiğimiz gibi ilk yolculuk kısa ve hoşlanmamanız durumunda rahatlıkla geri dönülebilir olmalıdır. Gurup halinde sürüşler sürücüye grupla beraber hareket etme baskısı getireceğinden sadece sizin motorunuzun olması daha iyi olur. İdeal olarak fazla trafiğin olmadığı rahat ve düzgün bir yol tercih edilmelidir. Motorsiklet tecrübesinden hoşlanmamanız yada rahatsız olmanız durumunda bunu ifade edin. Sürücü yada yol sizi rahatsız ediyorsa işleri daha kötüye gitmeden sona erdirmek en mantıklısı olacaktır.
Motorsiklet ......................... Bir motorsikletin arkasına binmeye davet edildiğinizde davet edene sarılmak yada tutunmak istemiyorsanız daveti kabul etmeyin. Hernekadar yolcu için motora binmeyi zevkli ve rahat hale getiren pek çok ekipman olsada (yolcu sırt dayanağı,kolluklar,tutamaklar) standart motorsikletlerin pek azı fabrika çıkışı olarak bunlara sahiptir. Her zaman bulmayı beklemeyin. Selenin kendiside çok önemlidir. İdeal sele yeteri kadar derin, rahat olmalıdır. Sizi destekliyecek kadar geniş birbirinize girmeyeceğiniz kadarda büyük olmalıdır. Dar bir oturma yeri sadece rahatsız olamkla kalmayıp sizi güvensizde hissettirir. Arkaya doğru eğimli olmamalıdır, öne eğimi ise sizi sürücüye doğru ittirmeyecek kadar olmalıdır. Pek çok Touring ve Cruiser tip motorsikletler yolcununda rahatça önünü görebilmesi için daha yükseğe yerleştirilmiş yolcu selelerine sahiptirler. Kısa bir sürüş için olmasada eğer uzun süreli bir birliktelik ve motorsiklet sözkonusu ise hemen her motorsikletin rahat oturma yeri ile donatılabileceğini unutmayın ve bunu isteyin.Eğer bacaklarınızın rahatsız bir pozisyonda bükülmesine sebep oluyorsa yada bacaklarınızdan güç almanızı zorlaştıran bir pozisyondaysa (ki çukurlara girilmesi esnasında oldukça önemlidir) ayaklıkların pozisyonuda bir başka konu olarak karşımıza çıkabilir. Daha geniş ve rahat uzun yol ayaklıkları hemen her cruiser ve touring motor için bulunmaktadır.Burada şu ana kadar bahsedilmemiş daha başka konularda mutlaka var aklınıza gelen yada rahatsız olduğunuz her konuyu mutlaka sürücüye açınız belkide bu rahatsızlığı gidermek için bir yol biliyordur yada araştırır. Şunu unutmayınki bir motorsikletin arka koltuğundan hoşlanmanın en önemli adımı tecrübeli ve düşünceli bir sürücü bulmaktır."
Reklamlar
-
08 Ağustos 2007, 02:16
#2
Kısaca gerekmedikçe artçı ALMA ; Artçı da OLMA!
[B][COLOR="Red"]"Kendinizi Cesurca Gösterin! Trafikte Farkettirin! Yaşamanız Sadece Buna Bağlıdır!!!"[/COLOR][/B]:bounce:
-
08 Ağustos 2007, 02:19
#3
Ne irfandır veren ahlâka yükseklik nede vicdandır, Fazilet hissi insanlarda, Allah korkusundandır
-
08 Ağustos 2007, 02:20
#4
http://www.sabah.com.tr/haber,D1A701...D91029D78.html
çok fena..
içim çok kötü oldu
yorum yapacak bir durum yok.. bari önlemimizi alalım.. iki kuruşluk zevkin bedelini unutmayalım.. bu yazıdaki olay eğlence de değil.. iğrençlik...
-
08 Ağustos 2007, 02:32
#5
T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R
N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E
-
08 Ağustos 2007, 04:40
#6
Merhaba Babaci Ordamisin
Benim Er500 Um Var Sana Biseyle Sorailirmiiyim
-
08 Ağustos 2007, 04:55
#7
kız arkadaşım harici hiç bir artçıda rahat olamıyorum.belki alışkanlık,belkide...
ASİYİZ BİZ MOTORCUYUZ....
-
08 Ağustos 2007, 04:58
#8
bu artçılar hem motorun seriliğini azalttığı gibi daha fazla yakıt yakmamıza sebeb oluyolar ama yollarda tek başına bitmiyo arkada eş ,dost arıyo motorcu
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)