İyi akşamlar;
Motorlar insanlar gibi koşturularak veya yüksek hızlarda sürülerek kas yapıp güçlenmezler veya çok uzun süre beklediklerinde hamlayıp güç kaybetmezler. Bu nedenle motorları ilk seferde çok zorlayarak çok güçlendiremez, yada yavaş sürerek hamlatamazsınız. Sadece tavsiye edilmeyen, şehir içinde çok düşük devirlerde seyretmek uzun vadede yanma odasında karbon birikimine yol açacağından tavsiye edilmez. Motorların imalat süreçleri içerisinde oluşan çapakların motordan atılması, belirli parçaların birbirlerine alışmaları için rodaj sürecinden geçirilmeleri gereklidir.
Geçmişte eski üretim teknikleri nedeniyle katı kurallara sahip rodaj süreci, günümüzde daha esnek bir yapıya kavuşmuş, sadece parçaların birbirleri içerisinde yer yapmaları ve yakıt sistemlerinin belirli düzeyde karbonla kaplanmaları amacıyla rodaj süreci uygulanmaktadır. Ama bu kural eski sistemle üretilen motosiklet motorları için geçerli değildir.
motorunuzu uzun süre rölantide çalıştırmak, motorun yüksüz kullanımı nedeniyle zararlıdır. Motor daima yük altında çalıştırılmalıdır.
rodaj sadece motor için değil yürüyen aksam için de geçerlidir. Fren, lastik ve tüm hareketli parçalar sodaj sürecinde birbirlerine uyumlu şekilde çalışmaları sağlanmalıdır.
+1
haklısın. kendince bir soru sormuş arkadaş. verilen yanıtlar hep aşşalayıcı tarzda. bilmemek ayıpdeğil. öğrenmemek ayıp. o sormuş. üslubuyla cevap yazalım..
arkadaşım dediğin şekilde rodaj yapamassın. motoruna yazık olur. motorun bütün aksamları çalışması gerek. bunuda sürerek yapmalısın...
Motorumu Sattım Kendimi Garip ve Yanlız Hissediyorum
( A RH + ) Türkçe' ye Sahip Çık, Yok Olmasına İzin Verme...
Aşkın Bir Sabun İse Köpürt Beni Pakize
heheh çok komik ya sen bence motoru çalıştır akşamları 1 ay böyle yap sonra bayiye benim rodaşım 0 kilometre olarak doldu dersin heheheheh
Mustafa Kemal Atatürk
Rodaj konusu tamamdır....
Bu kadar öğrendikleri yeter
[B][COLOR="Red"]"Kendinizi Cesurca Gösterin! Trafikte Farkettirin! Yaşamanız Sadece Buna Bağlıdır!!!"[/COLOR][/B]:bounce:
Üstadım haklısınız ama foruma yeni baslayan yeni sürücülere yönelik olursa bu davranıs.
Aşagıda arkadasın bilgilerine bakarsanız;
1- Rodajın nasıl yapılacağı konusunda forumda onlarca makalenin oldugunu,
2- Bu kadar süreç ve aktif kullanımdan sonra kesinlikle bu konuda bilgisi oldugunu,
3- Gerekli gereksiz topic açarak kendince geyip yaptığını,
4- İnsanların önemli birşey sanarak okuyup yardımcı olmak amacı ile bu topic kirliliği ile ne kadar zaman kaybettiğini,
5- Mesajın içeriğinden Arkadaşın durumunun anlasılabileceği üzere canım sıkıldı bi topic açayımda ortalık şenlensin modunda oldugunu,
6- Herkesin bildigi üzere en iyi rodajın, Motosikletin yapıldıgı teknolojiine en uygun rodajın kitapçıgında yazılı oldugunu ve bunun da herkes tarafından bilindigini..
7- vs .vs. vs.
Anlayabilirsiniz.
SAKAL
Çevrimdışı (offline)
Mesajlar: 1.152
Üyelik Tarihi: 14-04-06
Bulunduğu Yer: Edirne/Merkez
Motosikleti: Keeway Matrix 150
Kan Grubu: O Rh+
Bilgin Sana Kıymet, Talebin Ne ise O sun Sen. İnsanlığı Sade Yiyip İçmekte mi Sandın ? Halin Ne ise Müşteri Sen Oldun O Hale, Noksanı Meğer Adli İlahidemi Sandın ?
SAKAL
Çevrimdışı (offline)
Mesajlar: 1.152
Üyelik Tarihi: 14-04-06
Bulunduğu Yer: Edirne/Merkez
Motosikleti: Keeway Matrix 150
Kan Grubu: O Rh+
Aynen katılıyorum cerrahi sana......
Yeni bir arkadaş değil...Bini geçkin mesajı var ve uzun zamandır formda.... Defalarca konuşuldu.... Bu şekilde rodaj olmayacağına kendiside inanmıyordur.....
Ama hala bilmiyorum arkadaş ben derse, Rodajı bitene kadar yardımcı olurum.... Hatta arama bölümüne rodaj yazsa onlarca konu bulur rodaj hakkında....
T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R
N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E
sakal motosikletin önünü kaldırmayı öğrendin rodajı öğrenemedinmi daha helal olsun sana
ne sağcıyım ne solcu motorcuyum motorcu kalayım:cat:
@SAKAL
SAKAL seni tanıyorum, uzun süredir de bu forumdasın. Üstelik CBR125R başlığının müptelalarındansın. Orada çok detaylı şekilde açıklamıştım rodajın nasıl yapılması gerektiğini... Tekrar neden bu başlıkta sorma gereği duydun anlamış değilim? Senin dediğin şekilde yapılan bir rodaj ne gördüm ne duydum...Mehmet abi sen motoru zorlamışsın halbuki çok zorlamayın diyorlar.Rodaj sonrası benim için önemli olan;
1.Az yakıt
2.Motor ömrü
3.performans
Rodaj gerekli midir değil midir konusuna gelince... Evet teknoloji çok gelişti, birçokları rodajın gereksiz olduğunu savunuyor. Ancak mekanik olan herşeyin bir alışma süresi olduğu da bir gerçek. Çünkü sürtünme ve aşınma söz konusu.. Ancak bu işi doğru bilen de çok az insan var. Dayım makina mühendisi ve hobi olarak modellerle ilgileniyor 40 senedir. Yarış uçaklarının motorlarını modifiye ediyorlar, motosiklet motoru gibi uçak motorlarının da rodaj olayı var.
Çok kısa şekilde özetleyeyim... Rodaj olayının en önemli noktası motor sıcaklığıdır. Motor sıcaklığı sabit kaldığı sürece motora istediğiniz kadar yüklenebilirsiniz. Genelde kullanım kılavuzunda şu devri geçmeyin der, bunun nedeni motoru kullanan insanın bu konuda fikir sahibi olmadığının esas alınmasıdır. Dikkat edilmesi gereken şey devir değildir, uzun süre birinci viteste ama 5000 devirde giderseniz bu motora zarar verir. Rodaj zamanında motora yük bindirmezseniz motor iyi şekilde açılmaz ve aynı marka ve modelden daha düşük performansa sahip olabilir. Örneğin benim CBR125R Görkem ve Hakkı'nın makinasından çok daha performanslı... Bunun nedeni ne sizce?
Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.
abi walla ben inanmıyorum bu rodaj işine 20 motor elimden geçti rodaj ayağına sahibinden el koydum motorlara,ama 5000dd geçme 55-60kmh geçme bunların hepsi hikaye hepsindede allah ne verdiyse bastım hepside sorunsuz çalışıyor inanmam rodaja fasa fiso bu işler bunu söyleyen motor mühendisi olsa bile kanımca
Tahsin Oğuz Acartürk çok KRAL adamsın......
@boy arkadaşıma bende katılıyorum. bizim burdada aynı benm motorumdan 6 arkadaşımda da var ve hepside rodojı iyi yapmadıkları için bende geçiyorum. birde motorumun rodajını yaparkan bana gülerlerdi neden basmıyorsun diye. sonuç ben haklı çıktım. motorun ilk orjinal yağı özeldir. içinde toz tanecikleri gibi parçacıklar vardır. bu parçacıklar motorun piston ve piston gömleğine alışması için dişlilerin alışması için çok ufak derecede zımpara yapar çizer. bu nedenle fazla basılmaz motorun devri yükseltilmez zaralıdır. kendimce en iyi rodajı ilkin motorun kiptapcığına uyarak hangi deviri gösteriyorsa geçilmeyecek. geçmem ve ilk 300 km ye kadar basmam uyarım.viteslerde gezinirim. 300 km ye gelince motorun yağını değiştiririm 1000 km ye kadar rodaja devam ederim ama arada bi basıp motoru son hızına yakınken gaz kesip kompresöre bindirip motoru,vites küçültürüm taki 1. vitese kadar. 1000km yi geçinceye kadar3 yada 4 kez hızlanıp motoru kopresöre bindirip vites küçültürüm.sonra 1000km de yağı değiştirip kitapcıktaki bakım periyotlarını takip ederim. ben bu şekilde yapıyorum ve canavar benm motorun aynısından 6 arkadaşımı şuan düz yol yokuş aşağı farketmiyor yanlarına gelip gaz kesip gaz açarak geçiyorum. diğer rodajlar bana göre faso fiso
Yeşil Peri..tıtanıum Yüküm ağır geride kalırsın! Bulaşma avlayamazsın! Sakın deneme öldüremezsin! Vargeç ciddiyim
arkadaşlar bu bizim motorlar araba motorları gibi üretim yerinde bi düzeneğe takılıp orda belli bi kilometre yaptırılmıyomu zatennn motosiklet değil sadece motor
@bathu
Benim dediklerimi yanlış anlamışsın sanıyorum. Eşime CBR125R aldığımızdan birkaç gün sonra iki kişi sırt çantaları da dahil olmak üzere İstanbul-Çanakkale yaptık, gidiş geliş 1000 km. Giderken de dip gaz 110-120 km/h altına inmedik. Deviri de oldukça yüksek kullandım. Daha önce de dediğim gibi, önemli olan sürat veya devir değildir. En önemli noktayı kaçırıyorsunuz. Önemli olan motor sıcaklığıdır. Motor sıcaklığı stabilse, yani soğutma sistemi motoru sağlıklı şekilde soğutuyorsa hangi süratte veya devirde gittiğiniz önemli değildir. Eğer motora yük bindirdiğinizde motor bir süre sonra ısınıyorsa bu iyi değildir, gazı kesmeniz gerekir. Normalden fazla ısınan motorun aksamında sürtünmeden dolayı ufak parçalar kopar ve bu parçalar piston ve silindirlere zarar verir. Sıcaklık stabilse bu parçalanma gerçekleşmez, sağlıklı şekilde mekanik parçalar yerine alışır. Kullanma kılavuzunda belli bir deviri geçmeyin demelerinin nedeni, insanların bu konuda bilgi sahibi olmamaları nedeniyle işi garantiye almaktır. Rodaj süresi boyunca motoru ara ara zorlayıp yük bindirmezseniz motor doğru şekilde açılmaz ve performans kaybı yaşarsınız.@boy arkadaşıma bende katılıyorum. bizim burdada aynı benm motorumdan 6 arkadaşımda da var ve hepside rodojı iyi yapmadıkları için bende geçiyorum. birde motorumun rodajını yaparkan bana gülerlerdi neden basmıyorsun diye. sonuç ben haklı çıktım.
Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.
hımm.. hocam senin dediğin su soğutmalı motorlar için ben onu anladım. benm yaptığım rodaj hava soğutmalı motorlar için ben eklemeyi unutmuşum. birde motorun içindeki ilk yağın normal yağlardan farklı olduğu zımpara özelliği var genelde rengide yeşildir
Yeşil Peri..tıtanıum Yüküm ağır geride kalırsın! Bulaşma avlayamazsın! Sakın deneme öldüremezsin! Vargeç ciddiyim
boy Arkadaşımıza katılıyorum gerçekten rodaj bilgisi var bu topicteki en son yazdığı mesajla kanaat getirdim kısacası sakalın dediği gibi rodaj olmaz
Bir 4 silindirlilere, Birde 2 zamanlılara hastayım.
(gülmek serbest)
alternatif rodaj:
1.motor rodaj: arkadaş gibi bir gece motor çalışır bırakılır(kışın soğuk havada ve esen bir tepe başında.)
2.motor rodajı bittikten sonra sıra geldi şanzumana:
üç gün motor çalışmazken günde 2.5 saat motor durduğu yerde vites değiştirilir.
3.sıra geldi tekerlek rodaja:bir hafta motor çalışmazken motor havaya kaldırılarak el ile tekerlekler birer milyon tur döndürülür.
4.amortisör rodaj oldukça zevkli kısım:
zıplamayı seven bir çocuk bulunur gene bir hafta önce arka sonra ön amortisör üzerine çıkartılıp zıplatılır.
sonuç:
satarken motorun km göstergesinden 1000 km eksik olacağı için gayet iyi bir fiyata ikinci el satışa sunulur.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)