Merhaba.
Bir süredir 2005 yılında MOTORRAD Dergisinde çıkmış olan Kask incelemesini ceviriyorum.Sayfaları Çevirdikçe Bursaenduro.com sitesine parça parça ekliyorum.
Daha önce burada çıkarımını okuduğum incelemenin daha iyi anlaşılması için buraya da ekleyeceğim.Umarım faydalı olur.
Sanırım hepimizin herzaman merak ettiği konu hangi Kask niçin tercih edilmeli.
Ve hep kulaktan dolma bilgiler ile kasklarımızı aldık.Yada arkadaş tavsiyeleri ile.
Alman Motorrad dergisinin 2005 yılı 7 ayının sayısında daha önce buradada bir iki sayfası eklenmiş olan Kask incelemesi çok kapsamlı.Bukadar kapsamlısını daha hiç görmedim.İncelemeyi buraya parça parça eklemeye çalışacağım.
Bu inceleme sonucunda "kaska verdiğiniz para başınıza verdiğiniz değeri ifade eder" deyimi geçersiz kalmaya mahkum oluyor gibi.
Saygılarımla
Bu İnceleme BURSAENDURO.COM da yaptığım ceviriden alıntıdır.
Öncelikle kaskları Fiyatlarına göre 4 ana guruba ayırmışlar.Bunlar:
100 Euro civarı fiyatı olan Kask gurubu:
IXS HX 240
NEXO Maze II
PROBİKER RX Fiber
TAKACHİ TK 30
TAKAİ TX 12
150 Euro civarı fiyatı olan Kask gurubu:
AİROH Stardom
HJC ZF 9
LAZER Tornado
MARUSHİN TNT 800
SHARK S 800
250 Euro civarı fiyatı olan Kask gurubu:
BMW Sportİntergral
DAİNESE Airstream Course Plain
NOLAN N 83 VPS
VEMAR VTX Alkon
X-LİTE X 601
400 Euro üzeri fiyatı olan Kask gurubu:
AGV Ti-Tech
SCHUBERT S1
SHOEİ XR 1000 WSK
SUOMY Spec 1R
UVEX Helix RS Carbon
Evet gurublarımız bunlar.
Evet bu şekilde her fiyat katagorisi seçildiğinden her firma bir şekilde bu incelemeye dahil olmuştur.Fakat bir kask üreticisinin adı yok dikkatinizi çekmiştir.
JAPON ARAİ yok.
Sebebine gelince.Avrupa Arai temsilcisinden açıklama gelince dergi gerçekten şaşırmış ama saygı duymuş.Sebebi Darbe testi,Airodinamik ve Aeroakustik testleri SHUBERT firmasının laborutuarında ve Rüzgar tünelinde yapılacağındanmış.
Ama her üreticinin bu testler sırasında orada bulunma hakları varmış.Zaten bazen 16 bazen 20 satış temsilcisi burada yer almış aynı zamanda Almanya TÜV merkezinin Kask uzmanıda Peter SCHAUDT da bu incelemede görev almış ve bu testlerin Kask normu ECE-R 22.05 e uygun olduğunu denetlemiş.
Testteki kaskların resimleri.
100 Euro civarı kasklar:
150 Euro civarı kasklar:
250 Euro civarı kasklar
400 Euro üzeri fiyatı olan kasklar:
Testten Resimler:
Kuvvet ölcüm kutusu üzerinde boğaz kısımına yerleştirilmiş Aerodinamik lastiği görülüyor.
Soldaki yazı:Tüm teste katılan kasklar ECE-R 22.05 normuna uygun olduklarına dair damgaları vardı.Ve darbe testinde problem yaşamamaları gerekiyordu.Peki praktikte durum nasıldı?Ve diğer güvenlik kriterlerinde durum nasıldı.
Sağdaki yazı:Shubertteki yetkili kasklarda arkadan çıkma testi uyguluyor.Bu teste kask çok fazla öne gelmemelidir.
sol üst 1 resim:Extrem dar kask girişi var Shubertte,Akustik için iyi ama takıp çıkarırken kötü.
üst orta resim:AGV de şık bir havalandırma tutucusu,fakat eldiven ile kullanımı zor ve etkisiz.
üst sağ resim:NEXO da sadece küçük ve etkisi küçük havalandırma dışında etkisinin hissedilebilirliğide az
alt sol resim: Vermarda masraflı kanat mekanizmalı Vizormekanizması
alt orta resim:Suomyde küçük sentetik maddeden (plastikten) fakat etkili visor tutucu,vizorun istem dışı açılmasını önler.
alt sağ resim:Marushinde heybetli etkileyici yapıştırırılmış spoiler,ama hissedilemiyen havalanma kanalları.
Artık Motorad dergisinde yazılmış olan test ile ilgili yapılanları ve sonuçları eklemeye başlayacağım.
Çeviriyi yaparken mümkün oldukça birebir bağlı kalmaya çalışacağım ama anlamadığım ve kelmeyi birebir olarak karşılığını bulamadığım yerde cümlenin anafikrini bozmadan tercüme etmeye çalışacağım.Ayrıca cümle yapısını birebir cevirmeyeceğimde almanca okuduklarımı almanca anlamaya çalışacak ve cümlenin anlatmaya çalıştığını bir türk arkadaşıma cevirmiş gibi buraya yazacağım.İnşallah anlaşılır bir şekilde buraya aktarmış olurum.
1 Bölüm:GÜVENLİK
Bir Kaskın ana görevi bir kaza anında Kafayı korumasıdır.Bir kaskın darbe konusunda asgari değerlere sahip olup olmaması değerlendirmek üzere Norm ECE-R 22.05 var.
Sadece seri üretiminde bu normları yerine ve denetimleri başarı ile geçen kask üreticileri bu ECE sterkerlerini almaya hak kazanır ve bunlar kaskın iyi görünür bir yerine (genelde ense blgesinde) yapıştırılır.Aynı zamanda üretimin son aşamalarındada yine bu norma uygunluğu kontrol etmek üzere numunelere testler uygulanır. Bu testlerin çerçevesinde bu çalışmalar (Darbe testi) Motorad dergisi tarafında Schubert laburatuvarlarında ECE-R 22.05 bağlı kalınarak yapılmıştır.Bu aşamada her kask üreticisi ikisi M ve ikisi XL boyutunda dört kask ile bu testlere dahil olmuştur.
- DARBETESTİ:
İki örs ile değişik ısılarda test yapılmaktadır.
Keskin bir kenar iledarbeye mahruz kalma testi için Kenarörsü kulanılmıştır.Yapılacak birinci test için kasklarından iki adedi ile bunun için biri M biri XL iki kask yaklaşık 4 ile 6 saat 50 derecede ısıya yükseltilmiştir.Ardından 5 dakika içersinde (ECE normu bu) 5 darbe noktasına (Alın,Sol yan, tepe ,Arka kafa bölgesi,Sağ taraf) test uygulanır.
Darbe emiciliği testinde düzörs ile kasklar 4 ile 6 saat arasında kasklar eksi 20 dereceye getirilmişler.Bu teste darbe noktası ECE normuna göre çene bölgesidir.Çene bölgesindeki Çarpma anı hızı en az 5,5 m/s tüm diğer noktalardaki hız ise en az 7,5 m/s hızdaydı.Bircok test esnasında sensörler ortaya hızlanmada (sınır değeri ECE ye göre 275 g) çıkan değerleri bir hesplayıcıya aktarmaktadydı.Bu hesaplayıcı hızlanmaeğrisinden HİC-Wert (HİC-Değeri)(Head İnjury Criterion;Sınırdeğeri 2400) bulmaktadır.Bu kafa beyin yaralanmalar için ölçü kabul edilmektedir.
Özeldenetim:
MOTORRAD ilave olarak 2 adet başka nokta daha seçmiş ve darbe testi uygulamıştır.Bunun için M boyutunda üçüncü bir kaska ihtiyaç duyulmuştur.
Birinci özel nokta tamda ECE normlarından Tepe noktası ve yan nokta arasında yer almaktadır.İkinci nokta ise Arka kafa noktası ve Yan darbe noktası arasındadır.İki nokta birbirine karşı çapraz olarak durmaktadır.Bu şekilde darbe sonrasında birbirini karşılıklı etkilemeyecektir.Bu test oda sıcaklığında yapılmıştır.(Ort 20 derece).
Darbe testinde En iyi değerleri SHUBERT S1 vermiştir.Bunun dışında VERMAR VTX Alkon en cok ECE normları dışında değerler vermiştir.__________________
Kantenamboos bei + 50 C :Kenarörs ile +50 dercede.
Flachesambos bei -20 C: Düzörs ile -20 derece.
Sonderpunkte bei +20 C: Özelnoktalar +20 derecede.
Beschleunigung3 Gröse M: Hızlanma (3 aşağıda açıklamalarda) Kask boyutu M
Bewertung: Değerlendirme.
HİC-Wert3 Gröse M: HİC-Değeri(Head İnjury Criterion;Sınırdeğeri 2400)(3 aşağıda açıklamalarda)
Summe:Toplam
Max Punkzahl: Maximum puandeğeri
Açıklamalar:
1 ECE sınır değerini bir noktada aşmıştır.
2 ECE sınır değerini iki noktada aşmıştır.
3 Beş darbe noktasından bildirilmiştir.
4 Altı darbe noktasından bildirilmiştir.
5 Sağ taraftan hatalı ölçüm değeri,bundan dolayı diğer dört noktanın ortalama değeridir.
6 Bir noktada hatalı ölçüm ( X-Lite sağ taraf;Nolan: Arka kafa; Schubert: tepe) bundan dolayı beş noktanın ortalama değeri.
7 İki darbe noktasından bildirilmiştir.
Not: Dainese Airstream Course Plain kaskının yanında şu yazmaktadır: Darbe testi uygulanmamıştır, bundan dolayı puanları yok , Sonuçlar daha sonra başka bir MOTORRAD da verilcektir.
GÖRÜŞ
Önemli bir güvenlik kriteridir ve birçok alt başlığa ayrılmaktadır.
Görüşalanı:
Visör çapı nekadar büyük? Görüş öne ve yanlara doğru rahat sağlanmışmıdır.Yoksa yüksek yanaklıklar ve çenelik bunu engellemektemidir.
Çizik Testinden sonra Işık dağılması:
Bu kriter Braunscheig ta bulunan Fiziksel ve Teknik Federal kurumu tarafından bildirilmiştir.
Bunun için Visörler bir döner tablaya tutturulmuş ve 3 kilolug bir normkumu ile Islatılmış-Sulanmıştır (Tam sözcük Berieselt sözlukte karşılık bunlar çıkmıştır) yani mahruz bırakılmıştır.Ardından Işık dağıtma değerleri izlenmiştir,ECE ye göre bu değer 5,0 cd/m2 lx üzerinde olamaz.Çok yüksek bir işik dağılması kontrastı azaltarak görüşteki detayları görmeyi azaltır.Buda bir görüş bozulmasına sebep olur.
Laborutuvarda Buğlanmama süresi:
Yine Braunscheig ta bulunan Fiziksel ve Teknik Federal kurumunda yapılan testlerde bildirilmiştir.ECE buğulaşmama süresi olarak 20 sn kabul etmektedir.Bu test bir ölçüm kamerasında yapılmıştır. Burada 50 derece sıcaklıktaki doymuş buhar bulunmaktadır.Visor burada bulunmakta ve bir Laserışını ile ölçüm yapılmaktadır.Nezamangi bu visörden geçen ışın %80 oranında azaldığında test durdurulmuştur.Bu süre buğulanmama süresi olarak adlandırılmaktadır ECE ye göre.
Vermar ve Suomy mukemmel değerler ile bu teste parlamaktadır.
Pratikte Buğulanmama süresi:
Motor kullanılırken Visörün buğulanmama ne kadar güçlü ?
__________________
Sichtfeld: Görüş alanı
Streulicht nach Kratztest in cd/m2 lx: cd/m2lx alanda Çizilme testi sonrasında Işıkdağılması (burada m2 metrekareyi temsil ediyor)
Beschlagfreie zeit im labor in sek: Laborutuvardaki saniyeler içindeki buğulanmama süresi.
Beschlagfreiheit praxis: Pratikte Buğulanmama
Summe: Toplam
Bewetung: Değerlendirme
Max Punktzahl: Maximum puan değeri.
Artık Motorad dergisinde yazılmış olan test ile ilgili yapılanları ve sonuçları eklemeye başlayacağım.
Çeviriyi yaparken mümkün oldukça birebir bağlı kalmaya çalışacağım ama anlamadığım ve kelmeyi birebir olarak karşılığını bulamadığım yerde cümlenin anafikrini bozmadan tercüme etmeye çalışacağım.Ayrıca cümle yapısını birebir cevirmeyeceğimde almanca okuduklarımı almanca anlamaya çalışacak ve cümlenin anlatmaya çalıştığını bir türk arkadaşıma cevirmiş gibi buraya yazacağım.İnşallah anlaşılır bir şekilde buraya aktarmış olurum.
1 Bölüm:GÜVENLİK
Bir Kaskın ana görevi bir kaza anında Kafayı korumasıdır.Bir kaskın darbe konusunda asgari değerlere sahip olup olmaması değerlendirmek üzere Norm ECE-R 22.05 var.
Sadece seri üretiminde bu normları yerine ve denetimleri başarı ile geçen kask üreticileri bu ECE sterkerlerini almaya hak kazanır ve bunlar kaskın iyi görünür bir yerine (genelde ense blgesinde) yapıştırılır.Aynı zamanda üretimin son aşamalarındada yine bu norma uygunluğu kontrol etmek üzere numunelere testler uygulanır. Bu testlerin çerçevesinde bu çalışmalar (Darbe testi) Motorad dergisi tarafında Schubert laburatuvarlarında ECE-R 22.05 bağlı kalınarak yapılmıştır.Bu aşamada her kask üreticisi ikisi M ve ikisi XL boyutunda dört kask ile bu testlere dahil olmuştur.
- DARBETESTİ:
İki örs ile değişik ısılarda test yapılmaktadır.
Keskin bir kenar iledarbeye mahruz kalma testi için Kenarörsü kulanılmıştır.Yapılacak birinci test için kasklarından iki adedi ile bunun için biri M biri XL iki kask yaklaşık 4 ile 6 saat 50 derecede ısıya yükseltilmiştir.Ardından 5 dakika içersinde (ECE normu bu) 5 darbe noktasına (Alın,Sol yan, tepe ,Arka kafa bölgesi,Sağ taraf) test uygulanır.
Darbe emiciliği testinde düzörs ile kasklar 4 ile 6 saat arasında kasklar eksi 20 dereceye getirilmişler.Bu teste darbe noktası ECE normuna göre çene bölgesidir.Çene bölgesindeki Çarpma anı hızı en az 5,5 m/s tüm diğer noktalardaki hız ise en az 7,5 m/s hızdaydı.Bircok test esnasında sensörler ortaya hızlanmada (sınır değeri ECE ye göre 275 g) çıkan değerleri bir hesplayıcıya aktarmaktadydı.Bu hesaplayıcı hızlanmaeğrisinden HİC-Wert (HİC-Değeri)(Head İnjury Criterion;Sınırdeğeri 2400) bulmaktadır.Bu kafa beyin yaralanmalar için ölçü kabul edilmektedir.
Özeldenetim:
MOTORRAD ilave olarak 2 adet başka nokta daha seçmiş ve darbe testi uygulamıştır.Bunun için M boyutunda üçüncü bir kaska ihtiyaç duyulmuştur.
Birinci özel nokta tamda ECE normlarından Tepe noktası ve yan nokta arasında yer almaktadır.İkinci nokta ise Arka kafa noktası ve Yan darbe noktası arasındadır.İki nokta birbirine karşı çapraz olarak durmaktadır.Bu şekilde darbe sonrasında birbirini karşılıklı etkilemeyecektir.Bu test oda sıcaklığında yapılmıştır.(Ort 20 derece).
Darbe testinde En iyi değerleri SHUBERT S1 vermiştir.Bunun dışında VERMAR VTX Alkon en cok ECE normları dışında değerler vermiştir.__________________
Kantenamboos bei + 50 C :Kenarörs ile +50 dercede.
Flachesambos bei -20 C: Düzörs ile -20 derece.
Sonderpunkte bei +20 C: Özelnoktalar +20 derecede.
Beschleunigung3 Gröse M: Hızlanma (3 aşağıda açıklamalarda) Kask boyutu M
Bewertung: Değerlendirme.
HİC-Wert3 Gröse M: HİC-Değeri(Head İnjury Criterion;Sınırdeğeri 2400)(3 aşağıda açıklamalarda)
Summe:Toplam
Max Punkzahl: Maximum puandeğeri
Açıklamalar:
1 ECE sınır değerini bir noktada aşmıştır.
2 ECE sınır değerini iki noktada aşmıştır.
3 Beş darbe noktasından bildirilmiştir.
4 Altı darbe noktasından bildirilmiştir.
5 Sağ taraftan hatalı ölçüm değeri,bundan dolayı diğer dört noktanın ortalama değeridir.
6 Bir noktada hatalı ölçüm ( X-Lite sağ taraf;Nolan: Arka kafa; Schubert: tepe) bundan dolayı beş noktanın ortalama değeri.
7 İki darbe noktasından bildirilmiştir.
Not: Dainese Airstream Course Plain kaskının yanında şu yazmaktadır: Darbe testi uygulanmamıştır, bundan dolayı puanları yok , Sonuçlar daha sonra başka bir MOTORRAD da verilcektir.
GÖRÜŞ
Önemli bir güvenlik kriteridir ve birçok alt başlığa ayrılmaktadır.
Görüşalanı:
Visör çapı nekadar büyük? Görüş öne ve yanlara doğru rahat sağlanmışmıdır.Yoksa yüksek yanaklıklar ve çenelik bunu engellemektemidir.
Çizik Testinden sonra Işık dağılması:
Bu kriter Braunscheig ta bulunan Fiziksel ve Teknik Federal kurumu tarafından bildirilmiştir.
Bunun için Visörler bir döner tablaya tutturulmuş ve 3 kilolug bir normkumu ile Islatılmış-Sulanmıştır (Tam sözcük Berieselt sözlukte karşılık bunlar çıkmıştır) yani mahruz bırakılmıştır.Ardından Işık dağıtma değerleri izlenmiştir,ECE ye göre bu değer 5,0 cd/m2 lx üzerinde olamaz.Çok yüksek bir işik dağılması kontrastı azaltarak görüşteki detayları görmeyi azaltır.Buda bir görüş bozulmasına sebep olur.
Laborutuvarda Buğlanmama süresi:
Yine Braunscheig ta bulunan Fiziksel ve Teknik Federal kurumunda yapılan testlerde bildirilmiştir.ECE buğulaşmama süresi olarak 20 sn kabul etmektedir.Bu test bir ölçüm kamerasında yapılmıştır. Burada 50 derece sıcaklıktaki doymuş buhar bulunmaktadır.Visor burada bulunmakta ve bir Laserışını ile ölçüm yapılmaktadır.Nezamangi bu visörden geçen ışın %80 oranında azaldığında test durdurulmuştur.Bu süre buğulanmama süresi olarak adlandırılmaktadır ECE ye göre.
Vermar ve Suomy mukemmel değerler ile bu teste parlamaktadır.
Pratikte Buğulanmama süresi:
Motor kullanılırken Visörün buğulanmama ne kadar güçlü ?
__________________
Sichtfeld: Görüş alanı
Streulicht nach Kratztest in cd/m2 lx: cd/m2lx alanda Çizilme testi sonrasında Işıkdağılması (burada m2 metrekareyi temsil ediyor)
Beschlagfreie zeit im labor in sek: Laborutuvardaki saniyeler içindeki buğulanmama süresi.
Beschlagfreiheit praxis: Pratikte Buğulanmama
Summe: Toplam
Bewetung: Değerlendirme
Max Punktzahl: Maximum puan değeri.
1 burada vizör ece değerinin ortaya koyduğu %80 değerinin altına bu sürede ulaşmakta ama sadece 0.5 sn altında kalmaktadır.Ardından vizörde bu su filimi homojen olarak dağılmakta ve görüş yeterli miktarda açılmaktadır.
2 Buğlanmama süresi 180 sn geçtiği için teste son verilmiştir.
Diğer Kaza Güvenlik Kriterleri:
Bir Motorkaskında başka güvenlik kriterleride vardır bunlar ECE dede yazılmıştır.
Sıyrılma testi/Döndürülebilme açısı
ECE standartlarında maximum 30 derecelik dönme açısına izin verilmektedir.Bu bir kaskın kaza anında kafadan çıkmasını engeller.VERMAR bu teste çok büyük problemler yaşamıştır.
Çenekayışuzantısı:
ECE standartına göre 35 mm geçen bir uzantı olmamalıdır.Bu kask yük altında kaldığı zaman kafada kalabilmesi için sınır değerdir.Tek değerlendirmeyi geçemeyen.TAKACHİ de bu durum mevcut kemeri çok kaygandır.
Visör Dayanıklılığı:
Eksi 20 dereceye soğutulan vizörler geçirgenlik ve koparılmaya karşı dayanıklılığ ölçülmüş.Hiç bir kask kritik değerlere yaklaşmamıştır.
Kaskın Reflektörlülüğü:
Neyazıkki çok az kaskta reflektörlü malzeme vardır.
Kaskın çıkarılması:
Kask bir kaza sonrası iki kurtarıcı tarafından ne kolaylıkla kazazedenin başından çıkarılabilmektedir.Bunun için nekadar kuvvet kullanmak lazım?Ve bu durum kazazede için nekadar ağrı verici bir durumdur?BMW İntegral,SHUBERT S1 ve SHOEİ XR1000 bu bu teste göre arka sıralarda yer almaktadırlar.
Ağırlık:
Kask nekadar ağır ise özellikle bir kaza anında okadar yük bindirir.Hafif kasklar yüklenen enerji engellemekte daha başarılılar. Belirgin ağır MARUSHİN. Örnek kask UVEX
Verdrehwinkel Gröse M in Grad1: Döndürülmeaçısı beden M Derece cinsinden 1
Verdrehwinkel Gröse XL in Grad1: Döndürülmeaçısı beden XL Derece cinsinden 1
Kinnriemenlangung in milimeter2:Çene kayış uzantısı milimetre cinsinden
Visirfestigkeit: Vizörsağlamlığı
Reflexion: Refrektölülük
Helmabnahmen:Kaskın çıkarılabilirliği
Gewicht in gramm3: Ağırlık gram cinsinden 3
Bewertung: Değerlendirme
Max Punktzahl: Maximum puan değeri.
1 ECE sınırdeğeri = 30 derece,
2 ECE sınırdeğeri = 30 milimetre,
3 MOTORRAD Ölçümü ,Kaskbedeni L
2 Bölüm: AERODYNAMİK,AEROAKUSTİK
Motor kullanıcıları için kafaya etki eden Rüzgar kuvvetleri aktiv olarak Güvenlikte etkendir.Ayrıca kask içerisindeki yüksek Sürüş gürültüleri Konsantrasyonu bozar ve duyma yetisini bozabilir.
Aerodynamik ve Aeroakustik sadece buyuk Kask testlerinde önemli bir konu değildir,bu hussuslar tüm bisiklet ureticileri içinde önemlidir.Shubert çok saygıdeğer sonuçler elde etmiş olsada çok sessiz kask halen daha yok, Gürültü oluşumu hem kaskın dışında hemde içinde birçok faktörden etkilenmektedir.İlk sırada Sürüş hızından etkilenir,daha sonra sürüş ve kafa pozisyonundan,Motor tipinden (Giydirilmiş,giydirilmemiş),Sürücün un yapısı (uzun,kısa bedeb),Kıyafetlerden ( Dar deri kıyafeti,savrulan textil materyeli,atkı) Kafa formu ve kulaklarının pozisyonları sadece bunlardan bazılarıdır.
Aerodynamik
[B]Shubert Firmasının Ruzgarkanalında Aerodynamik incelemeler sayesinde ayrıcı testler yapılabilmektedir.Kasklara etki eden kuvvetler Kask modeline göre fark eder.Sürücunun ensesine etkieden kuvvetler iki hızda (100 ve 160 km/saat) bir bir maket sayesinde soruşturulmuştur.Bu maketin boğaz bölümünde bir kuvvet ölçer kutusu bulunmaktadır.bunlardan üç yönden gelen kuvvetlere tepki verir ve buradan gelen değerleri bir hesaplayıcıya aktarmaktadır.Ölçüm süresi boyunca maket belirlenen kafa hareketlerini tam otomotik olarak uygular(yukarı ,aşağıya,sağa,sola,aynaya bakış pozisyonu) ve sonuçlar kayıt edilmektedir.
Kaldırmakuvveti:
Otoban üzerinde yüksek hızlarda motor kullanmış olanlar mutlaka kaldırma kuvveti nedeniyle kendi çenekayışları tarafından boğulma tehlikesi atlatıldığında nekadar kötü bir his uyandırdığını tecrübe etmişlerdir.İdeal olan böyle bir durumda negativ bir kaldırma kuvveti etkisi yada en azından naturel bir etki oluşmasıdır.BMW bunu sağlıyor.
Toplam kuvvet:
Bu kuvvet oluşan karşı kevvetten hesaplanmaktadır.Buda yanlara tesir eden kuvvetlerden ve oluşan basınçtan oluşur.Bu kuvvetlerin toplamı ensekaslarına binen yükü ortaya çıkarmaktadır.
Pratikte değerlendirme(Tecrübe edilmesi):
Sadece laboratuar sonuçlarına dayandırarak Aerodinamik konusunu kapatmamak için bu değerlendirmede 3 MOTORAD çalışanı Naket motorları ile (Honda CBF 600,Kawazaki Z 1000,Suzuki SV650) tüm 20 kask adayı için ortaya çıkan kuvvetleri test etmek için caddeye cıktılar.Test süratleri 100,150 ve 180 km/h idi.Özellikle olumsuz olarak PROBİKER görülmüştür.En uçta ise SHARK ve UVEX burun buruna çıktı.
Aeroakustik
Bu testin büyük kısmı Rüzgar kanalında özdeş kullanımlar ile gerçekleşmiştir.
100 ve 130 km/h civarında Akustik:
Motor üzerine bindirilmiş maketin kulak kanalıne yerleştirilmiş bir mikrofon vazıtası ile 100 ve 130 km/h hızlarında oluşan kask içi gürültü ölçülmüştür.Sağ ve sol kulaktan ölçülen değerlerin ortalaması dB (A) olarak yazılmıştır.dB(A) değerinin yüksek olması gürültünün katlanmasına sebep olmaktadır.Test adaylarında görünür şekilde farklılıklar saptanmıştır.[/SIZE]
100 km/h te Kulakmikrofonu ile Akustik
Editör kendiside kulağın içine taktığı bir kalem mikrofon ile tüm kaskları 100 km/h hızda rüzgara karşı kullanmıştır.[/SIZE]
Çevrenin farkına varılabilme
Çevre gürültüleri halen duyulabiliyormu,Yoksa Kask tamamen çevre gürültülerinden izolemi? Çok sıkı engellemeleri nedeniyle BMW ve SHUBERT burada kötü sonuç vermişlerdir,buna karşı özellikle SHUBERT diğer tüm Akustik değerlendirmelerinde çok çalışkan olmuş ve çok puan toplamıştır.Çünkü kullanım sırasında çok rahat ve sessizdir.
Auftrieb 100 km/h in N: 100 km/h te ortaya çıkan N (newton) kuvveti
Gesamtkraft 100 km/h in N: 100 km/h te ortaya çıkan N (newton) kuvveti
Auftrieb 160 km/h in N: 160 km/h te ortaya çıkan N (newton) kuvveti
Gesamtkraft 160 km/h in N: 160 km/h te ortaya çıkan N (newton) kuvveti
Praxiswertung Aerodynamik: Aerodinamikte Pratik değerlendirme
Akustik 100 km/h in dB (A): 100 km/h te ortaya çıkan dB (A) (desibel değrinde ses) Akustik değeri
Akustik 130 km/h in dB (A): 130 km/h te ortaya çıkan dB (A) (desibel değrinde ses ) Akustik değeri
Akustik Ohrmikro bei 100 km/h in dB(A): 100 km/h te Kulakmikrofonunda oluşn dB (A) (desibel değrinde ses ) Akustik değeri
Praxiswertung Akustik: Akustikte Pratik değerlendirme
Wahrnemung Umwelt: Çevrenin farkına varabilme özelliği
Bewetung: Değerlendirme
Max Punktzahl: Maximum puan değeri.
Summe:Toplam
N=Newton
Diğer Kaza Güvenlik Kriterleri:
Bir Motorkaskında başka güvenlik kriterleride vardır bunlar ECE dede yazılmıştır.
Sıyrılma testi/Döndürülebilme açısı
ECE standartlarında maximum 30 derecelik dönme açısına izin verilmektedir.Bu bir kaskın kaza anında kafadan çıkmasını engeller.VERMAR bu teste çok büyük problemler yaşamıştır.
Çenekayışuzantısı:
ECE standartına göre 35 mm geçen bir uzantı olmamalıdır.Bu kask yük altında kaldığı zaman kafada kalabilmesi için sınır değerdir.Tek değerlendirmeyi geçemeyen.TAKACHİ de bu durum mevcut kemeri çok kaygandır.
Visör Dayanıklılığı:
Eksi 20 dereceye soğutulan vizörler geçirgenlik ve koparılmaya karşı dayanıklılığ ölçülmüş.Hiç bir kask kritik değerlere yaklaşmamıştır.
Kaskın Reflektörlülüğü:
Neyazıkki çok az kaskta reflektörlü malzeme vardır.
Kaskın çıkarılması:
Kask bir kaza sonrası iki kurtarıcı tarafından ne kolaylıkla kazazedenin başından çıkarılabilmektedir.Bunun için nekadar kuvvet kullanmak lazım?Ve bu durum kazazede için nekadar ağrı verici bir durumdur?BMW İntegral,SHUBERT S1 ve SHOEİ XR1000 bu bu teste göre arka sıralarda yer almaktadırlar.
Ağırlık:
Kask nekadar ağır ise özellikle bir kaza anında okadar yük bindirir.Hafif kasklar yüklenen enerji engellemekte daha başarılılar. Belirgin ağır MARUSHİN. Örnek kask UVEX
Verdrehwinkel Gröse M in Grad1: Döndürülmeaçısı beden M Derece cinsinden 1
Verdrehwinkel Gröse XL in Grad1: Döndürülmeaçısı beden XL Derece cinsinden 1
Kinnriemenlangung in milimeter2:Çene kayış uzantısı milimetre cinsinden
Visirfestigkeit: Vizörsağlamlığı
Reflexion: Refrektölülük
Helmabnahmen:Kaskın çıkarılabilirliği
Gewicht in gramm3: Ağırlık gram cinsinden 3
Bewertung: Değerlendirme
Max Punktzahl: Maximum puan değeri.
1 ECE sınırdeğeri = 30 derece,
2 ECE sınırdeğeri = 30 milimetre,
3 MOTORRAD Ölçümü ,Kaskbedeni L
2 Bölüm: AERODYNAMİK,AEROAKUSTİK
Motor kullanıcıları için kafaya etki eden Rüzgar kuvvetleri aktiv olarak Güvenlikte etkendir.Ayrıca kask içerisindeki yüksek Sürüş gürültüleri Konsantrasyonu bozar ve duyma yetisini bozabilir.
Aerodynamik ve Aeroakustik sadece buyuk Kask testlerinde önemli bir konu değildir,bu hussuslar tüm bisiklet ureticileri içinde önemlidir.Shubert çok saygıdeğer sonuçler elde etmiş olsada çok sessiz kask halen daha yok, Gürültü oluşumu hem kaskın dışında hemde içinde birçok faktörden etkilenmektedir.İlk sırada Sürüş hızından etkilenir,daha sonra sürüş ve kafa pozisyonundan,Motor tipinden (Giydirilmiş,giydirilmemiş),Sürücünun yapısı (uzun,kısa bedeb),Kıyafetlerden ( Dar deri kıyafeti,savrulan textil materyeli,atkı) Kafa formu ve kulaklarının pozisyonları sadece bunlardan bazılarıdır.
Aerodynamik
[B]Shubert Firmasının Ruzgarkanalında Aerodynamik incelemeler sayesinde ayrıcı testler yapılabilmektedir.Kasklara etki eden kuvvetler Kask modeline göre fark eder.Sürücunun ensesine etkieden kuvvetler iki hızda (100 ve 160 km/saat) bir bir maket sayesinde soruşturulmuştur.Bu maketin boğaz bölümünde bir kuvvet ölçer kutusu bulunmaktadır.bunlardan üç yönden gelen kuvvetlere tepki verir ve buradan gelen değerleri bir hesaplayıcıya aktarmaktadır.Ölçüm süresi boyunca maket belirlenen kafa hareketlerini tam otomotik olarak uygular(yukarı ,aşağıya,sağa,sola,aynaya bakış pozisyonu) ve sonuçlar kayıt edilmektedir.
Kaldırmakuvveti:
Otoban üzerinde yüksek hızlarda motor kullanmış olanlar mutlaka kaldırma kuvveti nedeniyle kendi çenekayışları tarafından boğulma tehlikesi atlatıldığında nekadar kötü bir his uyandırdığını tecrübe etmişlerdir.İdeal olan böyle bir durumda negativ bir kaldırma kuvveti etkisi yada en azından naturel bir etki oluşmasıdır.BMW bunu sağlıyor.
Toplam kuvvet:
Bu kuvvet oluşan karşı kevvetten hesaplanmaktadır.Buda yanlara tesir eden kuvvetlerden ve oluşan basınçtan oluşur.Bu kuvvetlerin toplamı ensekaslarına binen yükü ortaya çıkarmaktadır.
Pratikte değerlendirme(Tecrübe edilmesi):
Sadece laboratuar sonuçlarına dayandırarak Aerodinamik konusunu kapatmamak için bu değerlendirmede 3 MOTORAD çalışanı Naket motorları ile (Honda CBF 600,Kawazaki Z 1000,Suzuki SV650) tüm 20 kask adayı için ortaya çıkan kuvvetleri test etmek için caddeye cıktılar.Test süratleri 100,150 ve 180 km/h idi.Özellikle olumsuz olarak PROBİKER görülmüştür.En uçta ise SHARK ve UVEX burun buruna çıktı.
Aeroakustik
Bu testin büyük kısmı Rüzgar kanalında özdeş kullanımlar ile gerçekleşmiştir.
100 ve 130 km/h civarında Akustik:
Motor üzerine bindirilmiş maketin kulak kanalıne yerleştirilmiş bir mikrofon vazıtası ile 100 ve 130 km/h hızlarında oluşan kask içi gürültü ölçülmüştür.Sağ ve sol kulaktan ölçülen değerlerin ortalaması dB (A) olarak yazılmıştır.dB(A) değerinin yüksek olması gürültünün katlanmasına sebep olmaktadır.Test adaylarında görünür şekilde farklılıklar saptanmıştır.
100 km/h te Kulakmikrofonu ile Akustik
Editör kendiside kulağın içine taktığı bir kalem mikrofon ile tüm kaskları 100 km/h hızda rüzgara karşı kullanmıştır.[/SIZE]
Çevrenin farkına varılabilme
Çevre gürültüleri halen duyulabiliyormu,Yoksa Kask tamamen çevre gürültülerinden izolemi? Çok sıkı engellemeleri nedeniyle BMW ve SHUBERT burada kötü sonuç vermişlerdir,buna karşı özellikle SHUBERT diğer tüm Akustik değerlendirmelerinde çok çalışkan olmuş ve çok puan toplamıştır.Çünkü kullanım sırasında çok rahat ve sessizdir.
Auftrieb 100 km/h in N: 100 km/h te ortaya çıkan N (newton) kuvveti
Gesamtkraft 100 km/h in N: 100 km/h te ortaya çıkan N (newton) kuvveti
Auftrieb 160 km/h in N: 160 km/h te ortaya çıkan N (newton) kuvveti
Gesamtkraft 160 km/h in N: 160 km/h te ortaya çıkan N (newton) kuvveti
Praxiswertung Aerodynamik: Aerodinamikte Pratik değerlendirme
Akustik 100 km/h in dB (A): 100 km/h te ortaya çıkan dB (A) (desibel değrinde ses) Akustik değeri
Akustik 130 km/h in dB (A): 130 km/h te ortaya çıkan dB (A) (desibel değrinde ses ) Akustik değeri
Akustik Ohrmikro bei 100 km/h in dB(A): 100 km/h te Kulakmikrofonunda oluşn dB (A) (desibel değrinde ses ) Akustik değeri
Praxiswertung Akustik: Akustikte Pratik değerlendirme
Wahrnemung Umwelt: Çevrenin farkına varabilme özelliği
Bewetung: Değerlendirme
Max Punktzahl: Maximum puan değeri.
Summe:Toplam
N=Newton
[/SIZE]
Devamı Çevirdikce gelecek.