Merhaba arkadaşlar, bu yazıda elimden geldiğince fren balatası değişiminde yapılan işlemleri izah etmeye çalışacağım, unutmadan belirtelim ki aracınızın bakımlarını zamanında ve yetkili servisinde yaptırınız.
Fren balatalarının azalması frenajda bir etkide bulunmaz ve herhangi bir tehlikesi yoktur, ama bitmeden önce değiştirmemiz hem bizi süpriz tehlikelerden uzak tutar hemde biten balatanın diskimizi bozmasına mani olur.
Şu an motorunuzda kullandığınız balatanın kaç km ömrü olduğunu bilmiyorsanız sık sık balatanın durumunu incelemek gerekir. Bitmeye yakın değiştirme işlemine geçersiniz ve balatanın kaç km yaptığını öğrenmiş olursunuz, bir daha ki balata değişiminin de ne zman yapılcağını daha kolay belirleyebilirsiniz.
Balatanızın bitmek üzere olduğunu tespit ettiyseniz eğer buyrun değişme işlemine başlayalım ;
İlk önce fren merkezinde balataları tutan pimleri sökmek için başlıklarındaki kontra somunları gerekli allen (alyan) anahtar ile sökelim.
Aynı anahtar ile kontra somunun altındaki vidalı pimide sökün, aynı işlemi diğer pim içinde tekrarlayın.
Aşşağıdaki resimlerde de görüldüğü gibi merkezi tutan iki adet somunu söküp çıkarın.
Söktüğünüz somunların vidaları fren merkezinin üstünde kauçuk bir conta içindedir, bu vidaları içeri doğru itip merkezi disk üzerinden ayırın.
Söktüğümüz Pim Kontra Somun ve Eski Balatalar :
Şimdi yeni balataları takabilmemiz için fren merkezinde yer açmalıyız, bunuda fren kaliper pistonları geriye doğru iterek yapabiliriz. Bir yıldız anahtar bunu yapabilmeniz için en iyi yardımcıdır, merkezin karşı kısmından destek alıp pistonları geriye doğru yavaşca bastırın.
Önce ön tarafa yeni balatanın birini koyun ve fren merkezini yerine yerleştirin. Diğer balatayı ise diskin arkasından eliniz ile tutup balata pimlerini yerine vidalayın, pimleri doğru takdığınıza emin oldukdan sonra kontra somunları ve fren merkez somunlarınıda takıp sıkın.
İşlem bittikden sonra her ihtimale karşı fren hidroliğinde oluşabilcek havayı almamız lazım.
Önce fren pedalını şişene kadar pompalayın, şişdikten sonra basılı tutun ve resimde gördüğünüz hava almak için olan siboplu vidayı gevşetin. Vidanın üstündeki delikten fışkıran fren yağının boyalı kısımlara gelmesine izin vermeyin bir bezle fışkırmasını engelleyin.
Vidayı gevşettiğinizde yağ fışkıracak ve fren pedalı aşşağı doğru basılacaktır, sakın pedalı bırakmayın. Vidayı tatlı sıkı bi şekilde sıkın ve pedalı bırakın, tekrar pompalayıp aynı işlemi yapın. 4 - 5 kez tekrarladıkdan sonra hava alma vidasını bozmayacak bir güçle vidayı sıkın ve freni pompaladıkdan sonra eksilen yağ yerine hidrolik deposuna yeterli miktarda fren yağını doldurun. Fren sisteminiz için gerekli olan yağ numarası motorunuzun kitapcığında veya yağ haznesi kapağında yazar, farklı bir yağ kullanmayın. Büyük ihtimal DOT-3 veya DOT-4 olması lazım.
Bu yazı bilgi vermek amaçlıdır, kendi başınıza sakın denemeyiniz, tekeriniz düz bassın, kazasız sürüşler..
Olcay AVŞAR