bu bu nedir bu arkadaşlar mondial 125 mt lerin yeni gelenlerinde eksozda aşşağıdaki resimdeki gibi bi aparat var bu nedir bilen var mı? kimileri turbo diyor kimileri sabah ısınması için. dedik işin ehillerine müracat edelim bu nedir???
bu bu nedir bu arkadaşlar mondial 125 mt lerin yeni gelenlerinde eksozda aşşağıdaki resimdeki gibi bi aparat var bu nedir bilen var mı? kimileri turbo diyor kimileri sabah ısınması için. dedik işin ehillerine müracat edelim bu nedir???
bu motor yalan be!arkadaşım o parça ekzoz emisyonunu düşük göstermek için takılmış bir parçaya benziyor.dikkatinizi çekerim, düşürmek için değil, düşük göstermek için!belkide çok kuşkucuyum bilemiyorum.
yorumundan ziyade o parçanın çalışma mantığını anlatırsan daha memnun olurum
daha düne kadar birsürü mondial bayisi arkadaş mesaj atıyordu bence asıl cevaplamaları gereken sorulardan biri bu
ozgurluk saclarında ruzgari hissetmektir
Arkadaşlar ben bu parçayı jinlun motorlarda gördüm ve ona bağlı hortumun hava filtresinden karbüratöre girdiğine şahit oldum.Bende ford marka kamyonet var bu olaya yakın bir aparatta onda kullanılıyor.Servise ne olduğunu sordum sıcak hava urettiğini ve bu sayede benzini inceltip yanmanın tam olduğunu söylediler.Bu sayede çiğ benzin in önüne geçerek yakıtı düşürdüğünü söylediler.En büyük ihtimal bu aparat sayesinde benzini inceltiyorlar ve yanma odasında % 100 lük bir yanma elde ediyorlar
bu tamircinin söylediği mantıklı değil çünki bahsettiği şekilde yanmanın tam olabilmesi için sıcak değil soğuk hava girecekki soğuk hava içeride ısınıp genleşince daha büyük patlama yapar bir nevi turbo olur jtd tdi sistemleri mesela bu şekilde çalışır yani dediğin gibi sıcak hava girerse tam tersi yanma tam gerçekleşemez çünki giren hava sıcak genleşmiş hava ve üstüne üstlük oradan çıkan havadan ziyade eksoz karbon monoksit gazı yani. ben biraz ilk ısınmayla ilgili gibi geliyo
açıklaman gayet aydınlatıcı olmuş
ozgurluk saclarında ruzgari hissetmektir
ilk çalışma anı için güzel bir sistem ama ya daha sonra
ozgurluk saclarında ruzgari hissetmektir
turboyla ilgili bi yazı buldum belki kıyaslama imkanı buluruz
Turbonun görevleri nelerdir? Turbo nasıl çalışır?
07 Kasım 2001 Çarşamba
Turbonun görevi daha fazla soğuk havayı motora vererek performansı arttırmaktır. Motorda soğuk hava sıcak havadan daha yoğundur. Bu yüzden motordan içeri giren hava ne kadar yoğun olursa içerdeki patlama o derece şiddetli olur. Bu sayede de üretilen güç ve tork da fazlalaşır. Otomobillerin soğuk havalarda daha iyi performans sergilemesinin sebebi budur. Turbo ise daha fazla soğuk havayı motora vererek performansı artırır.
Turboşarj ve Süperşarj
Otomobilin performansını en üst noktaya çıkarabilmek için kullanılan iki farklı sistem vardır. Bunlar süperşarj ve turboşarjdır.
Süperşarj
Süperşarj aslında basit bir kompresördür. Dışarıdan gelen havayı basınçlı bir şekilde içeri püskürtecek şekilde dizayn edilmiştir. Süperşarjın iki farklı çeşitte uygulanması mümkündür. Emme manifoltu ile throttle body arasına veya throttle body'nin önündeki hava girişine monte edilebilir. Eğer emme manifoltu ile throttle body arasına monte edilirse, enjeksiyon sisteminde mekanik bir değişiklik yapmadan benzin akışının ayarlanması mümkün olur. Bu genellikle yarış otomobillerinde de tercih edilen daha pratik bir sistemdir. Eğer süperşarj throttle body'nin önünd monte edilirse, gelen basınçlı havayı karşılamak için normalden daha yüksek basınçla yakıt püskürtülmesi gerekecektir.
Çalışma sistemi
Süperşarjın içindeki kompresör çalışma gücünü yine motor kayışlarından ve dişlilerden alır. Bu çalışma için turboşarja göre daha fazla güç gerektiren bir sistemdir. Ayrıca sağladığı sıkışma sebebiyle motorun çabuk yıpranmasına sebep olmaması için motor kompresyon oranı pistonların değişmesi suretiyle düşürülmelidir.
Süperşarj daha fazla benzin tüketebilir
Aynı silindir hacminde ve aynı yanma odalarına sahip iki motordan, süperşarj uygulanmış olan motor aynı büyüklük içinde daha fazla sıkıştırma ile çalışacak ve daha fazla benzin yakacaktır. Buna karşılık turbo uygulamasındaki kadar yüksek güç veremeyecektir.
Turboşarj'a göre avantajlı
Turboşarj uygulamasında, turbonun devreye girmesi için yanan gazın geri dönmesi ve türbünü doldurması gerekmektedir. Fakat süperşarj uygulamasında turbonun devreye girmesi için gereken zaman ve motor devri, süperşarjın devreye girmesi için gerekmemektedir. Gaz pedalına ilk basıldığı anda açılan süperşarj, en alt devirden itibaren gücünü gösterecektir.
Turboşarj
Turboşarj, egzoz gazı ile çalışan bir süperşarj olarak tanımlanabilir. Gücünü süperşarj gibi kayışlardan ve dişlilerden değil, egzoz gazının basıncından alır. Yanma odasında patlayan hava benzin karışımı, gaza dönüşerek egzoz süpaplarından egzoz manifoltuna doğru itilir. Bu aşamada egzoza giden gazın basıncı, yol üzerindeki turbonun pervanesini döndürür ve bu yönlü pervane sayesinde gazın önemli bir kısmı türbüne girer.
Türbün dolar
Türbün basınçlı gazla dolduğu andan itibaren ters yöndeki kompresör pervane de basınçla dönmeye başlar. Gazı, basınçlı bir şekilde, dışarıdan alınan ve emme manifoltuna giren temiz havanın üzerine püskürterek motora giren toplam hava yoğunluğunu ve basıncını normalin yaklaşık yüzde 50 daha üstüne çıkarır. Bu da içeri giren havanın benzinle birlikte ateşlendiğinde çok daha şiddetli bir patlama gerçekleştirmesini sağlar.
Motor patlayabilir
Süperşarjda olduğu gibi, turboda da motor kompresyon oranı atmosferik motorlara göre daha düşük tutulmalıdır. Aksi takdirde yüksek basınçtan dolayı motor çabuk yıpranacak ve hatta çok zorlandığı durumlarda motorun patlama riski ortaya çıkacaktır. Turbo uygulaması, motorun pistonları ve gerekiyorsa diğer aksamının da uygun şekilde değiştirilmesi suretiyle yapılmalıdır. Gücün yüzde 50'lere varan artışına dayanma ihtimali zayıf olan şanzıman ve aktarma sisteminin de değiştirilmesi gerekebilir.
Kullanımdan sonra soğutulması şart
Turbo motorlar kullanılırken dikkat edilmesi gereken bir başka husus ise otomobili yüksek devirlerde kullandıktan sonra motor stop edilmeden önce kısa bir müddet de olsa rölantide çalıştırılarak, türbünün boşalması ve soğumasına izin verilmesidir. Aksi takdirde gazın sirkülasyonu esnasında türbün boşalmadan bir miktar gaz içerde hapsolacak ve zaman içinde turboyu ciddi şekilde yıpratacaktır. Turbo uygulamasının motorda çok daha fazla yük ve yüksek ısılara yol açacağı ve bunun için intercooler uygulamaları veya diğer soğutma yöntemleri gerektiği unutulmamalıdır.
Fabrika çıkışı otomobillerde kullanılıyor
Turbo uygulaması özellikle ülkemizdeki otomobil modellerinde süperşarjdan daha yaygındır. Bu uygulamanın bir çok zaman Avrupalı standart otomobillerde fabrika çıkışı uygulandığı da görülmektedir. Örnek olarak VW'nin 1.8 litre hacimli 125 beygir güç üretebilen motoruna uygulanan çok küçük türbünlü bir turbo ile 1.8T motorunu yarattığı ve 150 beygir güç ürettiği bilinmektedir.
yani burada ki aygıtta bu yazının bizi ilgilendiren kısmı zannederim
bu turbo şarj kısmıTurboşarj
Turboşarj, egzoz gazı ile çalışan bir süperşarj olarak tanımlanabilir. Gücünü süperşarj gibi kayışlardan ve dişlilerden değil, egzoz gazının basıncından alır. Yanma odasında patlayan hava benzin karışımı, gaza dönüşerek egzoz süpaplarından egzoz manifoltuna doğru itilir. Bu aşamada egzoza giden gazın basıncı, yol üzerindeki turbonun pervanesini döndürür ve bu yönlü pervane sayesinde gazın önemli bir kısmı türbüne girer.
Türbün dolar
Türbün basınçlı gazla dolduğu andan itibaren ters yöndeki kompresör pervane de basınçla dönmeye başlar. Gazı, basınçlı bir şekilde, dışarıdan alınan ve emme manifoltuna giren temiz havanın üzerine püskürterek motora giren toplam hava yoğunluğunu ve basıncını normalin yaklaşık yüzde 50 daha üstüne çıkarır. Bu da içeri giren havanın benzinle birlikte ateşlendiğinde çok daha şiddetli bir patlama gerçekleştirmesini sağlar.
ali g, nin dediği gibi bir sistem tofaş motorlarında da var. Yani hava filtresine eksoz kısmından sıcak hava veren bir hortum. ariftoteles, in dediğide doğru, normalde motorun performanslı çalışması için soğuk havayı sıkıştırıp daha güçlü bir patlama yapması lazım. Turboşarj, Süperşarj ve İntercooler hep bu soğuk havayla ilgili sistemler. Tam emin değilim ama sanırım hava filtresinden sıcak hava alınması hem yakıtı düşürüyor hemde motoru yormuyor (fazla sıkışmaya ihtiyaç olmadığı için herhalde). En iyisi Mondial bayilerinin cevaplarını beklemek, ama lütfen sadece paketini nasıl açıp müşteriye teslim edileceğini öğrenen ve motordan anlamayan bayiler değil, zaten bu işi bilen ve mondial bayiliği/servisi alan kişiler cevaplasın...
"normal insanlar bir yerden bir yere gitmek için araba kullanırlar, motorcular ise motosiklet kullanmak için bir yerlere giderler"
verdiğiniz bilgiler için teşekkürler , bu sistem yeni ybr 125 lerde de var tribünü deponun altına monta etmişler
Çok güzel de o sistem ne işe yarıyor. Sizin bu konuda bilginiz yok mu veya servise bo konuda soru yönelttiniz i?UKYO adlı üyeden alıntı
arkadaşlar dün gece ben bunun ne olduğunu düşündüm. VE KESİNLİKLE TURBO OLMADIĞINA KARAR VERDİM niye mi? şundan dolayı
biz pejoda benzer şeylerin denemelerini yapmıştık şöyleki
pejo daha hız gitsin diye r araca gereğinden fazla yakıt verdik araç bu yakıtı yakatamaz irkilip stop eder. araca daha fazla yakıt verebilme için daha fazla da hava verebilmek gerekir. bunun içinde çift girişli karbiratör kullanılır karbiratör 2 ayrı yerden hava ve yakıt koyar sa ozaman hem fazla yakar hemde fazla güç üretir
yani şunu demek istiyorum siz hava filtersini tıkarsanız aracın yakıt çoğalır çünki hava yeterli olmadığı için yanma tam sağlanmaz yanmayanı atar
hava filtresini çıkartığınızda yani hava yı direk soktuğunuzda bu seferde hava fazla gelecektir ozamanda araç çekmez çekiş gücü düşer.
yani turbolu sistemlerde sadece hava yetmez aynı zamanda yakıtla bu havanın desteklenmesi lazım...
ve en önemliside yakıtı aşırı artırmadan yapılan turbolu sistemlerde inter cooler yani yanma odasına bi şekilde direk soğuk hava verilmesi lazımdır...
yakıtı inceltme konusuna gelince mazotun ısıtılmasını duydum da benzinin ısıtılarak inceltilmesini ömrümde duymadım bana mantıklı gelmiyor
benim kanaatimce orda bir klips var ve ilk çalıştırma konumunda motora eksozdan sıcak hava gidip daha çabuk ısınmasını sağlıyor olabilir
yahu arkadaşlar siz dalgamı geçiyorsunuz yoksa ciddimisiniz!? iki bin liralık motora turbo mu takacak adamlar, manyakmı bunlar?r-1 mi bu yoksa hayabusa mı?
bu motor scooter değil mi?performans motoru mu bu?biraz akıllı olun yav mantıklı düşünün.adamlar ucuza mal etmek için paslanmaz çelik civata yerine demir civatalarla topluyorlar motoru, siz ne diyorsunuz; yok turbomuymuş yok bilmemnemiymiş!
eğer bu zımbırtı turbo ise bende hiçbirşey bilmiyorum!
ilk çalıştırmada egzoz da soğuk motorda soğuk her şey soğuk.ne işe yarayacak bu alet?derece mi var içerde geçen gazın sıcaklığını ölçüyor?
bu bir valftir bence.egzoz gazına temiz hava çekerek emisyon değerlerini düşürüyor.yani maksat ab standardına uymak.adamlar sizi çok seviyorlarda hiç görülmedik yerlerde teknoloji geliştiriyorlar!pöh!!yamaha mı bu, honda mı?
Bu alet pek çok motorda ve arabada var. Yaptığı iş egzos gazına hava karıştırıp emisyonu düşük göstermek.
peki eksoz gazına temiz havayı nerden çekiyor yani sizin dediğinize baktığımızda ben şöyle anlıyorum .. eksozdan çıkan co 2 motora gitmiyor. yani eksozdan motora giden bişey yok Tam tersi motrdan eksoza direk hava gidiyor diyorsunuz ben mi yanlış anlıyorum
akışkanlar mekaniğinde bernoulli prensibine göre hız arttıkça basınç azalır.
http://home.earthlink.net/~mmc1919/venturi.html
uçakta zaten bu prensibe göre uçar.kanat profilinin yapısından ötürü kanadın hücum kenarına rastlayan hava üst yüzeyden geçerken aniden hızlanır ve alt yüzeyden geçen havaya göre daha yüksek bir hıza ulaşır.böylece kanadın üst kenarında alçak basınç oluşur ve kanat, dolayısıyla uçak yükselme eğilimi gösterir.nasıl düz gider?kuyruk var,kanatçık var vs. vs...
burda da aynı prensip geçerli.ekzoz tüpünden hızla geçen ekzoz gazı resimde monte edilmiş gördüğümüz valfin açılması sayesinde temiz havayı ekzoz tüpüne çeker.bu valfin özelliği tek taraflı açılır olmasıdır, yani ekzoz gazının aksi yöne geçmesine izin vermez.bu valfe bağlı plastik hortumun hava filtresine bağlı olmasıda yine aynı prensibe,yani bernoulli prensibine dayanır.eğer bu hortumun ucu açıkta yani motosikletin yanında bir yerde olsaydı hızla akan hava yüzünden aksi istikamette bir çekiş yaşanacaktı.motosikletin hızı ekzoz valfinin önünden geçen ekzoz gazının hızını aştığında bu borudan ekzoz gazı çıkacaktı.bu yüzden boru hava ffiltresi kutusundan hava almaktadır.aşağı yukarı statik durağan bir hava olduğunu farz edebiliriz.üstelik filtreden geçmiş tozsuz temiz bir hava, emisyon değerini düşürmek için birebir!
jawa
kardeş sen ne muhalefet birisin ya
geçen sene haojin motorları ilk gördüğümde üstünde katalitik konventör egsoz görünce çok şaşırmıştım :
çünki fiyat olarak normal egsoza göre çok pahalı
senin mantalitenle düşünürsek o da yalan yani egsozlar normalde katalitik mi yazmışlar
ariftoteles e arştırması için teşekkür çok aydınlatıcı
jawa'ya katılıyorum ayrıca bu yaptığı muhalefet olmak değil arkadaşları aydınlatmak
ERASER WİLL COME BACK
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)