Motorun yağ eksiltmesinin nedenleri nelerdir?
Halk arasında sıkça telaffuz edilen "motor yine yağı bitirdi" tabiri aslında tamamen teknolojik bir konudur. Özellikle eski teknoloji motorlarda, silindir ve piston gibi materyallerin birbirinden uzak tasarlanması sonucunda, yağ eksiltme sorunlarıyla karşılaşılır. Motor içindeki aktarma organlarının zamanla deforme olmasının da yağ eksiltme problemindeki rolü büyüktür. Yağ eksiltme artıkça motorun ömrü de sona yaklaşır. Son teknoloji motorlarda ise bu tip problemlerle daha az sıklıkta karşılaşılıyor. Çünkü teknolojik motorlarda yüksek performans sağlamak amacıyla aktarma organları birbirine daha yakın tasarlanıyor. Bu nedenle teknolojik motorlar daha az yağ eksiltiyorlar.[/ quote]
Sentetik yağ ile mineral yağ arasında ne fark vardır?
Mineral yağ, petrolün işlenmesiyle elde edilen baz yağa, gerekli katıkların eklenmesiyle üretilir. Sentetik yağ ise, baz yağın birçok kimyasal işlemden geçmesinden sonra, laboratuvar koşullarında insan eliyle üretilir. Laboratuvarda ayrı bir teknolojiyle elde edilen sentetik ürünler, minerallere oranla, daha yüksek veya daha düşük sıcaklıklara ve yüksek basınca dayanıklıdır. Sentetik yağın hammaddesi, yani sentetik baz yağ, ileri teknolojiyle, çok karmaşık işlemlerden geçerek üretildiği için maliyeti yüksektir. Bu da fiyatını etkiler.
Dikkat edilecek en önemli unsursa, sentetik yağ ile mineral yağın karıştırılmamasıdır. Çünkü bu iki yağ karıştırıldığı takdirde mineral yağ, sentetik yağın üstün vasıflarını azaltır.Yağ neden bozulur?
Motor yağlarının bozulmasının en önemli sebebi, yanma işleminden kaynaklanan atık maddelerin yağı kirletmesidir. Bu maddelerin başlıcaları su, kurum ve yakıttır. Su, yanma tepkimesinin doğal bir ürünüdür ve normalde buhar olarak atılır. Motorun soğumasıyla biriken su karterde toplanarak yağa karışır. Kurum ise yanmanın tam olarak gerçekleşmemesinin bir sonucudur. Bu kurumun bir kısmı silindirlerdeki yağlara karışarak kartere iner. Yağ filtreleri bu kurumu süzer, ancak belli bir süre sonra sistemde tıkanıklıklar doğabilir. Yağı kirleten bir diğer madde de yakıttır. Silindirlere alınan yakıtın tamamı yanma tepkimesine girmez. Yanmayan kısım da diğerleri gibi kartere sızar. Fazla miktarda birikmesi viskoziteyi önemli oranda azaltabilir.Kaliteli akaryakıt, performansı ne kadar etkiler?
Akaryakıt ne kadar kaliteli olursa olsun, ayarları yanlış yapılmış veya aşınmış bir motora yapabileceği birşey yoktur. Fakat motordaki birikintilerden ya da yanma kalitesinden kaynaklanan problemler varsa, modern akaryakıtlar performansı önemli ölçüde artırabilir. Yeni nesil katkı maddelerine sahip akaryakıt ürünleri karbon birikintilerine eritici etki yapıyor. Bu da yakıt ekonomisini, zararlı atıkların azaltılmasını, motor özelliklerini olumlu yönde etkiliyor. Bu aynı zamanda, yağ ve hava filtrelerin de daha uzun süre dayanmasını sağlıyor.
Oktan ne ifade eder?
4 zamanlı motorlarda yakıt, belli bir sıkıştırma nedeniyle buji ateşlemesi olmadan, kendiliğinden yanabilir. Bu durum vuruntuya neden olur. Yakıtın oktan değeri onun, tutuşmadan ne kadar sıkıştırabileceğini gösterir. Düşük oktanlı yakıtlar ancak en az sıkıştırma oranına kadar dayanabilirler. Güçlü otomobillerde daha yüksek sıkıştırma oranları mevcuttur, bu da daha yüksek oktanlı yakıt gerektirir. Türkiye'de halen 91 ve 95 oktanlı akaryakıt ürünleri satılmaktadır.API Değerlendirmesi
API, Amerikan Petrol Enstitüsü'nün kısaltmasıdır. Bu enstitü, motor yağlarının erişmesi gereken standartlarını belirler. API değerlendirmesi, motor yağlarının üzerinde, iki harfli bir işaretle belirtilir. İlk harf, yağın kullanılacağı motorun yakıt tipini belli eder. "S" harfi benzinli, "C" harfi dizel motor tipleri içindir. İkinci harf ise yağın kalite seviyesini belirler. Harf sırasına göre yağın kalitesi ve motor için sağladığı koruma artar. Örneğin, SJ derecesindeki bir yağ, SB, SG veya SH derecesinde yağ gerektiren bir motorda kullanılabilir.