Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Yanlış Subap Ayarı Hk.

    REKLAM ALANI
  1. #1
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    03 Ekim 2007
    Selamlar,

    Biraz uzun oldu ama belki böyle bir durumu yaşayan olursa okur diye detaylandırdım.

    Geçtiğimiz yaz temmuz ayında İstanbul-Ankara gidiş dönüş uzun yol yaptım artçı ile.

    İstanbul'a döndüğümde motor çalışma sesi şıkırtılı olmaya başlamıştı.

    Bende Levent'te bir servise gittim, motorun sesini dinlediler ve subap ayarı yapılması gerek dediler.

    Subap ayarı yaptılar ve şıkırtı sesi kesildi.

    Ama sonra ağustos ve eylül aylarında (nispeten sıcak aylarda) motor sıcakken rölantisi dengesizce yükseliyordu.(Trafik ışıklarında bekliyorum 1500 devir olması gereken rölanti 2000 devire çıkıyordu)

    Son 2 aydır (aralık, ocak) nispeten soğuk aylarda ise yine trafik ışıklarında beklerken (yani motor sıcakken) 1500 devir olması gereken rölanti 1000-1500 arası dalgalanıp motor stop ediyor.

    Üstelik geçen sene ocak ayında bile jiklesiz çalışan motor, subap ayarı sonrası sonbaharda bile jikle açmadan çalışmadı(hala daha öyle).

    Yani subapları olması gerekenden çok fazla sıkı ayarlamış...

    Ben ustaya uzun yol sonrası oldu dememe rağmen direk subap ayarı dedi.

    Üstelik; motor sıcakken ve sentil çakısı kullanmadan göz kararı yaptı....

    Ve zaten subaplar normalmiş, ben gene de ayar çektim dedi...

    Sadede geleyim; Belli bir km üstünde uzun yol yapan motosikletlerde (belki sadece hava soğutmalı tek silindir motorlarda) yağ inceliyor ve subaplar şıkırtılı çalışmaya başlıyormuş.

    Yani sadece ama sadece yağ değişimi sonrası düzelebilecek bir şeyi, gereksiz subap ayarı yaparak; beni bu tip sıkıntılarla uğraşmak zorunda bıraktılar, işgüzarlık yapıyorlar.

    Şimdi dostlar soruma geleyim bu subap ayarını kendim yapabilir miyim?

    Sentil çakım, İngiliz anahtarım v.s var.

    Bu videoda adam çok detaylı güzel anlatmış, yalnız motor masada ben bu işlemi motor şasede iken yapabilir miyim bilemedim

    Kaş yapayım derken göz çıkarmak istemiyorum, sizlere bir sorayım dedim


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    02 Mayıs 2018
    Motorun üst kapağı nereye denk geliyor? Açıktaysa kolaylıkla yapabilirsin. Deponun altına geliyor ve ulaşılamayacak durumdaysa depoyu ve varsa başka parçaları sökmen gerekir.

    Üst kapak açılacağı için insanın gözü korkuyor fakat sanıldığı kadar zor değil.

  3. #3
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    03 Ekim 2007
    Alıntı yokon adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Motorun üst kapağı nereye denk geliyor? Açıktaysa kolaylıkla yapabilirsin. Deponun altına geliyor ve ulaşılamayacak durumdaysa depoyu ve varsa başka parçaları sökmen gerekir.

    Üst kapak açılacağı için insanın gözü korkuyor fakat sanıldığı kadar zor değil.
    Ayarı yapan sözde usta araya elini soktu, söktü kapağı ayar yaptı.


  4. #4
    tommygun - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Temmuz 2015
    Şehir
    İzmir, Pornova
    Motosikleti
    Ülkedeki en yüksek km.li Kawasaki Er6F (2008)
    Sorununuzun kaynağını bilemem ama bu işler milimetrik ölçümlerle yapılmakta, sentil çakısı olmayan ustanın el yordamıyla ayar yapması ve tutturması piyangodan büyük ikramiye kazanmak kadar düşük olasılık.

  5. #5

    Üyelik
    01 Temmuz 2006
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    Belirtmek İstemiyor
    sentil ile yapılan supap ayarı bile tam tutmayabilir, 0.05 sentil girer sıkı 0.05 olabilir, gevşek 0.05 olabilir.
    elle kafaya göre supap ayarı yapanların dükkanının önünden geçmem. hatta hiç bir ustanın dükkanının önünden geçmem. lastikçi hariç.
    Kural [ Z ], hasmet ve maktama bunu beğendiler.

  6. #6
    hasangazili - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    22 Mayıs 2011
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    650 mt
    Alıntı ulkerhan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    sentil ile yapılan supap ayarı bile tam tutmayabilir, 0.05 sentil girer sıkı 0.05 olabilir, gevşek 0.05 olabilir.
    elle kafaya göre supap ayarı yapanların dükkanının önünden geçmem. hatta hiç bir ustanın dükkanının önünden geçmem. lastikçi hariç.
    Sıkı gevşek diye bir ölçü mü var? Servis kitabinda ölçü aralığı bellidir. 0.05 giriyor 0.06 gitmiyorsa 0.05... bir değere tekabül eder. Servis değerleri içindeyse sorun yok. Usta değilim hiç subap ayarında yapmadım. Ama işi büyütmeye gerek yok.

  7. #7

    Üyelik
    02 Mayıs 2018
    Alıntı vandamme adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Ayarı yapan sözde usta araya elini soktu, söktü kapağı ayar yaptı.

    https://deshibiker.com/wp-content/up...Hunk-White.png
    Orada üst kapak zorlanmadan söklüyorsa başka bir şeyi sökmeden ayar yapabilirsin.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 00:12 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:08 ----------

    Alıntı hasangazili adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Sıkı gevşek diye bir ölçü mü var? Servis kitabinda ölçü aralığı bellidir. 0.05 giriyor 0.06 gitmiyorsa 0.05... bir değere tekabül eder. Servis değerleri içindeyse sorun yok. Usta değilim hiç subap ayarında yapmadım. Ama işi büyütmeye gerek yok.
    0.05'in girdiği yere 0.07 de girebilir. Bu nedenle subap ayarı yaparken tereyağını bıçakla kesiyormuş gibi, tatlı sıkı yapılması gerektiği söylenir.

  8. #8
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    29 Haziran 2020
    Şehir
    zonguldak
    Motosikleti
    duke 390
    Youtubede videolar var yapabilirsin.ust kapaga ulasabilmek mesele.sanirim grenajlari ve depoyu sokmen gerekecek.
    Service repair kitabinda yazan aralikda olmasi lazim.dedigin gibi sentil cakisiyla yapiliyor.
    Benim izledigim videoda adam birseye cok dikkat etmisti.subap kapaklari haric her yeri bezle ortuyordu.motorun icine bise kacmasin sonra cikarmak zor olur diye.

  9. #9

    Üyelik
    21 Aralık 2008
    Subap aralığı için en doğrusu servis kitapçığına bakmak.Motorun subap aralığı 0,08 - 0,12 mi? Sentil çakısında her ölçü olmuyor.Mesela egzoz 12 olacak ve sentil çakısında 0.12'yi nasıl nasıl yapmalı? 0.10 rahat hareket etmeli 0.15 girmemeli.Örnek olarak eklediğim ekran alıntısında +3 , -3 tolerans değeri yazıyor.


  10. #10

    Üyelik
    01 Temmuz 2006
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    Belirtmek İstemiyor
    Alıntı greyhorse adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Subap aralığı için en doğrusu servis kitapçığına bakmak.Motorun subap aralığı 0,08 - 0,12 mi? Sentil çakısında her ölçü olmuyor.Mesela egzoz 12 olacak ve sentil çakısında 0.12'yi nasıl nasıl yapmalı? 0.10 rahat hareket etmeli 0.15 girmemeli.Örnek olarak eklediğim ekran alıntısında +3 , -3 tolerans değeri yazıyor.

    https://cdn.thumpertalk.com/uploads/...b9b95a3ebc.jpg
    çok gevşekmiş orijinal ayarı.

    pulsarda 0.05-0.08

    ben olsam 0.12 için 0.10 rahat girmeli, 0.15 girmemeli yaparım
    0.28 için ise 0.30 yapar geçerim.

  11. #11
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    03 Ekim 2007
    Alıntı greyhorse adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Subap aralığı için en doğrusu servis kitapçığına bakmak.Motorun subap aralığı 0,08 - 0,12 mi? Sentil çakısında her ölçü olmuyor.Mesela egzoz 12 olacak ve sentil çakısında 0.12'yi nasıl nasıl yapmalı? 0.10 rahat hareket etmeli 0.15 girmemeli.Örnek olarak eklediğim ekran alıntısında +3 , -3 tolerans değeri yazıyor.

    https://cdn.thumpertalk.com/uploads/...b9b95a3ebc.jpg
    Evet Motorun subap aralığı 0,08 - 0,12

    A'dan Z'ye Cbf bloğu ile aynı sayılır tek fark balansör olmaması

    Teşekkürler.

  12. #12
    BloodyBaron - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Haziran 2020
    Şehir
    Kütahya>Ankara
    Motosikleti
    150 MH DRİFT>CBR500R
    Benim motorda 2500kmdeyen subaplar şıkır şıkır ötüyordu. Uzun yoldan falan da değil full şehiriçi kullandım. Mondial 'sözde' servisinde subap ayarıyla hava ayarı yaptırdım. Motor soğukta tek marşa alırken sıcakta marşa basarken gaz vermem gerekiyor. Mevsim kış olduğundan işime geliyor, sabahları çalıştırmak için hiç uğraşmıyorum. Rölantide vs sorun yok. Bana ya zengin karışım yapıyormuş ya da subap ayarlarından sıkıntılıymış gibi geliyor. Allaha şükür 2 ayara sadece 10 tl verdim o yönden içim rahat.

    Benim motorda subapların orda 2 tane kapak var. Onları açınca ayar yerleri direk çıkıyor. Bütün üst kapağı sökmeye gerek kalmıyor yani. Belki senin motorda da öyledir abi. Halledersin bence.

  13. #13
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    03 Ekim 2007
    Alıntı BloodyBaron adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Benim motorda 2500kmdeyen subaplar şıkır şıkır ötüyordu. Uzun yoldan falan da değil full şehiriçi kullandım. Mondial 'sözde' servisinde subap ayarıyla hava ayarı yaptırdım. Motor soğukta tek marşa alırken sıcakta marşa basarken gaz vermem gerekiyor. Mevsim kış olduğundan işime geliyor, sabahları çalıştırmak için hiç uğraşmıyorum. Rölantide vs sorun yok. Bana ya zengin karışım yapıyormuş ya da subap ayarlarından sıkıntılıymış gibi geliyor. Allaha şükür 2 ayara sadece 10 tl verdim o yönden içim rahat.

    Benim motorda subapların orda 2 tane kapak var. Onları açınca ayar yerleri direk çıkıyor. Bütün üst kapağı sökmeye gerek kalmıyor yani. Belki senin motorda da öyledir abi. Halledersin bence.
    Bloody sen 10 lira ile kurtarmışsın ve ulaşması kolay yerdelermiş.

    70 lira verdim ayarı bozdu, bi 70 daha vermek istemiyorum...

    Kendim yapma konusunda emin değilim

    Bu sıkı subaplar ile ağustos ayından beri kullanıyorum, acaba ne gibi zararı var motora bilmiyorum.

    Yani bir zararı yok ise bu şekilde kullanabilirim.

    Tek sıkıntı sabahları zor çalışma durumu, rölanti çok dert değil.
    BloodyBaron bunu beğendi.

  14. #14
    Nikkfurie - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Şubat 2011
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    BMW , Piaggio , Sym
    Piyanolar aşırı bozuksa sentil çakısıyla supap ayarı sonuç vermez elle ayar çekilir , tabi el yordamıyla supap ayarı ciddi tecrübe ister , en temizi bozulan piyano takımını yenilemek ve sonrasında çakı ile ayarlamak..supaplar sıkı ise önce sit yuvaları yanar , özellikle egzoz tarafı ciddi hasar alır , zamanla silindir kapağını çatlatabilir , bu süreçte kompresyon kaçıracağı için performans kayıpları yaşanır..piyanoların bozulmasına sebepte boşluk yapmış supaplarla uzun süre devirli kullanmaktır..
    maktama bunu beğendi.

  15. #15
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    03 Ekim 2007
    Alıntı Nikkfurie adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Piyanolar aşırı bozuksa sentil çakısıyla supap ayarı sonuç vermez elle ayar çekilir , tabi el yordamıyla supap ayarı ciddi tecrübe ister , en temizi bozulan piyano takımını yenilemek ve sonrasında çakı ile ayarlamak..supaplar sıkı ise önce sit yuvaları yanar , özellikle egzoz tarafı ciddi hasar alır , zamanla silindir kapağını çatlatabilir , bu süreçte kompresyon kaçıracağı için performans kayıpları yaşanır..piyanoların bozulmasına sebepte boşluk yapmış supaplarla uzun süre devirli kullanmaktır..
    Bilgilendirme için teşekkür ederim.

    Motor 10.000de iken yapıldı ayar

    Şuan 15.000de motor.

    Uzun yol sonrası incelen yağ subapların şıkırdamasına neden oluyor, boş yere ayar yapıldı, mevcut ayarı bozulmuş oldu...

    Haftaya sentil çakımı yanıma alıp motoru servise götüreceğim, 2-3 saat soğumasını bekledikten sonra ayarlamasını isteyeceğim.

  16. #16
    Nikkfurie - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Şubat 2011
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    BMW , Piaggio , Sym
    Alıntı vandamme adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bilgilendirme için teşekkür ederim.

    Motor 10.000de iken yapıldı ayar

    Şuan 15.000de motor.

    Uzun yol sonrası incelen yağ subapların şıkırdamasına neden oluyor, boş yere ayar yapıldı, mevcut ayarı bozulmuş oldu...

    Haftaya sentil çakımı yanıma alıp motoru servise götüreceğim, 2-3 saat soğumasını bekledikten sonra ayarlamasını isteyeceğim.
    Supap ayarı yapmak tek bir detay hariç basit bir işlemdir , o detayda sente dir , eğer bujiyi sökecek bir lokman varsa motoru senteye getirmekde esasen basittir , tek bir defa deneyerek öğrenebilirsiniz , hiç öyle motorun üzerindeki işaretleri falan denk getirmenize gerek yok , zaten hep o işaretler insanları şaşırtır senteyi muazzam bir konu zannederler , dediğim gibi bujiyi sökün motoru dönüş yönünde çevirin emme subapını takip edin , supap tam kapandıktan sonra piston en yukarı tepe noktasına geldiği an motoru çevirmeyi bırakın , artık o silindir sentededir..mümkünse birgün boyunca çalışmamış tamamen soğumuş motorunuza supap ayarı yapın , en iyi netice böyle alınır , ustaların yaptığı en büyük hata henüz tam anlamı ile soğumamış motora ayar yapmak ki buda supapların olması gerekenden sıkı çalışmasına sebep olur..
    RoofRoof bunu beğendi.

  17. #17
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    03 Ekim 2007
    Alıntı Nikkfurie adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Supap ayarı yapmak tek bir detay hariç basit bir işlemdir , o detayda sente dir , eğer bujiyi sökecek bir lokman varsa motoru senteye getirmekde esasen basittir , tek bir defa deneyerek öğrenebilirsiniz , hiç öyle motorun üzerindeki işaretleri falan denk getirmenize gerek yok , zaten hep o işaretler insanları şaşırtır senteyi muazzam bir konu zannederler , dediğim gibi bujiyi sökün motoru dönüş yönünde çevirin emme subapını takip edin , supap tam kapandıktan sonra piston en yukarı tepe noktasına geldiği an motoru çevirmeyi bırakın , artık o silindir sentededir..mümkünse birgün boyunca çalışmamış tamamen soğumuş motorunuza supap ayarı yapın , en iyi netice böyle alınır , ustaların yaptığı en büyük hata henüz tam anlamı ile soğumamış motora ayar yapmak ki buda supapların olması gerekenden sıkı çalışmasına sebep olur..
    Vakit ayırıp detaylıca bilgi verdiğiniz için teşekkür ederim sağ olun.

    Dediğiniz gibi zor değil ama ben benzin deposunu sökmeden yapılabilir miyim ondan emin değilim

    Servisteki eleman direk üst kapağı söktü yaptı.

    İyi forumlar.

  18. #18
    Alisilin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Şubat 2013
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    Ybr 125 06- Cygnus L 14
    2006 model motosikletim fabrika ayariyla duruyor halâ.

    Yaz sicaginda uzun yol haric herhangi bi şıkırdı v.s. ses yok, o da normal zaten.
    kurcalatmayi da dusunmuyorum acikcasi kasap ustalar neyi yaptirmaya calissam daha da bozdular

    Motor 37 bin km'de Ybr 125.

    Siz de hic oynatmasaniz iyiymis.

  19. #19
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    03 Ekim 2007
    Alıntı Alisilin adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    2006 model motosikletim fabrika ayariyla duruyor halâ.

    Yaz sicaginda uzun yol haric herhangi bi şıkırdı v.s. ses yok, o da normal zaten.
    kurcalatmayi da dusunmuyorum acikcasi kasap ustalar neyi yaptirmaya calissam daha da bozdular

    Motor 37 bin km'de Ybr 125.

    Siz de hic oynatmasaniz iyiymis.
    Acemilik işte, o şıkırtı sesi nedir diye servise götürdüm subap ayarı dediler...

  20. #20
    Kural [ Z ] - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Ocak 2018
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Bkz. İmza =>
    Alıntı vandamme adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Vakit ayırıp detaylıca bilgi verdiğiniz için teşekkür ederim sağ olun.

    Dediğiniz gibi zor değil ama ben benzin deposunu sökmeden yapılabilir miyim ondan emin değilim

    Servisteki eleman direk üst kapağı söktü yaptı.

    İyi forumlar.
    Sente işaretinin motorunuzda tam nerede hangi işaretin hangisiyle karşılaştırılması gerektiğini öğrenin, o şekilde senteye getirin. Sente sadece emme supabının basmayı bıraktığı an değildir. Bu şekilde yapılırsa kam milinin hafif baskısı tüm ayarın yanlış olmasına neden olur, yapılan işlemin göz kararı supap ayarı yapmaktan fazla farkı kalmaz. Özellikle çok silindirli motorlarda aman diyelim. Tek silindirli motorlar bu konuda çok daha esnek de olsa, gerekmeseydi üretici o işareti koymakla uğraşmazdı diyelim.

    Supap ayarı fazla sıkı ayarlanır ise zor çalışma, egzoz supabının yanması, çekişte düşüklük, egzozda patlama, supap gaydlarının yanması gibi ciddi sorunlar yaşayabilirsiniz. Ayar aşırı bozuksa ve bu sorun emme tarafında ise, bu aşırılığa rağmen motor çalışıyorsa yangın riski de oluşturabilir(emme supabı sırtında bekleyen yakıt hava karışımının, özellikle motor yük durumunda iken istemsizce stop etmesi sonucu karbüratöre kadar giden yanmanın sürekli tekrarı sonucu yakıt sisteminde ön görülmeyen kısımların aşırı ısınması sonucu oluşan ergime-sızıntı ve kaçaklar sonucu yakıtın alev alması durumu).


1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)