Kazım TOKMAK adlı üyeden alıntı
Önce motoru senteye getirdiğinden emin ol. İşaretlere dikkat et. Piyanoya bastırmadan yapman gerekiyor ki, çakı araya girdiğinde bastırdığında hissettiğin sertlik seni yanıltmasın. Yukarı kaldırıp kaldırmaman önemli değil. Üstten bastırma yeter.
anlatacaklarımın çoğunu biliyorsundur zaten
motoru orta sehpaya alıyorsun
vitesi boşa alıyorsun
külbütör kapağını açıyorsun
piston üst ölü noktaya (senteye) gelene kadar volanı çeviriyorsun
dediğim gibi 2 kere üst ölü noktaya gelir piston 1 tur volan dönüşünde
birinde emme diğerinde egzoz zamanıdır.
bazı motorlarda alternatörün üzerinde T işareti vardır senteyi bulabilmek için
gerçi sen işin bu kısmını biliyorsun
emme subabını 0,08- 0,10 arası egzoz subabını da 0,10-0,12 arası ayarlıyorsun.
Sentil çakısı arada tatlı sert geçecek
eğer elinde uygun sentil çakısı yoksa her sentil çakısında mutlaka 0,10 vardır
her ikisini de 0,10 a ayarla ama emme subabına çakı gayet zor girip çıksın egzoz subabına da daha rahat girip çıksın
en yakın bu şekilde 10- 12 aralığını tutturmuş olursun
sonra volanı 3 4 tur daha çevir ve motoru tekrar senteye getir
çakıyla subap boşluklarını tekrar kontrol et bozulma olup olmadığını
bozulma olmuşsa tekrar ayar yap ve yine kontrol et
bozulma olmamışsa eğer topla devam et
subap ayarını yapmaktaki sebep şudur
SICAKTA METALİN GENLEŞMESİ
mantığı çözersen daha rahat çalışırsın
soğuk motorda subaplar tam kapatmazken motor ısındıkça subap genleşir ve daha iyi kapatmaya başlar
subap boşluğu da subabın genleşme oranı kadardır
subapları gördüysen eğer silindir üstünden
emme subabı egzoz subabından daha küçüktür
Küçük olanlar emme büyük olanlar egzoz subapları
küçük olanın (emme subabı) genleşmesi daha az olduğu için töleransı daha düşüktür (0,08-0,10)
büyük olanın (egzoz subabı) genleşmesi daha fazla olduğu için töleransı daha fazladır (0,10-0,12)
yani kabaca bi tabirle anlatacak olursak subaplar genleştiğinde kırılmasın kopmasın diye bu boşluklar verilir en azami ölçüde
subap ayarı gevşek olursa ses yapar çekişten düşer yakıt artar (kompresyon kaçıracağı için)
sıkı olursa da subap kırılabilir
olay bu yani dostum
o yüzden gevşek daha az zararlıdır.
yabancı bi deyim vardır " tappy valves happy valves " yani gevşek subap mutlu subap
Tekerin düz bassın.