İster ikinci el motosiklet veya otomobil alın, ister motorunuzun bakımını yapın/yaptırın, eğer okumayı bilirseniz değişim zamanı gelen buji söküldüğünde, motor ve aracın kullanıcısı hakkında size birçok şeyi anlatır.
Kimi zaman arıza tespitine, kimi zaman kendi hatalarımızı farketmemize, kimi zaman da alacağımız aracın durumunu öğrenmemize yardım eder. Hatta bazen neyi var neyi yok doğrudan söyler bize. Yeter ki dilinden anlayalım.
Herşeyden önce bilinmesi gereken; özellikle enjeksiyonlu motorlarda (tüm araç motorlarında) aşağıda belirttiğim "Tamam / Harika / İyi" durumları dışındakilerin motorda cidi sorunların baş göstereceğine işaret ettiğidir.
Bujiler kendi içlerinde "Sıcak buji / Soğuk buji" ve aralıktaki değerlerde olmak üzere ayrıldığı gibi, tırnak sayısına, elektrod ve tırnak kaplamasına ve şekline, fiziki ölçülerine göre de ayrılmaktadır.
Örneğin bir buji daha ilk alındığında doğrudan takılmasındansa tırnak boşluğunun ölçülerek takılması sizi daha ileride çok sıkıntılı durumlardan kurtarabilir, doğru tip bujinin sizin kullanım şeklinize göre tespit edilip kullanılması ise hem motor ömrüne hem de yakıt tüketimine olumlu etkilerde bulunabilir.
Küçük bir not: Eğer platin veya iridium tip kaplamalı bujileri kullanıyorsanız ASLA buji tırnak aralığını ölçmek için elektrod veya tırnağa herhangibir şey değdirmeyin. Kaplama gözle görülemeyecek şekilde deforme olacak ve buji performansını ve ömrünü ciddi şekilde olumsuz etkileyecektir.
Yabancı dil sorunu olan arkadaşlar için basitçe çevirdiğim tanımları aşağıda bulabilirsiniz.
Bu tanımlar için yazdığım arıza tespit tablosunu da aşağıda hemen onun altında bulabilirsiniz.
Oil Fouled = Yağlanmış
Carbon Fouled = Karbon birikimi
Too Cold = Çok soğuk
Cold or Rich = Soğuk yada Zengin
Ok = Tamam
Better = Daha iyi
Best = Harika
Good = İyi
Slightly Hot = Biraz sıcak
Hot or Lean = Sıcak/Yağsız
Very Hot or Lean= Çok sıcak/Yağsız
Yağlanmış
2T: Yanlış yağ kullanımı / Fazla yağ kullanımı
4T: Silindir/piston/supap keçelerinden silindire yağ giriyor, motor yağ yakıyor
Karbon birikimi
2T/4T: Yanlış oktan benzin kullanımı / Yanlış buji kullanımı / Hatalı ateşleme / Yanlış Hava-Yakıt oranı
Çok soğuk
2T/4T: Yanlış buji kullanımı / Motor ısıtılmadan sürekli kısa mesafe kullanımı
Soğuk veya Zengin
2T/4T: Jikle ayar sorunu - Jikle çekili kullanılıyor / Karbüratör-Enjeksiyon arızası / Yakıt karışım ayarı yanlış / Motor ısıtılmadan sürekli kısa mesafe kullanımı
Tamam
2T/4T: Mükemmel değil ancak sorun yok denebilir
Daha iyi
2T/4T: Oldukça iyi
Harika
2T/4T: Kullanım, motor iç performansı ve yakıtla ilgili sorun yok. Daha iyisi olamaz.
İyi
2T/4T: Harika olmasa da oldukça iyi
Biraz sıcak
2T: Düşük oktan benzin kullanımı / Yağ miktarı biraz az / Fakir karışım / Yanlış buji seçimi / Soğutma yetersiz
4T: Düşük oktan benzin kullanımı / Fakir karışım / Yanlış buji seçimi / Soğutma yetersiz
Sıcak veya Yağsız
2T: Düşük oktan benzin kullanımı / Yağ miktarı az / Fakir karışım / Yanlış buji seçimi / Soğutma yetersiz / Yüksek devirde sürekli kullanım
4T: Düşük oktan benzin kullanımı / Fakir karışım / Yanlış buji seçimi / Soğutma yetersiz
Çok sıcak veya Yağsız
2T: Düşük oktan benzin kullanımı / Yağ miktarı yetersiz / Fakir karışım / Yanlış buji seçimi / Soğutma yetersiz / Yüksek devirde sürekli kullanım
4T: Düşük oktan benzin kullanımı / Fakir karışım / Yanlış buji seçimi / Soğutma yetersiz / Yüksek devirde sürekli kullanım
Motosiklet camiasının bu pahalılaştığı ve kıymetlendiği yurdum ortamında makinelerimizi ne kadar çok tanırsak o kadar erken davranır ve arızaları azaltır, ne kadar bilinçlenirsek Milli Servetimizi içeride tutarız.
Resim alıntıdır, metin alıntı değildir. Hatam varsa düzeltelim lütfen. En ufak bilgi kırıntısı dahi birçok şeyi değiştirebilir. Motosikletlerimizin kıymetini bilelim, zaman geçtikçe daha zor ulaşılabilir oluyorlar.