Motosiklete genel bakım yapılmadığında oluşabilecek genel problemler
Reklamlar
-
Arkadaşlar, 3 senedir binlerce motora servis verdik. Genelde motosiklet kullanıcılarının dikkat etmediği, motorların bakımını yapmadıkları zaman ortaya çıkabilecek birkaç problemi burada sizlere aktarmak istiyorum. Eskiden sadece bir motosiklet sürücüsüydüm ancak şu an herhangi bir motorda çıkan her türlü problemin nedenini bulabilen ve çözümünü en iyi şekilde uygulayabilen deneyime sahip bir motor mekanikeri oldum. Gerçekten çok saçma sapan şeyler gördük, yaşadık. Ben size servise gelen en çok problemlerden birkaçını özetlemek istedim. İşinize yarar veya yaramaz bilemem ama bilginin zararı olmaz diye düşünüyorum. Sorularınız olursa buradan paylaşabilirsiniz.
FREN SİSTEMİ
Fren sistemi motordaki en önemli sistemlerden biridir. Genelde kullanıcılar problem yaşayana kadar frenle pek uğraşmazlar, bakımını yapmazlar. Ancak haftada bir fren balatalarınızı kontrol etmenizi tavsiye ederim. Balatanın ömrü balatanın tipine, motorun tipine, kullanıcının kullanım tarzına ve hava şartlarına göre değişebilir. Biz burada EBC HH Sintered model balataları kullanmaya özen gösteriyoruz. Fren performansı ve ömrü organik balatalara göre daha iyi. Fren balatasının kalınlığı 2 mm ye indiğinde değiştirmeniz gerekmektedir. Bazı fren balatalarının üzerinde çizgi şeklinde oyuklar vardır, ne zaman bu oyuklar yok olur, değişim vakti gelmiştir. Balatayı zamanında değiştirmezseniz, balatayı tutan metal kısım fren disklerine sürtmeye başlar ve bu durumda metalin metala değmesi nedeniyle fren disklerine zarar vermeye başlarsınız. Fren balataları fren disklerine oranla çok daha ucuzdur. Dolayısıyla fren balatalarınızı kontrol edip zamanında değiştirmediğiniz durumda ödeyeceğiniz fatura tutarı oldukça yüksek olacaktır. Fren diskleri değiştiğinde kesinlikle yeni fren balataları kullanmanız gerekmektedir. Onun dışında fren sistemi düzgün olarak çalışıyor olsa da her iki senede bir fren hidrolik yağınızı değiştirmeniz gerekmektedir. Bu süre yine kullanıcıya ve hava şartlarına göre değişiklik gösterebilir. Fren hidroliği motor yağı gibidir, frene bastığınızda gerçekleşen basınç ile yağ ısınır, soğur ve bu yağın kimyasal özelliğini zaman içerisinde bozar. Değiştirilmediği taktirde fren merkezindeki ve kaliperlerdeki lastik parçaları etkiler.
DEBRİYAJ SİSTEMİ
Debriyaj vitesleri değiştirmenizi sağlayan sistemin bir parçasıdır. Genelde çok uzun süre dayanır. Tek teker yapan arkadaşlarda daha sık problem yaşanır. Aşağıda gördüğünüz resimlerde kırık olan parçalar var. Bunlar debriyaj servisi yapılırken yanlış takılması nedeniyle gerçekleşmiştir. Debriyaj yandığında debriyaj balataları ile beraber metal parçaların da değişmesi gerekebilir. Her debriyaj servisinden sonra yağ değişimi yapılması gerekmektedir.
ZİNCİR DİŞLİ SİSTEMİ
Motorun krankındaki güç arka tekerleğe krank dişlisi ve arka tekerlek dişlisi üzerinde dönen zincir vasıtasıyla aktarılır. Zaman içerisinde bu parçalar bozulur ve değiştirilmesi gerekmektedir. Zincir ilk kullanmaya başladığından zaman içerisinde uzar, her 3-4 bin km de zincir ayarı yapılması gerekmektedir. Zincirin uzaması sonucu yapılan ayar motorun swingarm üzerindeki ayar çizgileri tamamlanıncaya kadar yapılabilir. Zincirin arka dişli üzerindeki kısmı elle ters yöne çekilerek kontrol edilmesi, eğer oynuyorsa değiştirilmesi gerekir. Dişlilerin dişleri eğilmeye başlar ve zincire zarar vermeye başlar. Eğer zincir kötü durumdaysa her zaman dişlilerin de değiştirilmesi gerekmektedir aksi taktirde yeni takacağınız zincirin ömrü normale göre çok daha kısa olacaktır. Zincirin her 400-500 km de temizlenip yağlanması gerekir. Yağlamazsanız zincirin ömrü kısalır ve ses yapmaya başlar, zincirdeki oring denen lastik parçalar kopmaya başlar ve pinlerin üzerindeki silindirik parçalar da kırılır. Kötü durumdaki zincir ve dişli motorun performansını direk olarak etkiler.
ÖN SÜSPANSİYON SİSTEMİ
Burada en çok yaşanılan problemlerden biri ön çatalların yağ kaçırması. Sanıyorum bunun en büyük nedeni hava şartları. Burada nem fazla olduğundan neredeyse herkes bu problemi yaşıyor. Başka nedenleri tek teker yaptığınızda tekeri yere hafifçe indirmeniz gerekir, onun yerine teker yere sertçe vurduğunda ön çatal bundan olumsuz etkilenir. Bunun çok sayıda tekrarı durumunda yağ kaçırmaya başlar. Başka bir neden de uzun süre depoda hareketsiz kalan motorun gün gelip hareket etmesi. Amortisör yağı fork seal sayesinde amortisörlerin içerisinden çıkamıyor. Uzun süre hareketsiz kalan bu parça ilk hareketle çatlıyor veya yırtılıyor ve yağ akıtmaya başlıyor. Fren hidroliğindeki gibi yine her motorun belli bir süre içerisinde fork yağının değişimi söz konusu.
[/
[/
[/
KARBÜRATÖR SİSTEMİ
Teknoloji geliştikçe artık yeni motorlarda karbüratör yerine enjeksiyon sistemi kullanılıyor. Eski motorlarda bulunan karbüratör daha çok bakım gerektiriyor. Özellikle kalitesiz benzin kullanıldığında ve motor uzun süre kullanılmadığında problem yaşanıyor. Aslına bakarsanız burada en büyük etken benzin. Amerika'da benzinlerin içerisine 10% oranında etanol (mısırdan imal edilen bir çeşit alkol) katıyorlar. Benzinin ucuz olmasının bir nedeni de bu. Ancak etanol uzun süre (2 ay yeterli oluyor) kullanılmayan karbüratörlü motorlarda sıkıntı yaratıyor. Gerçi bu bizim işimize geliyor, karbüratör temizliği servisi çok ucuz değil Benzin istasyonlarında son 1 senedir "Ethanol Free" dedikleri benzin satmaya başladılar. Normal benzine göre daha pahalı ancak karbüratörlü motorlarda kesinlikle işe yarıyor, motor 1 sene bile yatsa ilk günden itibaren sorunsuz çalışıyor. Biz karbüratör temizliği sonrası eğer sık kullanılmayacaksa bu benzini kullanmalarını öneriyoruz. Bu arada benzin burada gerçekten çok ucuz. Şu anda 1 galonu (4 litreye denk geliyor) $2.05 yani litresi $0.50 Türkiye'deki benzin kalitesi buraya oranla çok daha yüksek, içerisinde etanol yok. Ama soracak olursam herhalde çok da tın...
Reklamlar
-
Süper konu teşekkür ederiz bilgiler için, bunun yanında yağ, yağ filtresi, hava filtresi, buji de eklenebilir.
¡Por la sonrisa de mis padres que vale un millón!
-
Hidrolik yağının 2 yılda bir yenilenmesini yeni öğrendim. 20.000 km lik cıbırımın hidroliğini pek dikkate almamışım demek ki.
-
HAHAHHA BU NEDİR LAN
-
Güzel paylaşım teşekkürler. O dişli mi gerçekten diye tekrar tekrar baktım 😰
-
Faydalı bilgiler teşekkürler
-
ramcixx adlı üyeden alıntı
Hidrolik yağının 2 yılda bir yenilenmesini yeni öğrendim. 20.000 km lik cıbırımın hidroliğini pek dikkate almamışım demek ki.
Dediğim gibi frenin sorunsuz çalışması hidroliği değiştirmemeye neden değil. Ona bakarsan motorun yağını değiştirmezsen de birşey olmaz senelerce binersin ta ki motor kitlenene kadar. Servis kitapçığını incelersen orada zaten neyi ne kadar sürede bir değiştirmen gerektiğini yazar. Sadece fren merkezini değil kaliper seallerini de zamanla bozar. Zaman içerisinde kötüleşen yağ lastik parçalara zarar veriyor.
-
boy adlı üyeden alıntı
Dediğim gibi frenin sorunsuz çalışması hidroliği değiştirmemeye neden değil. Ona bakarsan motorun yağını değiştirmezsen de birşey olmaz senelerce binersin ta ki motor kitlenene kadar. Servis kitapçığını incelersen orada zaten neyi ne kadar sürede bir değiştirmen gerektiğini yazar. Sadece fren merkezini değil kaliper seallerini de zamanla bozar. Zaman içerisinde kötüleşen yağ lastik parçalara zarar veriyor.
fren hortumu benzi hortumu gibi kısımlarında zamanla değişmesi gerek fakat biz çatlayıp hidrolik/benzin kaçırınca değiştiriyoruz
Bitmeyen tutkudur,özgürlüktür,her piston vuruşunda yürekte artan Aşk'tır motosiklet...
-
hocam ethanol aldım diyelim.benim 100 cc çinli motorum var ona koyabilir miyim.?
-
snappy x adlı üyeden alıntı
hocam ethanol aldım diyelim.benim 100 cc çinli motorum var ona koyabilir miyim.?
Etanol iyi birşey değil ki neden katacaksın?
Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)