Motorlarımızı ne kadar tanıyoruz ? Biraz teknik bilgi iyi olur.
Reklamlar
-
Arkadaşlar Bir Motosiklet sahibi değilim ama okudum bölüm ( Otomotiv Öğretmenliği ) neticesi ile sizlere biraz bilgi vermek istiyorum tabi yanlış bildiklerimi düzeltirseniz sevinirim.
Öncelikle Rodaj'dan bahsetmek istiyorum. Rodaj: motor parçalarının birbirine alıştırması dersek yanlış bir tanım yapmış olmayız tabi lastik, vites dişlileri, direksiyon, amortisör, bunlarda da alışma sürecinden geçiyor. Motor rodajı: Üretimi tamamlanmış veya rektifiye edilmiş motorlar Honlama makinasına girer burada motor silindirin de çizikler veya minik çukurlar oluşturulur bu çizikler veya çukurlar içinde yağ tutarak piston, silindir ve sekman uyumu sağlar o yüzden piston hızı beli bir devri geçmemesi gerekir. Fabrika tafsiyerine uyarsanız, aracınızı uzun süre sorunsuz kullanabilirsiniz eyer uymazsanız: sekmanların uyumsuzluğuna, motorun güç kaybı gibi sonuçlarına katlanırsınız rodaj süresi boyunca aracınız zaten parçaların uyum sağlama neticesinde zorlanmakta sizde bunları yaparak aracınıza daha fazla yük bindirmekte siniz. Rodaj bitiminde: aracınızın tirger zinciri veya kayışını subap ayarları, araçtaki tüm vidalar konrol edilir ve sıkılır yağ filtresi varsa yenisi kesinlikle değiştirilir. Vitesi dişlilerinde de uyum için devrinizi fabrika verilerine dikkat edin
strok: pistonun alt ölü nokta ile üst ölü nokta arasında gidip geldi yoldur. Bu mesafe kısa olduğunda beygir, yüksek devir gibi avantajı vardır; uzun olduğunda daha fazla tork alırsınız aracınız düşük devirde daha fazla güç alırsınız ve bu yakıt ekonomisi olarak geri döner.
aynı zamanda hızlanması daha seridir.
Çap: Piston çapı büyük olduğunda patlama daha geniş bir alana yayılacağından devirlenme kolay olur ve yüksek devire çıkıp daha fazla güç elde edersiniz.
yarış motosikletlerinde kısa strok büyük çap kullanılır, scooter motorlarda genelde cap ve strock eşit büyüklükte, harley davidson gibi motorlarda uzun strok çap küçük seçilir.
Motosiklet yüksek devirle kullanılan araçlardır kullanıcılar 6000-6500 devirde kullanır tabi buda daha fazla yakıt tüketimine sebep olmakta Otomobil ise 2000-3000 devir bandında kullanılmakta bu yüzden motosiklet otomobil karşılaştırmasında buna dikkat edilmez motosikletin hacmine göre fazla yaktı söylenir, tabi bu haksız değil yüksek hacimli değilse bir motosikleti 2000-3000 devirde kullanmak biraz zor çünkü yeterli gücü elde edemezsiniz. Bu yüzden ekonomi istiyorsanız strok uzun motor seçmeli ve yüksek devir kullanmamanız gerekir o zaman ekonomi olarak bu size dönecektir.
Motosikletlerin bakım aralığı da kısadır yine bu yüksek devir çalışması sonucundadır kamyonlar 60.000km ( üreticiden üreticiye değişmekte) km yağ değiştirmekte 1000-2000 devir de kullanılıyor, Otomobiller 15.000km da 2000-3000 devirde kullanılmasından dolayı Motosikletler ise 5000 veya 6000 km 6000-6500 devir kullanılmakta.
Yüksek devirle çalışan araçlar yakıt tüketimi çok fazladır yanma devire yetişememekte buda yanmasını tamamlayamadan yakıtın atılmasına sebep olmakta.
Şu sorularda genelde gelmekte ekonomi için vitesi boşa atıp yokuş aşağı inmek otomobilde bu kolay ama motosiklette anca debriyajı sıkarak gerçekleşebilir ama ekonomi yapmıyorsunuz kesinlikle hem fren balatası erken bitmesi hem de tekerleri bağımsız olmasından dolayı daha fazla tehlikeye yol açıyorsunuz ki enjektörlü araçlarda yokuş inişlerinde gaza basılmadığında yakıt tüketimi rölantiden bile az gerçekleşiyor.
Aklıma gelenler bunlar Hatırlarsam yazıyı yenilerim. İnşallah yararı dokunur.
Reklamlar
-
tubejh adlı üyeden alıntı
Arkadaşlar Bir Motosiklet sahibi değilim ama okudum bölüm ( Otomotiv Öğretmenliği ) neticesi ile sizlere biraz bilgi vermek istiyorum tabi yanlış bildiklerimi düzeltirseniz sevinirim...
...vitesi boşa atıp yokuş aşağı inmek otomobilde bu kolay ama motosiklette anca debriyajı sıkarak gerçekleşebilir ama ekonomi yapmıyorsunuz kesinlikle hem fren balatası erken bitmesi hem de tekerleri bağımsız olmasından dolayı daha fazla tehlikeye yol açıyorsunuz ki enjektörlü araçlarda yokuş inişlerinde gaza basılmadığında yakıt tüketimi rölantiden bile az gerçekleşiyor.
Aklıma gelenler bunlar Hatırlarsam yazıyı yenilerim. İnşallah yararı dokunur.
"hocam" debriyaj sıktığınızda yada bastığınızda fren balatası mı aşınır? aynı bölümden mezunuz, ancak bilemedim.
image is nothing without power, power is nothing without control.
-
motor freni devreden çıkınca ön ve arka fren daha çabuk biter
-
Elbetteki aşınır. Boşa genelde yokuş aşağı atılır. Düz yolda ne kadar uygulayan var bilemem, belki ışıklara yaklaşırken. Buda motor freninin ya da kompresörün kalkması yani yavaşlamayı sadece fren ile yapacaksınız demektir. Dolaylı yoldan motoru boşa atmak fren balatalarını erken! bitirir.
CRF 250L 11000 Km, GW 250 12000 Km, XT 660Z 39000 Km, VFR 800X 6000 km
-
fren balatalarının erken bitmesi, debriyaj balatasının erken bitmesinden daha ekonomik olduğu için motor frenine fazla yük bindirmem
%70 ön fren kullanırım balatası daha ucuz olduğu için
-
numangokce adlı üyeden alıntı
"hocam" debriyaj sıktığınızda yada bastığınızda fren balatası mı aşınır? aynı bölümden mezunuz, ancak bilemedim.
evet hocam motor çünkü belli bir fren yapıyor. Sonuçta gaz açmıyorsunuz, yokuş aşağıda araç hava alıp hava atıyor buda komrösör yapmasına neden oluyor buda dengeli bir iniş ve fren balatalarına ömür olarak getirisi oluyor hatta daha konrollü duruyor.
fren balatalarının erken bitmesi, debriyaj balatasının erken bitmesinden daha ekonomik olduğu için motor frenine fazla yük bindirmem
%70 ön fren kullanırım balatası daha ucuz olduğu için
Haklısınız hocam aslında benim değindim konu motor viteste aşağı inmek yani hiç bir şekilde debriyaj balatasına zarar vermez eyer iki parmağınız debriyaj kolunda değilse.
Hakını aramaktan korkmak erdemmidir ?
-
tubejh adlı üyeden alıntı
evet hocam motor çünkü belli bir fren yapıyor. Sonuçta gaz açmıyorsunuz, yokuş aşağıda araç hava alıp hava atıyor buda komrösör yapmasına neden oluyor buda dengeli bir iniş ve fren balatalarına ömür olarak getirisi oluyor hatta daha konrollü duruyor.
fren balatalarının erken bitmesi, debriyaj balatasının erken bitmesinden daha ekonomik olduğu için motor frenine fazla yük bindirmem
%70 ön fren kullanırım balatası daha ucuz olduğu için
Haklısınız hocam aslında benim değindim konu motor viteste aşağı inmek yani hiç bir şekilde debriyaj balatasına zarar vermez eyer iki parmağınız debriyaj kolunda değilse.
gaz vermediğinizde motorun aracı yavaşlattığı doğrudur. ancak teoride vites boştayken frenlemek vitesteyken frenlemekten daha uygun. çünkü hali hazırda hareketli parçaların (aktarma organları baskıya kadar) hareketini yavaşlatmaya çalışacaksınız. vitesteyken frenleme yaptığınızda tüm bunlara bir de motorun ağırlığını ekleyeceksiniz, (ani frenlemede motor hızının doğal devir düşürme hızından daha erken düşeceği için) bu da aracınızı durdurmak için fren balatalarına daha fazla baskı yapacağınız anlamına gelir. Demir Bükey'in ileri sürüş derslerinde çok ani frenlerde frenle beraber debriyajın da mutlaka kullanılması anlatılır.
motor freni dediğiniz, gazı bıraktığınızda motorun kompresyona girmesidir.
oysa motor freni dediğimiz yoğun olarak kamyon ve otobüs gibi ağır araçlarda kullanılır. kabaca tarifi ile egzos borusuna bir klape ile komut vererek motorun boğulması sonucu aracın yavaşlatılması için kullanılır. yokuş aşağı ilerlemelerde fren sisteminin aşırı ısınmaması ve aşınmaması için kullanılır.
"vites düşürme" işi de motor frenine örnek gösterilebilir, ancak bu da dişlilere fazla zarar vereceği için tavsiye edilmez.
image is nothing without power, power is nothing without control.
-
numangokce adlı üyeden alıntı
gaz vermediğinizde motorun aracı yavaşlattığı doğrudur. ancak teoride vites boştayken frenlemek vitesteyken frenlemekten daha uygun. çünkü hali hazırda hareketli parçaların (aktarma organları baskıya kadar) hareketini yavaşlatmaya çalışacaksınız. vitesteyken frenleme yaptığınızda tüm bunlara bir de motorun ağırlığını ekleyeceksiniz, (ani frenlemede motor hızının doğal devir düşürme hızından daha erken düşeceği için) bu da aracınızı durdurmak için fren balatalarına daha fazla baskı yapacağınız anlamına gelir. Demir Bükey'in ileri sürüş derslerinde çok ani frenlerde frenle beraber debriyajın da mutlaka kullanılması anlatılır.
motor freni dediğiniz, gazı bıraktığınızda motorun kompresyona girmesidir.
oysa motor freni dediğimiz yoğun olarak kamyon ve otobüs gibi ağır araçlarda kullanılır. kabaca tarifi ile egzos borusuna bir klape ile komut vererek motorun boğulması sonucu aracın yavaşlatılması için kullanılır. yokuş aşağı ilerlemelerde fren sisteminin aşırı ısınmaması ve aşınmaması için kullanılır.
"vites düşürme" işi de motor frenine örnek gösterilebilir, ancak bu da dişlilere fazla zarar vereceği için tavsiye edilmez.
Hocam çok karıştırılan bir konu var. Motor freni bütün araçlarda olur, Kamyon ,tır, Otobüs gibi araçlarda roterdar olur o da iki çeşit bildiğim kadarı birincisi sizin anlattığız gibi diğeride elekronik safttan frenleme.
Hocam benim anlattığım yokuş aşağı inişlerde viteste ise araç yakıt rölantiden bile az yakar buda yokuş inişlerinde daha az fren sıkma ve dengeli bir sürüş getirir. Yani frenleme nasıl yapılır nedir bahsetmedim adı üstünde teknik bilgi vermek için açtım konuyu . Anlattıklarınız kesinlikle doğru, Ani frenlerde motor yükünü de alır frenler, ama diğer söylediğinize katılmıyorum motor freninde araç rölanti devrine düşmeye çalışır buda frenlere fazla bir yük getirmez ama rolanti devrinden sonra motor yükünü de alır.
Enjektörlü bir araçla yokuş inişi gerçekleştirdim araç 5 vites de 100km/h geçmedi debriyaja bastığımda araç hızlanmaya ve dengesini hafif bozmaya başladı frenler biraz daha zorlandığını hissettim, Ben bunu 1999 Lada'da denedim Sizde motorunuz varsa motorda otomobiliniz varsa otomobilde deneyin.
Süspansiyonlarla devam edelim Süspansiyonlar yay salımını engelleyerek: Dengeli sürüş, rahat viraj dönüşleri ve yorgunluğu önler.
Yorgunluğu neden önler: bozuk bir amortisör yay salımını engelemez ve motor sürekli salınır buda İnsanlarda yorgunluğa sebep olur. Süspansiyon bozuk olduğunu nasıl anlarız: Sürüşleriniz de erken yoruluyorsanız ve Aracın süspansiyon olan kısma basma burakma da aracın salınımı çok fazlaysa süspansiyonların tamir zamanı veya yenisi ile değiştirme zamanı gelmiştir.
Hakını aramaktan korkmak erdemmidir ?
-
tubejh adlı üyeden alıntı
Enjektörlü bir araçla yokuş inişi gerçekleştirdim araç 5 vites de 100km/h geçmedi debriyaja bastığımda araç hızlanmaya ve dengesini hafif bozmaya başladı frenler biraz daha zorlandığını hissettim, Ben bunu 1999 Lada'da denedim Sizde motorunuz varsa motorda otomobiliniz varsa otomobilde deneyin.
Askeri bir çok araç tank, (zpt ve btr dahil) bir çok araç kullandım, kullanmaya devam ediyorum. 17 yıllık toplam 1000000 (1milyon) km deneyimime dayanarak naçizane diyebilirim ki hangi araç hangi zeminde, hangi yol şartlarında, hangi yakıtta özetle hangi durumda nasıl tepki verir, iyi bilirim.
yine buna dayanarak aklıma takılan bir soruyu sormak istiyorum: (otomobil olduğu varsayımıyla) araç 100 km/h biraz geçince yolda kararsızlaşıyosa öndüzende sıkıntı var demektir diye düşünüyorum.
ani frenlemelerin motor yükünü de fren sistemine iletileceği konusunu size anlatmadılar okulda sanırım. biz bunun testlerini "dyno" cihazında tecrübe etmiştik.
yine imkanınız varsa Demir Bükey veya başka değerli hocanın ileri sürüş eğitimlerini takip etmenizi öneririm.
-
16 Temmuz 2014, 02:48
#10
Hocam bakın Ani frenlemede dediklerinize katılıyorum dedim. Bende sürüş bakımından deneyiminiz benden katbekat üstün olur ona da saygı duyarım.
Hocam ben burada sürüş tekniklerinden bahsetmek istemiyorum benden katbekat bu konuda üstün olan insanlar var üstelik kendimi de yeterli görmüyorum.
Yokuş aşağı inişlerde araç viteste hem rolantiden az yakar hemde kontrollü( Lada örneği yokuş inişi) olur. Ben anlatmak istediğim bu Başka anlamlar çıkarmayın.
Dyno testi göstermediler bize.
-
16 Temmuz 2014, 03:38
#11
tubejh adlı üyeden alıntı
Başka anlamlar çıkarmayın.
başka anlamlar çıkarmak istediğimi de nerden çıkardınız? diye sormadan sadece "peki" diyerek konuyla ilgili son mesajımı yazıyorum.
image is nothing without power, power is nothing without control.
-
16 Temmuz 2014, 13:06
#12
numangokce adlı üyeden alıntı
başka anlamlar çıkarmak istediğimi de nerden çıkardınız? diye sormadan sadece "peki" diyerek konuyla ilgili son mesajımı yazıyorum.
Hocam Tef ve Mef 19 temmuzda eylemi var Aynı bölüm mezunu olduğumuz için sizi de bekleriz gelin hakkımızı arayalım. Saat 17.00 YKM önünde.
Hakını aramaktan korkmak erdemmidir ?
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)