Elektronik Ateşleme Devresi
Reklamlar
-
Reklamlar
-
Elektrikçi daha iyi şarj yapsın diye eksiye bağladım demiş benim ustaya. Avans otomatiğini sökmeden dinamoyu sökemiyorum. Avans otomatiğini sökmekte yemiyo açıkçası. Df+ yı DF- ye çevirince de elimizdeki devreler kullanılamıyor. Senden müjdeli haberler bekliyorum o zaman
-
ben yaptım bi işe yaramadı parçalar yandı
-
02 Nisan 2007, 20:14
#144
yucika adlı üyeden alıntı
Elektrikçi daha iyi şarj yapsın diye eksiye bağladım demiş benim ustaya. Avans otomatiğini sökmeden dinamoyu sökemiyorum. Avans otomatiğini sökmekte yemiyo açıkçası. Df+ yı DF- ye çevirince de elimizdeki devreler kullanılamıyor. Senden müjdeli haberler bekliyorum o zaman
şarj la ilgili problem nedir 1956 r 26 tıyla uğraştım belki yardımım olabilir kolay gelsin
TECRÜBE GÜZELDİR AMA PAHALLIYA MALOLUR
-
03 Nisan 2007, 13:13
#145
roadmaster adlı üyeden alıntı
şarj la ilgili problem nedir 1956 r 26 tıyla uğraştım belki yardımım olabilir kolay gelsin
Roadmaster aslında şu anda mekanik kojektörle düzgün şarj yapıyo gibi görünüyor. Ancak ben mekanik konjektörden memnun değilim. Sebebine gelince mekanik konjektör rölantide şarj edemiyor ve yüksek devirde sarsıntıdan dolayı konyaklarda açılma ve gözkırpar gibi fasılalı şarj etme oluyor. Bunlar bütün mekanik konjektörlerde görülen sorunlar bu nedenle elktronik konjektöre geçmek istiyorum. Denediğim devreler çalışmadı. Bnede bunu bağlantıdaki bir farklılığa verdim. Geçen sene yazın motoru elden geçirmiştik o zaman alternatörün rotorunda ve statorunda ezikler olduğunu gördük. Konyada şükrü ustaya yeniden sardırdık. Elektrik tesisatını da yeniden çektirdik. O zaman usat daha iyi şarj etsin diye (-) ye bağladım demiş. Akü bağlantısı normal olduğuna göre statorun bir ucunu eksiye bağladı diye düşünüyorum. Bu nedenle akımın yönü değiştiği için elektronik devreler çalımıyo ancak mekanik olanların kontakları akımın yönü değişsede çalışıyo tabiki. 1-2 hafta içinde işlerimi halledip bağlantıyı düzelttiricem ve Sinanın gönderdiğ konjektörü deneyeceğim bakalım sonuç ne olacak.
-
03 Nisan 2007, 21:33
#146
yucika adlı üyeden alıntı
Roadmaster aslında şu anda mekanik kojektörle düzgün şarj yapıyo gibi görünüyor. Ancak ben mekanik konjektörden memnun değilim. Sebebine gelince mekanik konjektör rölantide şarj edemiyor ve yüksek devirde sarsıntıdan dolayı konyaklarda açılma ve gözkırpar gibi fasılalı şarj etme oluyor. Bunlar bütün mekanik konjektörlerde görülen sorunlar bu nedenle elktronik konjektöre geçmek istiyorum. Denediğim devreler çalışmadı. Bnede bunu bağlantıdaki bir farklılığa verdim. Geçen sene yazın motoru elden geçirmiştik o zaman alternatörün rotorunda ve statorunda ezikler olduğunu gördük. Konyada şükrü ustaya yeniden sardırdık. Elektrik tesisatını da yeniden çektirdik. O zaman usat daha iyi şarj etsin diye (-) ye bağladım demiş. Akü bağlantısı normal olduğuna göre statorun bir ucunu eksiye bağladı diye düşünüyorum. Bu nedenle akımın yönü değiştiği için elektronik devreler çalımıyo ancak mekanik olanların kontakları akımın yönü değişsede çalışıyo tabiki. 1-2 hafta içinde işlerimi halledip bağlantıyı düzelttiricem ve Sinanın gönderdiğ konjektörü deneyeceğim bakalım sonuç ne olacak.
benim r 26 dada aynı olay vardı yani rölantide şarj yapmıyodu ama bu şu anda kullandığım r 80 gs de aynı durumda şikayetim yok ama sizi takipteyim işallah başarırsınız güzel haberler bekliyorum sizlerden kolay gelsin ve başarılar
TECRÜBE GÜZELDİR AMA PAHALLIYA MALOLUR
-
03 Nisan 2007, 22:45
#147
yucika,
şu ana kadar verilen tüm şemalar
rölantide şarj etmeyecektir.
nedeni
şemaların hepsinde de
stator ve elektronik devre,
rotor dan beslenmektedir,
bu yöntemde,
düşük devirlerde yeterli gerilim ( yada akım ) üretilememektedir.
-
05 Nisan 2007, 12:02
#148
Tegin bizim alternatörler monofaze olduğu için mi rölantide yeterli akımı üretemiyor? Çünkü senin motorunda aynı prensiple çalışıyor aradaki tek fark trifaze alternatör kullanılmış olması. Yurtdışı forumlarında bu devreler için rölantidede şarj ediyor diye yazmışlar ne kadar doğru bilemiyorum deneyip göreceğiz.
Not: şu anda taşınma telaşı içindeyim bu nedenle sinanın gönderdiği devreyide deneyemedim. En kısa zamanda ...
-
05 Nisan 2007, 13:54
#149
Faz sayısı ile ilgili değil. Sorun,
statoru, rotorun beslemesi.
iç içe geçmiş iki sargı...biri döndüğünde diğerinde gerilim indükleniyor.
normalde böyle birşey olmaz...olmasının nedeni, sargıların demir çekirdekte sarılı olması.
Demir çekirdek, bir miktar mıknatıs etkisi gösterdiğinden
kendi kendine indüklenme gerçekleşiyor.
İlk kalkışı yaptıktan sonra ise stator sargısından, rotor akım akıtmaya başlıyor ve
stator daha çok mıknatıslanıyor...bu da rotorun daha fazla akım üretmesi
anlamına geliyor.
Sorun şu şekilde çözülecek :
elektronik devre ve dolayısı ile stator
aküden beslenecek.
Motor stop durumunda iken,
statorun aküden akım çekmemesi için gerekli tedbirler ( elektronik olarak ) alınacak.
Böyle olursa rolantideki sıkıntı çözülecektir.
Bu tasarımı önümüzdeki hafta içinde denemeye çalışacağım.
-
05 Nisan 2007, 14:50
#150
ya bu olayı biraz daha oğrenmem lazım benım.. Basından sonuna kadar okudum forumu.. Benim motor ilk calıstırmada kesinlikle cikle istiyo yaz kıs farketmiyo motor sogukken ama ısındıktan sonra süper. Isınıncaya kadar da 15 dk falan yüksek devirde calısması gerekiyo sonra gazı braktıgımda calısmaya devam ediyo eger 10 15 dk beklemezsem ısınmadıgı için pat die stop ediyo motor.. Bu sorun için bu elektronık ateşleme işe yarar mı acaba
Binlerce Kilometre Bile Tek Bir Adımla Başlar...
-
05 Nisan 2007, 15:09
#151
myheart konunun senin sorununla bir ilgisi yok. Senin motorun zaten elektronik ateşlemeli. Burada platinli motorlara transistörlü sürücü takılması ve elektronik konjektör ile ilgili devreler var. Soğuk motorun jikle ile çalışması normal. Isınınca optimum yakıt tüketimi sağlanmaya çalışıldığı için böyle oluyor. Jiklesiz çalışır hale getirdiğin zaman yakıt tüketimin artar.
-
05 Nisan 2007, 21:54
#152
myheart,
durumu, yucika özet olarak vermiş.
biraz sayısal değer katacak olursak ;
Bir hava yakıt karışımının kusursuz olarak ateşlenmesi ve yanması sadece
belirli bir karışım oranında gerçekleşir. 1 kg lık yakıtın tamamen yanması için
14,7 kg havaya ihtiyaçvardır. Başka bir deyişle 1 litre benzin 11500 litre havaya
ihtiyaç duyar..... 14:1 hava benzin oranı .
Farklı çalışma durumlarında farklı karışımlar gereklidir.
* soğuk çalışma : 3:1
* sıcak çalışma : 8:1
* boşta çalışma (rölanti) : 10:1
* kısmi yükte : 17:1
* tam yükte : 13:1
temiz egzoz gazı elde etmek için aşağıdaki karışım oranları uygulanır.
* düşük CO (karbonmonoksit) içeriği : 14:1
* düşük CH payı : 16:1
* düşük azotoksit : 17:1 veya 12:1
( kaynak : Motorlu Taşıt Tekniği - Wilfried Staudt - MEB İstanbul,2000 Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları yanın no : 2921 )
Bizim için önemli bilgi baştaki ; soğuk çalıştırma hava benzin oranı 3:1
motor soğuk iken 4,6 kat daha fazla benzin gerekli...bunu jikle ile manual yapıyoruz.
yucika nın söylediği önemli ; jiklesiz çalışır hale getirdiğin zaman - ki benzin oranını yükseltmişsin demektir - yakıt tüketimin artar ve başka sıkıntılar da çıkar.
Ben de de suzuki GN250 var ve jiklesiz çalışmaz...
Benim yöntemin şu: jikleyi çekip çalıştırırım....havanın durumuna göre 1-3 dk. bu şekilde çalışır.
Sonra yavaş yavaş -motor stop etmeyecek şekilde- jikleyi yerine iterim.
bizdeki durum bu...kolay gelsin.
-
05 Nisan 2007, 22:06
#153
tegin adlı üyeden alıntı
Faz sayısı ile ilgili değil. Sorun,
statoru, rotorun beslemesi.
iç içe geçmiş iki sargı...biri döndüğünde diğerinde gerilim indükleniyor.
normalde böyle birşey olmaz...olmasının nedeni, sargıların demir çekirdekte sarılı olması.
Demir çekirdek, bir miktar mıknatıs etkisi gösterdiğinden
kendi kendine indüklenme gerçekleşiyor.
İlk kalkışı yaptıktan sonra ise stator sargısından, rotor akım akıtmaya başlıyor ve
stator daha çok mıknatıslanıyor...bu da rotorun daha fazla akım üretmesi
anlamına geliyor.
Sorun şu şekilde çözülecek :
elektronik devre ve dolayısı ile stator
aküden beslenecek.
Motor stop durumunda iken,
statorun aküden akım çekmemesi için gerekli tedbirler ( elektronik olarak ) alınacak.
Böyle olursa rolantideki sıkıntı çözülecektir.
Bu tasarımı önümüzdeki hafta içinde denemeye çalışacağım.
şimdiden kolay gelsin sabırsızlıkla bekliyorum
TECRÜBE GÜZELDİR AMA PAHALLIYA MALOLUR
-
06 Nisan 2007, 00:29
#154
Platin kullanan eski model motorlu araçlar için forumda sözü edilen elektronik ateşleme devresini 1991-1994 yıllarında bizzat kendim uygulama ve montajını yapıp kullandım. elektronik bilgim maalesef çok iyi değil, zaten devre şemasını da, elektronik dahisi bir arkadaşım çizmişti. hasbel kader motor bilgim(Teknisyen) ve araştırmalarım sonucunda yaptığım işlemden gayet güzel verim aldım.
İşlem detayları hakkında fazla derine inmeden, şu kadarını anlatayım;
1. Devre şemaları aşağı yukarı aynı,
2. Buji olarak; tek tırnak bujiyi atıp yerine 3 tırnak buji kullandım, (nedeni hakkında forumda yazılanlar içinde cevabın olduğunu düşünüyorum!)
3. Endüksiyom Bobinini de değiştirdim, Boch'un Elektronik ateşleme devresine sahip araçlar için ürettiği Kırmızı renkli ve yağlı tip bobinini kullandım.
4. Distrübütör'ün Avans açısını 1 derece geriye aldım.
SONUÇ: Bir depo benzinle 450 km. yol gidebilen 1985 Şahin 550 km. yol alıyordu. Mükemmel çekiş, daha önce 3. vitesle yol aldığım güzergahta rahatlıkla 4. vitesle gidebilme, eskimeyen platin, sıçan tüyü rengi tabir edilen buji elektrotları, vs. vs.
Aynı sistemi Renault 12'ye tatbik ettiğimizde; Çekişin mükemmelliği arkadaşın o kadar hoşuna gitmiş ki...! Keşan-Gelibolu arasında bir işi çıktığında, basmış da basmış, sonuç: döndüğünde bütün subab ayarlarını yeniden yapmak zorunda kaldık. Çünkü motor buğüne kadar çıkamadığı devirler çıkınca... malum!
[B][COLOR="Purple"]Ne kadar bilirsen bil, söylediklerin, karşındakinin anlayabildiği kadardır. [/COLOR][/B]
-
10 Nisan 2007, 01:34
#155
cok teşekkürler arkadaşlar cok yardımcı oldunuz saolun...
Binlerce Kilometre Bile Tek Bir Adımla Başlar...
-
13 Eylül 2007, 02:20
#156
Arkadaşlar elektronik ateşleme devresini arabama takmak için yaptım.Arabam 97 Renault Toros.Ancak konjektör kutusu bulamadım.Metal bi kutunun içine koydum.Bir hafta kadar bi süre denedim.teğin arkadaşın verdiği şemayı uyguladım.Gayet ii çalışıyodu,kondansatörler ısınmıyodu ama 10ohm 5 watt direnç accayip derecede ısınıyodu.Bu gün uzun yola çıktım ve yolda kaldım.Allahtan meksefe yanımdaydı.Neden çalışmadığını anlayamadım.Herhangi bir fikri olan varsa söyleyebilirmi acaba.Bu sistem sanıyorum platin kontrollü elektro ateşleme oluyo.Renault 9 Spring'lerin klasik ateşleme sisteminde de böle bi parça varmış orjinalde.Bu parça aynı görevi mi görüyo acaba.Ayrıca elektronikten az çok anlıyorum.Yardımcı olursanız sevinirim.Renault toroslar yüksek devir isteyen motora sahip.Anahtarlamada fark edermi acaba.10ohm 5 wattlık direnç çok ısınıyo o bakımından.
-
13 Eylül 2007, 13:16
#157
@muratx
Evet bu sistem dediğin gibi platin kontrollü elektronik ateşleme (aslında transistör sürücülü platinli ateşleme demek daha doğru). Renault 9 un spring modelindede bu sistem kullanılıyo. Devreyi söküp kontrol ettin mi. Acaba hangi devre elemenı yanmış yada sorun nerde. Hatalı yapılmış ve bu nedenle kopmuş bir lehim bile arızaya yol açabilir. Bence devreni kontrol et. Devre elemenlarını soğutuculu olarak yerleştir. Eğer 10 ohm 5 wattlık direnç yandıysa ya daha yüksek wattlı bi tane bulacaksın yada soğutmak için bişeyler yapacaksın. Metal bir kutunun içine koymuşsun Uzun yolda motorun sıcağından çok ısınmış olabilir. Eğer yapabilirisen alüminyum soğutucu görevi görecek bir kutuya yerleştir. Devre elemenlerıda kutunun yüzeyine değerek ısıyı dışarı versinler.
-
14 Eylül 2007, 18:21
#158
yucika ve sinan,
ben bu devrelerin hepsini daha önce jawa 250'de denedim 6 volt hiç bir zaman rolantide şarj yapmadı uğraştığım yanıma kaldı. Şu an planetin 12 volt alternatörünü kullanıyorum montajı beni biraz uğraştırdı. üzerine bir diyot tablosu ve 12 volt regulator taktım bobini 12 voltla değiştirdim 12 volt kuru akü taktım.şimdi kafam rahat.
şimdi tam elektronik ateşleme devresini araştırıyorum ateşleme sorununu da çözersem rahat uyuycam.
-
14 Eylül 2007, 19:57
#159
yucika;
devredeki BDX54C yanmış.Neden ve niye yanmış olduğuna dair bi fikrim yok.Ama soğutucu bağlamamamdan dolayı yanmış olabilleceğini düşünüyorum.Elektronikçi bi arkadaşıma danıştım bu konuda,10ohm 5 wattlık direncin 12 wattlık bobin için uygun olduğunu ve ısınmasının normal olduğunu söyledi.Soğutucu için konjektör kutusu aradım ama bulamadım.Bu kutuyu nerden bulabilirim???Birde Renault 9 Spring'de de aynı sistem kullanılıyor demişsin,bende oto elektrikcisine danıştım.Ama meksefe iptal edilmeden takılan bi parçaymış dediğine göre.Bunun hakkında bi bilginiz varmı acaba.??
-
14 Eylül 2007, 21:26
#160
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler