Sanırım 12 volt verdiğin link ben de aşağıdaki linki buldum bir bak istersensinan adlı üyeden alıntı
http://www.htw-dresden.de/~benke/regler/E-Regler.htm
Sanırım 12 volt verdiğin link ben de aşağıdaki linki buldum bir bak istersensinan adlı üyeden alıntı
http://www.htw-dresden.de/~benke/regler/E-Regler.htm
yucika devreyi yapıp bitirdim denemesi kaldı denedikten sonra seni bilgilendireceğim ve verdiğin linkteki devreye baktım bizim daha önce bulduklarımıza benziyor birkaç değişikliğin dışında benim verdiğim linkteki 12 voltluk olmaması lazım aklımda kaldığı kadarıyla devrede 6V8 zener diyot vardı sanırım neyse sonra görüşürüz.
sinan
yucika devreyi denedim tamamdır. aslında senin de devreyi yaparken yanlış yaptığını sanmıyorum sorun o şemayı yanlış vermeleri çünkü o MZ formundaki şemayla ve diğer şemalarla karşılaştırtım yani yanlış verilimiş ben baskı devreyi çıkarmış bulunmuştum onun için değişiklikleri aynı baskı devre üzerinde yaptım değişiklik şöyle TIP2955 in kollektör ayağından BD139 un emiter ayağına giden yolu kestim araya 1N5408 i katotu tip2955 in kollektörüne gelecek şekilde bağladım ,sonra yine TIP2955 in kollektör ayağından DF çıkışına kablo bağladım ve TIP2955 in boşta kalan emiter ayağını 61(D+) yani MUR3040pt nin anot kısmına bağladım yani böyle yapılması gerekiyor şarj lambası yanıyor motor çalıştıktan sonra sönüyor unutmadan sende biliyorsundur ama ben yinede söyleyim dinamodan gelen D+ ucu ile şarj lambasından gelen 61 ortak bağlanıyor devredeki 61 ucuna neyse motoru çalıştırdıktan sonra dijital ölçü aleti ile son ayarını yaptım bunu yaparken ölçü aletinin + ucu B+ ya - ucu konjektörün GND ucuna bağlı motor yüksek devirde 7.5V akım verecek şekilde 10K lık trimpotu ayarladım ve bıraktım relantide 6.11V un altına inmiyor ve sana tavsiyem soğutucu olarak dandik bişeyler bağlama transistörle ve dualdiyod bayağı ısınıyor ben yaptığım değişiklikleri paintte çizdim ordanda bakabilirsin kolay gelsin görüşürüz .bu arada Tegin den hala ses seda yok ne oldu acaba..
sinan
bu arada şema üzerindede gösterdim R1 ve R2 2.2k lık dirrençleri ben 1k kullandım..
Sinan sonunda bu günleride gördük. Azmin zaferidir bu! Son kullandığın şema hangisi oldu gönderebilirmisin?
Sinan birde uçlar nasıl bağlanacak yazabilirmisin buradaki adamlara laf anlatmakta zorlanıyorum. 4 tane uç var benim bildiği Gnd=şasiye bağlanacak D+(61)=dinamonu + ucu ve şarj lambasından gelen uç 31 +batt akünün pozitif kutbuna bağalanıyor df 51 ucuna nebağlanıyor anlamadım DF=51 mi onu da anlamadım.
Yucika önce regülatördeki bağlantı şeklini söyleyim şimdi dinamoda kollektöre basan iki tane kömür var bunun birisi D+ diye geçer bunu şarj lambasından gelen 61 ucu ie ortak olarak regülatörün (D+/61) ucuna bağlıyacaksın. eksi kömür(D-) zaten şaseye irtibatlıdır. 31GND ucunu şaseye bağla. ve yine 31+ ucu eski regülatörde ya B+ yazar yada 51 yazar bunu akünün + ucuna bağla dinamodaki DF yine regülatörün DF ucuna bağlanacak bu kadar basit ben yinede paintte çizdim ve buraya koyuyorum ordanda bakabilirsin.
şemaya gelince senin yaptığın aynı şemaya göre yaptım farkı sadece diğer şemalarla karşılaştırarak mantık yürüttüm ve değişikler yaptım bunuda ayrıntılı olarak anlatmıştım yukarıdaki şekilde değişiklikleri görebilirsin yeşil kesik çizgiyle gösterdiğim TIP2955 emiter ayağından D+/61 ye bir kabloyla irtibatladım. sonra TIP2955 in collektör ayağından BD139 un emiter ayağına giden devre yolunu kestim araya 1N5408 (yada BYW95C) in katot ucu TIP2955 in collektör ayağına gelecek şekilde lehimledim. ve yine mavi kesik çizgiyle gösterdiğim TIP2955 collektör ayağına bir kablo lehimleyip DF ye irtibatladım. birde R1 ve R2 direncini 1K olarak kullandım. sende bilirsin bu MUR3040PT üç ayaklı diyodun ortadaki ayağı katottur katot ayağını şemada yazıyo 31 +batt yazmışlar yani 51/B+ ucudur ona bağlanacak anot ucuda 61/D+ ucuna bağlı zaten diğer anot ucu boşta kalıyor hepsi bu aslında karmaşık değil. MUR3040pt ve TIP2955 ,BD139 u soğutucuya bağlarken yalıtılıp bağlanması gerekir yani transistör izalötörü kullanılması gerekiyor. ve yine soğutucuyu iyi kullanman gerekir parçalar iyi ısınıyor çünkü. son olarak devredeki trimpotu voltaj ayarlaması yapacağın için devrenin üstüne lehimle yani altta kalmasın .motoru çalıştırdıktan sonra 6 Voltun altında zaten akım vermiyor senin üst seviyeyi ayarlaman gerekiyor motor yüksek devirde iken 7 volta ayarla bende öyle yaptım çünkü ilk başta 7,5 yapmıştım sonra değiştirdim 7 volt iyi hatta biraz altında diyebilirim bunuda yaparken dijital ölçü aletin varmı bilmiyorum ama anologda olur ölçü aletin artı ucu regülatörün B+/51 ucuna bağlı eksi ucuda gnd ye bağlı motor yüksek devirdeyken verdiği voltaja bakıp ona göre ayarlıyorsun eğer kafana takılan varsa yine sor elimden geldiğince anlatmaya çalışırım görüşmek üzere
sinan
Sinan eline sağlık verdiğin bilgiler için çok teşekkür ederim. Hafta sonu deneyeceğim inşallah. Birde elektronik ateşlemeyide yapmak istiyorum son olarak 10 ohm luk direnç mi kullandın? Elektronik ateşlemeden memnun musun? Yapmışken ikisini birden yapayım diyorum.
Selamlar
Yucika ben bu elektronik konjektöre kafayı takıp devre şemalarıyla yatıp kalktığımdan beri elektronik ateşleme devresiyle ilgilenmedim motordan söktüğüm gibi kaldı tegin demişti 22 ohm yerine 10 ohm kullan diye ama öylece kaldı işte meksefeyle idare ediyorum. elektronik ateşleme devresinin çalışmasında sorun yoktu ama motosikleti ilk çalıştırırken bana zorluk çıkarıyordu direnci değiştiripte birdaha deneyemedim açıkçası, şu bir iki haftalığına elektronikle ilgili hiçbişey görmek istemiyorum elektronik konjektöre kafa patlatmaktan rüyalarıma girmeye başlamıştı artık görüşmek üzere.
2,5 ay sonra topiği yeniden hortlatmak gerekti.
Sebebine gelince Sinan arkadaşımızın yapıp çalıştırdığı devreyi benim yapıpta bugüne kadar çalıştıramamamdı. Ancak ne değişti diyeceksiniz ben hala çalıştıramadım ama burada (Konya) Recep diye bir arkadaş kendi BMW sinde çalıştırdı.
Benim çalıştıramama sebebim MZ lerin elektrik sistemi ile BMWlerin elektrik sistemi arasındaki basit bir farktan kaynaklanıyor. MZ ler negatif regüleli yani Şasi pozitif olarak üretiliyormuş (yenilerinde durum böyle mi bilmiyorum anack 6 volt kullanan eski modeller böyle) ancak BMW ler pozitif regüleli yani şasi negatif üretiliyormuş (hala hepsi böyledir). Bu drurm elektromekanik konjektör için bir farklılık yaratmamakta çünkü sistem içinden akım geçen bobinlerin elektromıknatıs haline gelip kontaklaro çekmesi veya bırakması esasına dayanıyor. Hal böyle olunca akımın yönünün değişmesi bir fark yaratmıyor.
Ancak elektronik konjektör yaparken bu durum değişiyor. Akımın yönü büyük önem kazanıyor çünkü diyotların yönü ve transistörlerin PNP veya NPN olması buna göre ayarlanıyor.
Sonuç olarak elimizdeki devrelerin tamamı Negatif regüleli motosikletler için yapılmış olduğundan benim motorumda çalışmaması normaldi.
Recep arkadaş aşağıdaki negatif regüleli devreyi pozitf regüleli hale getirdi ve kullanıyor. Gayet memnun düzgün şarj yapıyor hatta halojen far takarak kullanmaya başlamış. Yani elektromekanik konjektörden daha verimli çalışıyormuş. Aşağıda www.htw-dresden.de/~benke/regler/E-Regler.htm adresindeki devrenin negatif regüleli orijinal hali ve değiştirilmiş pozitif regüleli halini bulacaksınız.
[IMG][/IMG]
Pozitif regüleli hal ve yapılan değişiklikler:
Bende en kısa zamanda bu devreyi yada daha önce forumda yer alan devrelerden birini Pozitif regüleli hala çevirip yeniden yaparak deneyeceğim. Bu devreyi yapmayı düşünmüyorum ama diğer denediklerim olmazsa yapacağım. Nedeni bu devrede 6,8 yerine 4,7 lik zeneer diyot kullanılmış olması buda şarj akımının düşük olmasına yol açabilir. Neyse birkaç gün içinde inşallah sonuçları buradan bildireceğim.
Yucika dostum sen, ben olmadan ne yapacaksın ha şimdi aşağıdaki linkten upload ettiğim dosyayı indiriyorsun ,bir slayt gösterisi şeklinde bu dosya sonra açıp F5 bastıktan sonra arkana yaslanıp tektek inceleyip baktıktan sonra bana dua ediyosun
Adios..
http://rapidshare.com/files/2687465/...latie.ppt.html
Sinan dosyayı almayı başarsaydım hakikaten süper olacaktı ama:
You have requested the file De_electrische_installatie.ppt (4812 KB). This file has been downloaded 3 times already.
Your IP-address 193.255.247.6 is already downloading a file. You have to wait until it is finished.
Premium-accounts can download many files at the same time. Get your own Premium-Account now. Instant download-access!
If you are not downloading anything, you are using a proxy-server or a shared IP-address. A Premium-account solves this problem as well.
Selçuk üniversitesinden başka biri dosyayı indirmiş benden önce galiba alamıyorum bu yüzden.
Neyse sonunda dosyayı indirdim. 2 saatimi aldı ama başardım.
Tek silindirli BMW lerin elektrik sistemi hakkındaki herşey var. Alamanca olması dışında benim için süper bi döküman çok teşekkür ederim. 47. slayttaki devre regulatör devresini de deneyebilirim yalnız şu widerstand dedikleri bobinle beraber çalışıyo sanırım devre 29. slaytta verilen taslağa göre de öyle oluyo. Yukarıdaki şemada da 2955 yerine 3055 kullanılmıştı zaten. Neyse hepsini deniyorum zaten elektronikçi bir arkadaşa burda incelediğimiz devrelerden birini pozitif regüleli hale getirttim. Bu gün bitmişi elimde olacak hafta sonu deneyeceğim olmadı bu slayttakini deneyeceğiz artık.
birader anladığıma göre bu devre sadece platinli motorlarda geçerli ama benim sorum farklı ben bu şekilde bir devreyi performansı artırmak amacıyla nasıl bulabilirim veya elektronik ateşlemeli motosikletlerde bildiğimiz gibi beyin vardır ben bu beynin performans çiplisini nereden bulabilirim veya yapılabilirmii
Sinan verdiğin sunudaki devrede olmuyo. Normal devirlerde şarj yapmıyo sadece motoru bağartmaya başladığımda şarj lambası sönükleşmeye başlıyo.
alternatörü yeniden sardırtmıştım. Ya saraım sayısında veye ohmajında bir farklılık oluştu bu devrenin düzgün çalışmasını engelliyor. Yada elektrik tesisatını çekerken farklı bir bağlantı şekli yaptılar mekanik konjektör çalışıyor ama elektronik devrelerin hiçbiri çalışmadı. Şemaların neredeyse hepsini denedim olmuyor. Bu ara havalar çok soğuk baharda elektrikçiye götürüp orjinal planına göre tesisatı yeniden yaptıracağım. Bakalım o zaman devreler çalışacak mı?
yucika (yardımcı olurmu bilmiyorum ama şu linke bir bak http://www.mz-b.de/lima/regler/w-spule.htm ) bir AVO metren varmı bilmiyorum ama olan birisinden emanet olarak alabilirsen dinamonun normal çalışıp çalışmadığını anlayabilirsin AVO metrenin konumunu DC 12V yada 6V ayarına al artı ucunu dinamonun artı kömür ucuna bağla eksi ucunuda eksi kömür yada şaseye bağlasanda olur motoru çalıştırıp dinamonun verdiği voltajı görebilirsin verdiği voltaj yüksek devirlerde bile düşükse dinamoda bir sorun vardır demektir. Bunlarda senin dediğin gibi dinamoyu yeni sardırmışsın herhalde belki hatalı yaptılar bundan kaynaklanabilir bunun dışında kömürler kollektöre basmıyor yani askıda kalıyor veya kollektör dilimleri arası kömür tozları birikmiş dinamonun statoru veya rotorunda kısa devre olabilir veya bir kopukluk temassızlık var yani bunlar varsayım sana uzaktan yardımım bununla sınırlı gözle görüp bişeyler söylemek fikir yürütmek daha başka olurdu görüşmek üzere bayramın mübarek olsun.
sinan dinamoyu kontrol etmiştim zaten. Mekanik konjektör takılıyken 5,8 volttan itibaren şarja geçiyor. devire göre 6-7 volt arası bir akım veriyor. Mekanik konjektör takılıyken sorunsuz çalışıyor ancak bem mekaniğin yerine elektronik devreleri denediğimde sonuç alamıyorum. Dediğim gibi statoru ve rotoru yeniden sardırdım. Belki ohmajında farklılık olmuştur. bu nedenle elektronikte şarja çok yüksek voltajda geçiyor. Bir ihtimalde bağlantıda farklılık olabilir BMW lerin statorunun bir ucu D+ ya diğer ucu DF ye bağlanıyo senin verdiğin şemada D+ya bağlanan uç şaseye bağlı. Bu iki baplantıdan hangisi bende mevcut bilemiyorum. Bakmak için avans otomatiğini sökmeme lazım ki daha sonra ayarını tuturamam diye o işede girmedim artık bahara doğru havalar biraz ısınınca tekrar ustaya götürücem bağlantı şemalarınıda götürücem elektrikçiye gidip orijinal bağlantıda değilse düzelttiricem. Yine olmazsa devrelerdeki dirençlerin değeriyle oynayarak düzeltmeye çalışıcam.
Hem yeni yı8lını hemde geçmiş bayramını kutluyorum.
sen bence dediğin gibi baharı, havaların ısınmasını bekle eğer herşey yolunda giderse sana bir süprizim olacak görüşmek üzere
Herkese öncelikle selam ...Forma yeni üye oldum paylaşım güzel gelelim benim probleme ..fzr 600 bi motor aldım fakat üzerinde konjektörü yoktu bi şekilde arıza yapmış ve yok kısaca..Başka bi konjektör denedim olmadı ve yüksek devirde yandı..Bende o gösterdiğiniz sardıgan üç uç geliyor ve şarj lambası falan yok..bobinlerden gelen üç uç bide aküye giden iki uç var..uygun konjektör şeması varmı elinizde orjinali bieraz pahalı ama sonuç almassam onu alacağım yardımlarını bekliyorum....
öncelikle hoşgeldin sorununa gelince buradaki konjektör devreleri dinamolu motosikletler için yani bu dinamo sadece eski klasik diyebileceğimiz makinelerde var. Günümüz motosikletlerinde ve otolarda alternatörler vasıtasıyla elektrik üretiliyor ve onların konjektörleride farklı bunun en basit örneği alternatörler AC akım üretirken dinamolar DC akım üretir. alternatörlerde birde diyot tablaları felan vardır bunlara ayrıntısına fazla girmeyeceğim sana yardımcı olabilecek bir kaç site linki veriyorum bu sitelerdeki devreler kesin olur demiyorum denemek daha fazla araştırmak gerekebilir umarım sorunun çözülür adios..
http://www.motelek.net/schema/spannung/?M=A
http://www.italoclassicbikes.de/downl/fs_downl.htm
Teşekkürler
Sinan statorun regulatöre iki ayrı bağlanış şeklini anlatmıştım. Resimleri aşağıda.
benim sorunum Büyük ihtimalle bağlantı şeklinden kaynaklanıyor diye düşünüyorum.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)