Asagidaki tartisma Anet.hobi motosiklet gurubunda gecti. Buraya forward ediyorum, bilginize...
-----------------------------------------------
"BaSuT" <basut@uludag.edu.tr> wrote in message
news:4035beda_3@news.anet.net.tr...
> Say&n Grup Üyeleri,
> Bundan önceki ve bu postu DD'nin göndermi& oldu&u bilgilendirici niteli&inde
> olan postundaki baz& "yanl&& yorumlar&" düzeltmek amac& ile gönderiyorum.
> Kimseye kar&& yaz&lan yaz&lar de&ildir.
>
> Bu i&in profesyoneli olarak bu konuda bilgilerimi payla&aca&&m.
>
> Sesin kulakta iç kulakta (orta kulak ve örs çekiç üzengide de&il) hasar
> olu&turabilmesi için baz& &artlar&n gerçekle&iyor olmas& gerekir. Bunlardan
> en önemli 2 tanesi; 1-sesin belirli bir &iddetten fazla olmas& ki bunun
> minimum s&n&r& 85 dBdir. 2- Sese maruz kal&nan süre önemlidir, 85 dBlik bir
> sese günde 8 saat boyunca ve y&llarca maruz kal&nd&&&nda hasar geli&me riski
> yüksektir.
> Motorsiklet ve kaskla ili&kisine gelince.
> En iyi kasklar bile sesi tam kesemez, bu do&rudur ama kulaklara s&k&
> yap&&an bir kask sesin kula&a geli& &iddetini en az 10-20 dB azaltacakt&r
> (ÖNEMLÝ BÝLGÝ: HER 10 dB LÝK ÞÝDDET OYNAMASI SES BASINCININ 2 KAT OYNAMASINI
> ÝFADE EDER - Bunun anlam& &udur e&er kask sesi 10dB azalt&yorsa &iddet yar&
> yar&ya azal&yor demektir.
> Kask&n alt&nda tak&lacak kulak t&kaçlar& hakk&nda da &öyle bir yorumum
> olacak;
> kulak t&kaçlar&n&n standart koruma düzeyi 30 dBdir yani motorun sesini %400
> kat daha az duyulmas&n& sa&layacakt&r. Buna bir de kask&n koruma etkisi
> eklenirse rakam ciddi boyuta ula&&r.
> Bana sorarsan&z bu boyutta kulak koruman&n gereklili&i yoktur (motor sporu
> ile profesyonel anlamda u&ra&anlar bunun d&&&nda b&rak&labilir) Kald& ki
> &ehir içerisinde tak&lacak "ear protector"lar&n çevre seslerini de iyice
> bask&lamas& nedeniyle duymam&z gereken baz& sesleri de duymamam&za sebep
> olabilir.
> Bu konuda daha detayl& bilgi almak isteyen arkada&&m&z olursa ki&isel
> e-postamdan ileti&ime geçebilirler.
>
> Tüm Dostlara sayg&lar&m& sunuyorum
>
> BaSuT
>
> basut@uludag.edu.tr
- 85 dB ustu sese uzun sure maruz kalan kulagin kalici hasar olusturdugunu biliyoruz ve hemfikiriz.
85 dB de kulakta hasar olusma suresi 8 saat,
95 Db de ayni sure 1 saat
105 dB de 15 dakika !
Bunlarda da hemfikiriz saniyorum.
- UCLA in Audditory Labaratuarinda ve yol sartlarinda yapilan arastirma sonuclari soyle:
Rolantide : 74dB, 56km/h 108 dB, freeway speeds (80-100 km/h) ortalama 116 dB (naked bike)
- Ortalama bir kaskin ses basincini/siddetini dusurme degeri 3 dB (yazi ile uc )
Kullanilip atilan turde ucuz bir sunger kulak tikacinin ses basinci/siddeti dusurme degeri 20-30 dB.
ornek http://www.heartech.co.il/
- Kask ici olcumleri ile ortalama 100km/h hizda ses basinci 93.5 dB (yani ortala bir kaskla kulakliksiz 2.5-3 saatlik motosiklet seyahati ile kulakta ilk sinir uclari olmeye basliyor)
- Bulunabilecek en iyi kasklardan ornek
Schuberth S1, kask icinde yapilan olcum :100 km/h 85 dB
Bu konuda iyi bir kaynak, Ingilizce ama anlasilir bir dille yazilmis
http://2302.dk/mc/motorcycle1.pdf
Ayrica kulakligin onemi hakkinda su yazimi da okumanizi tavsiye ediyorum. Kulaklik gereksiz gurultuyu kesmekle konsantrasyonunuzun artmasina da yardimci olacaktir.
http://www.motordelisi.com/modules.p...ticle&artid=22
Kulakligin ses dusurme gucu hakkindaki yorumunuzu bir daha gozden gecirin bence...
> kulak t&kaçlar&n&n standart koruma düzeyi 30 dBdir yani motorun sesini %400
> kat daha az duyulmas&n& sa&layacakt&r. Buna bir de kask&n koruma etkisi
> eklenirse rakam ciddi boyuta ula&&r
Demissiniz, burada ciddi bir mantik hatasi olmali. Kulaklik 100 dB gurultuyu 30 dB dusurerek kabul edilebilir ve konforlu bir 70 dB e getiriyor sadece. %400 bir anlam ifade etmiyor, yani %100 un sifir ses oldugunu dusunurseniz, geri kalan %300 bir tuhaf olur.
Bence siz bilmedigim bir nedenle kulaklik kullanmaktan korkuyorsunuz, buna gerek yok. Kulaklikla kullanin motorunuzu birkac yuz kilometre, cok memnun kalacaksiniz. Bir daha kulakliksiz motora binmeyeceginize dair bahse girerim...
Batida bu isi ciddiye alan herkes kulaklikla motora biner. Ben dahil olmak uzere. Kesinlikle kulaklik takmadan kask giymem, kimseye de aksini tavsiye etmem. Kulaklik gerekli seslerin hicbirini filtre etmez, ve motosiklet kullaniminda simdiye degin herhengi bir mahzuru gorulmemistir. "Faydasindan baska"...
Faydalari
- Kulaginizda olusabilecek tahribatin onune gecmek (Bak 1. satir)
- Yorgunlugun azaltilmasi (asiri gurultu yorar)
- Konsantrasyonun yukselmesi (gurultu konsantrasyonunuzu dusurur)
- Beyin tahribatinin onune gecilmesi (asiri gurultunun beyin tahribatina yol actigi biliniyor...en azindan uzun suruslerden sonra "aptallastigimiz" herkesin malumudur. Ben en az iki kez yan destegi acmadan motoru biraktim gittim, arkamdan baaaaamm diye dustu yere tabii..
Hele yariscilarin tamami kulaklikla yarisir, aksi dusunulemez bile. Bu arada icimizde sehirlerarasi yolda 160-170 km/h ve ustu hizlarda sport bike kullananlar yokmu? Bu hizlarda kac dB aliyorlar sizce, kac dakikada tahribat basliyor sinir uclarinda? )
Ben yaklasik 10 yildir onbinlerce mil boyunca sehir ici disi her turlu trafik, hic bir sorun yasamadim ve herkese siddetle tavsiye ediyorum.
Izninizle su cumlenizde de bir mudahalede bulunayim...
>2- Sese maruz kal&nan süre önemlidir, 85 dBlik bir
> sese günde 8 saat boyunca ve y&llarca maruz kal&nd&&&nda hasar geli&me riski
> yüksektir.
85 dB de 8 saat sonra TAHRIBAT BASLAR. Yani "yillarca maruz kaldiginizda gelisme riski yukselmez". Bu cumleniz oldukca tehlikeli, genc suruculer "ohoooo ne olacak yahu daha onumuzde yillar varmis baksana" diye dusunebilir...ustelik "risk vardir" bile demiyorsunuz "gelisme riski yuksektir" diyorsunuz, yani hicbirsey "risk" olmama/"gelismeme" ihtimali de var, hatta bayagi yuksek anlamina geliyor. Bu yaklasiminizi anlamam mumkun degil.
Tek bir sinir ucu olumu bile kayiptir. Ve 16 yasinizda oldurdugunuz sinir uclari ebediyen oludur artik. Kulaklarinizi asiri gurultuden korumazsaniz milyonlarca sinir ucundan birer birer yemege baslarsiniz... Bugun on tane yarin 170 tane obur gun 50 tane,sonra 3- 5- 45 derken 50 yasinda bir bakmissiniz ha? hi? ne dedin? tekrarlarmsiniz sunu lutfen? vb. tabirleri kullanmaniz siklasmis...
Turkiyede motosiklet biniciligi/kulturu daha yeni yeni ortaya cikiyor. Dedelerimizi bosverin, %99 umuzun babasi motosiklete adim atmamistir omrunde. O yuzden cevrenizde 60-80 yas arasinda, gencliginde motosiklete binmekten duvar gibi sagir olmus insanlar pek yok. Burada var (ABD) hemde pek cok. Ben bizde hic olmasin istiyorum...meselem budur.
DD
-----------
Yazismayi oldugu gibi Ikiteker.org, Motosiklet.net, motordelisi.com forumlarina da postalayacagim. Bu konudaki bilgi burada sinirli kalmasin.
>
>
>