sodalimon adlı üyeden alıntı
Öncelikle yorumlar ve fikirler için teşekkür ederim dostlarım...
Sabah ilk iş; motoru, önce olduğu şekliyle dışarada deneyip, sonra da gazyağı ile bir temizlik çekeceğim (balata spreyim yok ne yazık ki).
Biraz önce motorun yanına çıktım, gözlemlerim aşağıdaki gibidir:
1. Motorun hiçbir yerinde -görebildiğim bir- vuruk kırık ezik, fiziksel bir hasar yok.
2. Disklerin ikisinde de -dış kenarları dahil- bir eğilme, burulma, olağan dışı çizik, çentik gibi bir hasar göremedim. Ama bakış açım lastik nedeniyle kusursuz değildi.
3. Motoru çalıştırıp rölantide 20-30 kere freni sert şekilde pompaladım.
4. Otopark içinde 20km/s'i aşmayan hızlarla denemeler yaptım, sanki biraz daha normale dönmüş gibiydi. Ama hız düşük olduğu için emin olamadım. Bunu görmezden gelebiliriz (Zaten en korktuğum sorunlar da kendiliğinden geçenlerdir).
5. Güçlü bir fenerle disk ve balataların arasındaki boşluğa bakarak (bakmaya çalışarak) fren manetini sıktım. Motorun dış tarafındaki taraf biraz açık, göbek (iç) tarafındaki balata da biraz yakın gibiydi. Sıkınca ise EN UFAK bir değişiklik göremedim.
6. Motoru aldığımdan beri çalışmaz durumdayken ilerlettiğimde hep bir "hısss" sesi geliyordu disklerden. Servise sorduğumda çok yakın olması gerektiği için sürtüyor olmasının normal olduğunu söylemişlerdi (Acaba fazla sürtüyor olabilir mi, diye kafamda kurmaya başladım şimdi. Yakıt da biraz fazla gidiyor çünkü. Ama deli gibi ısınma yapması gerekirdi değil mi? Bir deneme yapmak lazım görmek için).
7. Eğer fren sıkıldığında yaşanması gereken sıkışma gözle görülemez boyutlarda olmalı ise, tamam. Ama diskin kaliper içinde iki balata ile sıkıştığını, gözle görebilmek gerekiyorsa, kesinlikle bir sorun var. İki diskin de etrafında freni sonuna kadar sıktığımda bile hareket göremedim çünkü.
7.5. Fren manetinin yanındaki serbestlik ayarıyla biraz oynadım açıkçası bana pek bir şey söylemedi. Ama gördüğüm, kendi duruş pozisyonundan daha geri (motorun üstü isek, bize göre ileri) gidebiliyor -yaylı bir hareket ile ve geri dönüyor bırakınca.
Müsaadenizle yeni sorularıma geçiyorum:
8. Diskler yağlandı ise... Bu yağ fren sisteminin yağı mı? Öyle ise sızdırma neden ve nasıl (ve nereden) olur?
Sızdırma ve kaçak yoktur.. İlk koyma esnasındaki havanın merkeze ulaşması ile esilme gösterebilir...
İlk bakımda bakmaları gerekirdi...
9. Kapalı sistem neden yağ eksiltir, eğer kaçak yoksa, balataların aşınması dışında?
Balataların aşınsa bile kaçırmaz...
Tamamen bitse bile yağ kaçırma olayı olmaz...
10. Boşluk olmaması normal mi?
Boşluktan kastın fren kaliperlerinin boşluğu ise normal...
Gevşek olması lazım ...
2 tarafın da düzgün basabilmesi için...
11. Hıss, diye sürtme sesi duymam normal mi?
Normal... Balatalarının yeniliğinden de olabilir , özelliğinden de...
12. Fren hidrolik seviyesini görememem, seviyenin ya en altta ya da en üstte olduğu anlamına mı gelir? Öyle ise öffff. Nereden bileceğim dolu mu boş mu?
Motoru sağa sola yatırarak ya da yağ merkezinin vidalarını açıp bakarak...
13. Yoksa; normalde, mantığın gerektirdiği gibi- yuvarlak saydam dairenin içinde bir seviye çizgisi görünüyor mu olmalıdır (tamam; bu resmen, bisikletten motora zıplayan adam sorusu gibi oldu, biliyorum. Ama, insan benim gibi kıl adam olunca böyle her şeyi takıp her şeyi öğrenmek koşulu var ne yazık ki).
Genelde çizgi olmaz... Hep full olması gerekir... ama sağa sola yatırdığında belki hava kabarcığı görülür...
Aklıma gelenler şimdilik bunlar...
Zamanınızı verdiğiniz ve zahmet ettiğiniz için gerçekten çok teşekkür ederim...
İyi akşamlar diliyorum...