Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Anket: Rodaj nasıl yapılmalıdır?

Katılımcı sayısı
530. Sizin bu Ankette oy kullanma yetkiniz bulunmuyor
  • Basabildiğiniz kadar zorlayın motor sağır olmasın.

    29 5.47%
  • Devir saatine dikkat edin 4000 deviri gecmeyin.

    58 10.94%
  • Kademeli, alıştırarak gidin: 0-100km max50, 100-300km max75, 300-500 max100, 500-1000km max 120.

    126 23.77%
  • Zorlayabilirsiniz ama sık, sık vites değiştirin, viteslerde gezinin.

    60 11.32%
  • Kullanım kitapçığında ne yazıyorsa ona uyun.

    299 56.42%
  • Rodaja inanmıyorum, nasıl kullanırsanız kullanın farketmiyor.

    35 6.60%
Birden fazla seçeneğe oy verilebilir.
4. sayfa BirinciBirinci ... 2345614 ... SonuncuSonuncu

Rodaj

    REKLAM ALANI
  1. #61
    egelim - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Eylül 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    honda kınetıc zoom zx 110
    beyler herşey kuralıan göre olmalı eğer sen bu kuralı bozarsan kendin kaşınmış olursun mantıken bi düşünsenize motor daha yeni frenler daha yeni yağı daha yeni motor un huyunu suyunu bilmiyorsun ve basıyosun sonunu siz düşünün o yüz den biraz akıllı olalım 500 km ye kadar fazla zorlamayın hangi motor olursa olsun


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #62

    Üyelik
    23 Ağustos 2005
    Şehir
    istanbul
    ben genelde aldığım motorlarda rodajı ayarlamak için az süratte çok yol yaparak ayarlarım.aynı süratte uzun yol yapmak pistonların, supapların bir süre alışmasını devamlı yaptığı için sağır olmaz motor ...
    motorcu motorcunun arkadaşı,dostu ve kardeşidir

  3. #63
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2015 Triumph Tiger Explorer

    Re:

    Merhaba

    Öncelikle foruma yeni üye oldum herkese selamlar.

    Rodaj konusunda biraz bilgi vermek istiyorum. Geçmiş zamanda (bundan 10 yıl önce) üretim teknikleri günümüzdeki gibi bilgisaayr ile tam olarak iç içe değildi ve hassas üretim teknikleri geliştirilmemişti. Neticede parçaların belli toleranslar içerisinde üretilip belli bir süre birbirine alışma devresi geçirmesi gerekiyordu. Bu sürede otomobillerde 1000km'lik bir süre öngörülerek yapılıyordu. Bu süre içerisinde motoru en fazla 3000devir/dak bir süre kullanılması ve zorunda kalmadıkça bu devrin üzerine çıkılmaması özellikle belirtiliyordu. Sebebini açıklayacak olursak birbirine alışmamış, sıkışma yani sürtünme düzeyi yüksek olan parçalar zorlandığında düzensiz aşınmaya ve zorlanmadan kaynaklanan kılcal kırılmalara sebep olur. Bu nedenle daha kısa motor ömrü, kompresyon sorunları meydana gelir. Subaplarda yuvalarına alışma safhasındadır. Egzantrik, subap gaydları, külbütör çubukları (modele göre varlığı değişir), bilya yatakalrı, vites kutusu vb. tüm parçalar bu dönemde üzerindeki çapakları, pürüzleri temizler. Bu temizlemeyide yağ sayesinde yapar. Yağ içinde yüzen bu küçük metal parçalar düşük devirlerde çok fazla etkiye sebep olmamakla beraber üst devirlerde küçük çizilmelere sebep olur. İşte bu nedenle rodaj döneminde yağ ve varsa yağ filtresi erken km'de değiştirilir.

    Olaya biraz daha derinlemesine inersek Pistonlar ilk takıldığında tam bir daire şeklinde olabilir veya dairedir ancak silindir içerisinde 180'derece üzerinde yaptığı hareket neticesinde belli bir süre sonra oval bir şekle bürünür ve sekmanlar bu aşınmaya göre silindire oturur. Siz zorladığında oluşan düzensiz aşınma ve sıkıştırma motorun kompresyon kaybına ve daha kısa ömürlü olmasına sebep olabilir. Ayrıca zorlanan piston, biyel koluna, yataklara, krank miline zorlama yapar. Burda da alışmakta olan parçalar daha sıkı durumda olacağı için parçalara ek yükte biner ve burda da zamanla kendini gösterecek sorunlar oluşur. Aynı şey diğer parçalar içinde geçerli.

    Günümüzde teknolojinin çok gelişmesi ile parça uyum toleransı oldukça iyi ayarlanabiliyor ancak ne kadar da iyi olsa mutlaka ilk kilometrelerde aracın zorlanmaması mutlaka önerilmektedir. Bu tip teknolojilerin kullanılması maliyeti arttıran unsurlardır. Kısacası aldığınız veya alacağınız Çin motorlarında mutlaka ama mutlaka rodaj sürelerine uyun. Japon firmaları çok daha yüksek teknolojilerle üretim yaptıkları için daha toleranslıdır ancak çin ürünlerinde fiyat göz önüne alındığında açıkcası ben biraz daha dikkatli olur ve motorumun rodaj süresine dikkat ederdim.

    Bu konuyla ilgili dergilerde birçok yazı yazıldı. Zorlanma izlerini bizzat dergilerde gördüm. Özellikle silindir duvarlarında kendini belli ediyor. Siz siz olun rodaj bitmeden aracınızı zorlamayın.

    Görüşmek üzere.

    Makine (The Machine)

  4. #64

    Üyelik
    04 Eylül 2005
    Şehir
    İstanbul/Beylerbeyi
    Motosikleti
    Gilera Runner VXR 200 / Gilera Nexus 500ie
    Valla arkadaşlar olayın teknik detaylarını gayet güzel açıklamışsınız elleriniz dert görmesin. Ben rodaj konusunda şöyle düşünüyorum;

    Malum bütün parçalar -mekanik olsun, elektronik olsun- fiziksel ve kimyasal reaksiyonlar göz önünde bulundurularak hesaplanmış boyutlarda, materyallerle vs. yapılıyor. E adamlar gerekli hesapları yaptıktan sonra bu ürünü yapıp, kilometrelerce birçok şartlarda test ediyorlar. Gerekli değişiklikler tüm testler yapıldıktan sonra nihai ürün ortaya çıkıyor ve seri üretime geçiliyor.

    Buraya kadar herşey tamam. Şöyle düşünelim Mercedes de testlerini yaptıktan sonra üretim yapıyor, Toyota da, diğer markalar da. Peki madem tüm testler yapıldı, neden kimisinin aracında daha 500. kilometrede şarj dinamosu bozuluyor, kimisinin vites kutusu dağılıyor ya da türlü türlü şeyler çıkıyor?

    Bence rodaj denen süreç nihai ürünün müşteri tarafından testinden başka birşey değil! Tamamen bizim kullanım alışkanlıklarımız doğrultusunda hangi parçaların önce ayvayı yiğeceği ya da hangisinin daha uzun ömürlü olacağı bu sürede ortaya çıkıyor. İş sadece duygusal değil tabiki...gerçek yaşam içinde bir teste sokulmuş oluyor araç.
    Bu yüzden önemlidir de Rakamsal limitler de şu anlama geliyor: "Henüz test etmediğiniz araçla basmayınız...n'olur n'olmaz "

    The End

  5. #65
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2015 Triumph Tiger Explorer

    Re:

    Merhaba

    Elimden geldiğimce bildiklerimi paylaşmak istedim. Çünkü bu konuda çok yanlış bilgiler mevcut. Geleim aşağıdaki soruna

    Buraya kadar herşey tamam. Şöyle düşünelim Mercedes de testlerini yaptıktan sonra üretim yapıyor, Toyota da, diğer markalar da. Peki madem tüm testler yapıldı, neden kimisinin aracında daha 500. kilometrede şarj dinamosu bozuluyor, kimisinin vites kutusu dağılıyor ya da türlü türlü şeyler çıkıyor?

    Sebebi şu büyük firmalar (Mercedes, BMW ve diğer markalar, motorlarda yamaha, honda vs) AR-GE ve test süreçlerini oldukça uzun tutuyor. Bilgisayar simülasyonları ve her bir parçanın dayanım testlerini yapıyor. 15 ay gibi kısa bir sürede 2milyon kilometre yapmış gibi test sonuçları elde ediliyor. Zayıf parçalar yenisiyle değiştiriliyor. Tüm bunlar oldukça büyük bir yatırımla yapılıyor. Motosikletlerden örnek verecek olursak yamaha R1'lerin silindir içlerinde sürtünmeyi azaltmak için özel bir seramik tarzı bir kaplama var. Titreşimi azaltmak için ters denge milleri var. Pistonlar, biyel kolları hafif, yüksek dayanımlı, sürtünmesi az parçalardan üretiliyor. Bunların hepsi araştırma ile yapılıyor ve araştırma parasız olmaz arkadaşlar.

    Şimdi Çin motosikletleri veya arabalardan Lada'yı düşünecek olursak dayanıksızlıklarının ve kısa sürede sorun çıkarmalarının 2 sebebi var.

    1.Yeterli test sürecinden geçmemiş parçalar ve ucuz mühendislik
    2.Genel parça kalitesi (metal, plastik vb kalitesi)

    Eğer bunları düzeltirlerse 3milyara aldığınız motoru en az 6-7 milyara alırsınız. Vergiler yüzünden zaten o motorların fiyatı 3milyarlarda geziyor normalde Türkiye girişleri fiyatları vergisiz çok daha düşük.

    Aslında aldığınız ucuz mallar kesenize ve ülke ekonomimize ciddi zarar veriyor ancak diğer motorlarda alınır gibi değil ve parçalarıda çok pahalı kısaca yukarı tükürsen bıyık, aşağı tükürsen sakal. En iyisi parçası bol dayanıklılığını az da olsa kanıtlamış araçlar almak.

    Görüşmek üzere.

    Makine (The Machine)

  6. #66
    federal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Ağustos 2005
    Şehir
    İstanbul / Kızıltoprak
    Motosikleti
    Suzuki Bandit 650 S
    makine dostum öncelikle hoşgeldin, herşeyi çok iyi yazmışın , peki sana bir şey soracam, diyelimki otomatik vitesli 150 lik scooterın rodajı nasıl yapılmalı, Taıwan malı sym joyride lerden bahsedıyorum,

  7. #67
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2015 Triumph Tiger Explorer

    Re:

    Merhaba

    Hoş bulduk.

    Scooter'ın için önerebileceğim şunlar.

    Devir göstergen varsa 3500devir/dak geçmemeye çalış. Bırak motor kendisi hızlansın. Eğer devir göstergen yoksa 1/4 gaz verip hızlan baktın biraz yavaş gidiyor az bi gaz daha ver. Eğer kulağımla yaparım dersen orta bir ses şiddetinde gazla kullan. Bu kullanım tarzına yönelik önerimdi.

    Gelelim teknik kısıma. Motorunda yağ filitresinin olmadığını düşünüyorum. Eğer öyleyse ilk 200km içerisinde yağını değiştir sonra 400km'de bir daha değiştir bu yeterli olacaktır. Sonraki yağ değişim sürelerin servisin ön gördüğü km'de yapılabilir. Yağ filtreli ise 500-600km civarına kadar ilk yağ kullanılabilir ve bu km'de yağ filtresi ile birlikte değiştirilir. Sonraki 1000km'de de servisin verdiği sürelerde yağ ve filtre değişimine başlayabilirsin.

    Bu ilk dönemde kullanılan yağın kalitesi önemli. Sebebide şu kaliteli yağ çok daha iyi temizleme ve yağlama yapar. Neticede motordaki çapaklar, tortular temizlenirken yağın kalitesi doğrultusunda temizlenme verimi artar. Tavsiyem markalı bilinen bir yağ kullanılmasıdır.

    Bu safhada sert frenlerden de kaçınmanı tavsiye ederim. Çünkü balata ve disklerde birbirine uyum sürecindedir. 100km civarında kullanım koşullarına bağlı olmakla beraber balatalar ve diskler birbirine alışır.

    Görüşmek üzere.

    Makine (The Machine)

  8. #68
    Kafkas77 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Kasım 2005
    Motosikleti
    f650cs arıyor....

    motorda rodaj nasıl yapılır?

    Arkadaşlar, yeni bir motorda en sağlıklı rodaj tamamlama süresi nasıl ve ne şekilde olmalı ayrıca bakımı nasıl yapılmalı?

  9. #69

    Üyelik
    21 Ekim 2005
    Motoru aldktan sonra , ilk yağ değişimine kadar , gaza fazla basmadım.
    2 kişi binmemeye dikkat ettim. Uzun mesafe yol yapmadım. Sanırım 3 hafta sonra ilk yağ değişti.
    Yağ değişiminden sonra , kademeli olarak hız yapmaya başladım.

    Kanuni Hussar ; şu anda 2500 km oldu. Gaz kolunu çevirmemle , anında 90 km ye çıkıyor.

    NOT : Yağ değişimi 300 - 500 km arası diyordu. Ben 350 de gittim.

  10. #70
    Gokcell - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Ekim 2005
    Şehir
    Beşiktaş / İstanbul
    Motosikleti
    Keeway ARN 125 - Keeway Hurricane 50
    Motorumu aldığım günden beri Full gaz gittim, çoğunlukla iki kişi bindim ve şu anda 1150 km.de gazı çevirdiğim anda uzamaya başlıyor ve top speed olarak 95 km/h sürekli, hafif rampa aşşağı yollarda da 105 km/h ı gördüm.

    NOT: Yağ değişimi 500 km de yapılacak diyordu, 730 km de gittim.

    Race´in ustasıyım, ARN´nin hastasıyım :)
    Gokcell

  11. #71

    Üyelik
    21 Ekim 2005
    Rampadan bahsedecek olursak : en ufak eğimde ibre 120 de... :mtnet3

  12. #72
    freedom34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ocak 2005
    Rodaj kilometresi her motora göre değişiklik gösterebilir ve bu detaylar motoru alırken yanında verilen manuel'de yazar.
    Benim motorum için söylemek gerekirse:
    Rodaj km'si 1000km idi... 5000deviri gecmeden kullanmak gerekiyordu, ve çalıştırdıktan sonra çok az bir süre bekletip binmek gerekiyor (belki 30-40sn yeterlidir.. motora yağ gitmesi için sanırım).. 5000 deviri geçmemek için sabit 5000 devir gitmek de sakıncalı.. değişken devirlerde ve ara sıra yüksek devir de göstererek kullanılmalı.. 2000 - 4000 - 5000- 3000 ve bi kaç saniyeliğine 7000, 8000 ve tekrar 4000.. hatta arada red line'a çıkartılmalı..
    gene de kullanım kitapçığını sıkı bi okuyup onu uygulamak daha sağlıklı..
    Bakımda ise mutlaka yağ değişiyor. Ve gerisi de kitapçığa göre kontrol ediliyor..

  13. #73

    Üyelik
    10 Ekim 2005

    keeway superlight 150 rodaj hizi

    Selam arkadaslar,

    bu aleti yeni aldim 200km 'deyim.
    aldigim ilk gunden beri e5'e cikartip allah ne verdiyse basiyorum.
    150km 'ye kadar 5 vites tamamen pasifti. Hiç bir itiş gücü hissetmiyordum.
    simdi 5 vites yaklasik 45 saniye kadar itiyor tekrar gücünü kaybediyor.

    normalde forumdaki arkadaslar en fazla 110 yapabildiklerini soyluyorlar rodajdan cikmiş haliyle...
    rodajdaki motor'u 95'e çıkarmış olmam iyi midir kotu mudur?

    çıktı diye sevinirken arkadasim motoru olduruyorsun dedi. daha once hic rodajli motor kullanmadim, yani nasil davranmak gerektigini bilmiyorum.

    son olarak, rodajdan cikmasi icin illa 500km olmasi mi gerekiyor? belki benimki 200de çikmiştir

  14. #74
    Makine - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2005
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2015 Triumph Tiger Explorer
    Kötü.
    "Bir insanın bildiğini zannettiği bir şeyi öğrenmesi imkansızdır." (Epiktetos)

  15. #75
    ohyeah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Mayıs 2005
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    BMW F 650 GS DAKAR
    freedom34 +1 en doğrusunu söylemiş
    bencede motoru cok sıkıştırma en asağı 500 km ye kadar hatta we yağ değişimini ihmal etme , 2 kişi binmemeyede özen göster derim
    Bizim devlet idaresinde takip ettiğimiz prensipleri, gökten indiği sanılan kitapların dogmalarıyla asla bir tutulmamalıdır. Biz, ilhamlarımızı, gökten ve gaipten değil, doğrudan doğruya hayattan almış bulunuyoruz
    M.Kemal ATATÜRK

  16. #76

    Üyelik
    09 Temmuz 2005
    şu rodajda ne menem iş, sırf bu yüzden yeni motor alası gelmiyor insanın

  17. #77
    Gokcell - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Ekim 2005
    Şehir
    Beşiktaş / İstanbul
    Motosikleti
    Keeway ARN 125 - Keeway Hurricane 50
    Ya motor için birşey diyemem ama, 1998 de sıfır bir UNO aldık ve arabayı aldığımız günden itibaren redline da kullandık, araba 1 yaşına geldiğinde kadranı bitirip terse çeviriyordu ibreyi. Bende bunu göz önünde bulundurarak ne varsa gidiyorum işin açıkçası.
    Race´in ustasıyım, ARN´nin hastasıyım :)
    Gokcell

  18. #78
    Forumdan Uzaklaştırıldı mertmertmert - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Ekim 2005
    Şehir
    İstanbul/Avrupa Yakası
    Motosikleti
    Mondial 150 ZAT
    Gokcell,
    Ya motor için birşey diyemem ama, 1998 de sıfır bir UNO aldık ve arabayı aldığımız günden itibaren redline da kullandık, araba 1 yaşına geldiğinde kadranı bitirip terse çeviriyordu ibreyi. Bende bunu göz önünde bulundurarak ne varsa gidiyorum işin açıkçası.
    makinalara tez zamanda ekmeğini yedirmek için çok faydalı bi yöntem....
    tebrik ederim

  19. #79
    Gokcell - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Ekim 2005
    Şehir
    Beşiktaş / İstanbul
    Motosikleti
    Keeway ARN 125 - Keeway Hurricane 50
    Alıntı mertmertmert adlı üyeden alıntı
    Gokcell,
    Ya motor için birşey diyemem ama, 1998 de sıfır bir UNO aldık ve arabayı aldığımız günden itibaren redline da kullandık, araba 1 yaşına geldiğinde kadranı bitirip terse çeviriyordu ibreyi. Bende bunu göz önünde bulundurarak ne varsa gidiyorum işin açıkçası.
    makinalara tez zamanda ekmeğini yedirmek için çok faydalı bi yöntem....
    tebrik ederim
    Ya sevgili mertmertmert birde türkçe mealini yazarsan sevinirim :D
    Race´in ustasıyım, ARN´nin hastasıyım :)
    Gokcell

  20. #80
    ilnapoli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Mayıs 2004
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Arıyor
    çok yazıldı forumda ama kısaca bir kez de ben yazayım. Rodaj denilen şey motosikleti motosiklet yapan birbiriyle temas içerisinde olan ıvır zıvır hr arçanın bir birine uyum süresi demek. bunun içerisinde motor da var, şanzıman da var, amortisörler de var, lastikler de var. Rodaj süresi içerisinde motor devrini çok yükseltmeden geniş bir devir aralığında, aynı vitesi sabit devirde uzun bir süre kullanmadan değişik vitesleri kullanarak, ani frenlemelerden ve gaz hareketlerinden kaçınarak doldurmak lazım. üretici 500 km dediyse 500, 1500km dediyse 1500 km uymak lazım. fazla kafayı yormamak 200-300 km'nin hesabını pek yapmamak lazım. birazcık sabır ve dikkat sonrasındaysa hem maksimum performans hem de doğru yakıt tüketim değerleriyle sonuçlanır bu rodaj süresi.


4. sayfa BirinciBirinci ... 2345614 ... SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler