Wing750 adlı üyeden alıntı
Herkese selam. Yeni bir motosiklet kullanıcısıyım, ama yaşım itibariyle motorlu araçlar konusunda biraz tecrübem var. Motosiklete almadan önce 14 farklı marka ve modelde otomobil sahibi oldum. Şimdi otomobille motosiklet aynı mı diyenler olacak. İşin içinde motor mekaniği olunca birebir aynı olmasa da benzer. Honda NC750X motosikletim var ve sıfır kilometre satın aldım. Bu rodaj konusunda çok fazla şey yazılıyor çiziliyor. Herkesin kendine göre doğru veya yanlış bildikleri var. Motosikleti satın aldığım bayinin ve üreticinin önerileri doğrultusunda rodajı tamamlamaya çalışıyorum. Yıllardır otomobil kullanıcıları dahil herkesin ağzında bir 'sağır motor' lafı dolanıp duruyor. Motor düzgün rodajlanmazsa motor 'sağır' olurmuş. Sağır olmak demek de gitmemesi demekmiş. Rodajın düzgün yapılması konusunda ben de aynı fikirdeyim. Ancak düzgün rodaj nasıl yapılır konusunda çok kişiyle farklı fikirlerim var. Bence en yanlış olan, rodajın gaz açmak ve sürat yapmakla ilgili kısımları. Ya da sürekli belli bir sürat ve devirde rodaj tamamlamak. Rodajda süratten daha önemli olan devir sayısıdır. Önerilen, her motorun maksimum devri farklıdır, yüksek devirlerden mümkün mertebe kaçınmak. Peki nasıl? Ben motosikletimin rodajını nispeten trafiği yavaş akan yollarda, sürekli vites değiştirerek, devri aşağı yukarı oynatarak ve tabii yüksek devirlerden kaçınarak tamamlamaya çalışıyorum. E-5 veya TEM gibi trafiğin hızlı aktığı yollardan uzak duruyorum şimdilik. Bunun bana ve motosikletime iki faydası var. Birincisi, motosikleti şu andaki rodaj döneminde zorlayıp, pistonların düzgün aşınmasını sağlıyorum. İkincisi de motosikleti daha iyi tanıma fırsatı buluyorum. Rodaj dönemi tamamlandıktan sonra zaten motosikletin karakterini aşağı yukarı tanımış olacağınızdan istediğiniz süratte kullanacaksınız. Acele etmeyin. Rodaj dönemi aslında bir nevi eğitim ve alışma dönemi. Hem motosikletiniz için, hem de sizin için. 'Motor sağır' kısmına ben kendi adıma inanmıyorum. Motorlar canlı değil. Hepsi aynı şekilde üretiliyor ve insan gibi çalıştıkça daha kaslı olmuyorlar. Düzgün rodajlı motorun ömrü daha uzun olur ve daha sağlıklı çalışır. Motosikletin ne kadar hızlı ya da atak olduğu daha fazla sürücüyle ilgili. Doğru aralıklarda vites değiştirirseniz, motorunuz daha atak olur. Bunu motora değil, biraz da kendinize bağlayın. Bakımını düzgün yaptığınız motosikletiniz her zaman yeni kalır ve sağlıklı çalışır.
Benim özellikle sitenin gençlerine bir önerim olacak büyüğünüz olarak. Motosiklete binerken mutlaka koruyucu ekipmanınızı kullanın. Sadece kaskla kalmayın. Ceketinden, eldivenine, dizliğinden ayakkabısına kadar tam olarak giyinin. Hava sıcakmış, terliyormuşsunuz dert etmeyin. Teçhizat tam olmadan asla yola çıkmayın. Parayı önce ekipmana ayırın, kalanıyla motosiklet alın. Üzülerek görüyorum yollarda, kaskı takmamış bir sürü genç dolaşıyor. Ya da sadece kaskı var. Şort-tişört binenler var. Tecrübenize güvenmeyin, en acı tecrübe son tecrübe olmasın. Ne kendinize, ne motosikletinize, ne de diğer sürücülere tam güvenmeyin. Kuşku hayat kurtarır, hep tetikte olun.
Sıkılmadan okuduysanız teşekkür ederim. Herkese kazasız, belasız keyifli sürüşler dilerim.