Silindirler belki alüminyum alaşım olarak aynı hammadeye sahip olabilirler fakat cnc işleme tekniği, kalıp temizliği ve mühendislik açısından gözle görülür farklar olabiliyor. Mesela CDY marka silindirde yağ dönüş yolu deliği biraz daha geniştir, bu da soğutmaya yardımcı olur. Yine aynı silindirin işçiliği ve kalıp temizliği Gunta'ya göre daha iyidir. Çin malı da olsa bu tür detayların az veya çok faydası muhakkak olur.
Rulman konusunda haklısınız. Dediğiniz gibi, markası bile olmayan önceki rulmanlarla idare ettiğine göre ORS ile de sorunsuz çalışırdı. Fakat rulmanları değiştirme nedenim biraz da benim hatamdana dolayı bazı rulman yataklarının hasar görmesiydi(benzin ile temizlerken bilya aralarına toz kaçtığını farketmeden elimle hızlıca çevirdim). Ben de birkaç rulmanı değiştirmektense hepsini birden aynı markayla değiştirmeyi tercih ettim. Bir de ORS ile SKF fiyatları birbirine çok yakın(1-2 TL fark var), bu yüzden kaliteli olanı tercih ettim.
Önemli Not: Eğer bilyaları yerlerine takmadan önce üzerindeki fabrika yağını temizlemek istiyorsanız(ki, hiç gerek yokmuş), önce benzin dolu temiz bir kaba bilyaları batırın ve kesinlikle çevirmeden sağa sola sallayarak temizleyin. Temizledikten sonra tozsuz bir ortamda kurutun ve yağlayıp yerine monte edin.
Hocam bu rodaj meselesini çok güvenilir profesyonel kaynaklardan araştırarak öğrendim. Bu yöntem “Hard Break-in” olarak geçiyor. Bir cümleyle anlatacak olursam; kullanım kılavuzunda yazan ve yaygın olarak uygulanan "Motoru yorma, yavaş git" yöntemine tamamen zıt.
İçten yanmalı motorlarda rodaj denilen mesele, sekmanların silindir yüzeyine oturması-yer açmasından başka pek bir şey değildir. Bu olay da ancak; motorun ilk 50 km’sinde sekmanlara yüksek oranda basınç uygulayarak silindir duvarlarına iyice yapışmalarını sağlamakla olur. Eğer bu zaman dilimi atlanırsa daha sonra motor ne kadar sert sürülürse sürülsün aynı etkiyi yapmaz ve ileriki zamanlarda yağ yakma sorunu ve bu yöntemle açılmış motorlara göre %2-10 arası performans düşüklüğü yaşanır. Zannedersem CBF 150 modelinde görülen yağ yakma probleminin sebebi budur.
Tabi ilk 50 km sert sürmekten kasıt motorun canını almak değil; sadece yüksek devirde kısa hızlanmalar ve gaz kesmelerle(kompresyon, silindir yüzeyinde oluşan mikro partikülleri kartere gönderiyor) sekmanlara gerekli basıncı sağlamak. Bunun özel bir prosedürü var, aşağıdaki link ve videolardan inceleyebilirsiniz. Yalnız çok dikkatli okuyun, detayları atlamayın.
Profesyonel yarışçılar rodajlarını bu yöntemle yapıyorlar. Ben de hep merak ederdim; yahu bu adamlar her yarışta yeni motor kullanıyor, her seferinde de 1000 km’lik rodajı nerede yapıyorlar diye
Meğerse herşey dyno makinesinde 50km içinde olup bitiyormuş.
Ayrıca rodaj konusunu bir başlık altında detaylı olarak açıklamayı düşünüyorum.
Eğer İngilizceniz varsa şu linkten tüm detayları okuyabilirsiniz(İngilizceniz yoksa ve talep de olursa, gerekli bilgileri türkçeye çevirebilirim):
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Bunlar da videosu:
---------- Post added at 00:17 ---------- Previous post was at 00:09 ----------
---------- Post added at 00:19 ---------- Previous post was at 00:17 ----------
Eyvallah sağolun. Usta değilim yalnız, sadece kendi işini yapmayı seven hevesli insanlardanım.