V-Twin (İkiz V) motorlar hakkında – Bir Harley-Davidson’ın sesi neden kendine özgüdür
Reklamlar
-
27 Ağustos 2012, 20:18
#1
V-Twin (İkiz V) motorlar hakkında – Bir Harley-Davidson’ın sesi neden kendine özgüdür?
(Öncelikle bu yazının size çince gelmemesi için, içten yanmalı motorların çalışma prensibi ve parçaları hakkında kaba taslak da olsa bir bilgiye sahip olmanız gerekir, merak ederseniz yabancı kaynak internette her yerde var, türkçeden emin değilim ama yoksa da yaparız bir ara )
Normal bir piston 4 zamanını (emme, sıkıştırma, ateşleme, egzos), krank milinin her iki devrinde bir kez tamamlar. Tek silindirli, 4 zamanlı bir motor, rölantide çalışırken pop-pop-pop-pop sesi duyarız. Bu ses egzos valfinin açıldığı zaman sıkışmış gazın dışarı çıkarken çıkarttığı sestir ve krankın her iki devrinde bir kere duyulur.
Normal şartlarda eğer bir motorda 2 piston varsa bunlar zıt zamanlara ayarlanır ve bir silindir emerken diğeri ateşler, yani her silindir krankın bir devrinde ateşleme yapar. Krankın her devrinde bir ateşleme olduğu için kesintisiz, akıcı ve dengeli bir güç sağlanır. Bu tür bir motorda, krank mili üzerinde genelde birbirine zıt konumlarda (180 derece açıyla) iki pin bulunur ve bir silindir kolu bir pine bağlıdır. (Bkz: Resim 1)
Resim 1:
Resim 2:
Bir harley motorunda ise yine iki silindir bulunmasına rağmen, krank milinde tek bir pin vardır ve iki silindir de bu pine bağlıdır (Bkz: Resim 2). Bunu sağlamak için harleyin kendine özgü v motor açısı kullanılır. Bu durum pistonların eşit aralıklarla ateşlenmesini önler. Krankın her bir turunda (360 derecelik dönüşte) bir pistonun ateşlenmesi yerine harley motoru şöyle davranır;
Bir piston ateşlenir,
Diğer piston bir tam tur tamamlanmadan ( 315. derecede) ateşlenir,
Arada bir turdan fazla (405 derecelik) bir boşluk olur,
İlk piston tekrar ateşlenir,
Diğeri bir tam tur tamamlanmadan ateşlenir,
Arada bir turdan fazla boşluk oluşur,
Ve böyle gider...
Rölantide iken çıkan ses ise pop-pop----pop-pop----pop-pop---- şeklindedir.Her pop-pop sesinin ardından kısa bir sessiz an oluştuğunu duyarız. İşte bu Harley’in sesine kendisine özgü bir tarz verir. Dizayn patentli olduğu için asla tam olarak kopyalanamaz. Çok sessiz bir egzos sistemiyle bile o sesin bir Harley’e ait olduğunu anlarsınız. Hızlı hızlı “potato potato potato” demek sesi birazcık özetleyebiliyor sanırım. Hızlı hızlı söylerseniz ne dediğimi anlarsınız.
Ha şimdi diyebilirsiniz ki; benim hondamda, benim yamahamda (hatta benim bisanımda ) tek pinli krank var neden bu ses çıkmıyor?
Evet bazı farklı marka motorlarda tek pinli krank kullanılıyor fakat o seste motorun açısı (mesela benimki 60 derece ama Harley’ler 45 derece), piston ve valf zamanlamaları vs. Faktörler etkili biraz araştırırsanız sizin motorunuzun neden farklı olduğunu anlarsınız. Ve işte bu yüzden değil bin liralar, trilyonlar dökseniz hiçbir zaman gerçek bir Harley sesine ulaşamassınız.
Yazı benim kendi bilgilerim değildir, http://sa750.net/vtwin/vtwin.htm adresinden anlaşılır bir şekilde bizzat çevirmeye çalıştım, yazıyı bozmamaya çalışarak arada atladığım ve eklediğim bir iki satır var ama genel hatlarıyla bunu anlatıyor.
Ayrıca araştırmalarım sırasında rastladığım ve önceden yanlış bildiğim birşeyi de burda belirtmek istiyorum belki benim gibi yanlış bilenler vardır diyerekten;
Ben tek pinli 2 silindir motorları v-twin, iki pinlileri v2 sanıyordum ama değilmiş. 2 silindirli tüm v motorlar v-twin olarak geçiyormuş, pin meselesi ise v-twin’in alt meselesiymiş, bilen bilmeyen herkese duyrulur
Sürç-ü lisan ettiysek affola, belirtirseniz düzeltmeye çalışırım herkese güvenli sürüşler, tekeriniz düz bassın...
Reklamlar
-
27 Ağustos 2012, 21:10
#2
v motor olupta bu harleyin sesidir yada kawasaki vn 800 sesidir diye ses tınısının ayrımına varmayı hiç düşünmedim.V motorların sesleri güzeldir herzaman.
sıralı 2 silindirdeki en güzel sesi Jawa verir
Biri söylemişti kawasaki ile harley mahkemeleşmiş bu konuda.Doğrumu yanlışmı bilmiyorum.Söyleyenin bir Harleyi vardı.
-
27 Ağustos 2012, 21:22
#3
Böyle bir sistem olduğundan haberim yoku. Sağol bilgiler için.
-
27 Ağustos 2012, 21:35
#4
ben ducati'nin L tipi motorunuda çok beğeniyorum, termignoni egzosla birlikte gayet güzel bir kombinasyon sağlıyor.
Ses ve performans oldukça güzel, D.Diavel'den biliyorum kesinlikle muadillerinden üstün!
Panigale'yi düşünemiyorum bile...
-
27 Ağustos 2012, 21:36
#5
Jawaları duydum da tanışmak nasip olmadı henüz, ilk motorum da roadstar 250 olduğu için sıralı motorları motosiklette pek bilmiyorum. Ama estetik açıdan da bir motosiklete (cruiser-chopper tarzı) en çok v motorun yakıştığını düşünüyorum, hiç bişey olmasa v motor demenin verdiği bi hava var :D Görüntü olarak da dolduruyor sesi de güzel birde bildiğim kadarıyla v ler sıralılara göre birazcık daha güçlü oluyormuş... Şu anki motorumu da o sebeple aldım cruiser dolu ortalıkta ama v olcak illa, tabi bence zevk meselesi
Bu arada L tipi motor dedikleri 90 derecelik v imiş onu da belirteyim
-
28 Ağustos 2012, 11:08
#6
vn 800 gerçekten harley davidsona yakın çalışıyor
-
bilgiler için teşekkürler. Güzel bir paylaşım olmuş ama 2556 tane olan ybr cbf kıyaslaması başlıklarından herhangi birinin onda biri ileti yazılmamış yazık
-
V-Twin (İkiz V) motorlar hakkında – Bir Harley-Davidson’ın sesi neden kendine özgüdür??
Sorusunu görünce hemen cevaplayayım diye kolları sıvamıştım amma velakin bilgilendirme amaçlı yazıymış çok teşekkürler paylaşım için
"HERKESİN DOĞRUSU KENDİNE DOĞRU"
eşşşşşekkkk gibi çalış insan gibi yaşa bumu la dünya?
-
O ses biraz da egsoz yapısından kaynaklanıyor. Bu arada paralel çift silindirli motorlar için bir not düşeyim. Aslında bu motorlar her krank turunda eşit aralıkla ateşleme yapmazlar. Bunun sebebi de genelde paralel silindirlilerde bir silindir yukarıda iken diğerinin aşağıda olmasıdır (krank açısı 180°). Bundan dolayı ateşleme zamanı yarım turda bir ve bir buçuk turda bir olur. Tam dengeli ateşleme olabilmesi için iki silindirin aynı anda çıkıp inmesi gerekir. Bu da benim bildiğim kadarıyla sadece BMW motorlarda var (F800R, F800GS gibi).
-
adam zamanında faydalı bişey paylaşmış kimse de sallamamış..herkes mevzuyu biliyodu herhalde..
-
Güzel paylaşım teşekkürler
CB 125E(6000 km), Salcano Wolf 11(Gümüş Atmaca)
Özgürlük çoğu kişilerce çok bilinmeyenli bir denklem iken, biz motorcuların ilk marşla birlikte hissetmeye başladığımız hazdır
.(Murat KANAT 17.01.13
)
-
-
-
güzel paylaşımlar
hak etmeyene merhamet kendine yapacağın en büyük ihanettir.!
-
HARLEY MOTORMU ...ÖVUP DURMAYIN bol bol titreşim dunya para
- eksı lerı çok bu makınanın
JAPONDAN ŞAŞMA BIRADER
TRANSALP.GR.COM
-
v motorlar her daim ilgimi ve sempatimi kazanmıştır. ancak torka yönelik oluşu, bazen dezavantaj olabiliyor. ayrıca engellenemeyen titreşim konusu düşündürücü... V motorlu bir naked-roadster (örneğin suzuki sv650) kadar eğlenceli bişey yoktur bence.
"DoksanSekiz Beygir." Herkes hakettiği gibi yaşar.
-
Bu ses uğruna titreşimli bi motora katlanılır mı acaba?Titreşim tabi ki olacak çünkü pistonlar belli bir düzene göre inip çıkmıyo.İkinci patlamadan sonra bi turdan fazla boşluk olursa tibii ki titreşim olur.
-
harley davidson kullanan bilir çamaşır makinası sanki sıkmaya geçiyor)
hak etmeyene merhamet kendine yapacağın en büyük ihanettir.!
-
Titreşim ses zevk meselesi tamamen benim bisanda nerdeyse zerre titreşim yok mesela :D Harley hiç sürmedim bi gün kısmetse anlarım ne demek istediğinizi :D
-
HELLAS adlı üyeden alıntı
http://youtu.be/cBVjXQzZjv0
HARLEY MOTORMU ...ÖVUP DURMAYIN bol bol titreşim dunya para
- eksı lerı çok bu makınanın
JAPONDAN ŞAŞMA BIRADER
Kesinlikle katılıyorum hocam.
Batı menşeili olması herşeyini pahalı yapıyor en başta. Evet, HD'nin sesi kendine has olabilir lakin sıkıntıları da bir Japon'a göre çok fazla. Yıl 2013 vibrasyonu hala aşamadılar mesela. Evet vibrasyon iyidir ama güce dayalı rutin bir vibrasyondan bahsediyorum. Krankın her turunda rutin olarak değil de bir turdan fazla boşluk bırakacak şekilde yanma gerçekleşmesi demek sürekli sarsıntı demek. Ayakta sallanan bebeğin kafası nasıl afallar ve uyursa bu motorun üzerinde de bir süre sonra uzuvlar hatta algılar uyumaya başlar. Konfor ve güvenlik bence göz ardı ediliyor ve sadece markalaşmış olmasından kaynaklı bu sistem iyileştirilmiyor. Ayrıca misal Sportster'ı ele alacak olursak; muadili bir çok Japon - hele ki daha konforlu ve güvenliyken - kesinlikle ve kesinlikle bu denli yüksek meblalar ödemem. Hele ki en ucuz modeli Sporster ve cruiser ruhuna aykırı bir dizaynı olduğunu düşünüyorum. Diğer modellere gelecek olursak; Dyna örneğin 22.800€'dan başlıyor fiyatları. 50.000TL'nin üzerine tekamül ediyor yani. Üzgünüm ama gereksiz sarfiyattan başka birşey değildir bana göre...
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler