Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Honda Cb 125 e Kullanıcıları / Bilgi Paylaşım Başlığı

    REKLAM ALANI
  1. #2241
    mücahit_89 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2007
    Şehir
    Sakarya-Akyazı
    Motosikleti
    Bajaj Discover 150
    Alıntı ahmetkose adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    dun sabah ızmıte gıttım arkdaslar rodaj donemınde oldugumdan 70-75 arası gıttım ama ınanın ıölüm gıbı gelıo sankı scooter gıbı kullanıorum ama donuste yol oyle bı tatlı geldı kı bı rara 5 ı gordum ama 1 kere masallah dıoyrum arkdaslar masallah 430 km oldum sukur sabır artık rodajın yarısına geldık sayılr.. bır de soyle bırsey war ıstanbul ıcı 10 km den sonra seleyemı oturuoyrum tasamı anlamıorum ama bugun ızmıt donusu aralıksız 66 km geldım ama o tarz bı sorun yasamadım tuhafıma gıttı ama sele de ufak bı modıfıkasyon yaparsak motor tadından yenmez cb <3
    koltuk ilk günlerde benimde sertti işe giderken taş gibi oluyoduama şuan okadar değil inş daha da yumuşar...bu arada rodajda çok zor işmiş bunu anladım, yanlış anlamadıysam 1 kere 5 i gördüm dedin bu 5. vites değil dimi,yani 4 viteste okdar yolu 70 le gitmedin inş ben o kmlerde yeri geliyo 40-50 km hızla giderken ki hala öyle 5. viteste oluyorum ki doğrusu da bu motoru zorlamamak...aman diyim o şekilde kullanmayın hemen 5. vitese atmaya bak uzun yolda ve sonra zorlamadan stabil bi hızda devam rodaj için...şehir içinde ise sürekli vites değiştirmek en iyisi...


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2242

    Üyelik
    16 Haziran 2012
    Şehir
    ANTALYA
    Motosikleti
    Honda cb 125
    http://www.motosiklet.net/forum/members/94983-albums1683-picture8510.jpg

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 23:20 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:00 ----------

    Arkadaşlar şimdi bu rodaj konusuna hiç uymasak sakıncası ne olur

  3. #2243

    Üyelik
    23 Haziran 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Mondial 125 Zn - Honda CB 125e
    bıldıgımız 5 vıtes oluo ama bı dk su yazdıgındn bısı anlamadım ? 40-50 km hızla gıderken 5 ı goruodum vıtes olarak demıssın ? bu zorlama degılmı? ılle motoru dusun vıteste kullanmak mı yanı rodaj? o kadar arastırıp etmem ragmen kı cıkan en kısa sonuc devırlı kullan vıtes aralıklarını uzatma 70 ı gecmeydı yanı 40 da gıderken 5 i vıteste motor surmek mantıklı mı?:s anlamayamadım mucahıt tam olarak?

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 02:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 02:45 ----------

    Alıntı mücahit_89 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    koltuk ilk günlerde benimde sertti işe giderken taş gibi oluyoduama şuan okadar değil inş daha da yumuşar...bu arada rodajda çok zor işmiş bunu anladım, yanlış anlamadıysam 1 kere 5 i gördüm dedin bu 5. vites değil dimi,yani 4 viteste okdar yolu 70 le gitmedin inş ben o kmlerde yeri geliyo 40-50 km hızla giderken ki hala öyle 5. viteste oluyorum ki doğrusu da bu motoru zorlamamak...aman diyim o şekilde kullanmayın hemen 5. vitese atmaya bak uzun yolda ve sonra zorlamadan stabil bi hızda devam rodaj için...şehir içinde ise sürekli vites değiştirmek en iyisi...
    bıldıgımız 5 vıtes oluo ama bı dk su yazdıgındn bısı anlamadım ? 40-50 km hızla gıderken 5 ı goruodum vıtes olarak demıssın ? bu zorlama degılmı? ılle motoru dusun vıteste kullanmak mı yanı rodaj? o kadar arastırıp etmem ragmen kı cıkan en kısa sonuc devırlı kullan vıtes aralıklarını uzatma 70 ı gecmeydı yanı 40 da gıderken 5 i vıteste motor surmek mantıklı mı?:s anlamayamadım mucahıt tam olarak?

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 02:53 ---------- bir önceki mesaj zamanı 02:49 ----------

    Alıntı ahmetkose adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    bıldıgımız 5 vıtes oluo ama bı dk su yazdıgındn bısı anlamadım ? 40-50 km hızla gıderken 5 ı goruodum vıtes olarak demıssın ? bu zorlama degılmı? ılle motoru dusun vıteste kullanmak mı yanı rodaj? o kadar arastırıp etmem ragmen kı cıkan en kısa sonuc devırlı kullan vıtes aralıklarını uzatma 70 ı gecmeydı yanı 40 da gıderken 5 i vıteste motor surmek mantıklı mı?:s anlamayamadım mucahıt tam olarak?

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 02:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 02:45 ----------




    bıldıgımız 5 vıtes oluo ama bı dk su yazdıgındn bısı anlamadım ? 40-50 km hızla gıderken 5 ı goruodum vıtes olarak demıssın ? bu zorlama degılmı? ılle motoru dusun vıteste kullanmak mı yanı rodaj? o kadar arastırıp etmem ragmen kı cıkan en kısa sonuc devırlı kullan vıtes aralıklarını uzatma 70 ı gecmeydı yanı 40 da gıderken 5 i vıteste motor surmek mantıklı mı?:s anlamayamadım mucahıt tam olarak?

    Rodajda 1000 km'yi 3'e bölün,

    100 km'ye kadar yarım gaza kadar,

    200 km'ye kadar 3/4 gaza kadar ,

    1000 km'ye kadar da tam gazda 5 dk'yı geçmeyecek şekilde kullanmak gerekir.

    1000 km'den sonra, ilk bakım yağ değişimi yapıldığında normal olarak kullanılabilir.

    Not: Bunu ben değil yeni teknoloji motor kullanma kılavuzları söylüyor. Alıntı..

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 02:58 ---------- bir önceki mesaj zamanı 02:53 ----------

    Fren ve Lastiklerin rodajı ;
    Yeni lastikler ve yeni fren balataları gerekli performansı göstermeleri için en az 100km alışma sürecine ihtiyaç duyar. Bunu aklınızda bulundurun.
    Sebebi lastiklerin kalıplardan çıkmasını kolaylaştıran tabakanın aşınarak asıl hamurun temas etmeye başlamasıdır.(YB)
    Fren rodajında ise aynı mantık geçerli olmakla birlikte balatanın sürtme yüzeyine uyumu asıl hedeftir (YB)

    Aktarma organları ve vites kutusunun rodajı;
    Her yeni hareketli parça gibi aktarma sistemide
    rodajlanmalıdır.

    Ancak rodajdan kastımız ne oluğunu kesin bilinmelidir..
    eğer sorduysanız Size yeni aracınızı satın alırken rodajın artık gerekmediği vurgulanmıştır.(YB)

    Bizim aktarma organlarının rodajı konusunda demek istediğimiz çalışmayla oluşacak çapakların temizlenmesi yüzeylerin temas yerlerinin
    yağ filmi ile koruma altına alınması ve olabilecek en mükemmel uyumun oluşmasıdır.

    Ancak bu noktada enteresan bir durum söz konusudur.
    Bir çok üretici manuel şanzımanlarında yağ değişim periyotlarını çok uzun tutmakta ve bu sistemlerde herhangi bir yağ filitresi bulunmamaktadır.
    yani ister sert davranın ister titiz ve bilinçli , dökülecek çapak yine şanzıman içinde kalacak ve görevlerinden biri bu çapakları tutmak olan şanzıman yağı on binlerce km sonra değiştirilecektir.(tabi siz erkenden değştirmezseniz)

    Şimdi üzerinde durulması gereken önemli husus şudur:
    Üretim kalitesinde yaşanan onca ilerlemeye rağmen , gelişen teknolojiye rağmen hala aktarma organı rodajından bahsedebiliyioruz..

    Açıkçası bana hiç mantıklı gelmiyor..
    Zaten böyle bir şey gerekli olsaydı yeni araçlarımızın ilk bakımında şanzıman diferansiyel vb aktarma organı yağları ve varsa filitreleri değiştirilirdi.

    Bu aktarma organlarının rodajı yok demek değildir.
    mesela motosikletlerde şanzıman dişlileri motor yağı ile yağlanmaktadır.
    aynı yağ motoru ve şanzımanı dolaşmaktadır.(YB)

    Ancak otomobillerde aman aman üzerine titrenesi bir rodaj olmadığını düşünüyorum (YB)

    Yoksa siz hala inanılmaz hassasiyette üretilen ve rodaj kelimesini bağdaştırmanın mümkün olmadığı sanayi devrimi harikası rulmanların mı alışmasını bekleyeceksiniz ?

    Ancak şanzımanınınzla ilgili şu bilgileri aklınızda bulundurmanız olabilecek kusurları engellememize olanak sağlar ve aşırı beklentisi olmayan son kullanıcının bilmesi gereken maksimum bilgilerdir(YB) ;

    * Önden çekişli araçların diferansiyel sistemi şanzımanın içindedir.
    * Önden çekişli araçlarda şanzıman yağlanması dişlilerin dönmesi ile oluşan yağ çalkantısı ile (özellikle diferansiyel aynası) olmaktadır
    * Öyleyse aracın ön tekerleklerinin hareket etmediği durumlarda(diferansiyelin dönmediği) şanzıman yeteri kadar yağlanmıyor demektir.

    Yani şu durumlarda ;

    -Trafik ışıklarında beklerken.
    -Uzun süre yatmış aracın ilk çalıştırılmasında

    Bu durumda şanzımanın içinde minimum dönme hareketi yaratmak zorundasınız.bunuda debriyaj pedalına basılı tutarak yapabilirsiniz.

    Çünkü mahruti üzerinde dişliler dönse bile yağın süzüldüğü alt kesimde bulunan diferansiyel aynası dönmediğinden yağ çalkalanmaz.

    Duran aracın debriyaj pedalına bastığınızda belli bir süre sonra şanzımanda çalışan(dönen) parça kalmaz.

    Arkadan itişli araçlarda ise durum daha enteresandır.

    Diferansiyel sistemi arka aksta bulunduğu için yağlama şanzıman içinde çalışan dişlilerin dönmesi ile oluşan yağ çalkantısı ile gerçekleşmektedir.
    ve aracın debriyajının her konumda vites kutusnu çevirmesi istenmektedir. bu yüzden bu sisteme sahip araçlarda boşta gitmek amacıyla debriyaja uzun süre basılı tutmayın.

    yada arka (tahrik) tekerlekleri üzerinde aracı çektirmeyin. yada boş viteste motor çaşışmıyorken aracı uzun süre ittirmeyin/çektirmeyin.

    Çünkü şaft üzerinden şanzıman içindeki çıkış mili dönecek ancak dişliler dönmediğinden yağ çalkalanamayacaktır. dolayısı ile hedeflenen maksimum koruma kader kısmet işlerine kalacaktır.

    Uzun lafın kısası aktarma organlarının rodajı hayati derecede önemli değildir... firmalar rodaj gerekiyorsa söylerdi.. ayrıca bu devirde alıştırılmamış aktarma organı parçası ile piyasaya sunulan araç o firmanın ayıbıdır.

    Kaza bela başınıza bir iş gelirse zaten büyük ihtimal kullanıcı hatası derler garantiden yaptıramazsınız (YB)

    Eğer önemli olsaydı bu bilgilerin enazından birkaçının size iletilmesi yada ilk bakımda gelin yağlarınızı değiştirelim demeleri gerekirdi..


    ---------------------------------------------------------------------------


    Şimdi bu konunun asıl hedefi olan motor rodajına geçelim ;

    Yeni otomobilde en hayati konu motor rodajıdır ve nedense anlaşılmamaktadır veya anlaşılmak istenmemektedir...

    zira AR-GE ye ziltrilyonlar harcayan otomobil firmalarının mühendisleri işi daha iyi bilmektedir.. ve son kullanıcı doğal olarak onları dinlemektedir...

    Lakin gel gelelim ortada iki dedikodu dolaşmaktadır...

    İlk 1000km gaza asla sonuna kadar basma
    sakin git.. sonra istersen gaz pedalında dans et...

    ikinci dedikodu ise rodajda neymiş canım hangi devirde yaşıyoruz onlar eskidendi ben anlamam rodaj modaj diyenler.

    İki tarafada hoş geldiniz diyoruz

    Bu konuda rodaj mümkün olan tüm detayları ile işlenecektir.

    Motorun rodajı nedir dendiği zaman işi bilen bilmeyen herkes aklına gelen tüm hareketli parçaların adını sayar ve bunların alışması gerektiğini söyler...

    Bir bakalım
    Supapların rodajı, yatakların rodajı,rulmanların rodajı, egzantrik milinin rodajı şunun rodajı bunun rodajı... akşama kadar sayılır..

    Fakat hayati önemli yeni satın alınmış 0km otomobilde sadece segmanlardır...

    (yeni satın alınmış bir araçta)
    geri kalanlar ise fabrika motoru çalıştırdıysa rodajlanmış demektir...

    Peki segmanlar neden önemlidir ?

    Segmanlar piston ile silindir arasında sızdırmazlığı sağlayan elemanlardır. bunların silindir cidarına tam 360 derece ve mükkemmel oturması gerekmektedir.

    Aksi taktirde istenen silindir basıncı (kompresyon) tutulamaz... segmanın oturmadığı yüzeyleri yağ filmi doldurmaya çalışır ve motorun her ateşleme kursunda buradan yağ yakılır.



    Peki segmanların nasıl oturduğu hakkında bir fikriniz var mı ?

    Gaza basmayarak 1000km yapınca mı segman oturuyor yoksa... yoksa 1 gün boyunca rölantidemi çalıştıracağız motoru

    Bu sorunun cevabı gerçekten şaşırtıcıdır.

    Kompresyon segmanları, kompresyon basıncı ile açılarak silindir yüzeyine kendini bastırır !

    evet .. kendi gerilimi bastırmaz... bizzat basınç onları dışarı bastırır...
    benzinin yanması ile oluşan basınç segmanların arkasına geçer ve onları dışa ittirir.

    Maksimum silindir basıncı ise sadece gaza tam basarak elde edilir (birazdan detayları göreceğiz)



    Öyleyse Türkiye'nin referans alınabilecek (!) en büyük otomobil haber sitesi hangi akla hizmet rodajda asla gaza tam basılmaz diyebiliyor ?

    Ya da otomobil ve motosiklet üreticileri neden detayları son kullanıcıya anlatmayarak sakin kullanımı teşvik ediyor veya rodaj yoktur diyebiliyor?


    Bunlar enteresan sorulardır. İşin içinden çıkmaya yavaş yavaş başlayabiliriz.

    Motorlarımız nasıl üretiliyor da rodaj gerekiyor?

    İçten yanmalı motorların silindirleri üretim bandında honlama işlemine tabi tutulur, Bu işlemin amacı silindir içinin her konumda istenilen ovallik ve koniklik değerlerine getirilmesidir.(sonuçta silindir üretiliyor)

    bunun için silindir yüzeyinden bu işlem için özel geliştirilmiş honlama makinası ile malzeme kaldırılır.



    Ve işlemin sonunda yüzeyde bir desen oluşur (cross hatch pattern).
    Uygun inceleme aletleri ile bakıldığında silindir yüzeyinin içinde çukur bölgeler ve tepeler oluştuğu görülür.

    Bu desen ve silindir yüzeyi şu resimlerde görülebilir ;


    Şimd biraz daha anlaşıldığını umuyorum.. bu tepelerin en uygun biçimde traşlanması rodajdaki asıl hedeftir. Bunu traşlayacak olan segmandır.

    Segmanların yapısına da yakından bakalım ;

    Pistonlarda genelde iki kompresyon ve bir yağlama segmanı bulunmaktadır.

    Bu birinci kompresyon supapı ;


    Peki rodaj hakkıyla yapılmadığında ne oluyor ?


    Bu tepeler olabileceğinden daha az traşlanıyor ve kısa bir süre sonunda motor yağı bu tepeleri kalıcı film tabakası ile örterek daha fazla traşlanmasına engel oluyor.

    Çok net olarak anlaşılacaktır ki motor yağı olması gerekenden daha kalın bir film tabakası oluşturmak zorundadır.

    Bu da motorun yağ yakması demektir ayrıca kompresyon kaçacağından yakıt tüketimi artar.

    Piyasada "kör kalmış" , "sağır motor" vb. efsanelerin sebebi buraya dayanır.

    Tabiki aracınız fabrikanın ortalamalarında olacaktır..

    Lütfen Modifiyem forumlarında bulunan teknik konuları okuyunuz. Kompresyon ölçüm testi konusunda kompresyonların fabrika tarafından belli aralıkta normal kabul edildiğini göreceksiniz.

    Siz neden üst sınıra çok yakın kompresyon değerleri olan bir motora sahip olmayasınız ?

    Bu elinizde ..



    Hemen bu noktada bir dip not daha düşelim ;


    Motoru koruduğu öne sürülen motor yağı katkılarının neden yeni araçta kullanılmaması gerektiğini düşündünüz mü ?

    cevap yukarda

    Bu katkılar tepeleri ve çukurları hemen doldurarak segman oturmasına izin vermemektedir...

    Bunu oluşturduğu inanılmaz kalın katman sayesinde yaparlar ve motorunuz yağ yakar..

    Asla yeni arabam sağlıklı olsun uzun ömürlü olsun diyerek bu katkıları uygulamayın...

    Düzgün yapacağınız rodaj bu katkıların idda ettiği tüm artıları size verecektir.


    Rodajdan sonra kullanılması tavsiye edilen bu katkıların yaptığı sizin rodajda kazanamadığınız kompresyonu vermek...




    Peki metallerin genleşmesi vb. ısıl mazeretlerin beklenmesi rodaj sayılmaz mı ?


    Motor parçalar üretim bandında zaten bu kademeyi geçmişlerdir.

    ingilizce "Heat cycle" olarak adlandırılan süreç rodajda gerçekleşmez..(YB)

    Eğer rodajı bunun için yapıyoruz zannediyorsanız yanlış yoldasınız(YB)



    ANCAK HARARET HAYATİ ÖNEM TAŞIMAKTADIR.



    rodaj sürecince aracın aşırı sıkıştırılması ve hararetin yükselmesi yapılacak en büyük yanlışlardan biridir.


    Motor çalışma ısısına ulaşmadan kesinlikle rodajlama namına yüklenme yapılmaz



    --------------------------------------------------------------------

    Bu noktaya kadar anlattıklarımız kabaca toparlarsak;



    * Aktarma organlarının rodajı yeni otomobillerde asıl hedef değildir.

    * Rulmanın rodajı olmaz

    * Yeni otomobilin motorunda gerçekleşecek en önemli ve nerdeyse tek rodaj segman oturmasıdır

    * Segman oturması silindir basıncı ile elde edilir

    * Segmanı adam akıllı oturtan kendi gerilimi değil ateşleme sonucu oluşan basınçtır.

    * Segmanı maksimum şekilde oturtmak için uygun devirlerde tam gaz vermekten başka seçenek yoktur.

    * Yeni motora asla "Yağ katkısı" vb. sıfatlarla satılan ürünler uygulanmaz.

    * Yeni motorların parçaları metalurjik olarak ısıl işlemlere tabi tutulmuştur.km ler boyunca alışması beklenmez

    * Çalışma ısısına ulaşmayan yeni motora kesinlikle rodaj namına yüklenilmez(rodajın dışında da yüklenilmez)

    -------------------------------------------------


    Dahada detaylara inmeye başlayayabiliriz ;



    Peki burada anlatılan rodaj bize ne kazandırır?


    Burada anlatılan rodajın mantığını kavrayıp kendi aracına uygulayan yada en azından yeni aracında gaza tam basmayı başaran biri mutlaka farkı görecektir.

    Araç her devirde daha istekli hızlanacak tam performansını hatta daha fazlasını gösterecektir.(YB)

    Trafikte aynı araçlara göre daha seri olacak aynı zamanda daha az yakacaktır.

    Ayrıca yağ tüketimide minimum seviyede olacaktır.

    Sanılanın aksine motor ömrü ise azalmayacak aksine artacaktır.

    Yani modifiyeci camianın egzoz filtre ile almaya çalıştığı 1-2 hp den daha fazlası bedava olarak kazanılmış olacaktır.

    Çünkü motor içi sürtünmeye giden kayıp ciddi oranda bertaraf edilecektir. Buda ek güç demektir.

    garip gelsede durum bu.



    --------------------------------------



    Görüldüğü gibi Motor yağı film yapmadan çapak atma ve bu atılan çapakların en uygun şekilde motor dışına atılması rodajımızın temel amacı.


    Öyleyse bu konuları ele alalım ;



    Rodajda kullanılacak Motor yağı;



    Rodaj döneminde kullanılacak motor yağı kontrollü aşınma ve çapak atma için gayet önemlidir.

    Hepiniz biliyorsunuz yeni nesil araçlar fabrikadan içinde sentetik ve yarı sentetik motoryağları ile gelmektedir.

    Ancak maalesef rodaj döneminde kullanılması gereken yağ mineral yağ dır.


    Mineral yağ sayesinde rodaj daha rahat gerçekleşir.

    Ancak bu noktada mineral yağın ısı aktarma kapasitesi 115 santigrad derece civarı olduğunu unutmamak gerekir.

    Yani araçta mineral yağ varken hararet çok önemli bir değişkendir.

    Hararet aşırı yükselirse mineral yağ kimyasal yapısını değiştirir ve silindirlere filim oluşturur rodaj sona erer.(bore glaze)

    En önemlisi ise yağın yanarak motor içindeki parçalara yapışmasıdır (oil sludge)


    Bu yüzden mineral yağ kullanırken bu ekstrem durumları göz önüne almamız gerekmektedir.(aşırı hararetten kaçacağız başka çağre yok)


    Peki Tam sentetik yağlar ile durum nedir ?


    Kaliteli tam sentetik yağlar ile rodaj olmaz. Rodajlama çok düşük km lere iner kimseye aracı 100 km bile olmadan tam gaz silindir basıncı yapın diyemeyiz inanmazlar yapmazlar... (fakat üreticiler rodaj yok diyerek bizim ekmeğimize yağ sürüyor)




    Konu o kadar detaylı ve o kadar detay vermek istiyorum ki eminim okuması güçleşiyor.



    Özetle tam sentetik yağ ile rodaj tam verimli olmaz zira çok düşük km lerde film oluşturmaya başlar ve sürtünen yüzeyleri korumaya alır..(YB)



    Yağınızı mineral bazlı olanla değiştirebiliyorsanız değiştirin..

    Yapamıyorsanız 100 - 200 gibi km lerden itibaren tam gaz hızlanmalara başlamalısınız.(ileride anlatılacak)


    Segman oturması ve çapak atma nasıl gerçekleşiyor?


    Bu honlama artığı tepelerin segman tarafından traşlanması çok düşük kilometrelerde gerçekleşmeye başlar..

    Sanıldığının aksine 1000-2000 km beklemekle asla rodaj yapılmaz..

    Modern bir yarış motosikletinin segman oturma ve tam silindir çeperi ile örtüşmesi uygun kondüsyonlarda yaklaşık ilk 32 (otuz iki) km de gerçekleşmektedir

    Otomobiller içinde durum pek farklı değildir.

    Düzenli biçimde tam gazla yapılan akselerasyon ve viteste yavaşlama (dekompresyon-deselerasyon) ile geçilen 150 - 200 km sonunda segmanlar yaklaşık %90 oranında oturacaktır.

    Bu da yağınızı ve filitrenizi değiştirme vakti demektir ..



    Rodajda tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlamanın (dekompresyon) önemi ;



    Aracınız ile uygun viteste Tam gaz hızlnmalar ve hızlandığınız viteste ayağı gazdan çekerek yapılan yavaşlamalar gayet önemlidir.

    tam gaz hızlanma ile segmanları silindir yüzeyine bastırırsınız.

    Dekompresyon yavaşlamada ise karter havalandırma vasıtasıyla yağ buharı motora emilir. ayrıca oluşan vakum sayesinde çapaklar motordan egzoz yolu ile atılır.

    Kalan çapaklar ise motor yağı tarafından tutulur ve filitre tarafından süzülür.



    Rodajda motor yağı değişim süresi;


    Atılabilecek partiküller egzoz yolu ile atılır kalanlar ise motor yağı tarafından silindirlerden uzaklaştırılır demiştik.

    Madem çok düşük km lerde çapak atmanın büyük kısmı tamamlanıyor öyleyse motor yağımızı hemen değiştirmeliyiz..

    Çünkü motor yağı filtreden geçmeden evvel onlarca yüzeye temas eder.

    Yağımızı ne kadar erken değiştirirsek motorun pislik ve çapak içinde çalışmasını o derece engelleriz..

    Yağ değişimi bana kalırsa ilk 1000 km de en az 2 defa olmalıdır.(çapaksız yağ süzülene kadar)

    Zira sürtünme güç kaybının başlıca nedenlerindendir, içinde partiküller yüzen bir yağın doğuracağı sonuçları ise siz düşünün ...

    Amacımız temiz bir motor..



    1000 km sonunda (rodaj sonunda) yapılması gerekenler ;


    Segmanları anlatabildiğimiz şekilde rodajlarsanız 1000 km sonunda aracınızın motoruyla işiniz bitmiş demektir.

    İstediğiniz marka kaliteli motor yağına geçebilirsiniz.

    Bundan sonra aracınızın motoru içinde çalışan parçaların sürtünme oranının azaltılması ve daha rahat devir çevirmesi için izleyeceğiniz kullanım tarzı dekompresyon a ağırlık vermedir.

    Dekompresyon ile motorda oluşabilecek tüm pislikler meydana gelen vakum ile motordan atılır, Silindirlere emilen yağ buharı sayesinde motor rahatlar.(YB)


    Özetle yeni otomobilin rodajında ;


    Hararet en önemli değişkendir.

    Mümkünse orta kalite mineral yağ kullanılır

    Düşük kilometrelerden itibaren silindir basıncı oluşturmak için uygun viteslerde tam gaz hızlanmalar gerçekleştirilir.

    Viteste yavaşlama (dekompresyon) en az tam gaz hızlanma kadar önemlidir.

    Motor yağı ve filitresi sık değiştirilir.

    1000 km rodaj için yeterli süredir.

    1000 km sonunda motor içindeki sürtünmenin azaltılması maksadıyla disiplinli bir sürüş tarzı benimsenebilir(motor açma)

    Motor yağınızı garanti sebepleri vb nedenlerle değiştiremiyorsanız yapacağınız tek şey düşük km lerden itibaren tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlama yapmaktır.

    1000km sonunda izin verilen devir bandının sonuna kadar tam gaz hızlanma yapmış olmanız gerekir.

    Modifiyem.com Ekim 2007
    Garip, FatihC, harun27 ve 1 diğerleri bunu beğendiler..

  4. #2244
    mücahit_89 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2007
    Şehir
    Sakarya-Akyazı
    Motosikleti
    Bajaj Discover 150
    5. viteste 50 km hızla giderken motor en tatlı devirinde gitmiş oluyor tabi bu bayır yukarı değil düz yolda,benim demek istediğim 4 viteste 70 k hızla gitmek motoru zorlamak demek...bu motorda araba gibi düşük devirde kullanmak biraz zor stop eder zaten motor...

    benim söylediğim motor daha sıfırken ben 40-50 km hızlarda 5 vitese gelmiş oluyordum şimdi bu biraz daha uzadı km 700 oldu ama 4 vitete 70 motoru yüksek devirinde kullanmak demek zaten...

    rodaj yazısı güzel olmuş eline sağlık zaten motorlar yeni millet faydalanır

  5. #2245
    kdrsahin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Mayıs 2012
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda CB 125E
    Alıntı mücahit_89 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    5. viteste 50 km hızla giderken motor en tatlı devirinde gitmiş oluyor tabi bu bayır yukarı değil düz yolda,benim demek istediğim 4 viteste 70 k hızla gitmek motoru zorlamak demek...bu motorda araba gibi düşük devirde kullanmak biraz zor stop eder zaten motor...

    benim söylediğim motor daha sıfırken ben 40-50 km hızlarda 5 vitese gelmiş oluyordum şimdi bu biraz daha uzadı km 700 oldu ama 4 vitete 70 motoru yüksek devirinde kullanmak demek zaten...

    rodaj yazısı güzel olmuş eline sağlık zaten motorlar yeni millet faydalanır
    Arkadaşlar, motorun sesine göre vites geçişi yapılması gerekmiyormu?
    4. viteste 70 km ile giderken motor hiç zorlanmıyor, sesi gayet normal, motor vites istemeden vites değiştirip yani çok düşük devirde kullanmak normalmi?

  6. #2246

    Üyelik
    03 Mayıs 2009
    Şehir
    İstanbul/Sarıyer
    Motosikleti
    Mondial 150 Hs,Honda Fizy 125
    Merhaba arkadaşlar.bu sabah pazarbaşı honda'ya 2 tane cb125 geldi burdan mı bilmiyorum.ön fren balatası bitmiş servis 86 tl.çekti. Servis sorumlusunun motorcu arkadaşımıza karşı tavrını hiç beğenmedim.başka yerde değiştirirse garanti bozulur, altına yazı yazarım garantiden faydalanamazsın gibi laflar etti.sonuç ne oldu bilmiyorum benim işim bitince ben çıktım.

  7. #2247
    ferdinandd - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2012
    Şehir
    İstanbul / Yas:29
    Motosikleti
    Honda NC S
    Arkadaşlar, 1000 bakımım gelmek üzere yağ değişimi için en doğru yağı kendim almak istiyorum.

    Günlerdir yaptığım araştırmalar sonucu sadece iki marka günümüz günlük kullanım motosiklet teknolojisi motorlar için iyi işler çıkaran AR-GE mühendislerine sahip.

    Motul un 150 yıllık geçmişi bana güven veriyor, IPONE da 1985 te kurulsada sadece motosiklet üzerine yoğunlaştı ve çok hızlı gelişti. Bu yüzden bu iki marka arasında kafamı kurcalayan hiç bir detay yok.

    Başka marka ve model önermeyiniz lütfen. Fiyat kriteri v.s hiç önemli değil sadece listedekiler arasında en doğru olanı arıyorum.

    Benim okuduğumdan anladığım kadarı ile 7 numaralı yağ birebir bizler için üretilmiş gibi geldi bana. Sizlere de danışmak istedim.

    Teknik bilgileri okusamda tam anlayamadığım için aşağıda listelediğim yedi (7) motosiklet yağı modelinden hangisi Honda CB 125 E için "EN UYGUNU"' dur ???

    Yardımlarınız için şimdiden çok teşekkür ederim



    TIKLAYINIZ : http://b1207.hizliresim.com/z/9/9kx9b.jpg

  8. #2248
    mücahit_89 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2007
    Şehir
    Sakarya-Akyazı
    Motosikleti
    Bajaj Discover 150
    yağ konusu önemli kesinlikle,bu listedeki yağlardan bizim tipteki motorların standartlarına uyanlar 5-6-7 numaralı yağlar.ama bu 10-30 çok ince bi yağ olmuyomu zaten yazdayız sıkıntı olurmu...başka yağ önermeyin demişsin ama cbf topiğinde castrol 10-50 yağdan memnunlarmış o nasıl olur...

    yağ değişiminden sonra motorun durumunu ve hangi yağı kullandığını yazarsın burdan benim biraz daha var ona göre hareket ederim bende...

    bu 7 numaralı yağda hondanın yakıt tüketimi motorlarına göre üretilmiştir diyo,bu söylediği enjeksiyon olayı mı yoksa az yakan motorlardan mı bahsediyor...

    çok soru sordum

  9. #2249
    ferdinandd - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2012
    Şehir
    İstanbul / Yas:29
    Motosikleti
    Honda NC S
    Şimdi bizim motosikletin kullanım kılavuzunda birincil önerilern 10W30 ve ikincil olarakta 10W40 denmiş, o yüzden daha doğru da olsa Honda bana ne dediyse onu yaparım diye listeye bile almadım.
    Yoksa senin dediğin kulağa daha doğru geliyo, banada öyle gelmişti Ama bu 10W 30 falan ince de olsa motosiklet motoru ve diğer yağa mahsur kalan dişliler için özellikle kuvvetli tutunma sağlama amaçlanmış yağlar, illa kalın olmasına gerek kalmıyo kanımca.
    Biçok yabancı sitede muhteşem vites geçişi ve tutunma gibi ibareler vardı.

    Mümkün olduğunca motosiklet motoru üzerine kafa yormuş firmalar olsun istedim, bilgileri de kendi sitelerinden aldım HONDA motosiklet için şu yıldan beri özellikle iş yapıyoruz diolarsa doğrudur zaten

    Şimdi tuhaf yağlardan memnun kalanlarda var sonuçta ama sadece motor performansından yada sesinden anlıyolardır o kişiler.

    Araştırdığım kadarıyla işin içinde şanzıman, debriyaj, motor ömrü,yakıt ekonomisi (en az %5 etkiliyo doğru yağ) ...

    Şu yağ bu yağ diyenlerde bence bikaçbin km sonra yağ yakıyo motor, yok vitese girmiyo atıyo, şurdan sızıyo, çok yakıyo falan diyenler oluyo ne hikmetse

    Bence biz Honda nın bize dediğinden şaşmayalım, yoksa yağ hiç değiştirmeyip motor sıfırlarım daha ucuz diyen bile var malesef, bende de o kafa oluşmuyo bi türlü, canlı gibi geliyo bana makine

    Dur bakalım bikaç bilirkişi arkadaştan da tavsiye bekleyelim

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 22:47 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:11 ----------

    Bana diz deseleri, anladığım kadarıyla sanki şöyle dizerdim

    7 / 3 / 5 / 2 / 6 / 1 / 4

  10. #2250
    kaizeN188 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Kasım 2009
    Motosikleti
    Yamaha Ybr esd
    Alıntı ferdinandd adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Arkadaşlar, 1000 bakımım gelmek üzere yağ değişimi için en doğru yağı kendim almak istiyorum.

    Günlerdir yaptığım araştırmalar sonucu sadece iki marka günümüz günlük kullanım motosiklet teknolojisi motorlar için iyi işler çıkaran AR-GE mühendislerine sahip.

    Motul un 150 yıllık geçmişi bana güven veriyor, IPONE da 1985 te kurulsada sadece motosiklet üzerine yoğunlaştı ve çok hızlı gelişti. Bu yüzden bu iki marka arasında kafamı kurcalayan hiç bir detay yok.

    Başka marka ve model önermeyiniz lütfen. Fiyat kriteri v.s hiç önemli değil sadece listedekiler arasında en doğru olanı arıyorum.

    Benim okuduğumdan anladığım kadarı ile 7 numaralı yağ birebir bizler için üretilmiş gibi geldi bana. Sizlere de danışmak istedim.

    Teknik bilgileri okusamda tam anlayamadığım için aşağıda listelediğim yedi (7) motosiklet yağı modelinden hangisi Honda CB 125 E için "EN UYGUNU"' dur ???

    Yardımlarınız için şimdiden çok teşekkür ederim

    http://b1207.hizliresim.com/z/9/9kx9b.jpg

    TIKLAYINIZ : http://b1207.hizliresim.com/z/9/9kx9b.jpg
    Yaz sonunda değiştirceksen yağını 15-40 katabilirsin 10-40 yazın sıcakta iyice incelir
    2011-2012 (yamaha Crypton)--( 2012-∞∞ Yamaha Ybr )

  11. #2251
    FatihC - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Mayıs 2012
    Şehir
    Malatya
    Motosikleti
    2018 MH 150 Drift
    dişli değişen varmı hiç, ben deneyecektim ama fırsat olmadı. bu aralarda motor süremiyorum canım çok sıkılıyor.

  12. #2252
    ferdinandd - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2012
    Şehir
    İstanbul / Yas:29
    Motosikleti
    Honda NC S
    Selamlar arkadaşlar,

    Bugün zincir temizleme ve yağlama yaptım keyifli bi gündü anlayacağınız

    Hikayeyi fotoğraflar ile paylaşmak istedim ;

    1- Zincir koruyucu kapağı vidalarından söktüm, el ile söküldü daha sıkı olması gerekmiyormu vidaların bilmiyorum



    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lvw8.jpg

    Zinciri temizleyeceğim Kerosen ve yağlayacağım Würth Dry Lube zincir yağının diğer parçalara sıçramaması için zincir civarını basitçe maskelemeyi uygun buldum, bakındım epey yer var rahat hareket etmek için.



    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lw1p.jpg

    2 - Zincir çevresini basitçe büyük bi poşet kesip maskeledim



    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lw6l.jpg

    3- Zinciri kerosene püskürterek ıslatıım ve diş fırçası ile temizleyip sildim ve 30 dk bekledim elimle kontrol ettim heryeri kuruydu
    Bu sırada zeminden gazteleri v.s topladım ve zemini temizledim



    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lwc4.jpg

    4- Zinciri içten ve dıştan güzelce yağladım ve koruyucu kapağını taktım, neden yabancıların hayalet yağlayıcı dediklerini de anlamış oldum dokunmadan hissedilmiyor inşallah aşırıya kaçmamışımdır.
    Gerçi 15 dk içinde tamamen kuru hissi oluşuyor.



    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lwhf.jpg

    Sonuçtan çok memnun kaldım, kullanılan ürünleri ve yöntemi tavsiye ediyorum, bu yüzden paylaşmak ve fotoğraflar ile desteklemek istedim arkadaşlar.
    reverse, Bozzli, inzell ve 3 diğerleri bunu beğendiler..

  13. #2253

    Üyelik
    16 Haziran 2012
    süper olmus arkadasım paylastıgın cin tesekkür edeim ben daha hic bir sey bilmiyorum 250 km deyim zincirleri hangi yagla nasıl temizlemem gerekiyor kuru falan demissin yagladıkdan sonra nasıl kuru hissi veriyor anlayamadım tertemi görünüyor zincirlerin
    içimde ölen biri var

  14. #2254
    ferdinandd - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2012
    Şehir
    İstanbul / Yas:29
    Motosikleti
    Honda NC S
    Teşekkür ederim, bilmemeiz normal ben de dahil bi çoğumuzun başlangıç motoru cb 125

    "Kerosen" ile temizledim

    "Wurth Hhs Dry Lube" zincir yağı ile yağladım.

    Kuru kısmını benimde aklım ermiyo ama çamurluğa janta falan hiç sıçramıyo zaten dokunduğunda eline yağ bulaşmıyo.
    Metal metale sürtünürken aktif oluyo heralde :/ Dünya en iyisi budur demiş bende denedim sonucu görünce tavsiye ettim

    __________________________________________________ _________________________________________
    http://www.motosiklet.net/forum/moto...ml#post2741955

  15. #2255
    mücahit_89 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2007
    Şehir
    Sakarya-Akyazı
    Motosikleti
    Bajaj Discover 150
    Alıntı ferdinandd adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Teşekkür ederim, bilmemeiz normal ben de dahil bi çoğumuzun başlangıç motoru cb 125

    "Kerosen" ile temizledim

    "Wurth Hhs Dry Lube" zincir yağı ile yağladım.

    Kuru kısmını benimde aklım ermiyo ama çamurluğa janta falan hiç sıçramıyo zaten dokunduğunda eline yağ bulaşmıyo.
    Metal metale sürtünürken aktif oluyo heralde :/ Dünya en iyisi budur demiş bende denedim sonucu görünce tavsiye ettim

    __________________________________________________ _________________________________________
    http://www.motosiklet.net/forum/moto...ml#post2741955
    bu zincir yağı çok hoşuma gitti hem güzel görüntü sağlıyor hede sıçramıyor süpermiş..temizlik güzel olmuş eline sağlık...güzel ve faydalı bi paylaşım, zincir yağı hem cantlara hemde orta ayağa kadar sıçratıyor sinir bozucu bişey...
    ferdinandd bunu beğendi.

  16. #2256

    Üyelik
    16 Haziran 2012
    ücreti ne kadar bu iki ürünün arkadasım söyleyebilirmisin
    içimde ölen biri var

  17. #2257

    Üyelik
    12 Ağustos 2011
    Şehir
    istanbul/üsküdar
    Motosikleti
    Honda cb125e
    Alıntı ferdinandd adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Selamlar arkadaşlar,

    Bugün zincir temizleme ve yağlama yaptım keyifli bi gündü anlayacağınız

    Hikayeyi fotoğraflar ile paylaşmak istedim ;

    1- Zincir koruyucu kapağı vidalarından söktüm, el ile söküldü daha sıkı olması gerekmiyormu vidaların bilmiyorum

    http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lvw8.jpg

    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lvw8.jpg

    Zinciri temizleyeceğim Kerosen ve yağlayacağım Würth Dry Lube zincir yağının diğer parçalara sıçramaması için zincir civarını basitçe maskelemeyi uygun buldum, bakındım epey yer var rahat hareket etmek için.

    http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lw1p.jpg

    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lw1p.jpg

    2 - Zincir çevresini basitçe büyük bi poşet kesip maskeledim

    http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lw6l.jpg

    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lw6l.jpg

    3- Zinciri kerosene püskürterek ıslatıım ve diş fırçası ile temizleyip sildim ve 30 dk bekledim elimle kontrol ettim heryeri kuruydu
    Bu sırada zeminden gazteleri v.s topladım ve zemini temizledim

    http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lwc4.jpg

    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lwc4.jpg

    4- Zinciri içten ve dıştan güzelce yağladım ve koruyucu kapağını taktım, neden yabancıların hayalet yağlayıcı dediklerini de anlamış oldum dokunmadan hissedilmiyor inşallah aşırıya kaçmamışımdır.
    Gerçi 15 dk içinde tamamen kuru hissi oluşuyor.

    http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lwhf.jpg

    __ http://f1207.hizliresim.com/z/b/9lwhf.jpg

    Sonuçtan çok memnun kaldım, kullanılan ürünleri ve yöntemi tavsiye ediyorum, bu yüzden paylaşmak ve fotoğraflar ile desteklemek istedim arkadaşlar.
    zincir cok güzel olmuş maşşallah. Bende zincir yağı almayı düşünüyorum herkez würt diyor ama benim motorcum cok fazla işe yaramıyor alıçaksan IPONE al ben motorumda onu kullanıyorum dedi 600f var . sizce hangini alsak. Birde sahibinden den aldığın linki ve diğer temizleyicininde tam ismini yada onunda linkini paylaşırsan cok güzel olur.

  18. #2258
    mücahit_89 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2007
    Şehir
    Sakarya-Akyazı
    Motosikleti
    Bajaj Discover 150
    bugün gittim motora çanta ve branda aldım,çanta 110 tl 46 litre branda 30 tl kendi halinde bi brandaşirinevlerde motoay diye biyer var int'de baktım fiyatlar en uygun orda oraya gittim tesadüf tabi burdan ercansalcan nickli arkadaşla karşılaştıktanışmış olduk...

    çantayı motora taktım ama takılı halde resmi yok en kısa zamanda beyaz kapaklı sizce nasıl motora uymuşmu


  19. #2259
    ferdinandd - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Haziran 2012
    Şehir
    İstanbul / Yas:29
    Motosikleti
    Honda NC S


    5 lt - 30 TL / 17 lt 75 TL (5 lt almak için 5 TL ye kimyasal bidonu da almak zorunda kaldım, yoksa 25 TL )

    Çoğu motosiklet marka ve modelinin kullanım kılavuzunda temizlik için önerilen "Kerosen" O Ring lere en az zararı (%12 zararlı) verdiği ıspatlanmış en doğru ve en etkili temizlik malzemesymiş.

    Tuzla tersane bölgesi ve karaköyde bulunabiliyor. Ben karaköyden aldım, sanırım "petrokimya" dı dükkanın adı (kabataş tarafından perşembe pazarına doğru girdiğinde ilk ışıkları geçtiğinde soldaki ilk sokakta)

    Bulamazsan sırasıyla az zarar verenler Gazyağı ( %20 zararlı), Würth ,Motul gibi (%32 zararlı) markaların zincir temizlemek için ürettikleri sprey temizleyiciler var onlarda çok etkiliymiş. Bu üçünden biri kolaylıkla bulunuyor.



    Satış fiyatı 44.50 TL - toplu alımda 29.50, başta bende toplu alıp elimdekileri satmayı düşünmüştüm sahibindende görene kadar

    Link reklama girer diye biliyordum, paylaşıldığını da öğrenmiş oldum Ben 29.50 ye almıştım arkadaş yanına balata temizleyicide hediye ekleyip fiyatı 32.50 yapmış süper olmuş aslında

    http://www.sahibinden.com/ilan/vasit...93336087/detay[COLOR="Silver"]

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 23:29 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:20 ----------

    mücahit89 : bugün gittim motora çanta ve branda aldım,çanta 110 tl 46 litre branda 30 tl kendi halinde bi brandaşirinevlerde motoay diye biyer var int'de baktım fiyatlar en uygun orda oraya gittim tesadüf tabi burdan ercansalcan nickli arkadaşla karşılaştık tanışmış olduk... çantayı motora taktım ama takılı halde resmi yok en kısa zamanda beyaz kapaklı sizce nasıl motora uymuşmu



    Hayat kurtarıcı iki elemanıda tamamlamışsın mücahit. Böyle bakınca fotoğrafın açısındanmıdır nedir çok büyük duruyor ama montajdan sonra çok sırıtmamıştır eminim Bende dükkanda baktığımda bu valizle 2 aile tatile gider dediydim güldüler ettiler ,

    bi taktılar hakikaten gayet normal olmuştu, beyaz kapaklı olması ayrıca güzel bence daha bi motorunun parçasıymış gibi duruyor. Bende mi boyasam üst kapağı Güle güle kullanmak nasip olsun inşallah
    FatihC bunu beğendi.

  20. #2260

    Üyelik
    23 Haziran 2008
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Mondial 125 Zn - Honda CB 125e
    cok yakısmıs gerckten mucahıt arkdasım beyaza beyaz ben alırken beyaz goremedım bozulsada cantam beyaz alsam )


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 3 kullanıcı var. (0 üye ve 3 misafir)