öncelikle ilgilendiğin icin tesekkur ederim. haklısın fazla hız yapmayı bende sevmiyorum. ozellikle sunu sormak istiyorum mesela gostergede 0-25 arası gibi bir deger 1. vitesi gosteriyor ama motor 20 de bagırıyor gibi sanki. ya da 25 45 arası gibi 2. vites diyor ama sanki 40 üzeri gibi 3. vitesi istiyor sanki. ben burada kulagıma goremi vitesleri degistireyim yoksa gostergedeki tam degerleri bekleyeyim o aralıklar dışına cıkmayayım mı. alakasız olcak ama birsey daha sormak istiyorum. ben motoru alınca ruhsat icin vekaletname vermistim islemler icin onu geri vermeleri gerekmiyor mu. sordum motoru alırken islemleri yapan sirkettedir istediginiz zaman gene onlara islem yaptırabilirsiniz dediler. bana sacma geldi benim yerime bu isleri yapan aracılarda kalması.
bence bağırması rodajda olduğu için sayın TATLIHIZ'ın dediği gibi rodajdan çıkınca yakıt tüketiminde azalma ve hızda artış görülebiliyormuş.
ne kadar cogalmıık bu aksam bır ıstanbul turu yaotım kurucesmede beyaz bır cb az once goztepede beyaz bıtane ıkı kısı vardı sabahta altunızadede gordum acayıp satılıyor demekkı bu arada duzde 110 gordum rampa asagı 118 gıbı bsy gosterdı dıjıtal deıl net soylenmıyordu o aradaydı camlıcadan asgı salıyorum daha da hızlanmasın lastıklere guvenmıyorum km 1090 oldu subap ayarı ve yag degısımden sonra sakınde yakıt dustu gaz actıgında kafa atma ıvmelenme arttı ee halıyle yakıt ıbresının ınme oranı arttı.ozellıkle 100den sonta tam gaz acıldıgında delı yakıyor benzın ıbresının gozle ındıgını goruyorsun 80 kdr sıkıntı yok ama....
motor devri yakıt yanma hızından daha yüksek, yakmadan atıyosun dışarı kullandığın benzin oktanı nedir? 95 mi
LS2 kask için siyah vizör almak istiyorum, bu cam LS2 kaskında standartmıdır, ve hangi siteden alabilirim? kaskın modeli helmets sanırım, kaskı aldığımda üstündeki kağıtta öyle bir şeyler yazıyordu. kapalı
kask bu arada, açılabilir veya yarım kask değil.
Kullanma kılavuzunu okumakta fayda var, genellikle tek silindirli motorlarda 95 oktan kullanılır ama baz alınması gereken oktan değeri kullanma kılavuzundakidir.
Bu arada motorumu sattım kısmetse bende cb125e alıcam ama ikinci elmi alsam sıfırmı karar veremedim :S
arkadaş kısa süreli yüksek devirlerede çıkarak motorun daha sağlıklı rodajının tamamlanacağını anlatmıştırki bende katılıyorum yavaş yavaş 50-100-150-200 gibi kmlerde kademeli olarak gazı açmak gerek
HAYATI TESPİH YAPTIM KAH ÇEKİYORUUUM KAH SALLIYORUUUM......
Mühendisliksel olarak motoru rodaj evresinde hızlı kullanmak fayda sağlamaz, mantıken bi karşılığı yok sadece aşınma hızını arttırıp rodajını erken tamamlamış olursunuz ama erken tamamlamak herzaman sağlıklı tamamlamak anlamına gelmeyebilir
Arkadaşlar,
Makine Elemanları ders notlarımdan yazıcaktım ama wikipedia da hazır yazılmışı varmış yemek tarifi gibi oldu biraz.
Aşınmanın günlük hayata etkileri
Kainatta hiçbir şey ilk günkü gibi kalamaz, sürekli bir değişim içerisindedir. Bu değişime aşınma mekanizmalarının etkisi büyüktür. Deniz kenarında dalgalar sebebiyle oluşan kıyı erozyonu, çöllerde rüzgar nedeniyle olan rüzgar erozyonu tabiatın kendi mekanizmalarıyla oluşturduğu aşınmalara birer örnektir. Aşınmayı gündelik yaşamın her cephesinde de görmek mümkündür. Giydiğimiz giysi ve ayakkabıların zamanla yıpranmasında, kullandığımız eşya ve mobilyaların hızla eskimesinde ve bıçakların ve diğer kesici aletlerin körelmesinde aşınmayı gözlemleyebiliriz.
İstatistiklere göre makine elemanlarının ortalama %70'inin hurdaya ayrılma sebebi aşınmadır. Aşınmanın sonucu olarak meydana gelen malzeme kayıpları, aşınan parçaların yenileriyle değiştirilmesi zorunluluğu, makinelerin bakım - onarım faaliyetleri için harcanan zaman ve emek ve bu faaliyetler için istihdam edilen teknik personel göz önüne alındığında her yıl milli sermayeye oldukça büyük yükler getirmektedir. Mühendisler her türlü makine konstrüksiyonunda aşınmanın etkilerini dikkate almak zorundadırlar.
Sınıflandırılması
Aşınma hızı açısından
Aşınmayı, ortaya çıkma hızı ve biçimi açısından zamanla gelişen ve aniden meydana gelen aşınma olmak üzere ikiye ayırabiliriz.
Zamanla meydana gelen aşınma
Bu tür aşınmada makine elemanı üç aşamada aşınır ve normal çalışma ömrünü tamamlar. Zamanla gelişen aşınma tipinin kademeleri aşağıda verilmiştir.
Rodaj safhası
Zamanla gelişen aşınmada, ilk aşaması, biribirine göre izafi hareket yapan makine elemanlarının alışma safhası olarak tanımlanabilir. Bu kademede hızlı ve şiddetli bir aşınma sözkonusudur. Bu ilk aşınmaya rodaj aşınması adı verilir. Rodajın nasıl gerçekleştiği, biribirine temas eden makine elemanlarının bu aşamadan sonraki ömürleri için çok önemlidir. Rodaj aşınması mümkün olan en kısa zamanda, en az yükle ve normal hızdan daha düşük hızlarda tamamlanmalıdır. Bu sebeple birbirine alışacak makine elemanları rodaj için özel üretilmiş özel katkılı yağlayıcılarla yağlanırlar.
Asıl aşınma safhası
Rodajdan sonraki aşama, makine elemanının ömrünü belirleyen ve rodajın nasıl gerçekleştirildiğine sıkı sıkıya bağlı olan asıl aşınma safhasıdır. Bu safhada aşınma hızı çok azdır. Rodaj ne kadar uygun yapılmışsa bu aşama, dolayısıyla makine elemanı ömrü o kadar uzun olur.
Şiddetli aşınma safhası
Makine elemanı önceden belirlenen bir aşınma sınırına kadar aşındığı zaman normal çalışma ömrünü tamamlamış demektir. Bu aşınma safhasında aşınma hızı oldukça artmıştır. Aşınma bu sınıra dayandığında makine elemanı değiştirilmelidir. Aksi taktirde makine elemanı makinede çok büyük hasarlara sebebiyet verebilir.
Aniden meydana gelen aşınma
Bu aşınma türünde parçalar üzerinde olaydan önce herhangi bir aşınma gözlenmemektedir. Bu tip aşınma, yanlış malzeme seçimi, yağlamanın uygun yapılamamaması, sürtünme dolayısıyla meydana çıkan ısıl enerjinin dış ortama aktarılamaması gibi sebeplerden aniden ortaya çıkmaktadır. Biribiriyle eş çalışan makine elemanları bu durumda kilitlenebilirler ve çalışamaz duruma gelirler. Aniden meydana gelen aşınmaya en güzel örnek yenme ve yatak sarması olaylarıdır.
Aşınma mekanizmaları
Bir santrifüj pompada kavitasyon sonucu oluşan aşınma.
Başlıca aşınma mekanizmaları; adhezyon (yapışma), abrazyon, yorulma (pitting), korozyon, delaminasyon (kavkıma), kavitasyon aşınmalarıdır.
Adhezyon aşınması
Ana madde: Adhezyon aşınması
Yapışma, ovalanma ve kavrama olarak da bilinen adhezyon aşınması, birbirine temas eden cisimlerin temas yüzeylerinin, bir normal kuvvet etkisi altında izafi hareket yapmaları sırasında görülen, cisimlerin gerçek temas yüzeylerinin yüzey pürüzlüğü sebebiyle aslında çok çok küçük olduğundan, bu noktalardaki gerilmeler çok küçük yük durumlarında dahi akma gerilmesi sınırına erişirler ve akarak plastik deformasyona uğrarlar ve cisimler birbirine mikro kaynaklar ile bağlanırlar. Bu sırada ikicisim arasında devam eden izafi hareket sebebiyle kaynak bağı kopar. Bu kopma sonucu diğer cisme göre yumuşak olan malzemeden imal edilmiş cismin yüzeyinde boşluklar oluşur, diğer yüzeydeyse çıkıntılar meydana gelir ve iki yüzey arasına adhezif parçacıklar dökülür.
Abrazyon aşınması
Ana madde: Abrazyon aşınması
Abrazyon aşınması, birbirine göre izafi hareket yapan iki cisim arasına çevre etkisiyle yabancı sert parçacıkların girmesi ve bu parçacıkların yumuşak yüzeye gömülerek sert yüzeyden sanki eğelercesine veya zımparalarcasına malzeme kaldırmasıyla kendini gösteren bir aşınma türüdür. Sert parçacıklar gömüldükleri yüzeyde detahribat yaparlar ve yüzeyi hareket yönünde çizerler. Makine elemanlarının yüzeyleri ısıl işlem ile sertleştirilerek bu tür aşınmaya karşı önlem alınmaya çalışılır.
Erozyon
Erozyon, bir yüzeye hızla püskürtülen katı parçacıklarının, sıvı veya gaz jetlerinin o yüzeyi aşındırarak kütle kaybetmesine yol açmasıdır. Toprak erozyonu sıvılar (sel veya yağmur suları) tarafından neden olunan bir çeşit erozyon örneğidir. Çöl ortamlarında rüzgar tarafından savrulan kum taneciklerinin araçları, yapıları ve makineleri aşındırdıkları görülür. Bu da katı taneciklerinin ve gazların yaptığı erozyona örnektir.
Korozyon
Korozyon, kimyasal maddelerin (katı, sıvı veya gaz) katı nesnelerin yüzeyleriyle kimyasal etkileşim sonucu kütle yitirmesine neden olmasıdır. Paslanma ve eriyip yok olma bunun örnekleri olarak gösterilebilir.
Delaminasyon (Kavkıma)
Bir nesnenin başka bir nesne üzerine uyguladığı yükün yüzey altında oluşturduğu gerilmeler o nesnenin gerilme direncinin üzerine çıkarak yüzey altında çatlaklar oluşturular. Bu çatlaklar yüzey altında ilerleyip yüzeye ulaştıklarında yüzey parçacıklar kavkıma görünümünde serbest kalırlar. Bu aşınma yöntemi "delaminasyon" (Kavkıma) olarak bilinir.
Yüzeysel yorgunluk
Katı malzemeler etkisi altında bulundukları gerilmelerin sürekli olarak peryodik bir şekilde artıp azalması sonucu olağan gerilme dirençlerinden daha az bir gerilme ortamında dahi zayıflayıp parçalanmaya başlayabilirler. Bu aşınma yöntemine "yüzeysel yorgunluk" denir.
Sizdede oluyor mu bi sorayım. sabah motoru ilk kez çalıştırdığımda yani motor soğukken. (jiklesiz çalıştırıyorum jiklede stop ediyor nedense? ama o ayrı mesele) motorun ısınmasını beklemeden yola çıktığımda motor gaz yemiyor. hani benzin biterken yapar ya kesik kesik gidiyor. sanırım 4-5 dakika belirli aralıklarla böyle yapıyor. ama ilk aldığımda böyle değildi diye hatırlıyorum. motoru biara servise götürmüştüm acaba onlar bir ayar mı yaptıda böyle oldu yoksa sizlerde de böylemi ? ama eğer hep böyle olacaksa kısa mesafeli yolculuklarda hiç tat vermez
O rakamların denk geldiği noktalar o viteste yapılabilecek en yüksek sürati gösteriyor. O noktayı geçersen motora zarar verebilirsin. Devir saati eksikliğini kapatması için konulmuş birşey. Rodaj döneminde o noktalara kesinlikle çıkmamalısın. Motoru yumuşak kullan, ani gaz vermekten kaçın. Yarım gaz ile 3/4 gaz arasında kalırsan zaten o hızlara çıkabilmek için vitesi yükseltmak zorunda kalacaksın. Rodajdan sonra da yine hiçbir koşulda (mesela yokuş aşağı) vites değiştirme noktalarını aşmadan vitesi değiştirmelisin. Rodaj bitti, artık gaza köküne kadar abanayıp falan yapma, sadece kendini kasmadan rahat kullan.
Anlatayım Biz Ybr de öyle yaptık arkadasımla 400 Km ye kadar 60 km 5000 devirde cok sık vites degiştirdik ama günde bazen 1 kere 70-75 e kadar asıldık devir 6000 de sonra 500 yag degişiminden sonra 80-85 Arası uzun yolda yaptık genelde Günlük okuldan sonra 30-40 km otobanda sürdük hafta sonu 250 Km kadar sürdük Motor 80-85 Basıyorduk yeri geliyor günde 100 e cıkıyor deviri 9000 e atıyorduk 1000 bakımına gldi motoru soktuk artık rodaj bitmiş oldu motor öyle bi güzel acıldiki suanda yeri geldiginde dümdüz yolda 120-122 arası gidiyor 2 kişi yokus asagı vurunca Kesiciye girdigini bile gördüm
2 kişi sürülmemesi gerekir sürülürsede asla yokus cıkmayınız
Çözüm yolu var balansörlü çinli almak örnek su an kullandıgım drift , cbf 150 ye bile kafa tutabilirim titresimsizlik konusunda. Time Shift
motorum şu an 700 km. de fakat motordan bir zırıltı gelmeye başladı neden acaba siboplardan mı geliyor yoksa başka bir derdi mi var? şu 1000 km. ye gelsek te bir an önce gerekli ayarları ve bakımı yapılsa da rodaj stresinden kurtulsak
Bi yere gitmek için arabaya binilir, motora binmek için her yere gidilir...:cat:
Şu an bu konu içerisinde 5 kullanıcı var. (0 üye ve 5 misafir)