eralpt adlı üyeden alıntı
Rodajla ilgili çok soru işaretleri var gördüğüm kadarıyla..
rodaj döneminin görevi motorun içindeki birçok hareketli parçanın birbirine uyum saglamasıdır.
Motosikletinizin saglıklı bir şekilde alışması için dikkat edilmesi gereken en önemli noktalara kısaca değineceğim, zira zaten çok fazla bilgi var bu konu ile ilgili..
Kesinlikle sabit hızda ve devirde kullanmayın aracınızı.. yukarda biri 120 km lik yola gitmekten bahsetmiş.. Bence çok yanlış bi hareket.. 5. vites devamlı 80 -90 civarı gitmek demektir 120 km lik yol..
Motorumuzun içine üretici firma tarafından konulmuş rodaj yağı ne kadar mükemmel olursa olsun sonuç olarak
motor içerisinde metal, metale sürtüyor. Silindir ve pistonlarda bulunan yüzeyler düz gözükse de mikro bir inceleme yapıldığında aslında düz olmadıkları görülür.
Bu yüzeyler üzerinde küçük tepecikler olduğu görülür. Motor rodaj süresinde iken bu tepecikler ısı ve sürtünme ile
aşınarak düz bir yüzey haline dönmeye başlarlar. Bu mikro tepeciklerin bulunduğu zaman yağlama biraz daha sorunlu olur.
Tepecikler yok oldukça yağlama daha iyi bir düzeye geçer. Tabi gene bu süre içerisinde aşınan tepeciklerden çıkan
çapak tabir edilen parçacıklar yağın içerisine karışır, bu yüzdende ilk yağ, yağ filtresi değişimi kısa zaman da yapılır.
Rodaj süresi içerisinde gaz koluna özellikle düşük devirlerde ani ataklar vermemek gerekir. Çünkü düşük devirlerden,
yüksek devirlere ani çıkışlar sürtünmeyi arttırır ve buna bağlı olarak da ısı ani artış gösterir. Mümkün olduğunca
rodaj süresince gaz yavaş, yavaş açılmalıdır. Motor içinde bulunan supaplar, pistonlar,
şanzıman dişlileri, krank ve eksantrik milleri, krank kolları bağlantıları,
kol yatakları çok azda olsa belli bir fazla sıkışıklık içerisinde bulunur tabi bu sıkışıklıklar hep mikro düzeylerdedir.
Rodaj süresi içerisinde bu parçalar olmaları gereken sıkışıklık düzeyine geçerler bu da parçaların bir biri ile uyum içerisinde çalışmasını sağlar.
Motor rodajı yapılırken motoru fazla zorlamamak gerekir. Dik rampalardan, fazla yükten ( rodaj süresince mümkün olduğu sürece tek kişi kullanılmalı ) ,
yoğun trafikten, aşırı ve ani gazlamalardan, dik yokuşlardan, aşırı sıcak havadan,
kısaca motor için olabilecek tüm aşırı sert ve zorlayıcı hareketlerden kaçınmak gerekir.
Rodaj süresince motoru çok zorlamamalı devamlı değişik devirlerde kullanmalı ve hızınızı devamlı değiştirmeniz gerekmektedir.
Rodaj sadece motor aksamına değil aynız zamanda aktarma organlarını da etkiler.. Motosikletiniz yeniyken arada bir 2 ye attıgınızda vitesten atar boşa geçer, vites geçişleri tam olmaz, bazen zorlanır vs.. dişlilerinde birbirine alışması için mümkün oldugu kadar şehiriçinde, devamlı vites değiştirerek, devamlı devir yukseltip düşürerek kullanınız. Vites kutusundaki dişliler biraz alıştıklarında hem vites geçişlerinin rahatladığını hem vitesten atmaların olmamaya başladığını hem de daha sessiz ve yumuşak geçtiğini göreceksiniz.
Bu arada tabi fren içinde dikkat edilmesi gereken hususlar vardır.. Herkes farketmiştir ki ilk motora bindiklerinde, özellikle ön fren çok zayıf ve kullandıkça kendine geliyor.. En azından ilk 350-400 km boyunca yumuşak frenlemeler yapılmalı, ani duruşlardan kaçınılmalıdır. Özellikle disk frenlerde diskin deforme olmaması için ilk birkaç yüz km boyunca ani fren yapılmamalıdır.
Umarım biraz olsun yardımcı olabilmişimdir.