HezeyaN adlı üyeden alıntı
canım mct'm şimdiye değin açtığı en büyük sorunu geçen ay açtı. 22 gün süren tamir maceramı sizinle paylaşmak istiyorum.
2005, 11. aydan beri bende olan motorumun bakımlarını hiç aksatmadım, yağını vaktinde değiştirdim, o'da karşılığında ufak tefek şeyler haricinde pek sorun açmadı. 10.000 km yi devireli çok oldu, artık o bana bende ona alıştım ve motoruma güvenim tam. uzun yola çıkmayacaksam haftada bir yağını kontrol ederim genelde, ama şimdiye kadar yağ eksilttiği hiç olmamıştı.
son 4-5 aydır viteslerde problem yaşamaya başladım, son dönem vites deiştirmek için tekmelemek zorunda kaldığım bile olmuştu, 3-4, 4-5, arası boşa atmaya başladı, bi kaç defa-nası başardım bilemiyorum- 3ten 4 e atmaya çalışırken 2 ye geçti :S... tamirciye götürdüğümde değişecek parçaların garanti kapsamına girmediği ve maliyetinin oldukça yüksek olduğunu söyledi, bi müddet daha bu şekilde binmemi tavsiye etti, bende onun dediğini yaptım.
bu arada tamircim babamın çocukluk arakadaşı, 30 yıldır bu işle uğraşan, işinin ustası ''yaptığı işi bir defa yapan'', hakkından fazlasını istemeyen bir insan... izmir yeşil ova'da bahri usta.
neyse konuya geleyim,bir gün iş yerinde motorun altında yağ lekesi farkettim, motorun yağını kontrol ettiğimde şok olmuştum 1 gram yağ yoktu, malum su sıkıntısından dolayı son zaman motorumu yıkamaya pek fırsat bulamadım, her tarafı çamur içindeydi, o an dikkatimi çekti ki benim o çamur sandıklarım üzerine toz yapışmış yağmış. doğru benzinliğe gidip yağ aldım gelip doldurdum ve binip eve gittim, ertesi sabah koyduğum bütün yağı paspasla yerden silmek zorunda kaldım...
vakit kaybetmeden motoru servise götürdüm, tamirciye güvenim tam olduğundan maliyeti ne olursa olsun yaptırıcam dedim ve bıraktım motoru.
ertesi gün kontrol amaçlı olarak servise gittim, benim mctnin motor indirilmiş şase çırılçıplak duruyordu, problemli parçaları gösterdi usta.... dişliler aşınmış, vites dişlilerini tutan mil s harfi şeklinde, keçeler patlamış rulmanlar dağılmış vs.vs.
tüm bakımlarını vaktinde yaptırdığım halde neden bunun bu hale geldiğini sordum, benim suçummu?
cevap: hayır, suç bu sistemi yapan mühendiste...
ustanın söylediğine göre, mctlerin vitesleri diğer motorlardan farklı olarak, rulmanlı garip bir sistemle çalışıyor, bu sistem viteslerin çok rahat geçmesini sağlıyor ancak çinin hammaddesinin dandikliği yüzünden çok çabuk aşınıp, büyük masraflar açıyor, ve aynı sistemi kullanmaya devam ettiğiniz sürece kesin çözüme ulaşmanız imkansız, çünkü yine aşınacak, aynı masrafı tekrar yapacak... üstelik motorun vites dişli gurubunu izmirde bulmak mucize, kar marjı düşük olduğundan hiçbir yedek parça bayii bu malzemeyi bulundurmuyor, dahası nazillide, fabrikada bile bu parça yok!!!
ben:peki usta bunu nasıl halledicez?
bahri usta:komple sistemi değiştircem, rulmanları söküp atıcam,yerlerinde eski jawaların burçlu sistemini oturtucam, milleri tornacıda çelikten yaptırıcam, aşınan dişlileri deiştiricem, pahalı olacak, uzun sürecek, ama aynı sorunu tekrar yapma ihtimali yok!
ben: peki usta kolay gelsin...
ve geldik tamir sürecine... tam bir facia oldu, bir hafta boyunca bir yandan usta bir yandan ben her tarafta vites dişli gurubu aradık, yok yok yok hiçbir yerde yok canımdan bezdim, tam ben eski dişlileri kullanmaya mecbur kaldığımı düşünmeye başlamışken benim etmediğim isyanı bahri usta etti, mondiale telefon edip tehditler savurarak bu dişli gurubunun 3 gün içinde eline geçmesini istediğini, aksi taktirde yasal yollara başvuracağını beyan etti. sonuç: ertesi gün dişli gurubu elimizde, 3-5 parça için 0 motor parçalayıp istediğimiz parçaları göndermişler...
şimdi dişliler hazır, sıra işin torna kısmında, iş özel yaptırılacağı için bir standardı yok, dolayısıyla usta dükkanı bırakıp kendi ilgilenmesi gerekiyor...
tornacıda işi bir hafta süründürdükten sonra sipariş edilen malzemeleri teslim etti, sıra toplamaya geldi...
bahri usta sağ olsun, 1 tam gün benim motorla uğraşıp işi tamamladı deneme sürüşüne çıktı, sonuç: tornacıda yaptırılan mil yaklaşık 0.5mm kalın olmuş, bu yüzden nerdeyse dişlileri kıracak, mil çelik olduğundan taşlanarak düzeltilme ihtimalide yok, yeniden yaptırılacak... bir kaç gün daha gecikecek...
sonunda mil yeniden yapıldı, motor yeniden komple dağıtılıp toplandı, yine deneme sürüşü safhası, ve mil yine düzgün değil... motor mehter takımı gibi sesler çıkarıyo..
3. denemede istenilen sonuca ulaşıldı, ses yok, motor saat gibi çalışıyor, üstelik motoru ilk aldığım gün dahi vitesleri bu kadar rahat geçmiyordu... yağ sızıntısı yok, nerden geldiğini bilemediğim garip sesler yok, vitesler de atma geçmeme gibi problemler yok vs.vs.
sonuç: 22 günde tamir anca bitti
maliyet:
aktarma mili 60 ytl
kamalı mil 30 ytl
1. vites dişlisi 40 ytl
3. vites dişli karşılığı 35 ytl
4. vites dişlisi35 ytl
5. vites dişli karşılığı: 35 ytl
yağ 30 ytl(bahri ustanın kullandığı yağ, istemessen kendi yağını kendin götür)
tornacı:40 ytl
işçilik:150 ytl
toplam 455ytl.....
şimdi arkadaşlar, olurda vitesleriniz sapıtırsa bir gün, ya bunları göze alın, yada mctnizi ufaktan elden çıkarmaya bakın. ben motorumun fanatiğiyim, gerekirse bi mct parası daha masraf yaparım satmam, tercih sizin...