Hmm.. Şimdi olayı basitçe anlamak için önce anlamamız gereken bir iki fiziksel olay sözkonusu.
Bernoulli ilkesi diye geçer kendisi, belki lise fiziginden de hatırlayabilrisiniz. Basitçe bu Bernoulli 'bak aga akışkanın hızlı aktığı bölgede basınç düşüktür' demiş. İlk düşünüşdüğünde pek anlaşılamasada elinize bir boru alıp boruya dik olarak bir vakum ölçer saplasanız, boruya hızlı üflediğinizde boruda daha fazla vakum oluştugunu göreceksinizdir. Başka bir örnekle, araç seyir halindeyken camı açtığınızda sigara dumanının camdan dışarı çekildiğini görmüşsünüzdür. Araç ilerlerken dışarısından geçen hızlı akışkan alçak basınç oluşturmakta ve içerdeki havayı dışarı çekmektedir. Oysa trafik kilitlendiğinde içersi dumanla dolar.
Konuyla ne alakası var bunların derseniz: bizim silindirlere gelen yakıt-hava karışımındaki yakıt miktarı, throttle body den geçen havanın hızı ve bu hızdan dolayı oluşturduğu vakum miktarı ile orantılı olarak enjektörlerden çekilmekte diye düşünürsek pek te yanlış olmaz. (Basitleştirmek adına olaya dahil olan zilyon tane sensörü atladık tabi. ) Kabaca enjektörler ile throttle bodyler kendi içlerinde 'ver vakumu - al yakıtı' ilişkisindeler.
Senkronizasyon olayına geldiğimizde ise, zaman içinde bilimum sebeplerden ötürü throttle bodylerdeki vakum değerleri aynı kalmamakta. Burda işin 'bakım' kısmına düşen ise bu vakumları 1# numaralı throttle body e göre o minik vidaları çevirerek eşitlemek. Minik vidaları çevirince de olan olay havayı kısıp açmaktan başka bişey değil. Neden 2 veya 3 e değilde (1# numaralı silindirin beslemesi olan) 1. throttle bodye göre derseniz, yukarda atladığımız teknolojik sensörler ilk throttle body e baglı ve bu sensörler yakıt miktarını optimize edebilmek adına elektronik olarak duruma ince ayar çeken(hatta komple ayarlayan) bilgisayara (ECU derler EFI derler XYZ derler, hepsi aynı b.kun laciverti olmakla birlikte, Power Commander denen zozik taktıgınızda ayarlarını kurcaladıgınız şeyde aslen budur) veri göndermekteler. Basitçe 1nolu silindirden okunan değerlere göre optimum yakıt gidiyor, diger 3 silindir aynı kabul ediliyor gibi düşünebilirsiniz. Bu motordan motora değişir kimi motorda 3 nolu silindir baz alınarak bu ayar yapılır.
Thorttle body senkronizasyonu bozuk ise ne olur a gelince, rolantide oynama vs. bir yana vakum değeri yüksek thorttle body, baglı oldugu silindire daha fazla yakıt-hava karışımı göndermekte ve tahmin edebileceginiz gibi diger 3 silindire göre üzerinde daha fazla yük oluşmaktadır. Bu sebeple bu silindiri diğer 3 kardeşine göre daha cabuk aşındırmaktasınız.
Son olarak unutmadan thorttle body senkronizasyonu yapmadan önce, hava filtreniz temiz, rolantiniz ayarlı, subap ayarlarınız tam, piston sıkıştırma oranlarınız eşit ve motorunuz sıcak olmalı.
Bakmayın abarttığıma, ben pimpirikli adamım ve bu benim ilk 'kendi' motorum.. Yoksa taş gibi motorlar aşınırmış falan filan boş laf bunlar. Suyunu, temiz yağını, bide benzinini eksik etmeyin yolda bırakmaz...
Umarım çok kafa bulandırmamışımdır.
Bu arada geçen antifiriz im yoktu değiştirememiştim, dün de radyatör suyunu değiştirdim benim aletin
Yapcak olanlara öneri, motrunuz soğuk olsun ve rezervuardaki sıvıyı da değiştirmek isterseniz yukardan benim gibi akvaryum hortumuyla depodan benzin çeker gibi çekmeniz gerekebilir, alttaki boşaltma tapası ile sadece radyatördeki sıvıyı ~2Lt. boşaltabileceksiniz.
http://i58.tinypic.com/nmf80i.jpg
---------- Mesajlar birleştirildi - 18:39 ---------- bir önceki mesaj zamanı 18:33 ----------
şimdi aklıma geldi, 2007 öncesi (şasi si gri olan) fz6 larda rezerv arkada, sistem başka olabilir, yalan olmasın.