O patlamaların sebebi karb. hava ayarının doğru olmamasındandır. Genelde rodajdan sonra felan tekrardan ayarlamak gerekir. Her 3000~4000 km de bir ayarlamak gerekir. Bir arkadaşım kendisinde de olduğu için araştırmış ve uzun vadede motora zararlı olduğunu öğrenmiş. Zaten sebebi düşük benzin, yüksek hava karışımı. Bu durumda motorun içi daha çok aşınıyor yada kısacası ömrü kısalıyor. Kitapçıkta yazar, hava ayarı için olan civatayı kaç tur çevireceğin. Ancak 2 tur, 3 tur, 2.5 tur gibi. Ancak tamı tamına o değere getirmen olayı çözmez. Nitekim bende çözmedi mesela. Eğer 3 tur çevirmen gerekiyorsa 3 tur çevireceksin, sonra gaza yükleneceksin yüksek devirlerde kesilme yapıyor mu diye, sonra sürüş yapacaksın(özellikle yokuş aşağı gazı ve debriyajı bırak) patlama yapıyor mu diye kontrol edeceksin. Eğer bu 2 durumdan 1inde yada 2sinde sıkıntı varsa o ayar vidası ile azcık oynayacaksın. Tekrar deneyeceksin. Yani genel olarak 3 tur civarında biyerde ayar yapılıyor diyor sana kitapçık(kitapçıkta kaç yazıyorsa).
Bu patırtının aksi durumu da çok benzin, az hava karışımıdır. Bu durumda genelde patırtı duymazsınız, o yüzden sorun yok gibi gelir insana. Ancak böyle ayarlarda da yüksek devirlerde motorun gücü kesiliyor gibi, boğuluyor gibi olur. Fazla yakıttan ötürü... Bunu da anlamanın 2 yolu var, ya düzgün ayarlı bir başka model kullanıp kıyaslayacaksın yada karb. hava ayarıyla oynayım daha iyi sonuç veren bir ayar yakalayacaksın.
Tabi genel olarak patırtıların sebebi bu hava ayarından kaynaklanıyor. Ama motorun fazla yakması veya üst devirlerde kesilmesi, genel perf. düşüklüğü gibi durumlar sadece hava ayarından kaynaklanmayabiliyor, bir çok sebebi olabiliyor.
Bir de bizim(ustaların) genel olarak yanlış bildiğimiz bir konu vardır, motorda yenisindir, "ya abi bundan böyle patırdama sesi geliyor" dersin. O da motorun tipini(enduro) baz alarak "normaldir bu, bu motorlardan hep gelir, normaldir" cavabını verir. Bunlara inanmayın. Genelde bu bizim tipteki motorların hava ayarları biraz daha sık yapılır, genel olarak millet bu ayarlara önem vermeyince, "aaa herkeste var bu patırtı, normal bu" tepkisi oluşuyor. Bir de ustaya götürürsün, ezbere vidayı 3 tur çevirip "ayar yaptım" der, gönderir. Aman dikkat. En iyi ayarı sen kendin yapcan.
(bunlar hep başıma geldiği için araştırmıştım, benim öğrendiklerim bunlar işte..
)