Arkadaşlar, motor hakkında vatan millet adına yaptığım araştırmalar sonucunda bazı bilgileri buraya aktarmaya karar verdim
Yurt dışı olarak 2 temel forum buldum motor hakkında. Birisi "
mychinamoto.com" bir diğeri ise "
shinerayforum.com"
Bu sitelerde bazı kullanıcılara ulaştım. Öncelikle 2009-2010 yıllarında X-treme cross/dirt/MX (her ne derseniz) modellerinden kurulu bir takımla yarışan isveçli bir grup ile iletişime geçtim. Adamlar motor üzerinde kendi yaptıkları
egzantrik mili,
280cc piston kiti,
Mikuni MV-34 karbüratör ve
HGN egzoz değişikliklerini yapmışlar. Adamlar isveçli oldukları için önüne gelen hiçbirlşeyi modifiye etmeden bırakmıyorlar
Bir de üstüne 3-5 kişi ciddi ciddi yarışlara katılıyorlar. Yani motorun suyunu çıkartacak kadar bilgi-tecrübeye sahipler (diye düşünüyorum). Ben genel olarak SM ve Enduro modellerinin neden cross motordan daha güçsüz olduğuna dair ve aradaki farklı olan parçaların ne olduğuna dair bir mail attım kendilerine.
Kendilerine gönderdiğim mail;
Peki ben ne yazmışım bu arkadaşlara? Kısaca çevirirsem;
SM modelini almak üzere olduğumu ama bu modelin cross modeli kadar niye güçlü olmadığını sordum. Bana göre güç farkı yaratan parçanın karbüratör olduğunu tahmin ettiğimi belirttim. Kendilerinin yaptıkları değişiklik ile tahmin ettikleri gibi ~36 hp civarında güç elde edip etmediklerini sordum. Dyno istedim. Parçaları nereden ve kaça temin ettiklerini sordum. Ben karb. ve egz.mili değişikliği yapmayı planladığımı ve bunun nekadar etki edeceğini merak ettiğimi söyledim. Not olarak da corss ve SM modellerinin aynı motora sahip olduklarını fakat SM'lerde daha güçsüz karbüratör ve ekstradan katalitik konvertör olduğuna değindim(buradaki amacım, başka fark var mı diye adamı yoklamak).
İsveçli yarış takımından gelen cevap;
[/I]
Peki ne demiş Micael amca;
Eywallah,
X2'lerin hepsi tek bir motor kullanmaktadır. (Bunlar Shineray XY250GY-2 modeline kısaca X2 diyorlar)
SM nin Cross'tan farkı egzozdur.
Egzozu değiştirirsen al gülüm ver gülüm 26 tane beygirin olur
Motordaki tüm modifikasyonları biz kendimiz ve sadece yarış takımımız için yaptık(kendi motorlarından bahsediyorlar).
Egzozu KTM için de uyumlu olan HGS(hollanda markası) egzozu ile değiştirebilirsin.
Bizim egz.millerimiz sadece enduro yarışları için özel tasarlanmış olup yüksek devirlerde verimli olamazlar(düşük devirlerde çekişi artırmaya/motoru canlandırmaya yönelik yapmışlar mili).
Big-bore kiti; 74 mm lik orjinal silindir ve kawasakiden alınmış piston. Galiba 500 €...
Karbüratör içi jet parçaları değişimleri biraz etkileyebilir performası ama çok fazla değil.Amma velakin shineraydan yeni bir karbüratör iyi iş yapar(burada şaşırmışlar galiba, "shineraydan" diye yazmışlar. Halbuki adamlar Mikuni MV34 karbüratör öneriyorlar. Bu karbüratörü bulana kadar çok uğraşmışar çünkü neredeyse hiç bir karbüratör motora uymuyormuş. Daha doğrusu motorun orjinal karb'ü PZ30 diye bişey. 30mm lik yani. Bundan daha büyük karb.ler uymamış motora. Ama 34mm lik mikuni uymuş en sonunda. Tabi manifoldu değiştirin diyor veya NX250 orjinal manifoldu takın o da oluyor demiş).
Sonuç olarak en iyisi, tüm egzozu cross modeldekine çevir ve yeni(daha büyük) bir karbüratör tak. (piston kitini önermiyor, pahalı diye).
Saygılar vs, vs, vs,
Bundan sonra bir mail daha attım, egzoz değişikliğinin gücü bukadar etkileyeceğine emin misiniz, şaşırdım gibisinden... Ama ona cevap vermediler bir türlü. Galiba bayılttım adamları
---------- Post added at 00:49 ---------- Previous post was at 00:44 ----------
Daha sonra yine aynı sitelerden Avustralya'ya Shineray ithalatı yapan distribütör firmaya ulaştım. Firmanın adı
ZUMA Siteleri;
www.zuma.com.au/ Bizim motorların güzel resimleri var orada. Teknik veriler de yazıyor.
İsveçliler ile eş zamanlı olarak
Kendilerine gönderdiğim mail;
Peki ben ne yazmışım bu arkadaşlara? Kısaca çevirirsem;
Bu motoru aldım alacam, çok araştırdım vs, vs, SM modelinin corss modeli kadar güçlü olmadığını ve sitenizde yazan 18 kw değerinin doğru olmadığını biliyorum(adamlara resmen yalancısınız diye sövmüşüm). Aradaki fark neyden kaynaklanıyor, karbüratör mü ? Ne şekilde aynı gücü elde edebiliriz, neleri değiştirmem gerek?
Avustralya İthalatçısından gelen cevap;
[/I]
Peki ne demiş Zuma'nın direktörü;
Avrupa ve Amerika'ya ithal edilen modellerin egzoz susturucularında 2 adet katalizör bulunmaktadır(yasal emisyon gereksinimlerinden ötürü). Fabrikanın iddiasına göre bu parçalar egzoz akışını sınırlandırdığı için gücü 12kw'a düşürmektedir.
Avustralyada böyle bir sınırlama/yasa olmadığı için bu motorlar katlizörsüz şekilde ithal edilmekteyiz ve güçleri standart PZ30mm karbüratör pompası ile 18 kw'ta çıkmaktadır. MX modelinde ise daha verimli olan TK-MV30mm CV karbüratörünü tercih ediyoruz(Mikuni'nin 34lük karb.'ünün uyduğundan haberleri yok galiba) ve bu ~%10 daha fazla güç ver tork sağlıyor(Bu karbüratör ile ithal ediyorlarmış cross modelleri)
Bu TK MV30 karbüratörlerinin tek zayıf noktası çok yüksek zıplamalardan sonra yere indiklerinde maruz kaldıkları şiddetli G kuvveti yüzünden güçte/çekişte hafif bir duraksamaya sebep olmaları. Ki bunu ancak çok tecrübeli sürücüler farkedebilir(demek nasıl hoplayıp zıplıyorlarsa motorla, bazı kurt sürücüler bunun farkına varabilmiş. Zaten orjinal karb. değil söz konusu olan, bizi ilgilendiren birşey değil yani . Ama orjinal karbüratörde de bu durum olabilir tabi. Önemsiz bir nokta bizim için)
Bu TK MV30 karb.ler SM ve Endu. modellerine de emiş manifoldu değiştirilmek suretiyle çok kolay uygulanabilir ancak bu karb.'ü sadece yüksek akış sağlayan susturucu(yani içi biraz daha boş egzoz) ile kullanılacaksa tavsiye ediyorum.
Almak isterseniz envai çeşit modifiye parçamız mevcuttur.
Bunun üzerine biraz keyiflendim çünkü bedavaya güç artışı sağlayabiliyoruz gibi. Bende emin olmak için bir mail daha attım
[/I]
Kısaca; "
Katalizör iptali ile 18 kw güce erişebiliyoruz yani, he mi?? karbüratör olarak da Mikuni düşünüyorum... Ancak öncelike katalizör iptali yapacam. Katalizörün bukadar gücü artırabilecğine şaşırdım doğrusu. Ama aradaki tek fark da bu gibi gözüküyor" dedim. Sizden alışveriş yapcam diye de yemledim
Cevap;
[/I]
Meãli;
Evet 2 katalizörü de sökerseniz -Shinerayın söylediğine göre bunlar egzozun susturucu kısmındaymış- gücünüz davan yapar, 18kw olur! Avustralya modelindeki susturculardan(daha içi boş olanlardan) almanız daha kolay olabilir sizin için çünkü katalizörler kaynakla tutturulduğundan iptal etmek için egzozu kesmek,parçalamak ve tekrardan kaynakla yapıştırmak zor olabilir.
ECE sertifikası yüzünden SM(Motard tabirine bayılıyorum bu arada) ve End. modellerini Avustralya hükümetini mutlu etmek için standart PZ30 karbüratörü ile sipariş ediyoruz ama değiştirilmesi çok kolay. Bizde Mikuni VM34 karb.'ü de mevcut ve yakın zamanda test etmeyi düşünüyoruz ve aynı zamanda canavarlar gibi 300cclik piston kiti de öttürecez.
---------- Post added at 00:51 ---------- Previous post was at 00:49 ----------
Bukadar egzozdan bahsetmişken şunu da ekleyeyim bari. Katalizör iptali için egzoz susturcusunu manifolddan(susturucuya gelen egzoz borusu) keserek ayırıcaz. Sonra susturcuyu 2 taraftan yarıp(2 yarım silindir şeklinde) içindeki katalizörleri sökecez. Sonra susturucuyu tekrar birleştirip kaynaklıycaz. Biten susturucu kısmını manifolda tekra kaynaklamadan önce araya şöyle bir parça koymak;
http://i39.tinypic.com/27yz8r4.jpg
ve şu şekilde kaynaklmak iyi olur;
http://i42.tinypic.com/eb5zrd.jpg
Çünkü isveçli yarış takımı hoplaya zıplaya gezerken egzozu şu hale getirmişler;
http://i40.tinypic.com/24mujr9.jpg
Kulağımıza küpe olsun
Bu katalizör iptalini düşünen kişiler için egzozu da güçlendirmek adına iyi bir yöntem