TDM 900
Yazar Kıvanç Aslan
Pazartesi, 13 Kasım 2006
Geçtiğimiz hafta da belirttiğim gibi bundan böyle her hafta nacizane araştırmam ve bilgimle bir modeli inceleyip sizlerle paylaşıyorum. Bu hafta araştırmaya uygun gördüğüm model ise ülkemizde motorsiklet kullanıcıların gözünden kaçırdığı bir model olan "Yamaha TDM 900A".
Dünyanın ilk büyük motorsiklet üreticisi olan Yamaha Motor Co. Torakusu Yamaha tarafından 1887 yılında kurulmuştur.1900 yılında piyano üretimiyle hayatına başmıştır. 1954 firmanın ilk motorsikleti olan tek silindir 2 zamanlı 125cc'lik DKW RT125 modeliyle motorsiklet üretimindeki ilk adımını atmıştır.
Yamaha'nın kurcusu Torakusu Yamaha ve RT125...
Yamaha günümüzde profosyonel müzik enstürmanları,profosyenel ses sistemleri,ev teknolojileri,deniz araçları,golf arabaları,iş makinaları,jenaratörler ve diğer endüstriel araçları üretmektedir.
Yıllardır ülkemizde satılmakta olan büyük markanın şuanda sadece İstanbulda 10 satış ve 23 servis noktası bulunmaktadır.1985 Yılında Yamaha tarafından üretilen ve 1985-2006 yılları arasında sadece rengini değiştirerek üretimini devam ettirdiği ve "kuruluştan bu güne en iyisi" olarak adlandırdığı efsane bir model olan V-Max'inde üreticisidir.
Şimdi tdm 900 e bir göz atalım.
Ülkemizde son yıllarda Touring modellere olan eğilim hiçde yabana atılır türden değildir. Hepimizin kabul edeceği gibi Türkiye pazarında Touring serisinin yayılmasına en çok katkısı olan model yine bir Yamaha ürünü olan Fazer'dır. Touring motorsikletler gerek rahat oturuş pozisyonu gerekse dengesi veya işlevselliği ile yaygınlığını arttırmaya devam ediyor.Suzuki Bandit,Honda CBF serisi gibi modellerlede ilerlemeye devam ediyor.
TDM'in geçmişini araştırıken ilgimi çeken bu modelin aynı zamanda Touring sınıfının doğmasına sebep olduğunu görmem oldu.İlk TDM 850 modeli Mk2 adıyla 1991 yılında 849cm3 hacminde 2 silindirli ve 78hp gücüne sahip bir model olarak üretilmiş.1992-1993 yıllarında Amerikan pazarında satılan model burdaki başarısının ardından 1996 yılında yenilenen kasasıyla Avrupa'daki kullanıcıların beğenisine sunuldu. 1999 yılında ise yenilenen Mk3 modeline 6.vites,yeni bir tasarım,yakıt enjeksiyonu,R1'in fren sistemi ile TDM yenilendi.
Bir Dual Sport ve Adventure Sports olarak da adlandırılan modelin kalbi ise Paris Dakar şampiyonu Yamaha XTZ 750 Super Terene modeline ait. 2001 yılında tamamen değişmiş olan motor karbüratör'den 10 supaplı elektronik enjeksiyon yakıt sistemine geçirilen motorla yenilenmiş oldu.2001 yılından itibaren artan 48cm3 hacmiyle ve ABS fren sistemi eklentisiye TDM 900 olarak adlandırılmaya başladı.
TDM'in motoru geliştirilen XTZ 750 Super Terene modeline aittir.
İşte TMD 900...
1990'ların başında motor endüstrisinde üretilen motorlarda konfordan yoksun endurolar ve fazla hızlı racing motorlar olmak üzere iki ayrı katagori bulunurken konforu ve hızı bir araya getiren TDM bu tabuyu yerle bir ederek sınıfının lideri oldu. TDM ile ilgili ön bir görüş belirmek gerekirse konforlu seyehat koltuğu ile rahat oturuş pozisyonuna önem veren kullanıcılar bu motordan inmek istemeyeceğini söyleyebiliriz.Kız arkadaşınız rahat ettsin istiyorsunuz,uzun yolda yakıt tüketimi ve gidişiyle sizi üzmesin istiyorsunuz.İçinizde de durdurmadığınız yaramaz bir çocuk var kalbiniz bazen hızlı atıyor ve gaza yüklendiğinizde o ivmeyi her an hissetmeyi seviyorsunuz. İşte o zaman doğru motora bakıyorsunuz.Spor görünümüyle göz zevkine hitap eden şık bir tasarıma sahip. Genel hatları spor bir dizayna sahip olan motorun kontrol panelinde devir ve hararet gösterkeleri dışındaki tüm sistemler dijital panelde yer alıyor.Dijital saat,yağ ve yakıt göstergesi ile km sayacı bu göstergede mevcut. TDM'in 2 silindirli TWIN motorun verdiği olumlu performans yakıt tüketimine de yansımış. Yakıt tüketimi kullanıcı profiline göre değişiklik göstersede 20LT'lik depo ile 90-110km ortama hız ile 400km menzili olduğu belirtilmiş.
TDM 900'in kalbinde 897cm3 hacminde tek sıra 2 silindirli 4 zamanlı Twin bir motor yatıyor.TDM'in üzerindeki bu özel motor Yamaha patentli silindir
başına 5 supaplı kullanan ve iyi bir hava yakıt akışı sağlayarak performansa katkı sağlıyor.İki silindirli motorun gücü ise Twin özelliğine yani silindirlerin birlikte haraket etme prensibi ile güç kazanıyor.Elektronik enjeksiyona sahip TDM 0'dan 100km hıza 3.5sn gibi bir sürede çıkıyor ki bu da sınıfında oldukça başarılı. 10.4-1'lik sıkıştırma oranına sahip motor 7500rpm'de 86.2HP güç üretiyor. 9100 devirde ise motordan 88nm'lik bir tork almak mümkün ki tekrar söylüyorum bunu 2 silindir bir motor olarak düşündüğünüzde rakiplerini performans yönünden geride bırakıyor. Ağırlık,motor gücü dengesine baktığımızda kilo başına 0.4475 HP gibi bir oran düşüyor.
86HP gücündeki TDM 900 motoru:
193kg ağırlığındaki TDM'in ölçüleri de şu şekilde: 1,290mm toplam yükseklik,825mm Sele yüksekliği.2,180mm uzunluk bunun 1,485mm'i dingil mesafesi.800mm genişliğindeki motorun yerden yüksekliği ise 160mm gibi touring bir motor için yeterli bir boyutta.
Ön teker 120/70 ZR18M/C 59W ölçülerine sahipken arka tekerde 160/60 ZR17M/C 69W ölçülerinde. 3.5LT yedek dahil olmak üzere toplamda 20LT'lik bir depoya sahip.193kg olan kuru ağırlığa eklenen benzinin yanı sıra 4.7Lt'de yağ kapasitesini koyarsak motorun brüt ağırlığı 217kg'ya ulaşıyor. ABS'nin standart olduğu TDM 900'de en büyük yenilik fren sisteminde yatıyor. Ön tekerleklerde 298 mm’lik çift disk, arkadaysa 245 mm’lik tek disk kullanılmış.
Rahat oturuş pozisyonu ile rahat bir artçılı kullanım imkanı sunuyor.
Beldeyama'nın web sitesinde 24.400YTL gibi bir referans fiyatı bulunan modelin ikinci eline göz atacak olursak,2002-2004 modellerinin 13.000-15.000YTL , 2004-2006 modellerinin ise 16.000 - 18.000YTL olduğunu görüyoruz. Eski TDM850 serisi ise 7.500YTL'den 12.000YTL aralığında değişiklik gösteriyor.
Rakiplerine baktığımızda iki silindirli 80hp üzeri bir Touring motor açıkcası ben bulamadım. Sınıfında rakipsiz bu modeli bence rahatlıkla listenin üstlerine yazabiliriz.
Sabırla okuduğunuz için teşekkürler.
BİZ TEŞEKKÜR EDERİZ BİLGİLERİNİZİ MOTOSİKLET SEVERLERLE PAYLAŞTIĞINIZ İÇİN Selçuk K.T.
Kıvanç ASLAN