Merhabalar herkese! 2011de üye olmuşum da sanırım yıllar sonra ilk defa giriş yaptım foruma. Bu konuyu bir kaç yıldır DRZ400SM istediğimden kelli arada okuyordum zaten, bir kaç kere almanın ucundan dönmüş olsam da -kısmet olmadı resmen- bu cuma sanırım bir aksilik çıkmazsa büyük kavuşma gerçekleşecek.=) (dua ediniz=)) Velhasıl, şimdiden selam edeyim dedim buralar terkedilmiş kasaba mıdır, hala hayat var mıdır onu görmüş olayım hem, zira bir kaç gün sonra boll bol drz konuşasım olacak=)) Saygılar, görüşmek üzere=P
Hiç mi DRZ kullanıcısı yok ya? Başlığı canlandırsak biraz.
Ben varım ben!! Yıllar süren uğraş sonucu drz sahibi oldum dün itibariyle! yesss!! -coşkulu moments- :D
---------- Mesajlar birleştirildi - 11:31 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:24 ----------
Mesela ilk sorumu sorayım ben şimdiden. Aldığım motorda -sanırım jetkit yapılmış benden önce- dedi sahibi ancak kendisi de çok emin değil. Bunu dışarıdan bakarak anlamanın bir yolu var mıdır?
2. soru olarak; youtube da izlediğim jetkit ve 3x3 nasıl yapılır videosunda anlatan adam deniz seviyesinden yüksekliği şöyle ayarlayacağımdan şu şu parçayı taktım gibi bir şey diyor fakat işi çok bilmediğimden hangi parçadır nası neye göre ayarlanır bilemedim. Jetkit varsa motorumda hangi basınca göre ayarlıdır anlayabiliyor muyum ve düzeltilmesi gerekirse parçalar nereden nasıl temin edilir?
3. ve şimdilik son soru; bu otomatik zincir gergisini manuele dönüştürme meselesi varya tedbir olarak, o işlemin yapılmış olup olmadığını anlamanın bir yolu var mı?
Hatta ve hatta şöyle yakınlarda yılların drz erbabı bir arkadaş varsa kendisine bir kahve ısmarlayabilirim, şöyle bilen abi gözüyle bir motora da bakar filan=) -ist. anadolu yakası :p
@Jinx Tabii yüzyüze görüş alışveriş daha iyi olsada , bizim syanur'da biraz nev-i şahsına münhasır olsada mübarek yardımlarını esirgemez yazar " sanıyorum "
Deniz seviyesi ve rakım yüksekliği karbüratör olayına tamamen katılıyorum işte enjeksiyon'un avantajlı olduğu bir diğer husus ortaya çıkmış olmakta,
"0" rakımda ayarlanmış karbüratör ile süratle 1750 rakımalara çıktığım oldu (apachi xz250rm+dellorto 34mm karbüratör), açıkçası az olsada hava yakıt karışımı işi hiss ettiriyor kendisini, hulasa boşa yazılmış değil , tabii bu durumu yüksek rakımlara giderken hesap etmeli, yoksa 700 metre 0 metre rakımda ben fark hiss edemedim.
Diğer hususlarda forum ve syanur katkıda bulunur umarım, hayırlı olsun.
O konularda araştırmalarımı vs yapıcam zaten, işin cahili hissettim baya kendimi bu drz işine girince=) kendi işini kendi göre(bile)n adam değilim mekanik konularda bir de, hiç şansım olmadı uğraşmaya da zaten becerebilir miyim bilmiyorum. Fakat dünyadaki drz sahipleri profiline bakınca adamlar ustanın yerini unutmuş resmen, her şeyini halledebiliyorlar filan. Benim de o topa giresim var zaman içerisinde.
Gelelim bnm karburatör meselesine, jetkitliyse ve deniz seviyesine ayarlı ise sorun yok zaten, ancak ya çok daha yüksek basınca göre ayarlıysa mesela?=)
Kendi yöntemim, motor rölantide ısındıktan sonra egzoz gazının sıhhatini kendimce , gözlemliyorum sıhhatli yanmanın dumansız issiz olması gerekli bu kuraldır , ilk çalışmalarda su buharı hafif dumanımsı görüntü normal olabilir söz gelimi 3-4 akika rölantide bırakıp , sonrasında çiğ benzin kokusu, biraz devir arttırıp ani açımlarda boğulma takılma nazlanma varmı diye kontrol etmek, sürüşte ani hızlanma torku hiss edip takılma gaz yememe durumlarını gözlemek , duruma göre hava ayarına müdahale etmek, tabii bu işleri şimdilik askıya alın,
en isabetlisi ahbab bir usta/drz sahibi ie iletişime geçmeniz uygun olur, kimseye motoru teslim etmeyin(sürüş için test için).
Bir de drz400sm'nin arka amortisör yüksekliği ayarlanabiliyor mu bu arada? Oturduğumda baya dümdüz oluyor motor, alçak gibi neredeyse diğer gördüğüm drzlere göre. Amortisör sertleştirilerek daha az çökmesi sağlanabilir tabi o opsiyon var da, onun dışında direk bir yükseltme alçaltma meselesi söz konusu mudur?
Sevindim, meraklı bir kullanıcı daha varmış
Hayırlı olsun öncelikle. Şu sünepe motorla mutlu olma yolunda başarılar sanada
Motorunda jetleme yapıldığını seleyi söküp hava kutusunda 3x3(inch) kesim yapılmışmı diye bakarak anlayabilirsin. En azından snorkel sökülmüş ve kesim yapılmışsa büyük ihtimalle jetleme de yapılmıştır. Hava kutusuna açılan boşluk 3x3=9 inch kare yani yaklaşık 60cm2 den fazla olmamasına dikkat et. 3x3 olur, 2x4.5 olur 2.5x3.5 inch olur, ama alan olarak 9inch kare den fazla açılmaması lazım.
Karbüratördeki jetlerin ve iğnenin (ve konumunun) doğru olup olmadığını ancak karbüratörü sökersen anlarsın. Karbüratörü sökmek de biraz uğraştırıcı. Sökmek istersen tüyo veririm sana
Arka amortisör gerçekten çok yumuşak, ben de çok şikayetçiyim. Oturunca hem çok alçalıyor hem de fazla yumuşak. Ben resmen cruser kullanıyomuş gibi oldum ilk sürdüğümde, mondi Xtreme250SM den sonra çok kötüydü gerçekten. Her motor değiştiğimde de aynı şeyi söyledim, o yüzden sünepe diyorum bu motora.
Ne yazıkki arka amortisörü alçaltma kitleri var ama yükseltme yok. O yüzden ben arka amortisörü iyice sıktım ve sertleştirdim, şimdi daha az çöküyor gibi, zaten yumuşaklığından da şikayetçiydim. Ama asıl değişimi arkadaki 160/60 lastiği 140/80 lastik ile değiştirdim. Direk ~1.5 cm kadar yükseldi arkası. Bu iyi oldu diyebilirim ama mondiye göre hala commuter gibi. Bir de bu lastik değişimi ile arka dişliyi 41 yerine sanki 39 yapmışım gibi oldu. O da fena olmadı çünkü bazı performans değişimleri yaptım motorda. Şimdilik memnunum.
Sorun oldukça yaz, yardımcı olmaya çalışırım. CO2 de çok sağlam sökücüdür Motoru söküp takma konusunda üstüne tanımıyorum
DRZ konuşmak güzeldir :D
Ya benim beklentimin standarttan daha fazla yükseltmek olduğunu sanmıyorum motorun totosunu (zira boyum 1.72 filan, zaten güç bela değiyor ayağım yere, de bunda daha bi rahat değiyor ama istemiyorum O.o ) , daha doğrusu ayarları hali hazırda en yüksekte değil de, kasten biraz alçaltılmış olabilir, zira denediğim baktığım diğer drzler daha yüksekti sanki, daha bir ata biner gibi biniyordum, buna bacağı kaldırıp atıp biniyorum. -ki bu drz arama sürecinde tanıştığım drz-sm sahibi bir arkadaş var -her ne kadar farklı yakalarda da otursak arada akşamları birlikte sürmeyi planladığımız- o da oturunca evet abi çok çöküyor bu, alçak baya benimkinden dedi.
Bu arada seleyi söktük, karburatörde ne var ne yok bilmem ancak sele altında standart deliğimiz duruyor, en azından 3x3 yapılmadığı bariz.
Ancak esas mesele, (çok bölük pörçük anlatıyorsam kusura bakmayın aklıma geldikçe ekliyorum bazı şeyleri, bi de hala böyle bi çocukça drz hevesi heyecanı duruyor üstümde=)) ustama götürdüm motoru, zaten çok didik didik etmesine gerek kalmadı bakar bakmaz -açılmış bu motor- dedi, sıvı contadan vs anlaşılıyormuş, hatta demesine göre cıvata bile farklıymış. Da burada silindire pistona mı dokunuldu egzantirik zinciri mi değişti bilmiyoruz. Seste hiiiç bir sıkıntı yok saat gibi çalışıyor motor /maşallahı var/ ancak silindir aşındıysa ve gömlek çakıldıysa da ses düzgün gelir değil mi? ama motor zorlamaya gelmez vs diye biliyorum? Neyse e napalım silindir basıncını ölçelim dedik kompresyonu vs; servis manualinde motoru çalışma sıcaklığına getirip ölçün dediğinden çalıştırdık motor normal sıcaklıktayken söktük bujiyi bağladık aygıtı, gaz tam açık pozisyonda marşta 138 psi olmalıymış basınç, benim kızda 30 çıktı O.o (bana sorarsanız iyi de gidiyor motor -ki öteki motorum 650lik er-6n, ona rağmen bunun kalkışını fena bulmuyorum) -- Usta da, bu DRZ sahibi arkadaş da aynısını söyledi, böyle bi çekişi hafif kuvvetsiz geliyor zaten dedi. Neysem bi de yağı ölçtük, toplam 400 km filan yaptım herhalde, yağ ben almadan önce değişmiş söylenilene göre, yağı 250 gr kadar eksik çıktı.
Durumu özetlersek:
-Motor açılmış; ne için açıldığı belli değil (belki masumhane sebeplerdendir -çok mu iyimserim?=)-
-silindir kompresyonu motor sıcakken 30 psi (service manualde 138 psi olamlı diyor)
-motorun çekişi olması gerekenden hafif daha güçsüz deniyor.
-400 -hadi bilemedin 500- kmde 250 gr kadar yağ eksiltimiş. (heh bu arada egzozdan yağ filan atmıyor katiyen.)
-sese egzozdan dumana bilmemneye bakınca hiç bir sorun yok, gerçekten saat gibi son derece sağlıklı çalışıyor motor.
-hani bir fikir verir ise, şase vs herşeyi kız gibi motorun, bi iki yana düşmüş belli grenajlarda az çizik, ama hor kullanılmamış olacak ki grenjlar jantlar vs bayaa tertemiz.
Ustanın yorumu, muhtemelen silindir ister bu motor diyor. DRZli arkadaş -abi valflerden veya subaplardan olabilir sanki- diyor. Herhangi bir yoruma açık mıdır bu konu? Yoksa her türlü napıp edip bu motoru inceleyip bi gelmişini geçmişini kendimiz mi görmeliyiz=)
Zira motora aşığım, hastalıklı da olsa napıp ne edip iyileştirmem gerek
Okuyanların sabrına hayran olmakla birlikte teşekkürlerimi sunuyorum =D
Öncelikle başka bir DRZ bulman çok iyi olmuş. 1 motordan sağlıklı olup olmadığını anlamak, 2 tane aynı motor kullanarak anlamaktan daha zor malum. Tabi öteki DRZ yi de kesin referans alma. Sadece fikir vereceği durumlar olabilir.
Ben de benzer bir tecrübe yaşadım, yakın arkadaşım benim DRZ den esinlenip kendine de aldı. Mesela onun motor çok stabil giderken benimki 120 üzerinde baya bir kafa sallamaya girmeye çalışıyordu, arka tarafı daha yüksektir vs,. Bunları amortisörleri kıyaslayarak çözdüm. Ayrıca orjinal karbüratörün orjinal halinde motorun alt devirlerinin güçsüz olduğu ve biraz vuruntulu çalıştığı söyleniyodu. Ama nekadar? Sonra arkadaşın motorundaki durumu görünce benim motorun normal olmadığını anladım. Yağ da yaktığı için sekmanların gidik olduğuna karar verdim, ve yakında sekman değişimi yapcam. Yani 1 elin nesi 2 elin sesi muhabbeti.
Şimdi senin durumlara gelirsek,
DRZ de motor basıncı ölçemezsin, motorda dekompresyon sistemi var. İstediğin kadar aban (yanlış bilmiyorsam) 60psi yi geçemiyorsun ölçümde. Siz neden 30 ölçtünüz bilmiyorum ama ustanın hatası olabilir. Yani kısacası DRZ de kompresyon ölçümü sağlıklı sonuç vermez. Zaten normal olarak 138 yerine 30 psi çıksa o motor gitmez. Hatta 90 falan çıksa bile gitmez o motor. En sağlıklı yöntem bu ama işte TR de kimse bundan haberdar değil; https://www.youtube.com/watch?v=ESAMRrMf9k0
Youtube da DRZ nin kompresyon testini ölçüp ~140 psi civarı ulaşanlar var ama nasıl oluyor bilmiyorum. Belki dekompresyonu devre dışı bırakıyorlardır bişekilde, bilmiyorum.
Motor açılmışsa açılmış, önemli olan şimdi nasıl çalışıtığı. Ses gelmiyor ve düzgün çalışıyorsa sorun yok demektir.
Motorun çekişini neye göre güçsüz diyorlar, kaç tane DRZ kullanmışlığı var o kişilerin? Piyasadaki çoğu drz nin dişlisi vs, değiştirilmiş olabiliyor, o zaman da çekişte ciddi fark olabiliyor, bunları göz önünde bulundurmak gerek. Motor sağlıklı çalışıyor mu, oradan anlaması gerek usta dediğinin. Öyle bakıp "bu piston istiyor" demekle olmuyor. Hiç 30 psi çıkan motor düzgün çalışır mı ?
Ben 1000 km de ~1lt yağ tüketiyorum gazladığım zaman. Sakin kullanınca okadar eksiltmiyor ama bir eksiltme söz konusu, net. Sekman değişimi ile giderileceğini düşünüyorum. Senin motorun sekman mı, yoksa piston+sekman mı yoksa silindir+piston+sekman mı istediğine emin olmadan bişeye girişme.
Bir de yağı nasıl ölçüyorsunuz? 250 ml eksiltme yaptığına nasıl karar verdiniz?
Yağ ölçümünü tam olarak kitapçıkta yazdığı gibi yap derim.
Motorun öncelikle subap ayarlarını kontrol edin. Subap ayarı yapmak gidişi, çekişi ve yakıt tüketimini epey etkileyebiliyor.
Arkadaşının dişli ölçülerini ve arka teker ebatlarını kendinkiler ile kıyaslamayı da unutma.
Balikesirden herkese selam bende drz kullanicisiyim sm olarak gectigimiz yaz aldim fakat enduroya cevirdim arazide kullaniyorum /kullanmaya calisiyorum ) benimde buradaki tecrubeli abilerimize sormak istedigim sorular var ama ilk mesajimda da cekiniyorum acikcasi drz yi. Kendimce tanimlicak olursam kesinlikle hafife alinacak bi motor degil daha buyuk hacimli motorumda oldu fakat ilklerimi/aci tecrubelerimi ben drz ile yasadim oyuzden diyorum )suana kadar hic sıkılma dim gayet keyifli ve saglam bir makina
eyvallah bakalım sanırım bir açıp bakıcaz neyin ne olduğuna, en azından dediğim gibi motorun içini dışını her şeyini biliyor olacağım. İlla ki toparlanacak bir sıkıntı varsa da=) Bu leakdown test ne değişik bir şeymiş yahu. Var mı buralarda bu sistemi kullanan bir usta?
Buarada benim motorda rolantideyken farkedilen bi zincir sesi var bu ses sanirim egzantirik sesi motoru saga yatirdigimda ses artiyor sola yatirdigimda sed gidiyor acaba otomatik gergi bozulmus olabilirmi ve bu zincir sesi egzantirigin normal sesimi ?
DRZ kroniği gibi görünüyor nispeten yeni modellerde kullanıcılar raporlamış, egzantrik zinciri kaynaklı çoğu ancak altta yan kapak içerisinde bir dişlinin gevşemeside raporlanmış , adım adım kontrol ettirin.
Kullanıcı ilkin sesi raporlamış
Sonrasında sesin kaynağını yan kapak içinde bulunan dişlinin aşırı gevşemesi olarak tesbit etmiş.
Bunun dışında klasik/kronik egzantrik seslerine örnekler
https://www.youtube.com/watch?v=wdvlqZBL2Ek
DRZ400 engine Noisy / DRZ400 cham sound diye yutupta arama yapar iseniz çeşitli raporlar çözüm yolları gibi şeylere ulaşıp n azından ustanızın yanında yan kapağada bakalım/egzantrik gerilsinmi? zinciri değişleimmi, sübabalrmı diye fikriniz oluşur, kolay gelsin.
DRZ'lerde egzantrik zinciri problemi sıkça görülür. Hernekadar 2006-7 modelleri sonrası pek görülmüyor yada halledild dense de insanlar 2014 model DRZ ye bile gergi takıyorlar.
Yanlız şöyle bir durum var, gerginin işlevini yapmaması durumunda zincir bollaşıyor ve tehlike yavaştan başlıyor. Ses artıyor, subap ayarları da bozuluyor vs,vs,. Bir de gerginin birden geri atması var ki o işte çok fena Direk bir adet motor bloğunu elimize alıyoruz. Bu 2 durum da DRZ lerde görülüyor. Aslında egzantrik gergisi problemi Kawasaki geleniğidir ki bu motor da Kawasaki ile ortak üretimdir.
Benim tavsiyem ebayden manuel bir gergi alın ve takın, ne olur ne olmaz. Takarken neye dikkat edeceğinizi de belirtirim vakti gelince.
Paylastiginiz bilgiler icin cok tesekkurler bendeki ses su sekilde tarif edeyim: uzun bir zincirin metal bir seye surtmesi gibi ,kesik kesik degil yada takir takir degil kesintisiz bi ses ,ustaya gosterdim kimi motorlarda debryaj tasinin kapaga surttugunde boyle ses cikarttini soyledi acikcasi pek umursamadi ,ilginc olan sey motor sehbadayken sola yatikken gelmiyor saga yatirdigimda ses geliyor sag taraftan
Öncelikle bir düzeltme yapayım, benim motor 1000 km de yaklaşık ~1 lt yağ yakıyor demişim. O ~400 ml olacak, bilmiyorum niye öyle yazmışım ama epey uçuk olmuş o değer
@özgür Sesi doğru tanımladıysan eğer egzantrik zincirinden geliyor o ses. Egzantrik zinciri gevşemiş. Belki ömrünü doldurmuştur belki egzantrik gergisi sıkıştırmıyordur bir sebepten. Ama ömrünü doldurması muhtemel. Zincir dikey çalışan uzun bir zincir olduğu için ve bu şekilde gevşek haldeyse sağa sola yatırmalarda içerde metal kısımlara daha fazla/az sürtebilir. Normal gerginlikte bir zincir sadece "slider"a sürte, yani kavucuk gibi olan plastik zincir yatağına.
Debriyajdan da ses gelir evet ama genelde "lık lık lık" yada "tak tak" diye bişeyin çarpması yada çalkalanması şeklinde çıkar o ses. Debriyaj tası zamanla yapabilir, yada balata yayları ömrünü doldurur, yeterli baskı yapamaz ve yine ses gelir debriyajdan. Ama anlattığın gibi bir ses olmaz o. Ayrıca debriyajdan gelen ses motor boşta iken debriyajı sıkınca ve bırakınca değişir, artar/azalır yada kesilir. Bunu bu şekilde anlayabilirsin. Zaten kulağı iyi olan bir usta o sesin debriyajdan mı egz. zincirinden mi geldiğini hemen anlar.
Benim sana tavsiyem üst kapağı açıp egzantrik zinciri gerginliğini kontrol etmen. Bir kaç km önce değiştiğini öğren mümkünse. Garanti olsun diyorsan da değiştir, en sağlıklısı olur.
Peki egzantrik zincirini degistirmeden once engaztrik gergisini manuele cevirsem olurmu cunki yada zincirimi yoksa gergimi degismeli bunu nasil anlayabilirim en temizi ikisinide degistirmek biliyorum ama eger gergi ise burda sanayide ucuza yaptirip sorunu cozme sansim olcak buarada motorum 32 bin km de
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)