exup modelden modele değişmez,açtığı devir değişir,calısma şekli; egzos cıkısındakı gaz sılındır ust kapagında biriktirilir belli bir devirden sonra bu gazın salınmasıyla motor ınanılmaz sekılde devir kazanır zaten bosa calısan piston bu gazla birlikte daha da hızlı gidip gelmeye baslar ve motora ınanılması zor bı guc kazandırır,işte egzos gazının rahatlatıldığı devir exup açtığı noktadır.. egzozun devirle ne alakası var dersen, 2 zamanlı makinalarda motor egzoz sayesinde devir yapar yanı sen 2 zamanlı makınanın egzozunu cıkarırsan makına gitmez devir yapamaz egzoz gazı sıkıstırır ve pistonu hızla sekılde yukarı iter yanan gaz asagı gelır ve sonra tekrar yukarı, bu sekılde calısır..bu 2zamanlı motorun çalışma prensibidir,bu yüzden 2zamanlıda egzos performansı oldukça fazla etkiler...4zamanlılarda ise exup egzos monifolduna konan klape ile sağlanıyor
burada fotoğraflı linki mevcut,exupda amaç güç bandını geniş bir devire yaymak,düşük devirde gazı sıkmak,yüksek devirde çıkışı açmak prensip bu
www.dansmc.com
bu fotoğrafta Athena firmaının ürettiği gpr 170cc kit,gördüğünüz mil şeklinde parça exup(power valve)bu egzos portu çıkışında bulunur bunun dönerek çalışması sonucu geçit artar azalır(oyukluğu farkettiniz herhalde),sanayi tabiri ile turbo(bildiğimiz turbo ile alakası yok ama böyle ima ediliyor)
Bu arada 2zamanlı motorlarda en önemli parça egzos,siz bunu sanayi işi smokehead v.s 4zamanlı egzoslarla değiştirirseniz egzos gazı sıkılmaz ve güç düşer,sadece modele özel üretilmiş,gianelli,malossi vs gibi egzoslar kullanılmalı,bunlarda inanılmaz güç katarlar...